Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker inte att videon visar på alldeles speciellt bra "tygelhållning"/handkänslighet.
Det är ju inte dåligt alls ! Men jag tycker inte att man ser mycket skilnad på han och andra dressyrryttare på samma nivå.
jag skulle ju själv aldrig kunna rida hälften så bra så egentligen är jag kanske inte rätt person att kritisera så, men om jag ser utifrån mitt perspektiv på olika ryttare så tycker inte jag att det var nån skillnad..
Ja det är väldigt svårt att rida på en häst som blir spänd lätt.
och ändå svårare på tävlingsplats eleelr blåsig åker.
Men lösningen är ju ändå alltid den samma, tillbaka till pilbågen och sedan halvhalt.
Och som fio skriver - det kan ju finnas fysiska hinder, och du påpekade också tänder.
poängen är ju bara att lösningen inte är att dra mera, utan att lösa orsaken och inte symptomet
De fysiska hindren i vårt fall sitter nog på ryggen i så fall. Det var för att visa brist i ridningen som jag la ut bilden (den blåsiga åkern)
Som jag kommenterade i annan tråd saknas mycket riktigt bra pilbåge där.
En galoppbild måste man dessutom se utifrån var i steget den är.....Denna är på väg ner, inte upp i språnget . Det gör skillnad.
Men oavsett det, tillbaka till trådens ämne:
Det som saknas är just - halvhalten, precis som axel påpekade. Vilket bilden skulle visa här.
Handen har betydelse, men inte endast handen, det ska mer till i en halvhalt. Men här saknas bla handen, ytter, vilket gör stor skillnad.
Jag fattar inte riktigt Enligt mig så skulle du kunna göra femtio halvhalter och det hade ändå inte gjort någon större skillnad formmässigt eftersom nacken inte är eftergiven och således kan inte manken komma upp och i det läget måste handen ta över eftersom det andra inte är plats annars rinner ju hästen iväg.
Vad det så du menade eller har jag fattat fel i syftet som bilden visades
jag blir lika förvirrad jag
Du skirver att det är pilbåge som fattas - och det som saknas är halvhalten.
En spänd häst är sällan eftergiven, om den inte knäpper av.
De flesta tar upp huvudet o tittar- pilbågen av.
Det är då lätt att bli dragandes för att hitta tillbaka till balans.
svårt att i det läget att ge eftergift. En volt kanske löser det så man kommer tillbaka. Sen finns det hästar som inte kan coola ner förrän efter en lång stund.
handen indikerar
sätet dirigerar
och skänken verkställer - så säger egon von Neindorff och är den bästa förklaringen jag har sett.
men - ni pratar ju om samma sak?
du får inte igenom en halvhalt om du inte spänt bågen vettigt.... det är ju det ni bägge säger!