1. Nej det kan
jag inte. I alla fall inte så ofta. Till min (ovan nämnda) ridlärares stora förtvivlan faktiskt. "Hur många gånger har jag sagt åt dig att inte dra/bli hängande?!
Ge handen och sitt kvar så ligger hästen också kvar!"
Faktum är ju att de mikropskopiskt få gånger som jag fixat detta så fungerar det ju också så. Men det är förbannat svårt att ha den kroppskontrollen...
2. När jag har en bra dag (det händer inte så ofta) så i de lägena - jag har en mycket sprattlig häst så jag har många tillfällen att öva på - när hon kastar sig iväg så lägger jag fram handen, försöker sitta kvar i position och klappar. Då är hon oftast tillbaka inom ett par språng.
3. Det är ju faktiskt ingen dödssynd att ge tygelhjälper heller. I alla fall inte så länge de är schyssta och korrekta och begripliga för hästen. Om den fortsätter att rusa så förstår jag inte varför man inte skulle få ge en förhållande tygelhjälp? En kort arret följd av eftergift kan hästen förstå. Under förutsättning att ryttaren sitter så att den faktiskt är förmögen att göra det man ber den om. Men om ryttaren i ren panik klämmer åt med benen som om det gällde Gud och fosterlandet så kan ju hästen egentligen inte annat än att trycka bort ryggen och fly... Typ.
Det är nog ungefär den input jag kan ge. Duktiga ryttare kan säkert svara mycket bättre.