Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Det börjar nog bli dags för DIG att ha clinic:)

vi bukare kommer också

säkerligen har du nåt at lära både Anky och Balkenhol och His Highness ryttare också, och, och.

Jag har ännu inte kommit ut att tävla, jag är långt ifrån klar med grundutbildningen. Jag trodde inte heller att du gjorde det längre? :confused:

Jag skrev de tips Anky gav till en duktig tävlingsryttare som är ljusår före mig, inte tips från MIG.

Jag har väl ingen aning om hur du ska rida din häst? :confused: Det kan ju du bäst själv ändå - man känner ju sitt eget djur bäst.

Det börjar nog bli dags för DIG att ha clinic:)

vi bukare kommer också

säkerligen har du nåt at lära både Anky och Balkenhol och His Highness ryttare också, och, och.
Spydig:angel:

Du har ju att lära ALLA utom just B. o Kottas- gurun
ingen kan ju rida enligt dig.:crazy:

Men det är väl inget konstigt? Inte ens världsryttare tycker ju de kan rida? Ridning är så sjuhelsikes svårt att det tar tre livstider att bli bra.

Det som är konstigt, tycker jag - är de som tycker de KAN rida.

Nej jag har inte tävlat på länge. desto större anledning till att den kommer att vara på G. när det beger sig igen.

vilka är det som tycker att de kan rida?

Jo de som tycker att domare inte kan se god ridning eller sitter för sig själva ute i bushen o glider runt.

klart att de vet att de kan rida- men perfekt- nej.

Senast ändrad:

Nu förvränger du igen...

Men ärligt jag skulle gärna se och lära.

Nu skall jag se vad ANKY har att lära mig.
Även om man inte köper hela konceptet kan man ju lyssna och att till sig det som är bra.

Sluttjaffsat från min sida

Vet att du anser att han rider dåligt, men ngn erkänt duktig tyckte att han rider bra på en häst som inte har bra bakben.

Han nedärver även sitt konstiga hasarbete- travar bakom sig.

Bilden kan ej avslöja vad vi pratade om- en medgående hand.

Nej men bilden kan avslöja ramen och pilbågen och till viss del balans.

Och du skrev nåt om det... konstant i balans...

Balans förutsätter pilbåge får man inte till pilbågen så kan man inte få hästen i balans bakifrån och då måste man göra sådana där krampaktiga grejjer för att komma upp öht.

men det handlar inte om en enskild ryttare utan om ett TILLSTÅND som alla kan befinna sig i

Och som man inte behöver vara i hela tiden

http://www.dressageunltd.com/WorldCupLasVegas/images/briarpir15.jpg

Vaddå krampaktiga saker. Om en erkänt duktig människa tar med hästens exteriör i den totala bilden så kanske man ska ta till sig det.
Om man nu är så biomekanikfixerad bör man oxå kunna se avvikelser där.

Rider han alla likadant?
Se till individen!

Läktarryttare som aldrig har tävlat själv är alltid de mest kritiska experterna:mad: teoretikerna.

Delvis KL

Jag tänkte återknyta lite till handen när hästen är spänd eller spänner till och ilar iväg pga impuls av ngt slag, inom synhåll eller ljud.:eek: (apropå den diskussion som uppstod delvis pga mina olycksaliga bilder men det handlar inte om det nu)

Är nu bara seriöst och allvarligt nyfiken.....:bow:

Säg att ni kommer i ridhuset eller på ridbanan (eller på tävlingsbanan) i bra trav eller galopp, hästen är inom ramen med pilbåge och allt och plötsligt ser den något eller hör ngt:eek:
spänner till i hela kroppen, främst hals/huvud, vill köra upp huvudet för att se/höra och t o m tar kliv åt sidan eller drar iväg framåt, borta är ram o pilbåge o allt... En kraftfull rörelse, alltså inte lite lamt, inte.

Hur många av er, om ni är ärliga, grejar att enbart med hjälp av ert säte ta tillbaka detta. :confused: Blir det inte under åtminstone några språng/steg en mycket tråkig handinverkan:o Finns det nån här som inte låter sig störas utan med enbart sätet kommer tillbaka till "ordningen"?

Eller vad gör ni? Det är ju också en fråga om handens inverkan, och en situation som de flesta nog hamnar i.

Fredrik skrev tex:

Jag tror det är natirligt för oss handvarelser innan vi lärt oss något annat.

Min tränare som jag har nu, låter alla börja med att rida med en pinne under tummarna - för det ÄR jättesvårt att sluta fippla.

Själv fick jag en kvist, och min häst blev rädd för Publiktältet brakade iväg och kvisten gick av.

Där ser du hur det går när du inte behåller posstionen sa min tränare:devil:

Jag blev rätt ställd kan jag säga.

Nu några år senarenär han blev skrämd av en hund så kunde vi hantera det annorlunda, för att jag fortsatte att rida.

Jag tycker att det stämmer med ABC, men också under förutsättning att ryttaren släpper upp ryggen samt är med i rörelsens, och inte bak efter som du säger

Jag fattar inte hur man i det läget undviker att hamna åtminstone en kort stund i felaktigt tygeltag:o Vill gärna lära mej. Visst kan man om man är förberedd kanske hålla kvar kursen men att undvika att bli "handvarelse" en stund, går det:confused: Jag frågar av allvarligt intresse eftersom det verkar hetl omöjligt i mina okunniga ögon.:confused:

Tänkte apropå ABC på denna bild tex :

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/kyra.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Anky hade med en sådan häst på sin clinic i Flyinge igår. Hennes råd var att rida vartenda steg. KRÄVA att den skulle gå långsamt i skritten. Gör halt så fort den älgar iväg. Den fick inte lov att ta kontrollen. Vartenda steg skulle ryttaren bestämma över.

Kanske något tips från världscoachen att hänga i julgran?

Delvis KL

Inte en fråga just till dig Jacko, utan en fundring utifrån det du skriver.. Måste man RIDA varje steg? Jag vill gärna låta min häst "vara" lite då och då så länge han gör det jag ber honom om? Fast jag blir väl lite inverkan ändå kan jag tänka.. :confused:

Hur ser ni på det?

Vaddå krampaktiga saker. Om en erkänt duktig människa tar med hästens exteriör i den totala bilden så kanske man ska ta till sig det.
Om man nu är så biomekanikfixerad bör man oxå kunna se avvikelser där.

Rider han alla likadant?
Se till individen!

Läktarryttare som aldrig har tävlat själv är alltid de mest kritiska experterna:mad: teoretikerna.

JAA!! Det var ju någon "erkänt duktig" (vem katten var det??) som tog Jan Brink som ett exempel på en otroligt duktig ryttare. "Det goda exemplet" Och var imponerad över vad han kan få Briar att göra - som kanske inte är den bästa hästen.. ingen som minns?

Var det inte Majola som berättade det, från nån utbildning eller så¨?

Nån tysk var det nog i så fall, antar jag, minns inte vem:o

Var det inte Majola som berättade det, från nån utbildning eller så¨?

Nån tysk var det nog i så fall, antar jag, minns inte vem:o

Jo, det har min tränare sagt på en föreläsning. Om han räknas som "erkänt duktig" vet jag inte.

Han tog i alla fall Brink som ett exempel på god ridning (och en god hand) som gav hästen möjlighet och utrymme att utvecklas.

Det var trevligt, vi kan vara överens! :bow: Inga kalle-fötter till häst!

Det du skrev till Rocki lät hotfullt...
"foten ska ligga parallellt, annars kan man inte rida med sporrar
Vem har lärt dig annorlunda?"

Du förstår kanske att det kan uppfattas som ganska tufft. Jag ser en ilsken lärarinna med pekpinnen i högsta hugg iallafall. :rofl:

Det är lugnt:D ni är så mysiga här på buke, mkt rolig och underhållande läsning för det mesta;)

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det har min tränare sagt på en föreläsning. Om han räknas som "erkänt duktig" vet jag inte.

Han tog i alla fall Brink som ett exempel på god ridning (och en god hand) som gav hästen möjlighet och utrymme att utvecklas.

Haha, SÅ var det!! Jag hade förvrängt det i mina tankar - men nog är väl din tyska tränare bra?

:bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024