Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

Tror inte du förstår hur jag menar... Snodden inverkar ju bara när hästen går som en giraff, när hästen slutar pulla mot bettet (eller vad den nu gör) så slutar ju också snodden inverka och man får rida hästen i form av egen kunskap (då utan att snodden inverkar!). Jag förutsätter att att den är rätt spänd så den slakar när hästen närmar sig formen.

Sen var det ju precis det jag skrev. Alla hjälptyglar går att missbruka!

För att jag inte gillar dom egentligen men vid longering då jag inte kan påverka hästen från ryggen så tycker jag denna är helt OK.

Håller med dig där om longeringen. Men jag longerar aldrig så då får jag inte nytta av den

Tror inte du förstår hur jag menar... Snodden inverkar ju bara när hästen går som en giraff, när hästen slutar pulla mot bettet (eller vad den nu gör) så slutar ju också snodden inverka och man får rida hästen i form av egen kunskap (då utan att snodden inverkar!). Jag förutsätter att att den är rätt spänd så den slakar när hästen närmar sig formen.

Sen var det ju precis det jag skrev. Alla hjälptyglar går att missbruka!

Du har aldrig hört talas om krulla ihop sig eller knäppa av?

FORMEN SITTER INTE DÄR FRAM !!!

Jo det har jag förstått ;) Men tänkte att du kunde säga nått sånt till ryttaren

tror att jag lyckats banka in lite vett i skallen :angel: eller jag hoppas det :rofl:

Förutom den lilla detaljen att formen inte har nånting med huvudpositionering att göra. Sätt gummisnodden om ändan på hästen istället, det kanske hjälper.

Om hästen ligger på och trycker på bettet kan den ha fel i munnen (tandläkare heter lösningen där), den kan vara missnöjd med bettet (byt bett + ev tandläkare), den kan vara missnöjd med handen (utbilda ryttaren), det kan sitta i form av nån låsning/ont i kroppen (fixa det), det kan vara brist på framåtbjudning (rid på framåt). Det kan vara en kombination av allihopa eller några saker, det kan vara nåt helt annat som jag inte tänkt på. Vad det däremot inte är är på rent djävulskap, för att hästen är lat, dum eller nåt annat sånt löjligt. Att göra sig starkare än hästen med en pryl som ska få den att ge upp och "se den rätta vägen" är ren mobbing. Hästen ska inte behöva "ge sig" :mad:

Förutom den lilla detaljen att formen inte har nånting med huvudpositionering att göra. Sätt gummisnodden om ändan på hästen istället, det kanske hjälper.
:
:bow:

Formen sitter inte där fram utan i bakkärran

Jag skrev (Kanske är svårt att förstå för en som bara VERKA rida på hästar som är självjobbande),
Du skriver att när man ska träna på sitsen så är det bara att länga på tyglen. Tydligen "as lätt" som jag tror du skrev. och då antog jag att du rider på en självjobbande häst, eftersom det är nästan omöjligt på vissa hästar att komma till ridning när dom bara springer iväg.
Och speciellt på hästar som står på ridgymnasium, där vissa lata hästar lär sig hur man kommer rundan jobb, och det behöver verkligen inte betyda att dom är omusklade eller fel musklade.

Lisa89: En som iaf lärt sig som jag. :bow:

varför blev hon förbanad då?

En välriden och rätt musklad häst ska inte behöva utsättas för en halsförlänagre

Min häst var inte van vid att jag sa till henne att göra något. Jag var alldeles för snäll mot henne. så, när jag skulle sätta på en halsförlängare och börja lära henne att hitta lägre form, så tyckte hon att jag var en dum ryttare helt enkelt.
men man lär sig av sina misstag.

vart har du köpe någonstans ?

jag har ingen aning. jag har själv aldrig köpt någon nämligen. fick en av en bekant och jag tänkte inte ens på att fråga vart hon köpt den. var helle ringet som intresserade mig. :)

Jag älskar snodden, men är generellt emot hjälptyglar.
Använder inte snodden ofta, utan med vissa hästar och vid vissa tillfällen. Min enda hjälp.
Håller helt med om att det ska vara en vägvisare.

Jag är fullt medveten om var formen sitter! Självklart så får ju ryttaren rida även om h*n har en snodd på hästen för att få den bakifrån och fram till handen (som har hjälp av snodden att vara stadig!). Du kanske aldrig i hela ditt liv har sett en snodd användas korrekt.. men det finns dom som inte är helt bakom flötet och faktiskt rider hästen bakifrån och fram med en snodd. Och då blir formen korrekt!

Du kan ju inte påstå att formen aldrig någonsin i hela denna värld kan bli korrekt om hästen har en snodd på sig :cool:

Jag är fullt medveten om var formen sitter! Självklart så får ju ryttaren rida även om h*n har en snodd på hästen för att få den bakifrån och fram till handen (som har hjälp av snodden att vara stadig!). Du kanske aldrig i hela ditt liv har sett en snodd användas korrekt.. men det finns dom som inte är helt bakom flötet och faktiskt rider hästen bakifrån och fram med en snodd. Och då blir formen korrekt!

Du kan ju inte påstå att formen aldrig någonsin i hela denna värld kan bli korrekt om hästen har en snodd på sig :cool:

Nää det kan jag inte påstå. men det är VÄLDIGT sällan man ser de.

En häst som rids bakifrån och fram och får ett stöd av HANDEN går nästan alltid i form. annars tycker jag man ska kolla om hästen har ont eller det är något fel som gör att hästen inte vill göra sig rund i formen.

I stort sett varenda tränare jag ridit för har föreslagit det för en eller annan ryttare eller häst. Främst då ridskolelärare, men flera av dem har även varit "bra" tränare, som tränat mycket privatekipage och så.

KL
Jag tycker själv inte om halsförlängare, liksom andra hjälptyglar. Men en anledning jag ofta sett till att använda den är för att ryttaren plockar för mycket och fokuserar för mycket på huvudets position. Då slänger man på en halsförlängare för att då "spelar det ingen roll" hur mycket ryttaren plockar och håller på för huvudet ändrar inte position och man kan då fokusera på att rida fram bakdelen. Inte ett bra sätt enligt mig, men det är ett sätt jag ofta sett den användas på.

jag använder halsförlängare om jag använder hjälptygel vid longering. Jag sätter den då alltid mellan frambenen, och på de flesta hästar passar den på sitt yttersta läge. Hästen får då lagom motstånd i bettet när den går med nosen i vädret, guidas mjukt neråt framåt och när de följer efter blir den slak.

kan nån här inne ge mig en god anledning till att använda gummisnodd..

Banditus (ryttarinnan med gummisnodd...) behöver nog hjälp med att komma på en GOD förklaring.
kan själv nämligen bara läsa dåliga och kan bara komma på dåliga.

(jag är så otroligt frustrerad, så jag struntar i vad jag skriver nu... :smirk: )

Gummisnoddar ska bara användas på människor! :D

precis, och med knäppena fast i tros kansten på ryggen (de går mellan benen..) sedan dragna bakom natcken och hårt åtspänd.

Jo men varför ska en nybörjare behöva ha nån hjälptygel över huvud taget? (med undantag av en rätt spänd martingal kanske) En nybörjare ska ju itne behöva bekymra sig om nån form över huvud taget utan att lära sig sitta och inverka rätt.

I Tyskland så rider alla ponnyryttare på inspänningstyglar. De tävlar även på dessa! Man använder det just för att träna ryttarnas sitsar eftersom små bran oftast har svårt att hålla iordning på sina egna rörelser.

En halförlängre påverkar på nacken och munnen på hästen. Men sätt en halsförlängare som man tex har köpt på H**KS så är den för KORT på en stor häst.

EN HÄST SOM JOBBAR BAKIFRÅN HÖJER RYGGEN OCH BLIR RUND I FORMEN !

man kan inte börja att jobba hästen framifrån

Då kanske man skall se till att köpa en "äkta" halsförlängare som är i olika längder och en annan typ av resår

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 409
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar