Handens påverkan på samling

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Handens påverkan på samling

Nej, det tycker inte jag, men det kanske ändrar sig om fem år? :) Anky menade att man måste rida sig igenom denna typ av beteende.

Vaddå krampaktiga saker. Om en erkänt duktig människa tar med hästens exteriör i den totala bilden så kanske man ska ta till sig det.
Om man nu är så biomekanikfixerad bör man oxå kunna se avvikelser där.

Rider han alla likadant?
Se till individen!

Läktarryttare som aldrig har tävlat själv är alltid de mest kritiska experterna:mad: teoretikerna.

Sjabbla inte bort korten nu...

För nu handlade det om ramen på den bilden, och du skrev att han hade hästen i 'konstant' balans...

Klart att du hellre diskuterar mig, än vad ram är :angel:

och hur den frärme och den bakre ramen ser ut.

Du skrev ju att du vist visste vad ramen är.
Berätta då vad du tycker om ramen på DEN bilden

Det är bara ett exempel att dikustera ram i kring.

Jag kan lägga in en helt neutral bild om det går lättare då

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det har min tränare sagt på en föreläsning. Om han räknas som "erkänt duktig" vet jag inte.

Han tog i alla fall Brink som ett exempel på god ridning (och en god hand) som gav hästen möjlighet och utrymme att utvecklas.

Jan Brink har ju använts av tyskarna rent allmänt som ett exempel på att det _går_ att rida utan spänninng.

Delvis KL

Inte en fråga just till dig Jacko, utan en fundring utifrån det du skriver.. Måste man RIDA varje steg? Jag vill gärna låta min häst "vara" lite då och då så länge han gör det jag ber honom om? Fast jag blir väl lite inverkan ändå kan jag tänka.. :confused:

Hur ser ni på det?

Jag håller med.

Systsmet skall ju vara så begripligt för hästen att när den gör rätt får den vara ifred - det är ju det som hela negativ förstärkning inlärningsmetod handlar om.

Men en häst som springer ifrån arbetet - gör ju inte rätt.

Då ser man till att den gör rätt - och - då får den vara

Sedan tycker jag att det är skillnad med inverkan med hjälper som kan klassas som negativ förstärkning, och med vikthjälper och possitionshjälper som äre en slags positiv förstärkning.

Håll med om att det är underligt att det nästan bara är icke tävlingsryttare som har sån otrolig kunskap.
När jag pratade om hans medgående hand är det mest på yngre hästar- de behöver det för att gå i balans.
Briar behöver det i mindre utsträckning.

Klart jag blir arg när du vet så mkt bättre o påstår att han rider krampaktigt- indirekt säger att han rider uselt. Men han behöver väl bara ändra ngt i sitt säte- enligt dig är det ju bara att sitta rätt så funkar allt.

Jag har sett flera avkommor som rör sina haser uppåt bakåt som han gör.

Han har många andra bra kvalitéer- om man inte bara letar felen.:crazy: Finn fem fel!

tänk om vi skulle leta efter förtjänster istället- vad trevligt det skulle bli:)

en domare ska framhäva det positiva- inte det negativa. Konstruktiv kritik.

Tur att de utbildas så, annars skulle vi inte ha en enda tävlingsryttare.

Nej, det tycker inte jag, men det kanske ändrar sig om fem år? :) Anky menade att man måste rida sig igenom denna typ av beteende.

Jag tänker att det är sant att vissa beteenden måste man rida sig igenom, om man är skicklig nog.... :cool: Det tror jag stämmer.

KL
Anknyter till mitt tidigare inlägg:
Ingen har tyvärr svarat på min seriösa fråga ang hästar som fladdrar iväg och att få tillbaka, men jag tror att ett sätt att undvika att hamna där är just att rida i varje steg, men det är nog mycket få som klarar om hästen är stark och det går fort....Min fråga gällde ju om den nu har fladdrat eller bara spännt upp sej och tappat pilbågen, hur gör ni? Kan man få tillbaka med enbart sätet? Jag tror det inte. Att man till viss del kan förhindra med sätet och en bra stark sits, ja, men att en häst spänner hela kroppen är mkt svårt att förhindra i stunden när det händer. Tycker jag. Vad tycker andra?

Det är inte så enkelt att bara man lärt den att gå lugnt från marken- där den ska följa sin ledare- gör likadant uppsuttet- på lång tygel pratar nu om ute i skogen- där AvG knappast rider alls.

Du kommer att förstå den dagen då du suttit på en nyinriden häst att den sällan bjuder- osäker.
Bjudningen kommer med inlärning, trygghet o kondition.

min är är en lydig o arbetsglad häst, så jag tänker inte ta ur henne gålusten när den får gå opåverkad på lång tygel. Den ska ha belöning för arbetet den utfört. Brukar t o m galoppera fort ibland- lite annat än bara arbete jämt. vill ha lite kul oxå- livskvalité.

en glad häst ger sitt allt.
Frau Beerbaum vet om det- låter hästen vara en individ o försöker inte att ta bort alla egenheter. Tycker att det är sunt.
Bevisligen funkar även den metoden.

Senast ändrad:

Att man inte börjar att spänna sig i dem lägena -ja, men ngt bör man göra för att avleda den- hallå!

En skicklig ryttare vet hur den ska använd ett minimum av hjälper, men du vet väl vad som funkar på din:bow:

Ingen har tyvärr svarat på min seriösa fråga ang hästar som fladdrar iväg och att få tillbaka, men jag tror att ett sätt att undvika att hamna där är just att rida i varje steg, men det är nog mycket få som klarar om hästen är stark och det går fort....Min fråga gällde ju om den nu har fladdrat eller bara spännt upp sej och tappat pilbågen, hur gör ni? Kan man få tillbaka med enbart sätet? Jag tror det inte. Att man till viss del kan förhindra med sätet och en bra stark sits, ja, men att en häst spänner hela kroppen är mkt svårt att förhindra i stunden när det händer. Tycker jag. Vad tycker andra?

1. Nej det kan jag inte. I alla fall inte så ofta. Till min (ovan nämnda) ridlärares stora förtvivlan faktiskt. "Hur många gånger har jag sagt åt dig att inte dra/bli hängande?! Ge handen och sitt kvar så ligger hästen också kvar!"
Faktum är ju att de mikropskopiskt få gånger som jag fixat detta så fungerar det ju också så. Men det är förbannat svårt att ha den kroppskontrollen... :crazy:

2. När jag har en bra dag (det händer inte så ofta) så i de lägena - jag har en mycket sprattlig häst så jag har många tillfällen att öva på - när hon kastar sig iväg så lägger jag fram handen, försöker sitta kvar i position och klappar. Då är hon oftast tillbaka inom ett par språng.

3. Det är ju faktiskt ingen dödssynd att ge tygelhjälper heller. I alla fall inte så länge de är schyssta och korrekta och begripliga för hästen. Om den fortsätter att rusa så förstår jag inte varför man inte skulle få ge en förhållande tygelhjälp? En kort arret följd av eftergift kan hästen förstå. Under förutsättning att ryttaren sitter så att den faktiskt är förmögen att göra det man ber den om. Men om ryttaren i ren panik klämmer åt med benen som om det gällde Gud och fosterlandet så kan ju hästen egentligen inte annat än att trycka bort ryggen och fly... Typ.

Det är nog ungefär den input jag kan ge. Duktiga ryttare kan säkert svara mycket bättre.

Det är ju stor skillnad på om man sitter på inhägnat område eller är i skogen på hemväg- vad som krävs. Är hästen skrämd eller bara på G.:confused:

Satt o skrittade på hemväg på lång tygel, när hästen blev rädd för ngt o accade i 180. Vad händer?
Man hamnar i bakvikt håller sig kvar med benen:o men hästen stannade snabbt- utan tygel.

Galopperade för första ggn på en annan unghäst på hemväg. Skulle bryta av men hästen blev rädd när jag tog den i munnen o sprang fortare- fick släppa o klappa- då saktade den av:bow:

Gissa om det var kul när den skulle besiktas även riden en vecka senare i allén till o från stallet. skulle galoppera hemåt o i lite nerförsbacke.
Såg framför mig hoppet över den stora grinden in till stallplanen:eek:

Ja, självklart. Det finns ju lägen där man bara snabbt måste få stopp på hästen. Och där det är absolut ointressant om den får ont i munnern, sänker ryggen och osv osv ( t ex i trafik). Och då får man helt enkelt ta till det som krävs.

Vidare kan man inte se ett ridpass som en isolerad företeelse. De allra flesta hästar har en förhistoria med minnen (även kroppsliga) från tidigare sitautioner. Och det man gör idag har effekt på det som händer imorgon. Och det gäller ju både postiva och negativa saker (tyvärr).

Din unghäst tar ju med sig något positivt från sin första galopp ute (och ni kom helskinnade hem). För över ett år sedan provred jag en häst åt ridskolan här. Den hade sannolikt någon sorts "lynnesfel" för mitt i en tämligen samlad galopp tag den bara bettet och stack. Jag gav handen, klappade och pratade lugnande med den - helt utan något som helst resultat. Den bara sprang fortare och fortare i ett 20*40 ridhus med ett gäng små barn (som fick ta sin tillflykt till mitten av ridhuset och lämna plats för oss). Detta pågick i flera minueter (vilket känns som väldigt länge när man sitter där uppe) och jag måste erkänna att jag till slut drabbades av just den panik som man inte får få... Och det var inga schyssta hjälper jag gav för att få stopp på den då. (Faktiskt inga hjälper alls, utan mer en våldtäkt: jag låste fast innerhanden och slet in hästen i ridhusväggen med andra tygeln. :crazy:)

Den hästen hade för det första en förhistoria som utlöste detta (och det beslutades att den nog inte var lämplig på ridskola...) och för det andra skapade jag med mitt beteende nya minnen som inte direkt förbättrade det hela antar jag. Men det intresserade mig inte just då (dvs bristande självkontroll).

KL

men det är väl självklart att om hästen fladdrar iväg att man måste få bromsa.

Det är ju öht taget inte intressant med dogmer; Aldrig - Alltid

Det som är intressant i diskussionen om ram är ju att få till den bakre ramen OXÅ.

malinsky skrev:
Inte en fråga just till dig Jacko, utan en fundring utifrån det du skriver.. Måste man RIDA varje steg? Jag vill gärna låta min häst "vara" lite då och då så länge han gör det jag ber honom om? Fast jag blir väl lite inverkan ändå kan jag tänka..

Hur ser ni på det?

Jag håller med.

Systsmet skall ju vara så begripligt för hästen att när den gör rätt får den vara ifred - det är ju det som hela negativ förstärkning inlärningsmetod handlar om.

Sedan tycker jag att det är skillnad med inverkan med hjälper som kan klassas som negativ förstärkning, och med vikthjälper och possitionshjälper som äre en slags positiv förstärkning.

Nu vet jag inte vad AvG menade med ridning, men jag tycker svaret beror på defenitionen av det begreppet. Ridning som diskuteras i den här tråden, den mekaniska ridningen. I så fall nej. Man kan inte sitta och ge hjälper hela tiden, om de upprepas konstant blir de meningslösa, hjälper skall ju ges när man vill något specifikt med dem.

KFH skriver i sin bok att vissa talar inte om att de rider, de mediterar. Detta kan jag skriva under på. Många ryttare kan sitta och snacka med varandra, eller i telefon, eller flyta iväg i tanken när de "rider" och samtidigt förvänta sig att hästen skall vara uppmärksam på deras hjälper. För mig är ridning väldigt likt medveten närvaroträning. Ens hela väsen är helt upptaget med just den stunden man befinner sig i, tillsammans med hästen, och tanken strävar aldrig iväg från kommunikationen man har med hästen. Då märker man väldigt snabbt när hästen flyter iväg i sinnet (för det gör den ju innan den försvinner med kroppen) och rider man på det sättet är det omöjlit för hästen att flyta iväg, när man rider hela tiden, utan att för den skull ge mekaniska hjälper.

Nu vet jag inte vad AvG menade med ridning, men jag tycker svaret beror på defenitionen av det begreppet. Ridning som diskuteras i den här tråden, den mekaniska ridningen. I så fall nej. Man kan inte sitta och ge hjälper hela tiden, om de upprepas konstant blir de meningslösa, hjälper skall ju ges när man vill något specifikt med dem.

KFH skriver i sin bok att vissa talar inte om att de rider, de mediterar. Detta kan jag skriva under på. Många ryttare kan sitta och snacka med varandra, eller i telefon, eller flyta iväg i tanken när de "rider" och samtidigt förvänta sig att hästen skall vara uppmärksam på deras hjälper. För mig är ridning väldigt likt medveten närvaroträning. Ens hela väsen är helt upptaget med just den stunden man befinner sig i, tillsammans med hästen, och tanken strävar aldrig iväg från kommunikationen man har med hästen. Då märker man väldigt snabbt när hästen flyter iväg i sinnet (för det gör den ju innan den försvinner med kroppen) och rider man på det sättet är det omöjlit för hästen att flyta iväg, när man rider hela tiden, utan att för den skull ge mekaniska hjälper.

Vilket bra svar, det gäller att komma in i hjärnan på hästen hela tiden och jag undrar om det inte är så Anky menar faktiskt.

Jag kan bli tokig på dom där som hela tiden babblar och har sig när dom rider och sedan undrar dom varför deras hästar har en massa hyss för sig :smirk:

Dessutom blir dom lite sura när man sitter och rider och inte svarar, dom kan inte förstå att man kan vara upptagen när man rider :crazy:

Det beror på hur illa hästen far iväg. Om du ser mitt inlägg ovan om hur jag rider (strävar efter) med hundraprocentig mental fokusering på mig och hästen. Jag kräver givetvis samma sak av hästen. Eftersom jag är ledaren är det jag som bestämmer vad som är farligt och vad vi skall ägna oss åt. Säg att vi rider dressyr och min häst blir rädd för en fladdrande pressening, hon visar detta genom att spänna sig. I detta läge fortsätter jag rida som förut utan att ändra någon, jag kommunicerar att jag inte är intresserad av informationen hon ger mig (presseningen kan vara farlig) i detta läge fortsätter hästen oftast i samma spår och spänningen försvinner relativt snabbt utan att jag behövt göra något. Skulle hästen däremot välja att kasta sig åt sidan i nästa skede och strunta i min uppmaning att ignorera presseningen, tar jag kraftiga förhållningar (i rellation till hur hårt jag brukar ta i tyglarna) och tvingar henne fysiskt att komma tillbaka i kommunikationen med mig. Problemet som finns tror jag ät att många ryttare inte är tillräckligt uppmärksamma på sin hästs kommunikation och därmed missar den första spänningen och blir överraskade när hästen kastar sig.

Min häst har givetvis lika höga krav på mig. Minns speciellt en gång i början av ett dressyrpass och vi precis var på väg in i zen då jag råkar nysa, min häst exploderade och kastade av mig, fyllständigt vansinnig över att jag kom ur koncentrationen och balansen.

Dessutom blir dom lite sura när man sitter och rider och inte svarar, dom kan inte förstå att man kan vara upptagen när man rider :crazy:

jaa! *suck*

jag är en eremit i stallet, där snackar jag med pålle :D

Alla tygeltag är ju inte "samlande" (det är nog t.o.m. fel att kalla tygeltag för samlande, men jag menar "förhållande av energin bakifrån", hur tusan man nu ska beskriva det:smirk:).
Det finns ju ställande, ledande och förhållande (stopp). Och även dem används i ridning där man har längre tygel.

Jag förstår hur du menar! :) I videon med Hubertus Schmidt tyckte jag att han mest använde sig av handen på ett ställande sätte, men sen kanske jag inte är tillräckligt duktig för att se mer :o

När jag tänker hur jag använder tyglen så är det nog mer som ställande och sedan som nödbroms om hsten ger sig av mentalt, är sämre på att använda den som en förhållare av energin bakifrån och det är väl det jag vill förstå bättre

ok.

skulle någon vilja förklara principen med halvhalten för mig? som alla verkar ha helt koll på förutom jag :o

Halvhalt gör jag när hästen håller på att flyta iväg och då genom att stänga bäckennet en aning. Ni verkar tala om att göra halvhalt titt som tätt oavsett hästen och med hjälp av tyglen?

Jag blir lika glad jag av ditt inlägg. Bra svar:bow:

Även belasik pratar om ridning som meditation, han blandar tom in ZEN.

Har för mig du är betendevetare? det finns ju böcker om att rida med högra hjärnhalvan och det är ju där vi främst måste vara.

I upplevelsen.

Jag kan inte heller prata när jag rider, man kan liksom inte prata och lystan samtidigt. och för mig är ridning 80 % lyssna

sally pratar ju om de oseende ögonen, och jag tycker man måste ha fokus i sin rumpa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Vad har ni för filosofi och hur rider ni era hästar, eller överhuvudtaget? Vad prioritererar ni , hur har ni lagt upp eran...
Svar
16
· Visningar
1 898
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 558
Senast: Carmenzita
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024