Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Bra inlägg.
När hästen väl ÄR utbildad kan man rida med sätet allena oftare.

Säte, skänkel o hand hör ihop.

För att kunna överföra vikt bakåt eller att den inte trillar framåt i början

Men jag tycker hans hand är som sig bör, inget fantastiskt

Jag själv kan nog för lite för att kunna uttala mig om nivån på hans "handföring". Det jag ser hos honom är en aktiv, mjuk hand som - i samspel med övriga hjälper - lotsar fram hästen och resultatet jag ser är ett ekipage i harmoni på världsklassnivå :).

Kan du inte ge ett exempel på/visa en hand som du tycker är "fantastisk" ... eller iallafall någon som du tycker har bättre händer HS?? Det vore intressant att se :)

ganska allmänt till tråden :D

Hans hand var inte det som drog mest uppmärksamhet. Det som jag var mest fashinerad över var hela programmet. Som "önskan" skrev; hästen piskade inte hysteriskt med svansen, den såg mjuk, lugn och nöjd ut! Nej, inga flotta gångarter ett utstrålning som Briar (som enligt mig har både utstrålning och gångarter) men den har väl inte det naturligt heller.
Att ha överseende med att piruetterna inte blev super, lite stora och lite matta, men det blev inte tygel och sporre för att få det att se bättre ut. Piaffen såg rolig ut, breddade den fram med frambenen långt bak, eller vad gör den? Men både han och hästen ser nöjda ut, de slåss inte, de samarbetar! Det är i mina ögon trevlig ridning, att ha överseende med att det inte blir perfekt.

Så frågan är då. Vad är handen och bettet till för vid ridning? Varför inte bara rida med halsring?

Vad har tygeltag, bett och hand för funktion i min ridning?

handen indikerar
sätet dirigerar
och skänken verkställer - så säger egon von Neindorff och är den bästa förklaringen jag har sett.

Själva pilbågen handlar om att stabilisera ryggraden för att tillåta hästen vara spänstig utan spänning. men det är inte den i sig som skapar samlingen.

Det går inte att vara spänstig om kroppen är lealös som en trasdocka.

Samtidigt så får den inte vara för spänd heller för då fungerar inte (metabolismen) i musklerna. "Pilbågen" bevarar också avspänningen.

Pilbågen skapas mellan din hand och din rumpa (jag skriver inte skänkeln för man kan tapppa bakdelen om man bara använder skänkeln)

Men för att spänna pilbågen så måste hästen först sitta ihop , så handen har en ganska liten funktion från början.
Eller snarare - den ger inte rätt effekt, förän sätet gör sitt. Den kan bara visa - inte verkställa :idea:

Ju mer samling - ju mer stabilitet krävs i häst kroppen. Om du tänker på vad samling betyder rent språkligt; samla ihop - hålla ihop. Så behövs det mer stabilitet i bålen - ju mer uppåt energin skall sträva.

Så med handen ber du om mer stabilitet ju mer hästen skall samla sig.

Men OBS - BER

En känd sanning är att (så fort vi kommit bort från grunden att hästen söker handen) - ju mer hästen samlar sig ju lättare blir den i handen. :idea:

Altså handen ber hästen att hålla ihop sig - den skall inte hålla ihop hästen - utan hästen skall hålla ihop (samla) sig själv

Det ryttaren kan göra med sina övriga hjälper (mage och överskänkel ) är att bli lättburen uppåt ( samla ihop sin egen bål )

Anledningen till inte halsring - är att du inte kan får tag i pilbågen framifrån - hästen tenderar att backa med halsen och sänka bröstryggen - då tappar du den naturliga avspänningen, och en hel del frihet och spänst ( läs här även gång)

Hästen måste flytta vikten bakåt med hävstången; bäckenet, inte med att resa halsen - Om den skall hålla.

Däremot så en häst utbildad korrekt - har lärt sig koordination och mekanik - så den går en period att rida på halsrem.
Men det går inte bra att utbilda hela vägen på halsrem

Inte om den skall arbeta fysiologiskt rätt.

(svårt att förklara kort)

Senast ändrad av en moderator:

En känd sanning är att (så fort vi kommit bort från grunden att hästen söker handen) - ju mer hästen samlar sig ju lättare blir den i handen.
Det blir den bara om ryttaren inte blir kvar i handen.
Man ska ju kunna lätta bort "ramen" o den går kvar.

Jag tycker inte att videon visar på alldeles speciellt bra "tygelhållning"/handkänslighet.
Det är ju inte dåligt alls ! Men jag tycker inte att man ser mycket skilnad på han och andra dressyrryttare på samma nivå.
jag skulle ju själv aldrig kunna rida hälften så bra så egentligen är jag kanske inte rätt person att kritisera så, men om jag ser utifrån mitt perspektiv på olika ryttare så tycker inte jag att det var nån skillnad..

Titta igen då? Det kan ju faktiskt oxå vara så att du inte är så särskilt rutinerad (och nu menar jag inte det som något slags påhopp) men visst är det stor skillnad på honom och många andra.
Han har hästen på sätet till nästan 100% , du ser aldrig hans hästar fara/dra iväg i en ökning , titta på övergångarna neråt dvs ökad trav till samlad trav , ökad galopp till samlad galopp etc

Just dom sakerna har ju tex Anky lite problem med titt som tätt på Salinero som hon inte riktigt har på sätet. Bara för att jämföra ryttare

En fråga:

Vad tror ni andra? Att det är lättare eller svårare för en annan ryttare att rida en häst som är så på sätet som Hubertus hästar? Bara för att diskutera en annan synpunkt på handens påverkan på samling.

En fråga:

Vad tror ni andra? Att det är lättare eller svårare för en annan ryttare att rida en häst som är så på sätet som Hubertus hästar? Bara för att diskutera en annan synpunkt på handens påverkan på samling.

Det är svårare - om det är en mindre skicklig ryttare - vilket är troligt

Tror att det är skillnad på en karls styrka i bålen. De kan sitta emot lättare om det är en stark häst.

visst kan man välja en lättare häst som passar damer- tänker på Frau Beerbaum.

Det blir den bara om ryttaren inte blir kvar i handen.
Man ska ju kunna lätta bort "ramen" o den går kvar.

:bow:
Precis som det HADE kunnat vara på denna bild (precis som du skrev i din kommentar i den tråden :bow:) om jag ridit bättre vilket jag inte gör som synes.... (fantastiskt att ha egen bild att illustrera brister med jag brukar aldrig våga använda andras...:angel: Har annars så dåligt med bilder)

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/_IGP0167.jpg

En fråga:

Tror det är svårare utan tvekan.

Jamen precis.
HADE halvhalten gått igenom så kan man lätta.
Gör den inte det- kvar i handen:crazy:

Hon är söt som en karamell:love:

Det hade du kunnat om manken var uppe ;)

Nu är hon rätt ordentligt överbyggd så, visst ska den upp mer, det är ju en del i bristen:cool: men det lär aldrig bli samma uppförsbacke som en del kan ha.

Som sagt halvhalten var inte där nej.

Jamen precis.
HADE halvhalten gått igenom så kan man lätta.
Gör den inte det- kvar i handen:crazy:

Hon är söt som en karamell:love:

Precis det jag menade att visa :idea:

Söt som en arab:rofl: Fast utan att vara arab:o

En fråga:

Jag svarar svårare:). Men kan du inte formulera för en novis vad detta har med handens påverkan på samling att göra ... i punktform tack :bow::D. Mina hjärnceller gör tyvärr inte direktkopplingen där :crazy:.

edit: Allså jag menar ju hur påverkar "mer/mindre på sätet" handens inverkan.

Senast ändrad:

Det hade du kunnat om manken var uppe ;)

hänger inte med i diskussionen - har hoppat en del inlägg.

Men om hästen sitter ihop framdel på bakdel och pilbågen spänd- så att manken kommer upp och halsen välvs korrekt- då först kan halvhalten igenom.

Om halvhalter inte går igenom så är det ett symptom - på att hästen inte sitter ihop korrekt, att pilbågen inte är spänd korrekt

Så teoretiskt håller jag med fio

men nu måste jag göra annat

Nu är hon rätt ordentligt överbyggd så, visst ska den upp mer, det är ju en del i bristen:cool: men det lär aldrig bli samma uppförsbacke som en del kan ha.

Som sagt halvhalten var inte där nej.

Du säg inte det, sen jag fick loss den där kotan i länden på mitt stora sto är det inte längre något problem men man måste bara få igenom atlas mer

Nej det hade jag knappast lyckats med på den blåsiga åkern, det är helt rätt.:smirk:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård