"Halvstång" på islandshäst

kvandi

Trådstartare
Vad tycker ni om bett av typ halvstång? Finns ju ett par modeller bland islandshästprylförsäljarna. Undrar om de ger samma funktions som pessoabettet?

Såg att det förekom denna typ av bett på tävling för ett par veckor sedan o tänkte om det är något som är på uppgång även i sveriges islandshästvärld? I danmark kostar dessa bett mer än halva priset mot i sverige och där är betydligt vanligare med halvstänger, inte bara i islandshästridning.

6_4_1131_115_00_104.jpg

Sv: "Halvstång" på islandshäst

nu är jag långt ifrån säker men skulle tro att trycket på nacken blir det samma. Pessoat har en stor rörlig ring som får bettet att hissa upp mundelen medans halvstångets mundel sitter fast. Halvstången har hävstångseffekt, stång utan kedja medans pessoat fungerar som ett hissbett.

Det har du ju rätt i! Det tänkte jag inte på. Då blir alltså inte funktionen samma på pessoat och halvstängerna.

Nej det fungerar inte som pessoa, ringen som håller nackstycket erbjuder inte någon rörlighet/glidmöjlighet då denne är så liten att remmen precis får plats.
Bettet har ett öknamn i form av kärringstång,:angel: den har ej heller någon kedja.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 207
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 184
Senast: athena
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 975
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar