Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

men det finns så många MKT bättre hjälvtyglar till detta om man nu behöver det. ta tex en graman. Du ge lätt ge en eftergift när hästen sänker huvudet.
finns andra hjälptyglar som gör detta oxå men halsförlängare gör inte detta.

jag själv är grymt imot skrapa bett och att betsla upp hästen, tycker inte det ligger i hästen utan hur ryttaren rider och påverkar hästen.

En tränare som tipsar om halsförlängare har jag aldrig själv varit med om och om min tränare bad mig om det så skulle jag himla förvånad.

Jag vet inte vad det är för halsförlängare som ni pratar om men dom jag har ridit med sitter verkligen inte så hårt så att hela hästen trycks ihop. den fladdrar inte , men den drar inte heller hästen i munnen så fort hästen har gett med och sänker huvudet ner och framåt.

allt är olika från person till person, tränare till tränare.

Jag vet inte vad det är för halsförlängare som ni pratar om men dom jag har ridit med sitter verkligen inte så hårt så att hela hästen trycks ihop. den fladdrar inte , men den drar inte heller hästen i munnen så fort hästen har gett med och sänker huvudet ner och framåt.

allt är olika från person till person, tränare till tränare.

En halförlängre påverkar på nacken och munnen på hästen. Men sätt en halsförlängare som man tex har köpt på H**KS så är den för KORT på en stor häst.

EN HÄST SOM JOBBAR BAKIFRÅN HÖJER RYGGEN OCH BLIR RUND I FORMEN !

man kan inte börja att jobba hästen framifrån

Här tycker jag att du har GRYMT FEL !

Om du rider en häst som du inte känner och inte då vet hur du ska rida den. HUR SJUTTON rent ut sagt ska du kunna lära känna hästen och veta hur den funkar om du med detsamma sätter en hjälptygel på den?

Om jag aldrig har ridet hästen innan, kanske inte ens sett någon rida den heller. Men min trnare vet hur hästen funkar och säger till mig att rida med halsförlängare, så gör jag det. och hittills så har jag inte hört att någon av hästarna är förstörda för livet.
Folk är verkligen dödligt allvarliga inne på det är forumet.:cool:

Om jag aldrig har ridet hästen innan, kanske inte ens sett någon rida den heller. Men min trnare vet hur hästen funkar och säger till mig att rida med halsförlängare, så gör jag det. och hittills så har jag inte hört att någon av hästarna är förstörda för livet.
Folk är verkligen dödligt allvarliga inne på det är forumet.:cool:

Ja visst är vi allvarligt dödliga. :D

men du kan ju aldrig skaffa dig en EGEN uppfattning om hästen om du sätter en hjälptygel på den bara för någon säger de.

En halförlängre påverkar på nacken och munnen på hästen. Men sätt en halsförlängare som man tex har köpt på H**KS så är den för KORT på en stor häst.

EN HÄST SOM JOBBAR BAKIFRÅN HÖJER RYGGEN OCH BLIR RUND I FORMEN !

man kan inte börja att jobba hästen framifrån

Ibland kan det vara svårt att få hästen att jobba korrekt fram till bettet.
Måste alla halsförlängare komma från H**ks?

Ibland kan det vara svårt att få hästen att jobba korrekt fram till bettet.
Måste alla halsförlängare komma från H**ks?

ja men det kan jag hålla med om. en häst som inte vill ta stöd av olika anldeningar till bettet. Har själv en sådan häst som har svårt att ata stöd. men dels så är det en förtroendehets fråga och sen om hästen trivs med bettet i sin mun.
MEN DET FINNS INGA GENVÄGAR TILL EN BRA RIDNING !!!
Nää men tog det som ett ex. den kan lika gärna komma från B*rjes Sv*nsk Rid*prt eller vilken ridsport affär som helst

Senast ändrad av en moderator:

Ja visst är vi allvarligt dödliga. :D

men du kan ju aldrig skaffa dig en EGEN uppfattning om hästen om du sätter en hjälptygel på den bara för någon säger de.

Jag fick råd av min tränare att rida med halsförlängare på min travare. Och jag gjorde det två-tre gånger men slutade efter som hon blev ruskigt förbannad på mig (hästen alltså). Så på som jag redan nämn, på välridna och musklade hästar. Men annars är jag skeptisk, och då av egen erfarenhet på min egna häst.

Jag har ingen koll på storlekarna från dom olika ställena. Dom halsförlängare jag har haft har passat både skolans hästar och min egna.

Jag fick råd av min tränare att rida med halsförlängare på min travare. Och jag gjorde det två-tre gånger men slutade efter som hon blev ruskigt förbannad på mig (hästen alltså). Så på som jag redan nämn, på välridna och musklade hästar. Men annars är jag skeptisk, och då av egen erfarenhet på min egna häst.

varför blev hon förbanad då?

En välriden och rätt musklad häst ska inte behöva utsättas för en halsförlänagre

Har ej läst hela tråden men eftersom att du säger att hästen redan arbetar i låg form anser inte jag att han behöver gummisnodd. Det ska ju vara en tillfällig vägvisare för att få hästen att söka sig framåt-nedåt, men om h*n redan är där men saknar muskler för att bära upp ordentligt tycker jag inte att man ytterligare ska sätta på saker för att få ner honom. Bättre då att fokusera på att försöka samla ihop det lilla h*n har och jobba på att bygga upp mer och mer muskler! På en äldre häst kan det ju ta lite tid, men att spänna in hästen med gummisnodd känns inte som någon genväg.

det är inte jag som rider hästen :rofl: :D lix. jag rider inte med haölsförlängare och det är tanken med tråden att ryttarinnan ska förstå att det är crap..

han går och krullar ihop sigh med huvudet mellan frambenen-...

En halförlängre påverkar på nacken och munnen på hästen. Men sätt en halsförlängare som man tex har köpt på H**KS så är den för KORT på en stor häst. EN HÄST SOM JOBBAR BAKIFRÅN HÖJER RYGGEN OCH BLIR RUND I FORMEN ! man kan inte börja att jobba hästen framifrån

Jag har en halsförlängare från B*rjes och en från H**ks. Den första är längre och mycket mjukare. Den kan jag rida med ibland. Då sätter jag den antingen under magen eller i sidorna beroende på vilket jobb jag ska utföra. Den från H**ks brukar jag ha ibland då jag longerar då han behöver någonting "stumt" då, annars bråkar han bara emot och springer allt vad han kan. Jag upplever inte att den är för kort heller, har jag den på yttersta så blir det perfa! = )

(Sen SKA dom ju sitta så att dom slakar när hästen ger med sig! Gör dom inte det är dom ju för hårt spända!)

Nu har jag inte läst igenom hela tråden...orkade inte.

Jag använder mig av halsförlängare någon gång i bland om jag longerar mitt sto. Hon är väl riden och har hittat sin form och balans och vet vart och hur hon ska gå. Detta gör jag för att hon ska arbeta..alltså få ut nåt av longeringen.

På min nya häst som jag sätter igång..har inte hittat balans och form..använder jag den inte. Anser att hästen ska hitta hit själv utan hjälptyglar.

Alla behöver vi utvecklas, även den erfarna ryttaren. Och om det nu är en sådan simpel hjälptygel, varför dra upp en hel diskutssion om det?

Menar du frågan på första sidan eller överhuvudtaget?
Jag tvivlar på att om hästen är välmusklad och fin och att det sitter en duktig ERFAREN (slå upp ordet erfaren i en ord lexikon så förstår du min ordmärkelse...)

Det är inte lätt att träna sitsen på en häst som höjer huvudet, sänker ryggen och springer iväg. Ibland kan man behöva lite hjälp med att få hästen i balans, så man kan lära sig själv att hitta balans. ( Kanske är svårt att förstå för en som bara verka rida på hästar som är självjobbande)

vad gör det lättare att träna sitsen på en häst som krullar ihop huvudet? En halsförlängare gör knappast så att hästen går i en korekt form och arbetar bakifrån.

Slag under bältet är inte rent spel, varför inte kolla in mina andra trådar där jag skriver om arab hingsten med JÄVLIGT mycket turbo i rumpan som springer ifrån arbetet? kanske dax att komma till värkligheten och inse att de hästarna du rider inte är de enda som inte är som rosor på rent vatten.
Att ta till med nått sånt är rent ut sagt shit spel. Pratar man i ett diskussions forum som Ridning (hade det vart gnägg så är den seriösa graden lägre :angel: ) och klarar man inte av att diskutera utan måste ta till med privata saker så bör man nog gå in i de mindre seriösa forumen. (MIN åsikt, så som DIN åsikt. )

När jag skrev lat, så menade jag inte bara att hästen somnar på stället, utan att den kanske är för bekväm och hellre springer ifrån arbetet.

Muskler....
Rider en sådan gosse och då sitter jag häldre och arbetar halter, tempoväxlingar, böjda spår med mera än att spänna in dem förstår inte ressonemanget att det är "okey" att spänna in en häst (oavsett om det är löst eller inte) bara för att det springer ifrån arbetet? Är det inte bättre att då ta det lungnare och arbeta med problemet än att sätta på inspänning (och ska det vara inspänning varför inte graman då som man kan ge eftergift i? )och tro att problemet då är borta?

Min fd tränare vet mycket väl vad hon pratar om. Och jag litade till 100% till henne.

Jag menade inte att man skulle misstro sin tränare men ibland ska man inte bli blind och tro att tränaren ALLTID har rätt, för alla tränare tycker olika.

Det var någon som nämnde att det bara gick att använda halsförlängare på max D-ponnyer, ev små hästar.
Rider man bara en häst, 5-6 dagar i veckan så kanske man kan säga att man ska kämpa och rida ihop den korrekt. (dvs med bett, sadel, sporrar och spön?) Men rider man 30 minuter på en häst som man kanske inte vet hur man ska rida så är det snällt både mot hästen och mot ryttaren att få "vägledning" genom halsförlängaren.
kanske låter lite svamligt just nu, men jag förväntar mig inte att ni ska förstå.

:cry: asså jag ber dig, var det ajg som skrev det? isf. jag jag tbx. om inte så skrev nog den personen det för att halsförlängarna är så korta.

ditt ressonemang i det inlägget är helt åt pipsvängen, vad är det som säger att man på de 30 min inte ska ge gärnet och försöka få en korekt form? Man lär sig ju mer då än att sätta på en gummisnodd elelr är jg ute och cyklar?
SNÄLLT?! okey det är snällt att spänna in hästen med en snodd som inte ger eftergift i nacke och mun, okey. men hur är det snällt mot ryttaren? det ger bara en skev bild om huvudets placering villket är TOKFEL

varför nvänder du inte någon annan form av inspänningstygel?

(Sen SKA dom ju sitta så att dom slakar när hästen ger med sig! Gör dom inte det är dom ju för hårt spända!)

Jo jag vet hur den ska sitta, men dom flesta är för korta för stora hästar och blir slanka när hästen går i backen.

Men försök hitta en lagom lång då :idea: Rätt spänd ger den ju eftergift åt ett rätt arbetande häst och då tkr jag det är en helt okej inspänningstygel. Men sen går ju ALLA inspänningstyglar att missbruka :devil: även gramanen om man är oerfaren!

Sen förstår jag personen som skrev att det är lättare att jobba med sin sits om hästen inte höjer huvet, sänker ryggen och springer. Jag kan rida med hjälptygel ibland då jag vill träna sitsen. Just för att då hästen går stadigt (det blir ju ofta stadigare med hjälptyglar) så blir det enklare att sitta stadigt och ha stadiga händer och då kan man komma till RIDNING och få hästen att gå ÄNNU stadigare :) Hjälptygeln är då bara en hjälp i början och när hästen väl går stadigt för ryttaren så hänger ju bara hjälptygeln där och gör ingenting.

Men försök hitta en lagom lång då :idea: Rätt spänd ger den ju eftergift åt ett rätt arbetande häst och då tkr jag det är en helt okej inspänningstygel. Men sen går ju ALLA inspänningstyglar att missbruka :devil: även gramanen om man är oerfaren!

.

Skulle aldrig ens få för mig att sätta gummisnodden på min häst !!!
jag äger en men den är grymt dammig nu då den inte är använda på säkert 2 år.

Alla hjälptyglar kan missbrukas och ska inte användas av nybörjare

Sen så kan jag till viss del förstå att det är lättare men att träna sitsen på en häst som inte går med huvudet som en giraff.
Men en häst som får huvudet nerdraget och går i form där fram lovar jag dig att det inte blir många sistträningar innan häst är halt

För att jag inte gillar dom egentligen men vid longering då jag inte kan påverka hästen från ryggen så tycker jag denna är helt OK.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 409
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar