Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

men det är ju inte det det handlar om?

Sitta emot en stark häst, menar jag?

Den här hästen är stark för att den ridits av en enormt noggrann ryttare som har en sjujäkla kroppskontroll. Den är inte stark i den mening du verkar åsyfta?

En karl tror jag också, har några fördelar jämfört med oss andra. De har annan anatomisk utformning (nähä?! :cool:), som jag tror är ger fördelar i ridningen.

Jag vänder nog på tankesättet jag - med den sitsen/kroppskontrollen som Schmidt har följer en sådan hand han har.

Handen i sig kan man inte "lära" sig förrän sitsen sitter. Det är därför så få kommer till den nivå Hubertus är på.

Fio> jag vet att du lärt dig om Atlaskotan och jag håller med dig, för så har jag också fått lära mig. Men du, ett litet tips - det finns fler intressanta saker som är avgörande för samlingen. ;) Du kan mekaniskt utan ridning få atlaskotan smörig, och ändå uppnås inte mer samling. Du måste först skola hästen att ta vikten bak, känna efter stopp i bakdelens mekanism, efter stopp i länden, efter stopp i ryggen, efter stopp i manken, efter stopp i halsen. Har du inte ett enda stopp på hela vägen OCH lägger till atlaskotan - DÅ är du på yttersta världsnivå. :bow:

Oj då då har inte flashen så långt kvar då mao :cool:

Du som oxå har en häst som är på G.
Hur gör du för att få den att lyssna o vänta?

Om jag skulle få för mig att tävla igen, så kan ju min ena inte ens skritta på lång tygel normalt, utan att rusa:crazy: Bråttom bråttom:bump::bump: känner mig som en tjatig morsa;)

Stora hästar brukar vara sävliga- eller hur var det:confused::p

Du som oxå har en häst som är på G.
Hur gör du för att få den att lyssna o vänta?

Om jag skulle få för mig att tävla igen, så kan ju min ena inte ens skritta på lång tygel normalt, utan att rusa:crazy: Bråttom bråttom:bump::bump: känner mig som en tjatig morsa;)

Stora hästar brukar vara sävliga- eller hur var det:confused::p

He he man hoppar enbart :p Så enkelt är det :D

men det är ju inte det det handlar om?

Sitta emot en stark häst, menar jag?

Den här hästen är stark för att den ridits av en enormt noggrann ryttare som har en sjujäkla kroppskontroll. Den är inte stark i den mening du verkar åsyfta?

Nej men den kan bli "stark" om den blir spänd, och pga det går emot, de flesta kan ju tyvärr göra det om det händer saker som de reagerar på i omgivningen.

En häst som blir spänd i hela kroppen pga ngt som händer runt den använder sin styrka att gå emot, just då. Förhoppningsvis inte länge men i den stunden.
Jag tror inte det handlade om H:s häst, men även en tävlingshäst kan reagera så. Då används styrkan den har på annat och inte helt önskvärt sätt helt enkelt.

Det är lätt att bli kvar i handen men det är även lätt att bli för "snäll" i handen och ge efter fel och för mycket då, vilket jag också lätt gör.

För snäll i handen (diffus) som min tränare bruka kalla det, ja inte är det lätt alltid:crazy:;)

Man kallar det at bli "stark" men det som händer är ju att den tappar balansen och vill räta ut halsen för att återfå balansen.

Mig veterligen återfår den inte balansen via ryttarens inverkan med handen :crazy: snarare att ryttaren lättar ur...

Klassisk enkel princip; Huvudet upp - driv med sätet.
Hästen kryper bakom - driv med skänkeln.

Du måste ju börja spänna pilbågen bakifrån, och precis som jacko säger så finns det en del grejer som kan sitta i vägen

Man kallar det at bli "stark" men det som händer är ju att den tappar balansen och vill räta ut halsen för att återfå balansen.
Mig veterligen återfår den inte balansen via ryttarens inverkan med handen :crazy: snarare att ryttaren lättar ur...

Klassisk enkel princip; Huvudet upp - driv med sätet.
Hästen kryper bakom - driv med skänkeln.

Du måste ju börja spänna pilbågen bakifrån, och precis som jacko säger så finns det en del grejer som kan sitta i vägen

Säger du det?
Om du läser första meningen igen ser du det som hänt på min bild:idea: Det händer nog de flesta ibland som inte rider gunghästar. (Det händer i alla fall på häst som äter ansenliga mängder kraftfoder, vi pratar nu om 5 kg havre o ch 1 kg krafft bland annat. På en blåsig åker. Vi har ingen annanstans att fota, annars hade jag självklart valt en bättre plats. )

Det är väl självklart att lätta ur. Annars hade vi hamnat långt bort på nästa bild.....Men om du bara lättar ur får du inte tillbaka hästen.
Jag tror nog jacko och du hade löst det mycket bättre :smirk: för att inte tala om fio naturligtvis, men det spelar inte så stor roll eftersom bilden var när jag INTE gjode rätt. Jag valde egen bild för att inte hänga ut andra som inte gör rätt. Vilket jag skrev. Du valde ju nån annan ryttare att visa du.
(Men nån av er kan ju lägga in ridbilder från sina åkrar så får jag se hur det ska vara :bow:)

Strax efter var vi här istället, tex.

http://i101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/refram.jpg

Samma moment av galoppen men mer vikt bak men spänning kvar, som ni nog ser om ni detaljstuderar vilket ni garanterat gör:rofl::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Du säg inte det, sen jag fick loss den där kotan i länden på mitt stora sto är det inte längre något problem men man måste bara få igenom atlas mer

Vad bra, då får ni upp manken nu då:idea:

Det är inte problemet här eftersom hon är genomgången rätt nyligen vilket jag skrev om i annan tråd, ang SI-leden.

Nä jag orkar inte detaljstudera

Håller mig bara till trådens ämne; handens betydelse för samling

Mhm...

Det som tar lengst tid for min del er å lære kroppen min å ikke reagere ved å fikle med tøylene når hesten mister bæringen. Samt å ikke komme bak hestens bevegelser. Jeg har hatt store problem med at jeg hevnet bakpå baklommene når jeg red, og kom bak hestens bevegelser.

Tror veldig mye av de problemene man møter på i dressurarbeidet kunne vært unngått om man hadde lagt ned mere tid i å virkelig lære hesten hva hjelperne betyr. Jeg måtte gjøre det med min, begynne helt på nytt igjen og virkelig befeste ABC en. Når hesten kan ABC en godt nok, vil man ofte unngå problemer med at hesten ikke lystrer på setet og springer gjennom forholdningene.

Mvh Torill

Jag håller med.
Du är också fullkomligt normal, jag tror det är natirligt för oss handvarelser innan vi lärt oss något annat.

Min tränare som jag har nu, låter alla börja med att rida med en pinne under tummarna - för det ÄR jättesvårt att sluta fippla.

Själv fick jag en kvist, och min häst blev rädd för Publiktältet brakade iväg och kvisten gick av.

Där ser du hur det går när du inte behåller posstionen sa min tränare:devil::devil::devil::devil:

Jag blev rätt ställd kan jag säga.

Nu några år senarenär han blev skrämd av en hund så kunde vi hantera det annorlunda, för att jag fortsatte att rida.

Jag tycker att det stämmer med ABC, men också under förutsättning att ryttaren släpper upp ryggen samt är med i rörelsens, och inte bak efter som du säger:)

Nä jag orkar inte detaljstudera

:rofl::rofl::rofl: Vem tror du att du lurar:rofl:

Nu några år senarenär han blev skrämd av en hund så kunde vi hantera det annorlunda, för att jag fortsatte att rida.

Illustrera gärna med bild!

Du hade väl telefontränare eller hur det var, har hon bildtelefon då:angel:

En liten historia.
jag hade gjort vad jag trodde var en halvhalt Tränaren sa då- Du släpper ju allt efteråt.
Ja. ska jag inte göra det?
Nej det tycker jag inte.
Hästen hjälptes inte av mig:crazy: Hade den inte med sätet o halvhalten gick inte igenom som den skulle:angel:
Apropå lätta för mkt- dålig timing.

KL
Om filmen
Den karln ser ju ut att ha tidernas kroppskontroll, och en häst som gjord för uppgiften. Lätt och spenslig i halsen, förmodligen inte så mkt tendenser att bli stark i handen, kort stark rygg och livliga rörliga ben.
Ser ut att vara behaglig och kontrollerad i sitt rörelsemönster. Inget resursslöseri på flashiga gångarter utan mer flytande och lätt. Och då borde det ju bli lättare att se oberörd och cool ut uppepå oxå.
Rätt val av häst för uppgiften alltså.
Lite väl högt tempo i mina egna dressyrglasögon, men den massa och samling jag får knottror av passar nog inte i modern dressyruppvisning så det hör ju inte hit...

Att prata om hand då det gäller att återföra hästen mentalt på uppgiften kanske inte heller hör hit. Till handens inverkan i dressyrarbetet.
Tex att möta hård mun pga tappad bärighet med hård hand för att kontrollera. Mer effekt då kanske att lägga till skänkeln om ingen rygg finns att sitta på, eller sitsen om hästen kan svara på det.

fast nu kastar jag sten i glashus.. Min kan bli cementerad i munnen för korta ögonblick, och då har det hänt att det ruskats lite i tygeln för att pocka på uppmärksamheten igen. Fast det funkar ju sällan. Bättre då med rösten eller skänkeln.. Hittad balans, munnen mjuk.

Håller med om att om inte manken är uppe och hästen rund, då går inga halvhalter eller tydligare tygeltag igenom. Men tillsammans, om den följer tygeln framåt och blir rundare framifrån, och man möter med att aktivera med sitsen och/eller skänkeln, då kan ju manken komma upp och halvhalten gå igenom.
Ridning är ju ögonblicksverk och inget är ju beständigt.

Min brukar släppa kontrollbehovet och ge efter i överlinjen om jag höjer o samlar ihop händerna. Då möts vi däruppe o "connectar" och så följer han snällt med ner igen, och bakre halsen höjs o ryggen början svinga igen.

*off-topic*

Det var en hiskelig massa kraftfoder... vad gör ni till vardags? - Jag vet att olika hästar har olika behov... bara undrar.mvh/:cool:

:rofl::rofl: Läste i en annan tråd att den hästen fick överskottsenergi av kraftigt hö.
:confused:
Jag ger oxå mkt kraftfoder- när de jobbar,
Storan fick 4 kg havrekross som 2-åring. Var väldigt kräsen o hemskt muskelfattig.

*off-topic*

Det var en hiskelig massa kraftfoder... vad gör ni till vardags? - Jag vet att olika hästar har olika behov... bara undrar.mvh/:cool:

Som malinsky skrev så tränas den för galopp också. Och tävlas.

Ahhhhh - härligt!

Räknar med att vi får heta stalltips!!!/:cool:
*längtar efter att bli RIK!*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård