Sv: Handens påverkan på samling
Ja exakt hästen skall ju befinna sig inom ramen även den främre så den inte tex blir stark i halsen och bara drar ut den, det är ju en variant av dom alla , det är inte bara baktill och i bogarna dom kan falla ut och axel jag tror det var lite så din tränare var inne på , just att man inte skall släppa allt , många kanske inte just du ger ju efter för mycket framtill dvs som överger hästen och tappar ju allt när man tex bara efter halvhalten behöver tänka lite framåt med handen igen.
Det man gör i den främre ramen är ju bara att man sitter emot i bålen och att armarna/händerna är stilla i halvhalten istället för att alltid tänka framåt och det är ju inte samma sak som att dra tillbaka händerna på något vis, puttar man sen under bakdelen med sitt säte i samlingen vill man ju inte släppa ut allt fram dvs energin vilket inte är samma som att korta in halsen.
En liten historia.
jag hade gjort vad jag trodde var en halvhalt Tränaren sa då- Du släpper ju allt efteråt.
Ja. ska jag inte göra det?
Nej det tycker jag inte.
Hästen hjälptes inte av mig Hade den inte med sätet o halvhalten gick inte igenom som den skulle
Apropå lätta för mkt- dålig timing.
Har läst slarvigt
TILL TS
Återkopplar till handens påverkan på samling
Jag skrev
axel skrev
Detta visar på olika ridsystem
och att man inte riktigt förstått vad "ramen" är Hästen skall ju följa handen framåt. Annars är den felriden. Überstreichen är något helt annat....
Ramen är en gräns framåt- bakåt - åt sidorna. Man kan likna den vid en låda.
Men Hästen behöver alls inte alls fylla ut lådan så att den tränger mot dess sidor. Utan hästen skall ridas innanför sidorna
det är det som händer i samling - om man nu rider med sätet.
Den bakre ramen säger - du måste var framför min rumpa
sidorna säger du måste vara rak
och den främre ramen säger - du får inte ha näsan längre fram än hit.
Om man då rider hästen med sätet dvs gör ramen trängre bakifrån - lyckas hålla hästen rak med sin sits och skolning - så kommer den lätta från sidorna i kartongen i och med att den håller ihop sig.
Samlar ihop sig
Om då ryttaren riktar energin uppåt med sin mage och bröstkorg så kommer hästen spänna pilbågen mera - och lätta från kartongen/ramen framtill och kännas lättare i handen
Detta med ram är ingenting man *fixerar* hästen i, utan en gräns som man rider hästen innanför. ungefär som staketet på en ridbana.
Du rider inte hästen tryckt mot staketet/sargen utan du håller dig inom staketet.
Övergår nu till handens påverkan på pilbågen....
Du spänner pilbågen bakifrån - och hindrar energin att rinna ut fram med handen genom att ha en sådan tygellängd att pilbågen formas uppåt. ( det är det jag inte tror går helt utan ram framtill)
Det går heller INTE att spänna mer framifrån än bakifrån - därför så är tygellängden bara något kortare en en helt rak hals i början - eftersom hästen inte orkar sätta sig så mycket från början
Om du lyckas böja pilbågen bakifrån så kommer hästen inte att ligga mot den främre ramen hårt - hästen blir helt enkelt kortare när den är böjd uppåt - och ju mer böjd uppåt ju kortare och därför lättare och lättare framtill.
En häst som böjer pilbågen från fel håll /höjer halsen = sänker ryggen så måste du lätta ur - för är du kvar där fram så bidrar till att böja ännu mer åt fel håll
Ja exakt hästen skall ju befinna sig inom ramen även den främre så den inte tex blir stark i halsen och bara drar ut den, det är ju en variant av dom alla , det är inte bara baktill och i bogarna dom kan falla ut och axel jag tror det var lite så din tränare var inne på , just att man inte skall släppa allt , många kanske inte just du ger ju efter för mycket framtill dvs som överger hästen och tappar ju allt när man tex bara efter halvhalten behöver tänka lite framåt med handen igen.
Det man gör i den främre ramen är ju bara att man sitter emot i bålen och att armarna/händerna är stilla i halvhalten istället för att alltid tänka framåt och det är ju inte samma sak som att dra tillbaka händerna på något vis, puttar man sen under bakdelen med sitt säte i samlingen vill man ju inte släppa ut allt fram dvs energin vilket inte är samma som att korta in halsen.