Sv: Halsförlängare?
kan nån här inne ge mig en god anledning till att använda gummisnodd..
Banditus (ryttarinnan med gummisnodd...) behöver nog hjälp med att komma på en GOD förklaring.
kan själv nämligen bara läsa dåliga och kan bara komma på dåliga.
(jag är så otroligt frustrerad, så jag struntar i vad jag skriver nu... :smirk: )
Jag tycker att halsförlängaren kan vara bra om den används på rätt sätt.
Med rätt sätt menar jag att den ska vara korrekt avpassad till hästen, endast inverka vid problem och att ryttaren ska vara tillräckligt duktig för att kunna förtsätta RIDA trots att halsförlängaren sitter på.
Ett problem är att halsförlängaren ofta är för kort. Jag har löst det genom att sätta dit en (nu vet jag inte vad det heter..) grej runt sadelgjorden med en ring som man sedan kan sätta halsförlängaren i.. hmm.. svårt att förklara.. men de brukar ofta användas tillsammans med graman om man inte har en ring på sadelgjorden att spänna fast hjälptygeln i.
Beroende på vad man har för problem så kan man ju spänna fast halsförlängaren på olika sätt. Personligen så anser jag att halsförlängaren är bäst om man sätter den mellan hästens framben.
Halsförlängaren medför aldrig att hästen automatiskt börjar arbeta korrekt (den gör ingen hjälptygel) utan ska bara vara en hjälp för att komma ifrån ett problem samtidigt som ryttaren måste fortsätta rida hästen bakifrån.
Exempel på problem: Stjärnkikare. Om man då spänner halsförlängaren mellan hästens framben och ser till att den är så pass lång att den inte inverkar när hästen går korrekt utan bara när hästen kör upp huvudet i vädret.
Meningen är då att när hästen höjer huvudet för mycket så ger halsförlängaren ett tryck i nacken och inbjuder hästen till att sänka sin nacke.
Samtidigt så rider ryttaren för att aktivera hästens bakdel.
Om man sätter halsförlängaren i sidorna och samtidigt har den för kort får man ofta den effekten som många andra har skrivit här, att snodden tvingar in hästens huvud och ger en häst som hänger i snodden/handen.
Men om man har snodden mellan frambenen och att den är tillräckligt lång så inverkar den bara när hästen skjuter huvudet i vädret och när hästen ger efter och slappnar av i nacken så hänger snodden löst.
Nu blev det visst lite långt men jag hoppas att du förstår vad jag menar