Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

*kl*
nu ska jag yttra min åsikt, jag själv andvänder gummisnodd, inte för att få hästen att gå i en perfekt form, utan för att visa vägen, och det blir så mycket mer harmoniskt då. Utifrån att hästen är mer harmonsik kan jag lättare få in bakbenen, om hästen går med huvudet uppe i skyn är det svårare att få in bakbenen och upp med ryggen eftersom hästen inte lyssnar lika bra på ryttaren.

knapp

okey, de flästa böjar tycka att halsförlängare är bra/okey

så röstning och motivering hit.

LONGERING

RIDNING

En gummisnodd bara drar ner huvudet på hästen. Den gör inte så hästen jobbar igen hela kroppen...

FORMEN SITTER DÄR BAK!!!

OM du bara drar ner huvudet så blir hästen bara framtung och jobbar inte bakifrån.

Om det där är din uppriktiga och spontana åsikt har jag en liten fråga till dig. Vad använder DU gramanen till?

Det jag mest reflekterar över efter att ha läst den här tråden är att (nästan) samtliga är överens om att halsförlängare är fel, UNDER FÖRUTSÄTTNING att man inte använder den på "rätt" sätt. Är mycket nyfiken på vad "rätt" innebär i detta sammanhang? Vad longering anbelangar (läste att en del tyckte det ev. var okej att använda halsförlängaren vid longering) förstår jag inte vad som gör utgör skillnaden på en häst inspänd i gummisnodd utan ryttare än med? Personligen tycker jag all longering är skit. Det kanske inte hör hit, men ganska intressant hur otroligt olika åsikter alla har. Och alla har ju rätt, precis som alltid i ridsportsammanhang, eller hur? :)

Man kan aldrig utvecklas i ridningen om man jämnt tar den LÄTTa vägen.

DET FINNS INGA GENVÄGAR !!!

Detta har jag erfarenhet av!

Det är så roligt att du säger så när du gång på gång upprepar hur bra Gramantygeln är :) Min övertygelse är att gramanen är ungefär tre snäpp värre än en halsförlängare. Men det är ju en annan disskution...

OCH för att summera ihop min lilla utsvävning måste jag bara påpeka att du är oerhört oförskämd mot din stallkompis..

en graman kan man ge eftergift och påverka själv medans halsförlängaren är fast så att säga, man kan inte påverka snodden genom att ge eftergift och rida mindre på dne några sek. en gummisnodd ger ju bara efter när hästen kräcker på nacken.

Varför är jag det :mad: HON har SJÄLV läst igenom tråden och FÖRSTÅT innebörden.
HÄLDRE att jag är rak än att jag snackar shit :mad:
*är egentligen inte alls på humör för disskusion ang. hur oförskämt jag är*

TÄNK dig att en av dina kompisar får för sig att rida på snodd på en häst som är dåligt musklad och går i en VÄLDIGT låg form och ryttarinnan i fråga inte riktigt förstår varför man inte ska ha snodd på denna häst, jag sa till henne att jag kommer strta en tråd ang. detta och du kommer få länken och hur vida ofta du vill läsa dne eller inte är upp dig dig. Hon har läst tråden regelbundet.

Det gör ont att se folk använda hjälptyuglar på fel sätt, och detta är inte riktat till dig enbart A. utan även till andra som inteb har en susning. (du hade ju endå en liten tanke, som du vet vi pratat om.)

En häst ska vara musklad för hälptyglar enligt mig, oavsett vad det är för någon. Annars gör den mer skada än nytta *punkt slut*

lägger till. att det inte går att sätta på snodd elelr annan hjälptygel på en häst som knappt går fram för sporrar och spö :smirk:
då är det viktigare att konsentrera sig på att hästen är fram för skänkel.

Jag tycker att man absolut inte ska använda inspänningar i onödan!
Men personligen tycker jag att det är bättre att ha tex. halsförlängare en gång för att få hästen att förstå innerbörden i form och få balans i den ställningen. Rid sedan utan och se om det blivit någon skillnad, varva! Bättre att hästen får hänvisning och sedan kan slippa allt obehag och jobba bra tillsammans med ryttaren! Istället för att man försöker och försöker och försöker och det går aldrig och hästen inte rids i form alls och förlorar både ryggmuskler och får fel halsmuskler

jag red en travare, underhals. Spände på halsförlängare, INTE HÅRT utan bara som en hänvisning han fattade direkt! red lätta pass på den ca 3 ggr, tog av den och VOILA han fattade direkt vad form och att gå på tygeln innebar! Vi har aldrig behövt den igen : ) han blev dessutom mycket lättare i munnen och vi behöver inte kampas med huvudet uppe i himlen något mer!

Brukar även ha det vid longering och spänner den då så att den slakar, på mina hästar fungerar det perfekt! Dom drar upp huvudet och känner att det tar emot lite och går snällt själlva i form men kan gå med huvudet i normal läge om dom vill, men dom väljer att böja fint på nacken och arbeta!

jag själv anser att det inte ska användas, för hästen får tre dubblat snyggare muskler och sedan tycker jag att det är dumt att tvinga ner en häst som inte äns orkar bära sig igenom en sväng bitvis.

Håller mig dig till 100% :bow::D

jag red en travare, underhals. Spände på halsförlängare, INTE HÅRT utan bara som en hänvisning han fattade direkt! red lätta pass på den ca 3 ggr, tog av den och VOILA han fattade direkt vad form och att gå på tygeln innebar! Vi har aldrig behövt den igen : ) han blev dessutom mycket lättare i munnen och vi behöver inte kampas med huvudet uppe i himlen något mer!

Det är ju bara det att en korrekt arbetsform inte är nåt som kommer pang bom på en eftermiddag bara. Eller tre ridpass för den delen. Bra form och att hästen går på tygeln är ett resultat av en längre periods bra arbete, att hästen har hunnit bygga rätt muskler och lärt sig att arbeta rätt med bakdelen och över ryggen. Att hästen är underhalsad är ju en klar indikation på att den spänner fel muskler, det kan den göra även om den kröker på nacken.

Så länge inte gummisnodden spänns under bringan och upp i taket kommer den knappast hjälpa en underhalsad häst att arbeta halsen på rätt sätt. Dvs genom att lyfta upp basen på halskotpelaren genom att anstränga musklerna på ovansidan av halsen istället för undersidan.

Hästen lärde sig att böja på halsen och iomed att den börjar böja och leta sig ner på bättet är det betydligt lättare att börja jobba den med resten av kroppen, en häst söker sig inte ner utan att bakbenen är med, själlvklart blev han inte klar efter 3 ggr men betydligt mer samarbetsvillig och lätt riden,, mjuknade i nacken och blev otroligt fin och har nu enormt fina halsmuskler. Vi har alla olika åsikter, men för denna häst! Fungerade det och han går som han ska och bär sig som han ska och är riktigt riktigt fin

Det är så roligt att du säger så när du gång på gång upprepar hur bra Gramantygeln är :) Min övertygelse är att gramanen är ungefär tre snäpp värre än en halsförlängare. Men det är ju en annan disskution...

jo men graman tygel har jag tagit som ett exempel på en bättre hjälptygel om man ni ska snvända det.
Då man kan ge en eftergift på ett annat sätt än vad man kan på en halsförlängre,

Om det där är din uppriktiga och spontana åsikt har jag en liten fråga till dig. Vad använder DU gramanen till?

gramen har jag använt ( gör det inte längre) för att vissa vägen neråt. gav eftergift och red med gramanen i princip helt lös under ridpassen.

har nu tagit bort den då jag inte tyckt att den har behövts efter hästens skada och nu har jag den ibland ute men det är ytterst sällan.

Ni som hävdar att halsen och huvudet inte har något med formen att göra hur ställer ni er till en häst som går med hög nacke då?? Hög nacke ger alltid sänkt rygg oavsett bakbenens position

asså när jag menar att formen kommer bakifrån menar jag att oftast när hästen går med en aktiverad bakkärra så kommer den runda formen. så är det inte alltid.

kanske fel att skriva att formen sitter i bakkärran men en aktiverad bakdel = rund form och rund rygg.

Sen det där med hög nacke. När hästen går med för hög nacke så klart den tappar ryggverksamheten det är rätt logiskt tycker jag själv. men en rätt hög form så tappar inte hästen ryggen

Eh. Det du skriver innebär ju i praktiken att alla vägar för att få hästen att kröka på nacken är okej, eftersom den inte böjer halsen om inte bakbenen är med?! :eek:

Dom drar upp huvudet och känner att det tar emot lite och går snällt själlva i form men kan gå med huvudet i normal läge om dom vill, men dom väljer att böja fint på nacken och arbeta!

Det här låter ju väldigt mycket som att hästen knäpper av i nacken och går bakom lod.

en graman kan man ge eftergift och påverka själv medans halsförlängaren är fast så att säga, man kan inte påverka snodden genom att ge eftergift och rida mindre på dne några sek. en gummisnodd ger ju bara efter när hästen kräcker på nacken.

Jag tror att man kan påverka hästens viktfördelning genom att använda gramanen under förutsättning att man är en oerhört erfaren och skicklig ryttare. Då Peter Eriksson har sagt att han inte är "tillräckligt duktig för att använda gramantygel" känner jag mig ganska tveksam inställd till att ni skulle klara av det.
En gramantygel påverkar bara i bettet och drar hästens nos mot bröstet, vilket resulterar i att hästen kröker halsen i dess helhet - i stället för att åstadkomma eftergift i nacken.
Att överhuvudtaget påstå att man arbetar hästen bakifrån genom denna tygel är därför felaktigt. Jag har sett alltför många exempel på oerfarna ryttare som drar ihop sina hästar med gramantyglar och lämnar hela bakkärran släppandes långt efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 407
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38