Hanhundsaggressivitet - vanligt?

Ni som pratar om att släppa ihop olika flockar. Hur menar ni med olika flockar, hundar som aldrig träffat varandra eller hundar som träffas kanske 4 ggr/år?

För jag har ett par kompisar som har sin flock och jag har min, och när vi träffas släpper vi ihop alla utan problem.
Även när alla i familjen träffas är det 3 olika flockar av hundar som släpps ihop. Så jag ser inga problem att släppa ihop olika flockar, däremot tar jag det ju försiktigare när jag introducerar en ny hundar/flock som dem aldrig träffat förut.
Jag menade första gången. Har själv slängt in 3 smålandsstövare bak i bilen (samma utrymme) för att släppas på jakt, hundarna inte träffats tidigare.

Ni som pratar om att släppa ihop olika flockar. Hur menar ni med olika flockar, hundar som aldrig träffat varandra eller hundar som träffas kanske 4 ggr/år?

För jag har ett par kompisar som har sin flock och jag har min, och när vi träffas släpper vi ihop alla utan problem.
Även när alla i familjen träffas är det 3 olika flockar av hundar som släpps ihop. Så jag ser inga problem att släppa ihop olika flockar, däremot tar jag det ju försiktigare när jag introducerar en ny hundar/flock som dem aldrig träffat förut.
Jag jobbar med att undervisa i en hundgren/arbetsområde som kräver hund. Det innebär att jag har med mina hundar som demonstrationshundar/funktionärer flera dagar i veckan. Att ha dem bundna gör att jag måste lägga massa tid på att sätta fast/ ta loss, alltså är de med lösa. Det kräver att de skiter blankt i elevernas hundar, oavsett om de är helt främmande, vana lekkompisar eller löptikar! Samma sak på tävling där hundar gör funktionärsjobb, eller i arbete där flera förare och hundar hjälps åt. Och så klart om jag råkar vara elev nånstans, och instruktören har med sig hunden ut. De måste helt enkelt funka!

(Det HAR hänt att min trygga funktionärshund blivit påhoppad av elevhunden- som alltså släppt djuren och rusat efter min hund som legat passiv en bra bit bort. Fullständigt oacceptabelt för en arbetshund och i min värld en diskvalificerande egenskap ur avelssynpunkt).

Jag jobbar med att undervisa i en hundgren/arbetsområde som kräver hund. Det innebär att jag har med mina hundar som demonstrationshundar/funktionärer flera dagar i veckan. Att ha dem bundna gör att jag måste lägga massa tid på att sätta fast/ ta loss, alltså är de med lösa. Det kräver att de skiter blankt i elevernas hundar, oavsett om de är helt främmande, vana lekkompisar eller löptikar! Samma sak på tävling där hundar gör funktionärsjobb, eller i arbete där flera förare och hundar hjälps åt. Och så klart om jag råkar vara elev nånstans, och instruktören har med sig hunden ut. De måste helt enkelt funka!

(Det HAR hänt att min trygga funktionärshund blivit påhoppad av elevhunden- som alltså släppt djuren och rusat efter min hund som legat passiv en bra bit bort. Fullständigt oacceptabelt för en arbetshund och i min värld en diskvalificerande egenskap ur avelssynpunkt).
Tror du problemet är mindre hos raser som avlas för funktion trots främmande hundar i omgivningen jämfört med andra raser?
Som du säger måste en vallhund ignorera allt i sin omgivning när den jobbar, därför man kanske är hårdare när man avlar vallhundar och sållar bort dessa individer jämfört när man avlar på andra raser. Och därför är problemet större inom visa raser än andra?

Tror du problemet är mindre hos raser som avlas för funktion trots främmande hundar i omgivningen jämfört med andra raser?
Som du säger måste en vallhund ignorera allt i sin omgivning när den jobbar, därför man kanske är hårdare när man avlar vallhundar och sållar bort dessa individer jämfört när man avlar på andra raser. Och därför är problemet större inom visa raser än andra?
Ja.

Jag är nyfiken på hur vanligt ni upplever att det är att (okastrerade) hanhundar som inte känner varandra inte kan interagera utan att börja bråka? Är det mer regel än undantag eller tvärtom? Tycker ni det är skillnad mellan raser?
Min schäferhane (tyvärr död sen 7 år tillbaka) fungerade med andra hanar oavsett ras och tikar (även vid löp). Han va en stjärna den hunden och jag är tveksam om jag någonsin kommer få en sån hund igen :heart

Inom min ras är det rätt ovanligt att hundarna inte fungerar med hundar av samma kön. Ibland kan unga hanar ha lite väl mycket hår på bröstet men det är ofta en övergående fas som mattas av när de blir äldre och mognar mentalt.

Inom min ras är det väldigt ovanligt med hanhundsaggressivitet, annars för övrigt så tycker jag enormt många hanar har svårt att umgås med andra. Får varenda dag frågor huruvida min är hane eller inte för att deras inte går ihop med hanar. Tyvärr verkar det mera regel än undantag hos dom flesta.

Inom min ras är det väldigt ovanligt med hanhundsaggressivitet, annars för övrigt så tycker jag enormt många hanar har svårt att umgås med andra. Får varenda dag frågor huruvida min är hane eller inte för att deras inte går ihop med hanar. Tyvärr verkar det mera regel än undantag hos dom flesta.
Jag tror det är mer rädsla. Det börjar spridas någon form av myt att hanhundar inte funkar med andra hanhundar.
Så då tror folk att det är så och vågar inte ens testa, eller så har deras hundar bråka 1 gång med 1 annan hanhund, och så tolkar ägaren det som att deras hund är hanhunds aggressiv och låter aldrig deras hanhund träffa andra hanar igen.

Jag tror det är mer rädsla. Det börjar spridas någon form av myt att hanhundar inte funkar med andra hanhundar.
Så då tror folk att det är så och vågar inte ens testa, eller så har deras hundar bråka 1 gång med 1 annan hanhund, och så tolkar ägaren det som att deras hund är hanhunds aggressiv och låter aldrig deras hanhund träffa andra hanar igen.
Det är ju betydligt bättre på det hållet än att folk ska testa och inte fattar att deras hundar inte funkar med allt och alla.

Jag tänker att det beror på ras. Brukshundar ska kunna uppföra sig i träning men inte behöva klara att "leka" men att det finns raser där det är viktigt.
Nu har jag visserligen haft åtminstone 3 stycken olika kombon med två intakta hanar i samma familj eller daghusse, och då med övervägande del raser (dobermann + schäfer/rottis, rottweiler+ "shitbullkorsning", Rottweiler + tibbe) där man inte kan räkna med att det fungerar, men det tänker jag till viss del beror på tur att det fungerat med just dom individerna.
Precis.
Jag tänker att det har med vad hunden ska utföra för arbete. Det är kanske lite mycket begärt att hundar som ska ha mycket skärpa och dådkraft ska kunna umgås okomplicerat med andra hundar (särskilt med hundar som har samma egenskaper) men att andra raser måste kunna det iom att det ingår i deras grundsyfte.

Min upplevelse av min ras är att de funkar väldigt bra i flock oftast, både blandade flockar eller enbart tikar/hanar.

Australian Shepherd har jag. Bara en förvisso, men hon kommer väldigt bra överens med både tikar och hanar, och särskilt med andra aussies.

Om salukihanar INTE fungerar okomplicerat med "allt och alla" oavsett ålder och kön så höjer jag absolut ett ögonbryn och börjar kolla stamtavla för att försöka se om det finns anledning där till beteendet. Likadant med tikar.

Med tanke på att salukifolk ofta har ett helt knippe hundar blir det lätt problematiskt om en hund inte är lätt med andra och på lure coursing/kapplöpning måste de kunna springa lösa med andra utan minsta bråk och utan att tappa fokus på jakten. De får inte heller bråka i målgången när trasan stannar och de får ta den.

Det är ju betydligt bättre på det hållet än att folk ska testa och inte fattar att deras hundar inte funkar med allt och alla.
Menar ju inte att man ska släppa fram okända hundar utan att fråga :cautious:
Men att tex inte våga gå promenader med kompisens hund eftersom båda ägare hanar, att inte ens våga låta hunden prova hälsa på vad som skulle kunna vara en perfekt lekkompis pga att båda är hanar, att avstå att skaffa en hanhunds valp man vill ha pga att man redan har en hane, osv.
Denna rädsla för andra hanar blir liksom orimlig i längden (om man inte testat och vet att hunden är just hanhund aggressiv)

Menar ju inte att man ska släppa fram okända hundar utan att fråga :cautious:
Men att tex inte våga gå promenader med kompisens hund eftersom båda ägare hanar, att inte ens våga låta hunden prova hälsa på vad som skulle kunna vara en perfekt lekkompis pga att båda är hanar, att avstå att skaffa en hanhunds valp man vill ha pga att man redan har en hane, osv.
Denna rädsla för andra hanar blir liksom orimlig i längden (om man inte testat och vet att hunden är just hanhund aggressiv)
Fast finns den orimliga rädslan verkligen? Har aldrig sett den. Handlar det om en hund man tror att man kommer se mycket av i framtiden promenerar man väl en sväng tillsammans och släpper ihop om det går bra - handlar det om random hund i parken är det vettigt att säga nej tack.
Jag tycker att det skulle behövas lite mer av den snarare än mindre med tanke på hur det ska hälsas åt höger och vänster helt i onödan.

... som fortsättning tycker jag inte heller att det är en 'orimlig rädsla' att till exempel välja bort vissa raser om man vet med sig att man kommer att ha stort och varierande hundumgänge (och vill att det ska vara avslappnat) som ägare. Det är bara ansvarsfullt.

Fast finns den orimliga rädslan verkligen? Har aldrig sett den. Handlar det om en hund man tror att man kommer se mycket av i framtiden promenerar man väl en sväng tillsammans och släpper ihop om det går bra - handlar det om random hund i parken är det vettigt att säga nej tack.
Jag tycker att det skulle behövas lite mer av den snarare än mindre med tanke på hur det ska hälsas åt höger och vänster helt i onödan.
Finns många som aldrig låter sina hanhundar hälsa på andra hanar eftersom "hanhundar inte funkar ihop", det är som en myt att hanhundar är aggressiva emot andra hanhundar som sprids runt bland hundmänniskor (inte bruksmänniskor utan med svensson svensson)
Har möt folk som är chokade att jag vågar äga 2 hanhundar (alltså att låta 2 hanar bo ihop), att jag och min mamma vågar släppa ihop våra 4 hanar, osv. Enbart pga att det är hanar och "hanar funkar inte med andra hanar" enligt dessa människor.

Jag är inte emot att folk håller sina hundar borta från oss på promenaderna, jag hatar när folk vill att deras hundar ska hälsa "bara för att", eller bara släpper fram sina hundar. Däremot så är det lite farligt att folk tror att hanar automatisk inte funkar med andra hanar enbart pga könet.

Här diskuteras problemet emellan att ha just 2 hanhundar, jag tycker deras tips gäller oavsett kön på hundarna
Råd och tips till dig som vill ha två hanhundar - My Animals

En forumtråd med frågor ang att ha 2 hanar
(41) 2 hanhundar i samma hem | Hundar iFokus

Forumtråd med fråga om 2 hanhundar funkar ihop-
Funkar det med två hanhundar ihop? (vovve.net)

En som undrar om det går att ha 2 hanar ihop
Veterinären.nu – Två hanhundar (veterinaren.nu)

Ytligare en som undrar om man kan ha 2 hanhundar
Två hundar kan bli problem (dt.se)

Ytligare en diskussion om man kan ha 2 hanar ihop eller ej
Jeanetts Tankeverkstad: Hanhundar ihop - Vad trött jag blir (kenneljeandark.blogspot.com)

Jag tycker att hade man bytit ut hanhund emot tik i alla dessa trådar så stämmer det. 2 tikar kan bråka likväl som 2 hanar, 1 hane och 1 tik är ingen garanti att det kommer funka bättre än 2 hanar, osv. Hur hundar funkar ihop är enligt mig en individ fråga och inte ens könsfråga.

Tillägg: att välja bort raser är jag inte emot, tex ser jag ingen anledning att min chihuahua ska leka med en amstaff pga ökad risk för skador. Däremot tycker jag det är onödigt att gå runt och tro att ens hanhund kommer slåss om den nosar på en annan hanhund enbart pga könet om man inte vet att den är hanhunds aggressiv.

Finns många som aldrig låter sina hanhundar hälsa på andra hanar eftersom "hanhundar inte funkar ihop", det är som en myt att hanhundar är aggressiva emot andra hanhundar som sprids runt bland hundmänniskor (inte bruksmänniskor utan med svensson svensson)
Har möt folk som är chokade att jag vågar äga 2 hanhundar (alltså att låta 2 hanar bo ihop), att jag och min mamma vågar släppa ihop våra 4 hanar, osv. Enbart pga att det är hanar och "hanar funkar inte med andra hanar" enligt dessa människor.

Jag är inte emot att folk håller sina hundar borta från oss på promenaderna, jag hatar när folk vill att deras hundar ska hälsa "bara för att", eller bara släpper fram sina hundar. Däremot så är det lite farligt att folk tror att hanar automatisk inte funkar med andra hanar enbart pga könet.

Här diskuteras problemet emellan att ha just 2 hanhundar, jag tycker deras tips gäller oavsett kön på hundarna
Råd och tips till dig som vill ha två hanhundar - My Animals

En forumtråd med frågor ang att ha 2 hanar
(41) 2 hanhundar i samma hem | Hundar iFokus

Forumtråd med fråga om 2 hanhundar funkar ihop-
Funkar det med två hanhundar ihop? (vovve.net)

En som undrar om det går att ha 2 hanar ihop
Veterinären.nu – Två hanhundar (veterinaren.nu)

Ytligare en som undrar om man kan ha 2 hanhundar
Två hundar kan bli problem (dt.se)

Ytligare en diskussion om man kan ha 2 hanar ihop eller ej
Jeanetts Tankeverkstad: Hanhundar ihop - Vad trött jag blir (kenneljeandark.blogspot.com)

Jag tycker att hade man bytit ut hanhund emot tik i alla dessa trådar så stämmer det. 2 tikar kan bråka likväl som 2 hanar, 1 hane och 1 tik är ingen garanti att det kommer funka bättre än 2 hanar, osv. Hur hundar funkar ihop är enligt mig en individ fråga och inte ens könsfråga.

Tillägg: att välja bort raser är jag inte emot, tex ser jag ingen anledning att min chihuahua ska leka med en amstaff pga ökad risk för skador. Däremot tycker jag det är onödigt att gå runt och tro att ens hanhund kommer slåss om den nosar på en annan hanhund enbart pga könet om man inte vet att den är hanhunds aggressiv.
Fast på vilket sätt är det farligt att folk är försiktiga? Jag förstår inte riktigt hur det är problematiskt.

Fast på vilket sätt är det farligt att folk är försiktiga? Jag förstår inte riktigt hur det är problematiskt.
Det är farligt att sprida felaktig fakta och låta folk tro på detta.
Det är negativt eftersom dessa människor som tror detta inte vågar gå promenader med andra hundar, inte vågar låta deras hundar träffa och leka med andra hundar, och inte vågar skaffa en till hund dem vill ha pga att det är en hane.
Detta är även saker som påverkar hunden negativt eftersom många hundar uppskattar att ha hundkompisar man kan träffa och gå promenader med, leka med eller trivs med att vara 2 hundar i samma familj.

Det skapar även en övertro att är det en hane + en tik så kommer det alltid funka, eftersom hanhundar funkar med tikar men inte med andra hanar.

Det är farligt att sprida felaktig fakta och låta folk tro på detta.
Det är negativt eftersom dessa människor som tror detta inte vågar gå promenader med andra hundar, inte vågar låta deras hundar träffa och leka med andra hundar, och inte vågar skaffa en till hund dem vill ha pga att det är en hane.
Detta är även saker som påverkar hunden negativt eftersom många hundar uppskattar att ha hundkompisar man kan träffa och gå promenader med, leka med eller trivs med att vara 2 hundar i samma familj.

Det skapar även en övertro att är det en hane + en tik så kommer det alltid funka, eftersom hanhundar funkar med tikar men inte med andra hanar.
Mjao, en sanning med undantag. Det här handlar väl snarare om en risk som minskar än en risk som ökar när någon avstår ifrån att låta sin hund umgås med en annan hund.
Vill folk skaffa en till hund hoppas jag att de är såpass pålästa ch känner sin egen hund såpass väl att de kan göra ett vettigt val, annars kanske det är lika bra att de låter bli. Att de väljer bort en potentiell hanhund gör väl knappast någon skada?
Hunden kan ha hundkompisar av annat kön eller klara sig utan, det går bra det också. Jag tror att de flesta som har en social jycke lyckas hitta både folk och fä att umgås med oavsett vad de läst på nätet faktiskt, hunden lär knappast gå hela livet utan att få sniffa en annan nos bara för att ägaren inte gärna vill att hanhundar umgås.

Tycker du drar på stora växlar och att det motsatta problemet är Mycket större - att alla hundar förväntas vilja umgås och hälsa på och trivas ihop med andra hundar... och människor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 811
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 132
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 438
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar