Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

En liten historia.
jag hade gjort vad jag trodde var en halvhalt Tränaren sa då- Du släpper ju allt efteråt.
Ja. ska jag inte göra det?
Nej det tycker jag inte.
Hästen hjälptes inte av mig:crazy: Hade den inte med sätet o halvhalten gick inte igenom som den skulle:angel:
Apropå lätta för mkt- dålig timing.

Har läst slarvigt

TILL TS
Återkopplar till handens påverkan på samling

Jag skrev

axel skrev

Detta visar på olika ridsystem

och att man inte riktigt förstått vad "ramen" är Hästen skall ju följa handen framåt. Annars är den felriden. Überstreichen är något helt annat....

Ramen är en gräns framåt- bakåt - åt sidorna. Man kan likna den vid en låda.
Men Hästen behöver alls inte alls fylla ut lådan så att den tränger mot dess sidor. Utan hästen skall ridas innanför sidorna

det är det som händer i samling - om man nu rider med sätet.

Den bakre ramen säger - du måste var framför min rumpa

sidorna säger du måste vara rak

och den främre ramen säger - du får inte ha näsan längre fram än hit.

Om man då rider hästen med sätet dvs gör ramen trängre bakifrån - lyckas hålla hästen rak med sin sits och skolning - så kommer den lätta från sidorna i kartongen i och med att den håller ihop sig.
Samlar ihop sig

Om då ryttaren riktar energin uppåt med sin mage och bröstkorg så kommer hästen spänna pilbågen mera - och lätta från kartongen/ramen framtill och kännas lättare i handen:idea:

Detta med ram är ingenting man *fixerar* hästen i, utan en gräns som man rider hästen innanför. ungefär som staketet på en ridbana.
Du rider inte hästen tryckt mot staketet/sargen utan du håller dig inom staketet.

Övergår nu till handens påverkan på pilbågen....

Du spänner pilbågen bakifrån - och hindrar energin att rinna ut fram med handen genom att ha en sådan tygellängd att pilbågen formas uppåt. ( det är det jag inte tror går helt utan ram framtill)

Det går heller INTE att spänna mer framifrån än bakifrån - därför så är tygellängden bara något kortare en en helt rak hals i början - eftersom hästen inte orkar sätta sig så mycket från början

Om du lyckas böja pilbågen bakifrån så kommer hästen inte att ligga mot den främre ramen hårt :)- hästen blir helt enkelt kortare när den är böjd uppåt - och ju mer böjd uppåt ju kortare och därför lättare och lättare framtill.:idea:

En häst som böjer pilbågen från fel håll /höjer halsen = sänker ryggen så måste du lätta ur - för är du kvar där fram så bidrar till att böja ännu mer åt fel håll:crazy:

Ja exakt hästen skall ju befinna sig inom ramen även den främre så den inte tex blir stark i halsen och bara drar ut den, det är ju en variant av dom alla , det är inte bara baktill och i bogarna dom kan falla ut och axel jag tror det var lite så din tränare var inne på , just att man inte skall släppa allt , många kanske inte just du ger ju efter för mycket framtill dvs som överger hästen och tappar ju allt när man tex bara efter halvhalten behöver tänka lite framåt med handen igen.

Det man gör i den främre ramen är ju bara att man sitter emot i bålen och att armarna/händerna är stilla i halvhalten istället för att alltid tänka framåt och det är ju inte samma sak som att dra tillbaka händerna på något vis, puttar man sen under bakdelen med sitt säte i samlingen vill man ju inte släppa ut allt fram dvs energin vilket inte är samma som att korta in halsen.

Fast min story var för länge sen- innan jag känt en riktig halvhalts effekt o därmed ingen samling heller:crazy:

Då behövs tygeln.

Ja det behövde du inte ens detaljgranska för att se....:rofl:
Jodå, som situationen var där så är det givet att jag faller ner i snedheten som jag kämpat med efter många år med tunga axelväskor på ena sidan och tunga matkasssar på den andra.....

Eftersom jag inte är fast nog i "positionen" när det händer saker snabbt, så som andra berättat att de numera är.:cool:

Det här kommer jag att forsätta kämpa med. Skulle väl skrivit med stora bokstäver att det här inte heller var avsett som illustration av "perfekt" men glömde det.... Bara hur fortsättningen såg ut. Men du har så rätt, förstås.

Men vad var egentligen syftet med att visa bilderna då? För det har tyvärr undgått mig ? Du ville visa ett fel och så ville du visa en bild till efteråt fortfarande med fel :confused:

Fast min story var för länge sen- innan jag känt en riktig halvhalts effekt o därmed ingen samling heller:crazy:

Då behövs tygeln.

Vem har du sett inom tävlingsdressyren som inte behöver tygeln eller en främre ram, DET skulle vara oerhört intressant att veta jag har bara sett inom AR och frihetsdressyr men dom där områdena gillar ju inte du :cool:

Hästen ska kunna gå kvar fast man lättar i handen o inte utan vidare bli lång. Då har man för mkt i handen- pratar om samlad ridning.

Sen kan man inte rida rörelser utan tyglar- hur ska man annars kunna ställa den i axis:p Jag kan iallafall inte.

sen krävs det mkt energi inne på banan o då måste man kunna fövalta den med små avstämmningar..

Fast S. Lundbäck kunde- med bara grimma.

Hästen ska kunna gå kvar fast man lättar i handen o inte utan vidare bli lång. Då har man för mkt i handen- pratar om samlad ridning.

Fast det där måste vara en definitonssak tror jag eller kanske olika ridteknik :confused: Jag följer lite Kyra där som jag kollat på och läst lite där hon pratar om degklumpen och att sätta hästen i en ram, att egentligen rida så rytmiskt att man inte behöver begreppet "lätta av" utan det görs ju automatiskt när handen tanker framåt.

Det känns lite förlegat det där ordet "lätta av" det för tankarna till en sådan där gammal stridsvagns häst som ångar på och ridläraren skrek lätta , lätta

I hoppningen pratar man om att hästen är på och av dvs antingen på attack eller bakom hjälperna till hindret man vill ju även där åt den där rytmiska ridningen

Jag tror vi egentligen menar samma sak men definerar det olika.

Anky och Salinero tycker jag är ett bra exempel på en ryttare som verkligen får kämpa med sin främre ram, får hon in baken så vill han putta ut nästan och halsen

Men det är det jag menar(Kyratänket) att JB använder. behöver inte göra några halvhalter. Konstant i balans.

Har du provat att rida med det " gunget"? Svårt tycker jag- när man inte är van.

Tänker såhär.
en samlad häst har ju "krök på halsen" iom samlingen från ryggen/ manken. Man vill ju att den ska få använda den till att röra sig genom kroppen- att den inte blir ihopdragen eller för hög.

Men det är det jag menar(Kyratänket) att JB använder. behöver inte göra några halvhalter. Konstant i balans.

Har du provat att rida med det " gunget"? Svårt tycker jag- när man inte är van.

Tänker såhär.
en samlad häst har ju "krök på halsen" iom samlingen från ryggen/ manken. Man vill ju att den ska få använda den till att röra sig genom kroppen- att den inte blir ihopdragen eller för hög.

Hehe fast det är ju det jag menar när man har en främre ram och och använder sin egen framsida , klart man gör halvhalter men dom syns inte eftersom du egentligen bara håller armarna stilla och sitter emot i bålen finliret mao ;)

Titta på JB. Han är med i rörelsen när hästen rör sig uppåt o är tillbaka när den är på väg att landa.

syns riktigt tydligt när han rider yngre hästar.
Såg det även väldigt tydligt på Garcia:idea: i Int- l

kallar inte det för halvhalter iom att det är i varje steg- hjälp till balans kanske.

Men vad var egentligen syftet med att visa bilderna då? För det har tyvärr undgått mig ? Du ville visa ett fel och så ville du visa en bild till efteråt fortfarande med fel :confused:

Ja du fio, då ska jag förklara för dej:

Jag tycker inte man måste vara blodigt allvarlig jämt ens i ett internetforum......

1. Det första var en självironisk kommentar till ngt som axel finkänlsigt påpekat på annan plats, det var exempel på fel och det behövdes inte mycket kommentarer, bara ett litet sidospår...

2. Det uppstod diskussioner och föresläsningar från kända håll och det ena med det tredje och då tyckte jag att jag måste kanske förklara lite av omständigheterna omkring...

3. Nya diskussioner och föreläsningar (och talande smileys = ditt expertområde fö har jag märkt ) och mycket prestige. Jag tröttnar och eftersom det var ett tjat om manken ett tag så la jag på skoj till en bild starx därpå där manken var uppe men fortfarande helt medveten om brister och omständigheterna och med :rofl: inför granskningen av blodhundarna.....

Det var hela anledningen. Jag har aldrig påstått annat heller.
Jag är rätt ointresserad av vad andra tycker utifrån buke och har ingen prestige att försvara, jag kan lägga in bilder om jag har även om de inte är perfekta eller bra exempel på motsatsen till perfekta, som här. Nu har jag dessutom inga andra, så...

Ja, i efterhand kan man ju undra varför jag la in dem, ja. :cool:

Senast ändrad av en moderator:

betydligt mer handridning i "vanlig" dressyr jämfört med AR.

absolut är det så. Jag fick ju knappt använda handen när jag tränade akademiskt, men jag menar bara att grundprincipen är detsamma fast med mkt finare hjälper från allra första början och där får man inte ens vrida benet/foten ngt utåt, utan skänklen ligger jäms med:smirk:

absolut är det så. Jag fick ju knappt använda handen när jag tränade akademiskt, men jag menar bara att grundprincipen är detsamma fast med mkt finare hjälper från allra första början och där får man inte ens vrida benet/foten ngt utåt, utan skänklen ligger jäms med:smirk:

Ok då är jag med. :bow:
trevligt att bli uppmärksammad dessutom då resten av skaran fortsatte köra på med ångvält i debatten mot varandra. Jag höll mig dessutom till ämnet tyckte jag :angel:

Men foten ska ligga parallellt, annars kan man inte rida med sporrar:confused:
Vem har lärt dig annorlunda?

Ja du fio, då ska jag förklara för dej:

Jag tycker inte man måste vara blodigt allvarlig jämt ens i ett internetforum......

1. Det första var en självironisk kommentar till ngt som axel finkänlsigt påpekat på annan plats, det var exempel på fel och det behövdes inte mycket kommentarer, bara ett litet sidospår...

2. Det uppstod diskussioner och föresläsningar från kända håll och det ena med det tredje och då tyckte jag att jag måste kanske förklara lite av omständigheterna omkring...

3. Nya diskussioner och föreläsningar (och talande smileys = ditt expertområde fö har jag märkt ) och mycket prestige. Jag tröttnar och eftersom det var ett tjat om manken ett tag så la jag på skoj till en bild starx därpå där manken var uppe men fortfarande helt medveten om brister och omständigheterna och med :rofl: inför granskningen av blodhundarna.....

Det var hela anledningen. Jag har aldrig påstått annat heller.
Jag är rätt ointresserad av vad andra tycker utifrån buke och har ingen prestige att försvara, jag kan lägga in bilder om jag har även om de inte är perfekta eller bra exempel på motsatsen till perfekta, som här. Nu har jag dessutom inga andra, så...

Ja, i efterhand kan man ju undra varför jag la in dem, ja. :cool:

Naej det blev mest förvirrande och inget annat för det framgår inte vad du egentligen ville ha visat och jag undrade så ta det lugnt , du behöver inte försvara dig i fyrahundra meningar för att jag frågade en enkel sak

Glömde säga att jag inte behöver sporrar på mina hästar;)

Axel ser att du och jag har en sak gemensamt:D

Senast ändrad av en moderator:

Med risk för att bli nermejad... *hukar* - en gammal, mycket kunnig, man... : "Det där med att hålla foten parallell med hästen - det är bara spanska ridskolan som gör - när de rider kadrilj"....annars skall det vara en liten vinkel för att stötdämpning ska fungera.
Jag tycker och tror att han har rätt./:cool:

Varför skulle nu bli nermejad:confused:

visst har du rätt. Den behöver inte var HELT parallell, men absolut inga Kalle Ankafötter.

kl

oj känner mig helt överväldigad! tack för alla svar. :bow: haft en stressig vecka och inte hunnit sitta här. Nu ska jag sätta mig och läsa och reflektera innan jag kan ställa frågor på allt det jag inte förstått:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård