Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

Personligen är jag en ryttare som gärna har så lite grejer på min häst som vår fysik tillåter men just halsförlängare anser jag faktiskt vara ett bra tillskott på marknaden för hästfolk. Det kommer alltid finnas människor som köper inspänningstyglar, grammant m.m. utan att veta vad de ska göras av och hur de används. Med gummisnodden blev det lite lättare för dessa hästar att balansera själva. Jag använder det inte själv och skulle jag göra det är det efter diskussion med tränare som vet hur de ska användas och ridas med för att få ut rätt effekt (och då inte utan att känna mig lite lagom misslyckad). menar bara med detta inlägget att i hetsen för att hästen "ska böja på nacken" föredrar jag att denna grupp människor använder sig av halsförlängare före alla andra hjälptyglar, då den inte är lika lätt att direkt missbruka på hästen. Så snälla ni, kasta inte för mkt skit på gummisnodden. många hästars munnar och kroppar mår mkt bättre av den än alla andra hjälptyglar på marknaden och den kan göra nytta om man vet att använda den rätt.

Jag tror att det kan vara en bra hjälp att lära en häst att söka sig framåt - neråt med halsförlängaren (vid longering och i skritt), men då ska den vara spänd mellan frambenen och sitta så löst att den först spänns när hästen kör upp huvudet men hänger helt löst när hästen sänker sig. På så sätt så får hästen en eftergift när den sänker sig (inte i form), detta ska inte heller göras för ofta och så fort hästen har lärt sig framåt- neråt principen så slutar man att använda halsförlängaren.

Har inte testat detta på någon häst men jag kan inte hitta några fel med idén.. Gör du det så skriv gärna det :)

Jag andvänder gummiband på min Tinker, då hon är en liten dj... o kan när som helst försöka bocka av en. När hon har gummibandet på (löst) får hon annat att tänka på o arbatar riktigt fint under sig!!. Bandet är inte spänt utan tar bara emot när hon slår upp huvudet för att sen bocka!!! Bästa hjälpen vi kommit på!!

Hjälper verkligen gummisnodd på bockande hästar/ponnyer?
Har hört att man ska försöka kolla andra problem innan man spänner in hästen för att den ska sluta busa.

När jag ridit på ridskola har man ibland fått rida med halsförlängare på vissa hästar, så tyckte väl då att den var bra och har ridit med det lite på min häst oxå (typ 1 månad, inte varje dag men då och då) men märkte att ahn blev extremt stel i nacken av den, och det är ävl inget jag egentligen tänkt på tidigare när jag ridit på ridskolan. Så den används inte mer! Vet inte ens vart den tagit vägen :p

Jag personligen tycker att det är helt individuellt från häst till häst om gummisnodden hjälper eller inte. Vissa hästar bli ju mycket lugnare och slappnar av mkt fortare , medans en del kanske inte alls tycker om det . Jag rider min häst med snodd ibland och han slappnar av direkt , annars springer han med huvudet verkligen rätt upp i luften och spänner sig. Och då är det helt omöjligt att arbeta med honom. Vet inte vad det beror på men hur som helst , han är en av dom som slappnar av med snodd. Men även om han gör det så betyder ju inte det att jag rider med snodd jämt, det tycker jag är lite överdrivet , det kanske bara blir nån gång i månaden. Och jag håller helt med er , jag tycker också att det är fel att "tvinga" ner huvudet på hästen , men när jag använder den så har jag den slappt så det tvingar egentligen inte alls ner min hästs huvud. Den bara är där. Och som sagt , jag vet inte varför han slappnar av så lätt med snodden men när han nu gör det så tycker jag inte att det är nåt som helst problem med att använda den då och då.

Hej, min maxade c-ponny försöker alltid dra upp huvudet om man ska ha så korta tyglar så att tygeln inte glappar. Jag tänkte låna en snodd från ridskolan men den såg så himla kort ut att jag inte ville rida med den. Finns det olika storlekar på snoddarna? Isf vilken skulle passa min ponny på 139 cm? Han vägrar gå på tygeln också + att han bara är 7 år. Precis när han är nära att komma ner på tygeln så rycker han upp huvudet, gör detta även liite i galoppfattningen.
/Karro

Men snälla du. Hästen går inte på tygeln för att den böjer på nacken. Alltså gör en snodd ingen skillnad, åtminstone inte åt det positiva hållet.
En häst "vägrar" inte att gå på tygeln, går den inte i korrekt form är det något som inte är bra, kan vara att den inte är rätt riden/ordentligt uppvärmd/lösgjord....eller att den har ont, t.ex.
Ta hjälp av en duktig tränare istället. Dessa gummisnoddar borde förpassas till stjälptygelskroten :mad:

Halsförlängare = Halsförvrängare

Iaf enligt mig. Har dock under mina rätt många år inom hästeriet sett en sådan användas positivt vid 1 tillfälle (och då har jag sett dessa gummisnoddar användas rätt mycket).

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 407
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.