Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Håller med om att om inte manken är uppe och hästen rund, då går inga halvhalter eller tydligare tygeltag igenom. Men tillsammans, om den följer tygeln framåt och blir rundare framifrån, och man möter med att aktivera med sitsen och/eller skänkeln, då kan ju manken komma upp och halvhalten gå igenom.
Ridning är ju ögonblicksverk och inget är ju beständigt.

Ja, så är det, det ena samverkar med det andra, sitter man i det läget inaktiv och åker med hjälper ju ingen halvhalt men om man samtidigt använder säte och skänkel (vilket jag förutsatte att man gör...) så har handen en del också. Det var precis vad jag försökte säga tidigare också. Det går inte helt utan handen, (eller om det gör det, är de som är i rätt viktklass välkomna att visa direkt på hästen:banana:)

Ahhhhh - härligt!

Räknar med att vi får heta stalltips!!!/:cool:
*längtar efter att bli RIK!*

Ha ha, man blir inte rik på galopp, du får nog spela på nån travare då:o. Men om hon startar mer denna säsong ska jag tipsa dej:idea:

*Mer OT*

Kan det vara nån släng av Diaglyphard med tanke på tecknen?

sorry, ska inte OTa mer../:cool:

*Mer OT*

Kan det vara nån släng av Diaglyphard med tanke på tecknen?

sorry, ska inte OTa mer../:cool:

Sista OT:
Nej såna törs jag inte sätta mej på:eek: Färg o teckning o humör kommer från mormor!:D

(OBS! mackan, skämt!!:devil:)

Nej Färg o teckning o humör kommer från mormor!:D

Senast ändrad av en moderator:

jag hade gjort vad jag trodde var en halvhalt Tränaren sa då- Du släpper ju allt efteråt.
Ja. ska jag inte göra det?

Som sagt det är inte så lätt, tycker det är viktigt att tränaren kan gå fram och visa och även hur det ska kännas i min hand när jag ta förhållningarna.. Ett bra knep som jag har på den jag träna mest på nu är att jag har en rem fastsatt i ringarna framme sadeln. Sätter fast innerhanden(stilla och ej störande) och använder då endast yttertyglen som jag kramar till 2 ggr (ej diffust) när jag gör halvhalten och sen fram, först vid varannan bokstav och sen vid varje, träna även detta ute i skogen på samma sätt, nu börja man känna hur framdelen börjat lyfta sig uppåt och bakbenen jobba under sig. En otroligt härlig känsla efter allt slit:D;)

Men när man tittar på de som rider barockt verkar de rida på långa tyglar och uppnå en väldigt trevlig samling.

Det är ju hit vi vanliga dressyrryttare oxå kommer när hästarna blivit så pass starka och lydiga/rätt tränade, grundprincipen på akademiskt, barrock är det samma;)

Det där att rida utan träns, tänkte jag att jag skulle pröva framöver, skulle vara fruktansvärt roligt att kunna, är allt lite avis på dig:p

Fast de allra skickligaste ryttarna hjälper hästen från början att inte trilla framåt- kan bibehålla balansen.

De gör inga direkta halvhalter, utan bara en medgående rörelse som syns väldigt tydligt på JB

Fio> jag vet att du lärt dig om Atlaskotan och jag håller med dig, för så har jag också fått lära mig. Men du, ett litet tips - det finns fler intressanta saker som är avgörande för samlingen. ;) Du kan mekaniskt utan ridning få atlaskotan smörig, och ändå uppnås inte mer samling. Du måste först skola hästen att ta vikten bak, känna efter stopp i bakdelens mekanism, efter stopp i länden, efter stopp i ryggen, efter stopp i manken, efter stopp i halsen. Har du inte ett enda stopp på hela vägen OCH lägger till atlaskotan - DÅ är du på yttersta världsnivå. :bow:

Jo men det där har vi redan talat om i någon annan tråd (som du oxå deltog i )att allt det andra måste givetvis sitta på plats först.

Vissa hästar är enklare, vissa svårare pga sina förutsättningar. Om jag ska kunna få min häst i passage så måste jag för tillfället arbeta väldigt mkt med just halvhalterna. Och så gör även min tränare med sina unghästar. Ett par av hans hästar är i Tyskland som hans dotter tävla, den ena kom 5:a i Grand prix, så jag fortsätter nog att träna som jag blivit lärd;)

Självklart, men jag pratar nu om unga hästar.

Det krävs oxå en god teknik o timing för att få till det- har provat:angel:

Det är ju hit vi vanliga dressyrryttare oxå kommer när hästarna blivit så pass starka och lydiga/rätt tränade, grundprincipen på akademiskt, barrock är det samma;)

Fast, för att nu vara djävulens advokat en aning, så ÄR det - rent generellt, betydligt mer handridning i "vanlig" dressyr jämfört med AR. Det tycker jag nog inte man kommer undan. Jag menar inte att det behöver vara negativt , men det är ett annat fokus på ett visst stöd i handen, så nog skiljer det sig en hel del.

Ja jag menar inte att vara elak på något vis men visst sitter du rätt snett på den där bilden :o Det blir ju en svårighet i sig.

Ja det behövde du inte ens detaljgranska för att se....:rofl:
Jodå, som situationen var där så är det givet att jag faller ner i snedheten som jag kämpat med efter många år med tunga axelväskor på ena sidan och tunga matkasssar på den andra.....

Eftersom jag inte är fast nog i "positionen" när det händer saker snabbt, så som andra berättat att de numera är.:cool:

Det här kommer jag att forsätta kämpa med. Skulle väl skrivit med stora bokstäver att det här inte heller var avsett som illustration av "perfekt" men glömde det.... Bara hur fortsättningen såg ut. Men du har så rätt, förstås.

Har läst slarvigt

TILL TS
Återkopplar till handens påverkan på samling

Jag skrev

En känd sanning är att (så fort vi kommit bort från grunden att hästen söker handen) - ju mer hästen samlar sig ju lättare blir den i handen.

axel skrev
Det blir den bara om ryttaren inte blir kvar i handen.
Man ska ju kunna lätta bort "ramen" o den går kvar.

Detta visar på olika ridsystem

och att man inte riktigt förstått vad "ramen" är Hästen skall ju följa handen framåt. Annars är den felriden. Überstreichen är något helt annat....

Ramen är en gräns framåt- bakåt - åt sidorna. Man kan likna den vid en låda.
Men Hästen behöver alls inte alls fylla ut lådan så att den tränger mot dess sidor. Utan hästen skall ridas innanför sidorna

det är det som händer i samling - om man nu rider med sätet.

Den bakre ramen säger - du måste var framför min rumpa

sidorna säger du måste vara rak

och den främre ramen säger - du får inte ha näsan längre fram än hit.

Om man då rider hästen med sätet dvs gör ramen trängre bakifrån - lyckas hålla hästen rak med sin sits och skolning - så kommer den lätta från sidorna i kartongen i och med att den håller ihop sig.
Samlar ihop sig

Om då ryttaren riktar energin uppåt med sin mage och bröstkorg så kommer hästen spänna pilbågen mera - och lätta från kartongen/ramen framtill och kännas lättare i handen:idea:

Detta med ram är ingenting man *fixerar* hästen i, utan en gräns som man rider hästen innanför. ungefär som staketet på en ridbana.
Du rider inte hästen tryckt mot staketet/sargen utan du håller dig inom staketet.

Övergår nu till handens påverkan på pilbågen....

Du spänner pilbågen bakifrån - och hindrar energin att rinna ut fram med handen genom att ha en sådan tygellängd att pilbågen formas uppåt. ( det är det jag inte tror går helt utan ram framtill)

Det går heller INTE att spänna mer framifrån än bakifrån - därför så är tygellängden bara något kortare en en helt rak hals i början - eftersom hästen inte orkar sätta sig så mycket från början

Om du lyckas böja pilbågen bakifrån så kommer hästen inte att ligga mot den främre ramen hårt :)- hästen blir helt enkelt kortare när den är böjd uppåt - och ju mer böjd uppåt ju kortare och därför lättare och lättare framtill.:idea:

En häst som böjer pilbågen från fel håll /höjer halsen = sänker ryggen så måste du lätta ur - för är du kvar där fram så bidrar till att böja ännu mer åt fel håll:crazy:

och att man inte riktigt förstått vad "ramen" är Hästen skall ju följa handen framåt. Annars är den felriden. Überstreichen är något helt annat....
Jodå. Jag hajar:rofl:
Jag pratar nu om en samlad häst som kan ridas "med bara sätet"

Då behövs inte ramen, för den hålls kvar i paketet med sätet.
Där kan man rida med sytrådar eller bara grimma .

Om jag vill lägga ner den ändrar jag bara min hållning/ mitt säte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka