Sv: Halsförlängare?
Jag håller med om att det är väldigt många ridskolor som har halsförlängare till nybörjare, vilket jag tycker är helt fel. halsförlängare på musklade och välridna hästar, med en erfaren ryttare, kan vara en bra hjälp, men vid fel använding, som tex på riskolehästar (som oftast inte jobbar i någon form alls) kan det bli som många säger. onödigt slitage på hästen.
Hur ofta behöver en musklad och välriden häst med en erfaren ryttare på ryggen använda en sådan simpel hjälptygel som HALSFÖRLÄNGARE? ge mig ett exempel för jag är nog korkad och förstår inte alls hur en välmusklad och välriden häst med erfaren ryttare på ryggen och allt det där kan behöva halsförlängare :smirk:
det säger sig själv.
Ryttaren har halsförlängare av EGEN bäkvämlighet eftersomatt en halsförlängare inte gör så att den jobbar rätt utan det ser bara "snyggt" ut.
rider du själv med halsförlängare? isf. kolla igenom bettet. kanske ett tredelat med droppe och sweet iron skulle hjälpa? det har det gjortett X antal ånger för mig.
Jag har bara snabbläst genom tråden,
Jag tyckte inte om halsförlängare förr. Men efter mina tre år på hätgymnasie, (där min tränare/lärare sa till mig att använda det på vissa hätar) så har jag ändrat inställning. Ska man jobba hästn, så ska man ju försöka använda så lite hjälptyglar som möjligt, men min tränare ville att jag skaulle ha den för at då går hästen "där den ska gå" och jag kan jobba på min sits, hållning mm, utan att rycka hästen i munnen ellr på nått annat vis störa den.
Så använd den rätt. Och är den ovan så använd den korta stunder nån gång då och då.
Lycka till
men hallå hör du inte själv hur fel det där låter?
man kan lika väl öva på sits osv. UTAN halsförlängare(!!)
bara att länga tygeln lite as lätt.
Om du rycker hästen i munnen när du övar på sits är du ABSOLUT inte mogen för inspänningstygel av något slag.
sitsen kommer före inspänning för har man en korekt sits och har en bra mitt punkt över hästen så blir det lättare för hästen att arbeta rätt = inga hjälptyglar behövs.
Jag skrev "där den ska gå" , för att jag inte riktigt kunde komma på nån vettig förklaring för tillfället.
En häst som har svårt att komma i form, eller kanske tom är för lat, är det ett bra hjälpmedel. Den är elastik och jag har svårt att se hur den kan "tvinga" ner hästen. den hjälper hästen att hitta en lägre form. Däremot säger jag inte att man ska rida med den varje dag. Men det är en hjälptygel, som min tränare tycker bra och då ägr jag inte emot henne.
Nej det är inget bra hjälpmedel, om hästen har svårt att komma ner i form saknas det muskler och varför då tvinga ner hästen? ska man inte då arbeta upp muskler då formen kommer mer naturligt?
Är den för lat fattas det oftast muskler oxå annars är det ju bara att kämpa på? istället för att spänna in skulle jag häldre rida med en långspö och ett par ponnysporrar (då får hästen iallafall naturliga muskler och inte slitningar.)
ibland ska man inte lita på sin tränare till 100% (minns att det var någons tränare här på buke som blev rek. att rida på med pelham och graman och nån på ett inte så väldigt välanpassat kandar för att hästen var stark - i skogen - och graman ungen var 12 typ :smirk: )
Jag skrev inget om att formen inte skulle komma bakifrån..?
Halsförlängare är inget man ska rida med om man är nybörjare.
Du rider hästen fram till halsförlängaren, som tödjer häten ner och framåt.
Och det finns olika storlekar på halsförlängare.
När jag red med det för min tränare red jag oftast hästar som var 160+ cm mkh, och jag upplevde verkligen inte att hästen krullade ihop sig.
ja men om du lika väl ska rida hästen till halsförlängaren varför rider du inte utan och rider fram hästen till handen?
vad är det speciella emd storleken på hästen?
Hästar upplever jag som lättare att rida ihop än små ponnyer.
och varför inte kämpa och rida ihop korekt än att lata sig och fuska?
på tal om den männskligalatheten