Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vaddå krampaktiga saker. Om en erkänt duktig människa tar med hästens exteriör i den totala bilden så kanske man ska ta till sig det.
Om man nu är så biomekanikfixerad bör man oxå kunna se avvikelser där.
Rider han alla likadant?
Se till individen!
Läktarryttare som aldrig har tävlat själv är alltid de mest kritiska experterna teoretikerna.
Jo, det har min tränare sagt på en föreläsning. Om han räknas som "erkänt duktig" vet jag inte.
Han tog i alla fall Brink som ett exempel på god ridning (och en god hand) som gav hästen möjlighet och utrymme att utvecklas.
Delvis KL
Inte en fråga just till dig Jacko, utan en fundring utifrån det du skriver.. Måste man RIDA varje steg? Jag vill gärna låta min häst "vara" lite då och då så länge han gör det jag ber honom om? Fast jag blir väl lite inverkan ändå kan jag tänka..
Hur ser ni på det?
Nej, det tycker inte jag, men det kanske ändrar sig om fem år? Anky menade att man måste rida sig igenom denna typ av beteende.
Det är inte så enkelt att bara man lärt den att gå lugnt från marken- där den ska följa sin ledare- gör likadant uppsuttet- på lång tygel pratar nu om ute i skogen- där AvG knappast rider alls.Men en häst som springer ifrån arbetet - gör ju inte rätt.
Då ser man till att den gör rätt - och - då får den vara
Du kommer att förstå den dagen då du suttit på en nyinriden häst att den sällan bjuder- osäker.
Bjudningen kommer med inlärning, trygghet o kondition.
min är är en lydig o arbetsglad häst, så jag tänker inte ta ur henne gålusten när den får gå opåverkad på lång tygel. Den ska ha belöning för arbetet den utfört. Brukar t o m galoppera fort ibland- lite annat än bara arbete jämt. vill ha lite kul oxå- livskvalité.
en glad häst ger sitt allt.
Frau Beerbaum vet om det- låter hästen vara en individ o försöker inte att ta bort alla egenheter. Tycker att det är sunt.
Bevisligen funkar även den metoden.
Anknyter till mitt tidigare inlägg:
Ingen har tyvärr svarat på min seriösa fråga ang hästar som fladdrar iväg och att få tillbaka, men jag tror att ett sätt att undvika att hamna där är just att rida i varje steg, men det är nog mycket få som klarar om hästen är stark och det går fort....Min fråga gällde ju om den nu har fladdrat eller bara spännt upp sej och tappat pilbågen, hur gör ni? Kan man få tillbaka med enbart sätet? Jag tror det inte. Att man till viss del kan förhindra med sätet och en bra stark sits, ja, men att en häst spänner hela kroppen är mkt svårt att förhindra i stunden när det händer. Tycker jag. Vad tycker andra?
KL
Ingen har tyvärr svarat på min seriösa fråga ang hästar som fladdrar iväg och att få tillbaka, men jag tror att ett sätt att undvika att hamna där är just att rida i varje steg, men det är nog mycket få som klarar om hästen är stark och det går fort....Min fråga gällde ju om den nu har fladdrat eller bara spännt upp sej och tappat pilbågen, hur gör ni? Kan man få tillbaka med enbart sätet? Jag tror det inte. Att man till viss del kan förhindra med sätet och en bra stark sits, ja, men att en häst spänner hela kroppen är mkt svårt att förhindra i stunden när det händer. Tycker jag. Vad tycker andra?
malinsky skrev:Inte en fråga just till dig Jacko, utan en fundring utifrån det du skriver.. Måste man RIDA varje steg? Jag vill gärna låta min häst "vara" lite då och då så länge han gör det jag ber honom om? Fast jag blir väl lite inverkan ändå kan jag tänka..
Hur ser ni på det?
Jag håller med.
Systsmet skall ju vara så begripligt för hästen att när den gör rätt får den vara ifred - det är ju det som hela negativ förstärkning inlärningsmetod handlar om.
Men en häst som springer ifrån arbetet - gör ju inte rätt.
Då ser man till att den gör rätt - och - då får den vara
Sedan tycker jag att det är skillnad med inverkan med hjälper som kan klassas som negativ förstärkning, och med vikthjälper och possitionshjälper som äre en slags positiv förstärkning.
Nu vet jag inte vad AvG menade med ridning, men jag tycker svaret beror på defenitionen av det begreppet. Ridning som diskuteras i den här tråden, den mekaniska ridningen. I så fall nej. Man kan inte sitta och ge hjälper hela tiden, om de upprepas konstant blir de meningslösa, hjälper skall ju ges när man vill något specifikt med dem.
KFH skriver i sin bok att vissa talar inte om att de rider, de mediterar. Detta kan jag skriva under på. Många ryttare kan sitta och snacka med varandra, eller i telefon, eller flyta iväg i tanken när de "rider" och samtidigt förvänta sig att hästen skall vara uppmärksam på deras hjälper. För mig är ridning väldigt likt medveten närvaroträning. Ens hela väsen är helt upptaget med just den stunden man befinner sig i, tillsammans med hästen, och tanken strävar aldrig iväg från kommunikationen man har med hästen. Då märker man väldigt snabbt när hästen flyter iväg i sinnet (för det gör den ju innan den försvinner med kroppen) och rider man på det sättet är det omöjlit för hästen att flyta iväg, när man rider hela tiden, utan att för den skull ge mekaniska hjälper.
Dessutom blir dom lite sura när man sitter och rider och inte svarar, dom kan inte förstå att man kan vara upptagen när man rider
Alla tygeltag är ju inte "samlande" (det är nog t.o.m. fel att kalla tygeltag för samlande, men jag menar "förhållande av energin bakifrån", hur tusan man nu ska beskriva det:smirk.
Det finns ju ställande, ledande och förhållande (stopp). Och även dem används i ridning där man har längre tygel.
Jag kan lägga in en helt neutral bild om det går lättare då
Nu vet jag inte vad AvG menade med ridning, men jag tycker svaret beror på defenitionen av det begreppet. Ridning som diskuteras i den här tråden, den mekaniska ridningen. I så fall nej. Man kan inte sitta och ge hjälper hela tiden, om de upprepas konstant blir de meningslösa, hjälper skall ju ges när man vill något specifikt med dem.
KFH skriver i sin bok att vissa talar inte om att de rider, de mediterar. Detta kan jag skriva under på. Många ryttare kan sitta och snacka med varandra, eller i telefon, eller flyta iväg i tanken när de "rider" och samtidigt förvänta sig att hästen skall vara uppmärksam på deras hjälper. För mig är ridning väldigt likt medveten närvaroträning. Ens hela väsen är helt upptaget med just den stunden man befinner sig i, tillsammans med hästen, och tanken strävar aldrig iväg från kommunikationen man har med hästen. Då märker man väldigt snabbt när hästen flyter iväg i sinnet (för det gör den ju innan den försvinner med kroppen) och rider man på det sättet är det omöjlit för hästen att flyta iväg, när man rider hela tiden, utan att för den skull ge mekaniska hjälper.