Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Men en häst som blir spänd är det svårt att rida rätt på. En stund senare kan det funka.

Det kan oxå bero på annat- sadel, tänder eller annat obehag.

Eller tävlingsmiljö:devil:

Ja det är väldigt svårt att rida på en häst som blir spänd lätt.
och ändå svårare på tävlingsplats eleelr blåsig åker.

Men lösningen är ju ändå alltid den samma, tillbaka till pilbågen och sedan halvhalt.

Och som fio skriver - det kan ju finnas fysiska hinder, och du påpekade också tänder.

poängen är ju bara att lösningen inte är att dra mera, utan att lösa orsaken och inte symptomet

Jag tycker inte att videon visar på alldeles speciellt bra "tygelhållning"/handkänslighet.
Det är ju inte dåligt alls ! Men jag tycker inte att man ser mycket skilnad på han och andra dressyrryttare på samma nivå.
jag skulle ju själv aldrig kunna rida hälften så bra så egentligen är jag kanske inte rätt person att kritisera så, men om jag ser utifrån mitt perspektiv på olika ryttare så tycker inte jag att det var nån skillnad..

Skillnaden är ju handen tillsammans med den andra hjälpgivningen

Dvs hur hästen svara på Hela hans hjälpgivning.

Det jag såg mest att han _gjorde_ var ju att han hanterade "slagsidan" dvs hindrade hästen (och sig själv) att ramla över på högerbogen.

Han drog ju inte i tyglarna direkt.

Imponerad

Ja det är väldigt svårt att rida på en häst som blir spänd lätt.
och ändå svårare på tävlingsplats eleelr blåsig åker.

Men lösningen är ju ändå alltid den samma, tillbaka till pilbågen och sedan halvhalt.

Och som fio skriver - det kan ju finnas fysiska hinder, och du påpekade också tänder.

poängen är ju bara att lösningen inte är att dra mera, utan att lösa orsaken och inte symptomet

De fysiska hindren i vårt fall sitter nog på ryggen i så fall. Det var för att visa brist i ridningen som jag la ut bilden (den blåsiga åkern)

Som jag kommenterade i annan tråd saknas mycket riktigt bra pilbåge där.

En galoppbild måste man dessutom se utifrån var i steget den är.....Denna är på väg ner, inte upp i språnget . Det gör skillnad.

Men oavsett det, tillbaka till trådens ämne:
Det som saknas är just - halvhalten, precis som axel påpekade. Vilket bilden skulle visa här.:idea:

Handen har betydelse, men inte endast handen, det ska mer till i en halvhalt. Men här saknas bla handen, ytter, vilket gör stor skillnad.

Jag är också inspirerad av ovan nämnda tråd och tycker det är jättetrevligt att se exempel på elitryttare som rider korrekt efter alla hemska exempel.
Jag håller med puppan2 om Hubertus, men jag efterlyser också från Boll_93 eller andra, fler eller eventuellt ännu bättre exempel på nöjda, välridna hästar där handen visserligen inverkar, men inte på ett negativt hårt sätt som i RK.

Och så kom jag på en sak till som diskuterats i en tidigare tråd: Att det inte ser så perfekt ut beror ju på att hästen gör taktfel och ser "riktig" ut till skillnad från andra hästar i eliten som dragits ihop så att de inte längre rör sig naturligt. Det är ju det vi vant oss av vid att se: att hästar är verkliga varelser och inga maskiner.

Senast ändrad:

De fysiska hindren i vårt fall sitter nog på ryggen i så fall. Det var för att visa brist i ridningen som jag la ut bilden (den blåsiga åkern)

Som jag kommenterade i annan tråd saknas mycket riktigt bra pilbåge där.

En galoppbild måste man dessutom se utifrån var i steget den är.....Denna är på väg ner, inte upp i språnget . Det gör skillnad.

Men oavsett det, tillbaka till trådens ämne:
Det som saknas är just - halvhalten, precis som axel påpekade. Vilket bilden skulle visa här.:idea:

Handen har betydelse, men inte endast handen, det ska mer till i en halvhalt. Men här saknas bla handen, ytter, vilket gör stor skillnad.

Jag fattar inte riktigt :confused: Enligt mig så skulle du kunna göra femtio halvhalter och det hade ändå inte gjort någon större skillnad formmässigt eftersom nacken inte är eftergiven och således kan inte manken komma upp och i det läget måste handen ta över eftersom det andra inte är plats annars rinner ju hästen iväg.

Vad det så du menade eller har jag fattat fel i syftet som bilden visades :confused:

Jag fattar inte riktigt :confused: Enligt mig så skulle du kunna göra femtio halvhalter och det hade ändå inte gjort någon större skillnad formmässigt eftersom nacken inte är eftergiven och således kan inte manken komma upp och i det läget måste handen ta över eftersom det andra inte är plats annars rinner ju hästen iväg.

Vad det så du menade eller har jag fattat fel i syftet som bilden visades :confused:

Ok.
Ja, det var det syftet att visa handens betydelse ja, och det var inte menat att bli stor diskussion om, utan bara som exempel.
Det omkring spelar eg ingen roll precis som F säger men irl så är ju en blåsig åker för en mer eller mindre vilad häst en liten utmaning och då behöver man ta till llite mer än i ridhuset i lugn o ro kanske.
I det läget(tex) behövs handen. Det handlade ju så fint om den alls behövs öht:o

Kanske skulle skrivit mer omkring syftet då. En blåsig åker kan vara jämförbar med en tävlingsplats på sätt och vis, man sitter inte hemma och harvar utan störningar och det gäller att ha koll där med. Vilket jag inte hade då. ANdra har det.

Senast ändrad av en moderator:

jag blir lika förvirrad jag :confused:

Du skirver att det är pilbåge som fattas - och det som saknas är halvhalten.

Jag håller nog med fio (liksom jag skrev ovan) att något annat måste till först. Och eftersom det saknas går inte halvhalten igenom.

Detta diskuterar jag då eftersom tråden handlar om handens på verkan på samling.

TS Man kan ju vända på det och prata om handens motverkan mot samling.....

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part2/New Picture.jpg
Här har handen inverkat innan pilbågen är spänd.- vilket resulterar i att pilbågen spänns åt fel håll :crazy: Då kan inte vikten föras bakåt

Kolla vilket av benen som bär mest vikt

Den här hästen sitter ihop - den har spänt pilbågen - den är jämt välvd bakifrån - bäckenet är vinklat - den är över ryggen (kolal den starka länden)- upp med manken - loss i atlas och här går halvhalterna igenom.

Härifrån kan du börja samla hästen med halvhalter - och den sätter sig och känns lättare i handen :)

http://horsemagazine.com/ARTICLES/M/Miesner_Susanne/Longshortdeep/Part3/No20.jpg

En for kraftig forholdning og en for sen ettergift vil i allefall på min hest få den til å miste bæring og dermed kan den heller ikke samle seg... Jeg har måttet jobbe masse, masse for å få halvparaden fra setet god nok. Når det virker er hesten kjempegod å ri og bærig

ridebilder062mindre.jpg

Når det ikke virker, skiter det seg... Og hesten ramler på fremparten direkt...
ridebilder072mindre.jpg

Det jeg ser på som største problemet ang. hånd ift samling, er at timingen på ettergiften ofte ikke sitter. For å få rett samling må man gi ettergift i forholdningene i riktig øyeblikk.

Mvh Torill

jag blir lika förvirrad jag :confused:

Du skirver att det är pilbåge som fattas - och det som saknas är halvhalten.

men - ni pratar ju om samma sak?
du får inte igenom en halvhalt om du inte spänt bågen vettigt.... det är ju det ni bägge säger!

Ja det är det jag säger, verkar svårfattat här, tack för att du klargör.:bow:

Det kan vara från en stund till en annan att man tappar iväg pga spänningar som uppstår av olika skäl, man får då komma tillbaka och börja om om inte ilar hästen iväg ja.. För att kunna få igenom halvhalten/halvhalterna igen och sen kunna lätta ur efter det. Hästen började rinna iväg precis där, pga spände till vid passerandet av fotografen o ryttaren var inte med alls som synes. Hur gör man då, jo handen måste användas, eller hur?
Är man skicklig så hamnar man förstås aldrig där:rofl: men annars anser jag fortfarande att man inte kan komma vidare ur det utan handen, apropå tråden o ämnet.

Men det kanske är jag som inte fattar nåt längre:confused:

En spänd häst är sällan eftergiven, om den inte knäpper av.
De flesta tar upp huvudet o tittar- pilbågen av.
Det är då lätt att bli dragandes för att hitta tillbaka till balans.

svårt att i det läget att ge eftergift. En volt kanske löser det så man kommer tillbaka. Sen finns det hästar som inte kan coola ner förrän efter en lång stund.

Att hästen vid samling blir lättare i handen.
den ska aldrig ha handen som ett 5:e ben.
däremot behöver den inte ett sug hela tiden. Den behöver mindre mängd av halvhalter bara.

En spänd häst är sällan eftergiven, om den inte knäpper av.
De flesta tar upp huvudet o tittar- pilbågen av.
Det är då lätt att bli dragandes för att hitta tillbaka till balans.

svårt att i det läget att ge eftergift. En volt kanske löser det så man kommer tillbaka. Sen finns det hästar som inte kan coola ner förrän efter en lång stund.

Ja precis. Man kan säga att den tappar fokus = splittrad = spänning = pilbågen borta. Sen är det olika lätt att få tillbaka beroende på.

(Spänningar är inte alltid rädsla eller problem utan helt enkelt tappat fokus av olika skäl, tycker jag.)

Det är lätt att bli kvar i handen men det är även lätt att bli för "snäll" i handen och ge efter fel och för mycket då, vilket jag också lätt gör.

handen indikerar
sätet dirigerar
och skänken verkställer - så säger egon von Neindorff och är den bästa förklaringen jag har sett.

Det fanns mycket läs- och tänkvärt här och jag håller helt med fio.
Men citeringen här ovan är precis som Fredrik_ skriver den bästa förklaringen jag har sett.

men - ni pratar ju om samma sak?
du får inte igenom en halvhalt om du inte spänt bågen vettigt.... det är ju det ni bägge säger!

Ja men det verkar skifta i hur man anser att man går till väga för att hitta tillbaka till bågen.

återkopplat till egon

Handen kan endast indikera - inte verkställa

återkopplar till fio

I det läget kan du göra 50 halvhalter men det kommer inte att funka i alla fall.

Nåt annat måste till

Vi kan ju lugnt säg att jag känner igen mig, och det gör väl de flesta som försöker utforska vad sätet skall dirigera.

Fin galoppbild :)

På min egen så räcker det att man rör den i innertygeln, eller missar tungdpunkten så försvinner framdeln ner i en grop nånstans :D

undrar vem som gräver de där hålen man trillar ned i :crazy:

Mhm...

Det som tar lengst tid for min del er å lære kroppen min å ikke reagere ved å fikle med tøylene når hesten mister bæringen. Samt å ikke komme bak hestens bevegelser. Jeg har hatt store problem med at jeg hevnet bakpå baklommene når jeg red, og kom bak hestens bevegelser.

Tror veldig mye av de problemene man møter på i dressurarbeidet kunne vært unngått om man hadde lagt ned mere tid i å virkelig lære hesten hva hjelperne betyr. Jeg måtte gjøre det med min, begynne helt på nytt igjen og virkelig befeste ABC en. Når hesten kan ABC en godt nok, vil man ofte unngå problemer med at hesten ikke lystrer på setet og springer gjennom forholdningene.

Mvh Torill

men det är ju inte det det handlar om?

Sitta emot en stark häst, menar jag?

Den här hästen är stark för att den ridits av en enormt noggrann ryttare som har en sjujäkla kroppskontroll. Den är inte stark i den mening du verkar åsyfta?

En karl tror jag också, har några fördelar jämfört med oss andra. De har annan anatomisk utformning (nähä?! :cool:), som jag tror är ger fördelar i ridningen.

Jag vänder nog på tankesättet jag - med den sitsen/kroppskontrollen som Schmidt har följer en sådan hand han har.

Handen i sig kan man inte "lära" sig förrän sitsen sitter. Det är därför så få kommer till den nivå Hubertus är på.

Fio> jag vet att du lärt dig om Atlaskotan och jag håller med dig, för så har jag också fått lära mig. Men du, ett litet tips - det finns fler intressanta saker som är avgörande för samlingen. ;) Du kan mekaniskt utan ridning få atlaskotan smörig, och ändå uppnås inte mer samling. Du måste först skola hästen att ta vikten bak, känna efter stopp i bakdelens mekanism, efter stopp i länden, efter stopp i ryggen, efter stopp i manken, efter stopp i halsen. Har du inte ett enda stopp på hela vägen OCH lägger till atlaskotan - DÅ är du på yttersta världsnivå. :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård