Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Anky hade med en sådan häst på sin clinic i Flyinge igår. Hennes råd var att rida vartenda steg. KRÄVA att den skulle gå långsamt i skritten. Gör halt så fort den älgar iväg. Den fick inte lov att ta kontrollen. Vartenda steg skulle ryttaren bestämma över.

Kanske något tips från världscoachen att hänga i julgran?

Jag svarade utifrån filmen på Hubertus, inte utefter spända hästar.'

Jag har aldrig diskuterat spända hästar på åkrar - för det var inte det som visades på filmen? :confused:

Vad betyder meningen: "tror säkert att du och jacko gjort det mycket bättre"?

Vad har det med saken att göra?!

Jag vet exakt vilken nivå jag befinner mig på. Jag har inte diskuterat din bild öht.

Nu pratade jag om skritt på lång tygel! Fri skritt.

Tror att det är bättre att leda den o sen sitta upp o rida den PÅ tygeln- inga problem.
I skogen får hon dock pinna på- oftast.

Det man gör i den främre ramen är ju bara att man sitter emot i bålen och att armarna/händerna är stilla i halvhalten istället för att alltid tänka framåt och det är ju inte samma sak som att dra tillbaka händerna på något vis, puttar man sen under bakdelen med sitt säte i samlingen vill man ju inte släppa ut allt fram dvs energin vilket inte är samma som att korta in halsen.

Det var det jar reagerade på här nånstans; att drar man inte i tygeln så behöver man inte antingen "bli kvar" eller lätta ur.

om man släpper allt - då har man ju ingen ram

eller nåt

BRA BESKRIVET :bow:

Den fick inte lov att älga iväg i skritt på lång tygel - jag är läskunnig och läste vilket ditt problem var.

Anky beskrev det som ett skydd hästen tar till för att slippa och det var inte ok. Ryttaren rider sin häst, oavsett om det är på lång tygel i skritt eller om det är i galoppiruett.

Vad betyder meningen: "tror säkert att du och jacko gjort det mycket bättre"?

Vad har det med saken att göra?!

Jag vet exakt vilken nivå jag befinner mig på. Jag har inte diskuterat din bild öht.

Nej det var tyvärr pga att det hänvisades till dej i beskrivningen av "hur man gör" med spänd häst som far iväg. Det var orättvist mot dej, sorry, blev bara irriterad när jag inte ens med en antydan påstått att det var en föredömlig ridning:o

OT: finns det nån web-film eller nåt från clinicen?

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att det är som två saker

Antingen älgar hästen för att den är spänd altså överilad.

Då får man ju se till att man som Sally skriver - släpper sitt krosben så hästen kan slappna av

Eller så är det springa ifrån som på Ankys klinik.

Detta var en tävlingshäst som kommit upp en bra bit i klasserna, och då har man (antar jag) med felaktigt beteende att göra. Den har helt enkelt "lärt" sig att älga iväg i den fria skritten och ryttaren har inte fått verktyg att ta sig ur det.

Det förbättrades markant under den timme hon red för Anky.

Detta var en tävlingshäst som kommit upp en bra bit i klasserna, och då har man (antar jag) med felaktigt beteende att göra. Den har helt enkelt "lärt" sig att älga iväg i den fria skritten och ryttaren har inte fått verktyg att ta sig ur det.

Det förbättrades markant under den timme hon red för Anky.

Har du lust att skapa en tråd om den här clinicen? Hade varit intressant att höra om den.

Intressant

det är ju lite så att om hästen inte vill något - då skall den göra just det - fast med mjuka metoder då förståss.

Känner igen det från Tiffany också - vi tog itu med det innan vi ens klev upp. Hon ville ju springa ifrån både det ena och det andra...

jag tycker att det är som två saker

Antingen älgar hästen för att den är spänd altså överilad.

Då får man ju se till att man som Sally skriver - släpper sitt krosben så hästen kan slappna av.
Vilket dravel.
Denna häst gör så ibland. inte alltid.
Hästar är individer o i detta fall hjälper det inte med att ändra ngt i sitsen.
Fråga Fio:rofl:

Eller så är det springa ifrån som på Ankys klinik.
...................

Varför skulle nu bli nermejad:confused:

visst har du rätt. Den behöver inte var HELT parallell, men absolut inga Kalle Ankafötter.

Det var trevligt, vi kan vara överens! :bow: Inga kalle-fötter till häst!

Det du skrev till Rocki lät hotfullt...
"foten ska ligga parallellt, annars kan man inte rida med sporrar
Vem har lärt dig annorlunda?"

Du förstår kanske att det kan uppfattas som ganska tufft. Jag ser en ilsken lärarinna med pekpinnen i högsta hugg iallafall. :rofl:

Intressant

Så du har aldrig varit med om insikten att hästens spänningar är orsakade av ryttarens spänningar....

eller ryttarens "över ridning"

Min häst lugnar sig bara den har fått värma upp- behövs ingen timme.

Lugnar sig numera ganska fort- en häst som tycker att det är kul att gå bortåt:banana::rofl:

Detta fenomen händer bara på VISSA tävlingsplatser. Inte till vardags.
Fungerar din likadant på tävling?

det vore väl dumt - då får man ju inte höra vad som finns att säga.

Kanske kommer du till insikt efter att du har tävlat på en fuxmärr:rofl:

Allt är inte som i böckerna.:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård