Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

gramen har jag använt ( gör det inte längre) för att vissa vägen neråt. gav eftergift och red med gramanen i princip helt lös under ridpassen.

har nu tagit bort den då jag inte tyckt att den har behövts efter hästens skada och nu har jag den ibland ute men det är ytterst sällan.

Det verkar ju lite som att du själv är emot gramantygeln eftersom du inte använder den längre och för att du red med den "i princip löst hela passet". Om du inte behövde använda den, varför hängde den där då?
Hur definerar du att "visa hästen neråt"? Man behöver inte direkt visa hästen, när man inverkar med rätt hjälper och hästen har de muskelgrupper som behövs kommer den naturligt välja att arbeta i form, eftersom det är den bekvämaste arbetsställningen för hästen.

Det verkar ju lite som att du själv är emot gramantygeln eftersom du inte använder den längre och för att du red med den "i princip löst hela passet". Om du inte behövde använda den, varför hängde den där då?
Hur definerar du att "visa hästen neråt"? Man behöver inte direkt visa hästen, när man inverkar med rätt hjälper och hästen har de muskelgrupper som behövs kommer den naturligt välja att arbeta i form, eftersom det är den bekvämaste arbetsställningen för hästen.

jag är inte imot gramantygel. ;) jag använda den innan skadan rätt mkt men sen så blev det inte jag började igen. När jag menar att det var i princip lös hela passet var att när jag hade den så blev jag mera följsam och spände mig inte. men så fort jag red naket så blev det spännt osv. jag vet att dett är fel och det avr därför jag bestämde mig att det fick vara slut på det, då tog bort den. Sen så var det så att när min häst kände att hon hade den på så sökte hon sig neråt (behövde inte ens spänna den)

Sen så har min häst MKT svårt att ta stöd på betet innan. dels så jag var spänd och inte kunde ge henne ett tillräckligt stabilt stöd. Så det blev liksom som en ond cirkel iom att jag blev spänd blev det ett spänt ekipage.
NU ligger den på hyllan, används när jag rider ut med flera stycken.

jag vet att detta var det som min tränare Varnade min för att man inte skulle fastna i användandet av en hjälptygel, TYVÄRR gjorde jag det men har nu gjort något åt det.

har börjat att träna för en tränare till som har gett mig tips på hur jag ska rida JUST denna häst lösgjord. Och så som hon går nu har aldrig gått förut. En trevlig häst där bakbenen är igång. (nästan) :D

Det enda som är kvar nu är att kiropraktorn ska komma och känna igenom henne om hon sitter fast i korset. ;)

jag läste en mening i en bok en gång som för alltid fastnat i mitt minne:
en konstnär kan med en hjälptygel visa hästen vägen.
Den sanna konstnären gör det dock lika bra eller bättre utan.

Det finns inga genvägar till en stark, välmusklad häst.

Man får leta felet hos sig själv. Förstår hästen vad jag vill och är den fysiskt kapabel att utföra det jag vill? Hur får jag hästen att vilja göra som jag vill?

tvång är inte min väg, man kommer längre med sammarbete.

sammarbete går inte att tvinga fram. har man en häst som inte vill så är det något fel... den kan ha ont, den känner ingen motivation eller så kanske den helt enkelt inte förstår vad ryttaren vill då ryttaren ger fel signaler.

Nej tycker halsförlängare bara knölar ihop hästen.
Bättre att träna upp hästens styrka mer långsiktigt genom
klättring, galloparbete (fattningar och avsaktningar), bomarbete (cavalleti, gymnastikhoppning osv) ut och skritta i skogen över stock och sten. Övergångar är bra.
Tömkörning är suveränt, då får hästen en bra chans att bygga upp sin rygg utan att ha ryttarens tyngd att bära på också.
Det ger ett bättre och mer långsiktigt resultat och en starkare häst.

kan nån här inne ge mig en god anledning till att använda gummisnodd..

Banditus (ryttarinnan med gummisnodd...) behöver nog hjälp med att komma på en GOD förklaring.
kan själv nämligen bara läsa dåliga och kan bara komma på dåliga.

(jag är så otroligt frustrerad, så jag struntar i vad jag skriver nu... :smirk: )

Vill man vägleda en unghäst kan en halsförlängare vara bra innan man börjar med graman, eftersom den är elastisk. Vidare kan den vara att föredra gentemot graman om hästen i fråga behöver hjälp på traven så att säga, och ryttaren inte är erfanen nog att använda graman.

Jag tycker att en halsförlängare kan användas som ett hjälpmedel men inte att spänna åt den. utan att den bara finns där som en liten hjälp men absolur inte att hästen ska tvingas ner....

HeJ!

Jag håller med dej, gumisnodd är inte bra. De flesta hästar lär sej att ligga i dom med huvudet och skitafullständigt i att stoppa in bakbenen under sej.

Däremot kan de vara en stor hjälp när man har rädd/osäker ryttare på bockande häst.. (eller häst som känner av ryttarens osäkerhet och utnyttjar den). På med snodden- ryttaren känner sej säkrare och rider mer aktivt, hästjäkeln får annat att tänka på- skitbra!

/ lavinia, som använder sin gummisnodd till den egna träningen

Jag andvänder gummiband på min Tinker, då hon är en liten dj... o kan när som helst försöka bocka av en. När hon har gummibandet på (löst) får hon annat att tänka på o arbatar riktigt fint under sig!!. Bandet är inte spänt utan tar bara emot när hon slår upp huvudet för att sen bocka!!! Bästa hjälpen vi kommit på!!

Jag är inte så erfaren angående gummisnoddar men kanske kan jag få lite synpunkter på detta?
Min travare (direkt från travet till mig, knappt riden) var inledningsvis hetsig och på travares vis betydde ökat tryck i munnen "gasa på" :D(det lär vara för att de verkligen hänger sig i bettet för balansens skull när det går fort). Jag red därför till en början långa skogsturer på helt långa tyglar, till en början i skritt och sen i trav. Jag vill ju renodla gångarterna så gott det går så när jag blivit nöjd med takten i skritt och hon var avslappnad kunde jag ta tyglarna, lite mer för varje gång. Sedan samma sak i trav.
Nu är hon känslig i munnen men hon vill då verkligen inte ta stöd i bettet. Jag kan någon gång känns att hon slappnar av och tar stöd en kort stund vid en halt, men inte annars. Jag testade en gummisnodd/halsförlängare en gång och visserligen fick jag driva mer med sätet än nånsin (hon har en stor egen motor när snodden ej är på) men det sa liksom plopp. Jag kände tydligt att hon gick i form och hon "höll mig i handen" som någon uttryckte det. Nu ska jag snart komma igång efter vintern och hade tänkt använda snodden då och då som en hjälp att hitta taget om bettet.
Men nu när jag läst alla inlägg emot snodd undrar jag om det är så lyckat? :o Nån som har en åsikt?

fast jag får en känsla då av att hon mer hänger sig i bettet, arbetar inte riktigt igenom bakifrån.

knapp

jag måste komma med ett tillkänna givande :rofl: jag använder halsförlängare ibland nu när jag löslongerar i gjord :o jag som var och är ganska emot det men även fast inte fullblodet ger vika i munnen (villket jag inte vill heller..) så går hon i mer "normalt" huvud läge istället för att pussa gud i arsl*t.
ALDRIG att jag skulle rida i det

ville bara utan att ha läst tråden kommentera halsförlangaren... en sådan förstörde förhållandet mellan min första egna häst och mig redan vid första ridturen hemkommen...
hon var efter den livrädd för speciellt mig, men även för att bli riden.. och jag var lika rädd jag..
kommer ALDRIG använda hjälpsnören/remmar/tyglar/prylar på mina hästar igen. jag är inte tillräckligt duktig på att rida med dom, och det måste finnas bättre sätt än att behandla symptomen..

skulle aldrig få för mig att rida med en så värdelös hjälptygel. kortfattat egentligen är den skit men den funkar lös spänd i min löslongering för maggan kör upp huvudet i högan skyn (RAKT UPP, nockade mig nästan en gång när jag var ute och red..) och då ska den finnas bara för att ta ner henne på jorden

kommer ALDRIG använda hjälpsnören/remmar/tyglar/prylar på mina hästar igen. jag är inte tillräckligt duktig på att rida med dom, och det måste finnas bättre sätt än att behandla symptomen..[/QUOTE]

:bow:Det va ett moget beslut. O strongt att erkänna. Offta så andvänder man hjälp medel fel el har för bråttom. ALLT kan användas fel.

dte är ju oftast s, har en sådan i stallet.
"hennes" lilla slöa ponny, tjock och ganska omusklad och vill inte arbeta korekt efter som att ryttaren inte får upp något tempo, hon vill ha graman, perlham, speciella nosgrimmor, martingal, brösta jaa listan kan göras lång. Pessoa med.
Ponnyn behöver inget mer än en mjuk hand och ett friskt tempo (red ponnyn lite innan, han har gått SM och strömsholms cup LA med plac.)

Vill bara berätta om en upplevelse jag var med om för ett tag sen! Hade lovat min 4-åriga dotter att hon skulle få börja på ridskola, på knatteridning. Vi kommer dit, ponniesarna hade redan gått 1 timme, 5-6 av 8 hade halsförlängare, hårt inspända. Den lilla ponnyn som min dotter red kunde knappt vrida på huvudet, pga sin halsförlängare!! Det var inga glada ponnier, man märkte irritationen i luften! Efter det att vår grupp var färdig, skulle de gå en halvtimme till!
Ringde några dagar senare till ridskolan o sa att min dotter inte kommer nåt mer, sa bl.a att jag inte ville att min tös skulle gå på en ridskola där man spände in hästarna på det viset som de gjorde. Ridskolechefen blev förbannad och frågade om jag hade gått på Strömsholm, för där fick man lära sig att hästarna skulle gå inspända, annars fick de ont i ryggarna!!! Tack o adjö! sen slängde han luren i örat på mig....
?????????????????

Hej,
Jag vill bara säga att jag vid olika tillfälle (typ longering) andvänder en halsförlängare (=lädertygel m hakar) som ger efter direkt nät hästen inte har huvet uppe i molnen, och ibland om jag ska jobba igenom traven när jag rider. Och dessa tips har jag fått från min instruktör, f d världmästare-

ville bara försvara mej lite fast det inte behövs...det var inte jag som satte dit prylen på hästen, utan en av kvinnorna jag red ut ihop med... dum som jag var så klagade jag lite över att hon kastade upp huvudet(ja det VAR en varmblodig travare) då tyckte hon att det var "enkelt fixat" och satte dit den där mackapären... HÅRT! hästen stegrar, tappar balansen och slår runt rakt på rygg... jag hinner av nån konstig anledning hoppa av sadeln innan hon välter helt. när hon reser sig ser jag att sadeln, med bom och allt är spräckt mitt itu..........kunde varit jag likaväl...

Vill man vägleda en unghäst kan en halsförlängare vara bra innan man börjar med graman, eftersom den är elastisk. Vidare kan den vara att föredra gentemot graman om hästen i fråga behöver hjälp på traven så att säga, och ryttaren inte är erfanen nog att använda graman.

Tycker nog tvärtom det där med unghästen. Sätter heller en graman än en gummisnodd. DÅ du snabbt kan ge en eftergift på gramanen men det kan du inte göra på en gummisnodd.
Sen så ser jag själv ingen anledning att sätta en hjälptygel (förutom martingal) på en unghäst.

Det finns inga genvägar till en stark, välmusklad häst.

Man får leta felet hos sig själv. Förstår hästen vad jag vill och är den fysiskt kapabel att utföra det jag vill? Hur får jag hästen att vilja göra som jag vill?

.

Som jag skrivit innan så red jag med graman innan (ofta). Men den avr aldrig direkt spänd. Utan jag red mkt mera avslappnat när jag bara kände att jag hade den där.

Sen efter min häst var skadad så bestämde jag mig att nu skulle jag ta tag i mig själv och rida utan. Och nu har jag en mkt mera avslappnad ridstil och ger ett otroligt mky bättre stöd.

NU har det åkt på för första gången på 2-3 månader då jag har haft lite problem i skogen med en häst som ställt sig osv. Men ingeting som jag tänker bli fast i.

Jag letade efter felet och hittade felet hos mig själv och gjorde något åt de.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 407
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30