Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

ok.

skulle någon vilja förklara principen med halvhalten för mig? som alla verkar ha helt koll på förutom jag :o

Halvhalt gör jag när hästen håller på att flyta iväg och då genom att stänga bäckennet en aning. Ni verkar tala om att göra halvhalt titt som tätt oavsett hästen och med hjälp av tyglen?

Hur menar du med princip - vad som skall hända?

Jag skulle inte säga att jag gör halvhalt med tygeln.

Men jag tycker det finns olika sorter, och har även fått lära mig olika beroende på om jag rider rakt fram eller på böjda spår.

sedan beror det på vad du vill uppnå....

flyter hästen ivag framåt, ut med en bog, vill du rebalansera, eller rent av att den skall sätta sig och lyfta framdelen. Dvs komma upp i fomen

ok.

skulle någon vilja förklara principen med halvhalten för mig? som alla verkar ha helt koll på förutom jag :o

Halvhalt gör jag när hästen håller på att flyta iväg och då genom att stänga bäckennet en aning. Ni verkar tala om att göra halvhalt titt som tätt oavsett hästen och med hjälp av tyglen?

Alla gör nog lite olika men jag drar bara ihop skulderbladen lite

men låt då bli och håll det på ett teoretiskt plan

Vad är detta för svar :(

Du erbjöd dig att lägga in andra neutrala bilder och mitt förslag är att lägga in bilder på dig själv :smirk:

Du vet sus...att det finns en annan förståelse och ett annat sätt att diskutera på- nämligen en praktiskt förståelse, inverkan.
Det hjälper inte alltid att kunna teoretiskt.

Senast ändrad:

Jag menade nog lite vad som är tanken med den. När gör man halvhalt? Vad vill man uppnå?

förlåt alla att jag inte svarat mer på de andra diskussionerna i tråden. Men jag läser, tänker och reflekterar, det är lixom lättare att skriva om saker man redan har en uppfattning och och förtstår.

Har nog läst igenom tråden fyra gånger nu :D

by the way! var sitter denna berömda atlaskota?

Jag menade nog lite vad som är tanken med den. När gör man halvhalt? Vad vill man uppnå?

förlåt alla att jag inte svarat mer på de andra diskussionerna i tråden. Men jag läser, tänker och reflekterar, det är lixom lättare att skriva om saker man redan har en uppfattning och och förtstår.

Har nog läst igenom tråden fyra gånger nu :D

by the way! var sitter denna berömda atlaskota?

Det finns nog ett par olika nivåer med halvhalt beroende på var i utbildningen häst och ryttare befinner sig men halvhalt i det stora hela går ju ut på att återbalansera hästen sedan blir ju det ett mindre behov ju starkare och mer utbildad hästen är, eller mindre behov skall jag inte säga men mindre signaler från ryttarens sida kanske, sedan använder man ju halvhalten som förberedande inför olika rörelser. Det finns säkert många mer aspekter på det hela så ni andra kan ju fylla på....

Ja det är därför som jag också svarade - det beror på vad man vill uppnå.
Att hästen inte skall trycka mot lådan framtill, är ju en annan sak än att komma tillbaka till självbärighet på en unghäst - där man ofta får jobba på att få den fram till bettet - om man rider med bett.

med risk att bli halshuggen igen - så lyckas man med pilbågen som Hubertus gör - så behövs inte halvhalter i varje steg, däremot så kan man centrera sig i varje steg - men det syns ju inte utanpå och deffinitivt inte i handen

Jag tycker att du har rätt om Huberus - och där landar vi igen på att handen indikerar... men det är olika teknik.
Tycker inte någon rider "dåligt" bara att Hubertus bla andra. rider bättre, ffa trevligare mjukare...

rent personligen så är tjuningen för mig när det är mjukt

Svarar på by the way

atlas är först haslkotan bakom huvudet
nästa kallas axis

på senare tid har jag inte undrat om axis är vägent ill atlas. Och att det är därför som fio uttrycker sig som hon gör. Att man måste lossa axis före atlkas ( ställa innan man kan få hästen riktigt korekt på tygeln, med nacken som högsta punkt)

dessa leder har specifikt rörelsemönster första leden är en nick - led dvs hästen säger ja med huvudet.

Den andra är en Nej led - dvs hästen ruskar på huvudet, det är i den leden som hästen ställer korrekt i sidled

Detta handlar ju om att hästen skall ge eftter lossa i dessa leder istället för att kröka halsen som en fulkrok. Då har hästen rätt kontakt med bettet

Både Jacko och jag och fio har skrivit om det tidigare i tråden. För det kräver att en del andra grejjer är på plats för att hästen skall våga ge efter där

nu annat...

Senast ändrad av en moderator:

1. Nej det kan jag inte. I alla fall inte så ofta. Till min (ovan nämnda) ridlärares stora förtvivlan faktiskt. "Hur många gånger har jag sagt åt dig att inte dra/bli hängande?! Ge handen och sitt kvar så ligger hästen också kvar!"
Faktum är ju att de mikropskopiskt få gånger som jag fixat detta så fungerar det ju också så. Men det är förbannat svårt att ha den kroppskontrollen... :crazy:

2. När jag har en bra dag (det händer inte så ofta) så i de lägena - jag har en mycket sprattlig häst så jag har många tillfällen att öva på - när hon kastar sig iväg så lägger jag fram handen, försöker sitta kvar i position och klappar. Då är hon oftast tillbaka inom ett par språng.

3. Det är ju faktiskt ingen dödssynd att ge tygelhjälper heller. I alla fall inte så länge de är schyssta och korrekta och begripliga för hästen. Om den fortsätter att rusa så förstår jag inte varför man inte skulle få ge en förhållande tygelhjälp? En kort arret följd av eftergift kan hästen förstå. Under förutsättning att ryttaren sitter så att den faktiskt är förmögen att göra det man ber den om. Men om ryttaren i ren panik klämmer åt med benen som om det gällde Gud och fosterlandet så kan ju hästen egentligen inte annat än att trycka bort ryggen och fly... Typ.

Det är nog ungefär den input jag kan ge. Duktiga ryttare kan säkert svara mycket bättre.

Tack för det!:bow:
Jag känner igen mycket av det du skriver:D Det där med sprattlig är ju relativt, ibland är det mer ibland mindre.
I ridhuset känner jag igen din punkt 2, en bra dag klarar jag att sitta kvar och då blir det inget alls, är jag fokuserad coh ligger före så... Där var en av mina tidigare fräckare och mer utstuderad i att spänna upp sej för spöken i tid och otid...och känna efter när jag var ofokuserad...
En dag med extra mycket energi i kroppen kan hästen hinna iväg ett par språng (och jag tar nog i tygeln, förhållning:o) sitter kvar och är tillbaka.

Utomhus på större yta särskilt är det svårare att bara sitta kvar. Där blir det din punkt 1, jag är inte stark nog i sätet för att inte också bli kvar i handen, åtminstone allra först. Det blir liksom mer kraft i spänningarna där. Riktiga sidpsrång blir det eg sällan numera det är förbjudet, men dra in baken o skjuta fart med de små bakbenen blir det istället.....

Jag reagerade tidigare i diskussionen på att man skulle klara att undvika handen i det läget och enbart genom sitt säte reda ut det hela. Jag gör det inte som sagt:crazy: I ridhuset ja, oftast men med mer ytor och laddning så nej. Tror det kräver mycket stark sits som jag inte har....

Punkt 3 med panik blir det inte, även jag är ju så van vid sprattliga hästar att det snarast blir så att jag är för tolerant, tror jag. Skulle behöva en riktigt sträng person på marken för att skärpa till mej själv:o Kanske är det största problemet. Samt för svag sits. Och inte minst, ibland går det fort så att man inte ens hinner reagera förrän efter ett par språng:o

Att man inte börjar att spänna sig i dem lägena -ja, men ngt bör man göra för att avleda den- hallå!

En skicklig ryttare vet hur den ska använd ett minimum av hjälper, men du vet väl vad som funkar på din:bow:

Ja, men jag tänkte även hur andra ser det, kan man ens undvika att bli kvar i handen (som det sas ungefär)
Om man lyckas avleda och få den att fokusera händer inget, =lugn avspänd. Men samtidigt med extra energi blir det väldigt "impulskänsligt", fokus bryts lätt av ljud, synintryck, spritter, spänner, ev far iväg. Ja du vet. En stark stabil sits tror jag är svaret. Men tror även när det går fort o blixtrar till bara, så kan man inte undvika att bli kvar i handen:confused: åtm en mkt kort stund om inte annat.

på senare tid har jag inte undrat om axis är vägent ill atlas. Och att det är därför som fio uttrycker sig som hon gör. Att man måste lossa axis före atlkas ( ställa innan man kan få hästen riktigt korekt på tygeln, med nacken som högsta punkt)

Både Jacko och jag och fio har skrivit om det tidigare i tråden.

Du får rätta mig om jag har fel men vad jag vet- har inte läst så mycket här på sista tiden så jag kan ha missat något.... så har
Fio pratat atlas och när det dök upp så frågade jag om mitt sätt att ställa igenom axis är samma hon menar med att lösgöra atlas.

Alltså borde atlas och axis vara 2 st olika diskussioner.

men det är väl självklart att om hästen fladdrar iväg att man måste få bromsa.

Det är ju öht taget inte intressant med dogmer; Aldrig - Alltid

Det som är intressant i diskussionen om ram är ju att få till den bakre ramen OXÅ.

Ja, men jag uppfattade att du menade att det inte skulle behövas dvs bromsa även i handen:confused: Men då var det inte så?
Missförstod kanske citatet ang detta?

OM den nu tar sig ur ramen,(vilket den ju eg inte ska kunna) så av själva kraften i reaktionen kommer handen automatiskt att bromsa, SEN ska den tillbaka in i ramen och där kommer sätet mer än handen.

Det beror på hur illa hästen far iväg. Om du ser mitt inlägg ovan om hur jag rider (strävar efter) med hundraprocentig mental fokusering på mig och hästen. Jag kräver givetvis samma sak av hästen. Eftersom jag är ledaren är det jag som bestämmer vad som är farligt och vad vi skall ägna oss åt. Säg att vi rider dressyr och min häst blir rädd för en fladdrande pressening, hon visar detta genom att spänna sig. I detta läge fortsätter jag rida som förut utan att ändra någon, jag kommunicerar att jag inte är intresserad av informationen hon ger mig (presseningen kan vara farlig) i detta läge fortsätter hästen oftast i samma spår och spänningen försvinner relativt snabbt utan att jag behövt göra något. Skulle hästen däremot välja att kasta sig åt sidan i nästa skede och strunta i min uppmaning att ignorera presseningen, tar jag kraftiga förhållningar (i rellation till hur hårt jag brukar ta i tyglarna) och tvingar henne fysiskt att komma tillbaka i kommunikationen med mig. Problemet som finns tror jag ät att många ryttare inte är tillräckligt uppmärksamma på sin hästs kommunikation och därmed missar den första spänningen och blir överraskade när hästen kastar sig.

Min häst har givetvis lika höga krav på mig. Minns speciellt en gång i början av ett dressyrpass och vi precis var på väg in i zen då jag råkar nysa, min häst exploderade och kastade av mig, fyllständigt vansinnig över att jag kom ur koncentrationen och balansen.

Jag är överens med dej i det stora hela. :) Håller helt med om att ligga före hästen osv. Den ska inte slänga sej osv. OCh det gör den inte heller, måste jag säga, dvs inte kastar sej åt sidan eller så.

Men ibland har hästen mer laddning och energi och uppmärksammar allt som rör sej:crazy: och spänner sej och blir stark i det, och t o m kan av en rörelse som någon gör (eller jag) explodera iväg ett par språng tex. Vissa är ju mer så än andra.
Oftast märker man redan när öronen åker fram och halsen spänns att ngt är på gång och kan återföra till att fokusera på arbetet, men om den är helladdad så behövs så lite för att spänna och fara iväg jag tycekr i alla falll det tyvärr är svårare då att undvika dålig handridning i just de lägena.

Kanske blev för OT nu. Lämnar det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024