Finns många som aldrig låter sina hanhundar hälsa på andra hanar eftersom "hanhundar inte funkar ihop", det är som en myt att hanhundar är aggressiva emot andra hanhundar som sprids runt bland hundmänniskor (inte bruksmänniskor utan med svensson svensson)
Har möt folk som är chokade att jag vågar äga 2 hanhundar (alltså att låta 2 hanar bo ihop), att jag och min mamma vågar släppa ihop våra 4 hanar, osv. Enbart pga att det är hanar och "hanar funkar inte med andra hanar" enligt dessa människor.
Jag är inte emot att folk håller sina hundar borta från oss på promenaderna, jag hatar när folk vill att deras hundar ska hälsa "bara för att", eller bara släpper fram sina hundar. Däremot så är det lite farligt att folk tror att hanar automatisk inte funkar med andra hanar enbart pga könet.
Här diskuteras problemet emellan att ha just 2 hanhundar, jag tycker deras tips gäller oavsett kön på hundarna
Råd och tips till dig som vill ha två hanhundar - My Animals
En forumtråd med frågor ang att ha 2 hanar
(41) 2 hanhundar i samma hem | Hundar iFokus
Forumtråd med fråga om 2 hanhundar funkar ihop-
Funkar det med två hanhundar ihop? (vovve.net)
En som undrar om det går att ha 2 hanar ihop
Veterinären.nu – Två hanhundar (veterinaren.nu)
Ytligare en som undrar om man kan ha 2 hanhundar
Två hundar kan bli problem (dt.se)
Ytligare en diskussion om man kan ha 2 hanar ihop eller ej
Jeanetts Tankeverkstad: Hanhundar ihop - Vad trött jag blir (kenneljeandark.blogspot.com)
Jag tycker att hade man bytit ut hanhund emot tik i alla dessa trådar så stämmer det. 2 tikar kan bråka likväl som 2 hanar, 1 hane och 1 tik är ingen garanti att det kommer funka bättre än 2 hanar, osv. Hur hundar funkar ihop är enligt mig en individ fråga och inte ens könsfråga.
Tillägg: att välja bort raser är jag inte emot, tex ser jag ingen anledning att min chihuahua ska leka med en amstaff pga ökad risk för skador. Däremot tycker jag det är onödigt att gå runt och tro att ens hanhund kommer slåss om den nosar på en annan hanhund enbart pga könet om man inte vet att den är hanhunds aggressiv.