vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Trist att det blev så illa att du kände att du behövde låna bort hästen! :/ Hoppas det går att hitta någon bättre lösning längre fram?
Vet hur tråkigt det är med vägar som inte funkar för ekipaget, man kan få så himla mycket mer gratis av att ha en mysig skog eller så att komma igång på istället för trafikerad väg.

Det här med gummisnodd på styva hästar som spänner emot tycker jag personligen är en bakvänd tanke. Rör det sig om en potentiellt farlig häst som skenar/stegrar sig, så är det ju en sak, en tillfällig nödlösning. Handlar det om formen däremot tycker jag man glömmer att den kommer bakifrån.
Vissa hästar är noggrannare än andra med att man inte kan "fuska" sig till en form genom att rida dit den framifrån, även om man kan få något som ser trevligare ut med en gummisnodd t ex så betyder det inte att man får till ett bättre jobb bakifrån.
Jag tycker det är bra med hästar som säger ifrån, som talar om att det inte är ok att försöka korta halsen på den. Då krävs det att man tänker till och försöker göra grundjobbet från rätt håll så att säga.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag hållet med vad du skriver. Han blir lugnare med snodd men just nu ska jag skita i den helt. Ska flytta han till ridskolans med bättre ridmöjligheter för just nu går de inte att rida här. Så han kommer gå lektion 4 dagar i veckan och sen rider jag själv nån dag. Får hoppas att han blir bättre psykiskt nu, han såldes av tidigare ägare pga just de här att han är så nervös, hispig m,m. De blev mycket bättre ett tag han sluta helt, men nu är de värre igen. Så tror de beror på att han blir så uppstressad av trafiken nu så lika att flytta han före de blir ännu värre. För de går ändå inte att träna han som han är nu.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag märkte de så vårt största problem nu är att han han lugn och mindre rädd så som han håller på nu går de inte att träna, ska få han ögon först och då måste han flyttas.
 
Sv: vad tycker ni om att använda halsförlängare???

Jag tycker att halsförlängare kan vara bra till tex de hästar som har huvudet uppe bland molnen som min travare. travare är lärda att ta upp huvudet för att få det svårare att galopera. Min travare gör så och då testade jag en halsförlänge och hon började galopera lättare. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp