Halsförlängare?

Sv: Halsförlängare?

kl.

Ska man jobba hästn, så ska man ju försöka använda så lite hjälptyglar som möjligt, men min tränare ville att jag skaulle ha den för at då går hästen "där den ska gå" Lycka till

FÖr att ha den så hästen går där den ska gå?...

Menar du att man ska ha den när man rider och tränar mera på sin egna sits?
Det kan du lika gärna göra på en häst som inte går inspänd. Och det kan jag tycka är lättare. Hästen jobbar ju inte bättre av att du DRAR ner huvudet på den med gummisnodden snarare tvärt om.

Gick du på Elof?

Jag använde halsförlängare på min travare i ca 1 månad efter råd från tränare. Jag kunde då känna att han jobbade mycket bättre med baken och trampade under sig men sedan började han få lite ont i rygg o nacke... Har aldrig använt den sedan dess... Och jag har även bytt tränare... :crazy:

Jag använde halsförlängare på min travare i ca 1 månad efter råd från tränare. Jag kunde då känna att han jobbade mycket bättre med baken och trampade under sig men sedan började han få lite ont i rygg o nacke... Har aldrig använt den sedan dess... Och jag har även bytt tränare... :crazy:

nu när du skrev att han fick ont i nacken. så det kan ju varit iom att gummisnodden ligger ju vid nacken och hästen har ju känsliga punkter där.

va bra att du slutade med den :)

Jag skrev "där den ska gå" , för att jag inte riktigt kunde komma på nån vettig förklaring för tillfället.
En häst som har svårt att komma i form, eller kanske tom är för lat, är det ett bra hjälpmedel. Den är elastik och jag har svårt att se hur den kan "tvinga" ner hästen. den hjälper hästen att hitta en lägre form. Däremot säger jag inte att man ska rida med den varje dag. Men det är en hjälptygel, som min tränare tycker bra och då ägr jag inte emot henne.

och Nej, jag gick inte på Elof. (?)

Jag skrev "där den ska gå" , för att jag inte riktigt kunde komma på nån vettig förklaring för tillfället.
En häst som har svårt att komma i form, eller kanske tom är för lat, är det ett bra hjälpmedel. Den är elastik och jag har svårt att se hur den kan "tvinga" ner hästen. den hjälper hästen att hitta en lägre form. Däremot säger jag inte att man ska rida med den varje dag. Men det är en hjälptygel, som min tränare tycker bra och då ägr jag inte emot henne.

och Nej, jag gick inte på Elof. (?)

Men formen kommer ju bakifrån :cool:

även om den är elastisk så är det för kort för att kunna ge någon eftergift när man har den på d ponnyer och uppåt. Den ger eftergift när hästen pratiskttaget går med nosen i backen

Jag tycker det är dåligt just att den är så himla elastisk. Har man den så att hästen hamnar "där den ska gå" följer den efter munnen och fortsätter trycka när hästen för huvudet och nosen bakåt, det är liksom ingen ärlig eftergift. Tex en chambon tar bara precis så mkt som hästen själv trycker uppåt, och så fort den inte trycker emot inspänningen är den munnen utan nåt tryck.

Man vill aldrig att hästen ska vika huvud och nos bakåt, utan för att få den "på tygeln" ska den sträva efter ett mjukt stöd framåt nedåt. Så fort hästen lär sig gå bakom hand har man betydligt större problem än med en häst som kanske tom går emot handen lite.

När man spänner in hästar för att de inte orkar tvingas de gå o försöka avlasta de svaga musklerna, leder allt som oftast till ryggsmärtor förr eller senare är min övertygelse.

Men formen kommer ju bakifrån :cool:

även om den är elastisk så är det för kort för att kunna ge någon eftergift när man har den på d ponnyer och uppåt. Den ger eftergift när hästen pratiskttaget går med nosen i backen

Jag skrev inget om att formen inte skulle komma bakifrån..?
Halsförlängare är inget man ska rida med om man är nybörjare.
Du rider hästen fram till halsförlängaren, som tödjer häten ner och framåt.
Och det finns olika storlekar på halsförlängare.
När jag red med det för min tränare red jag oftast hästar som var 160+ cm mkh, och jag upplevde verkligen inte att hästen krullade ihop sig.

Jag har sagt vad jag tycker. Alla lär vi oss olika.

Sen ger inte en gummisnodd någon eftergift förren hästen praktiskttaget går med nosen nere i marken. Utan den drar och drar hela tiden.

alltså hörredu, det beror helt på hur mycket man spänner in den.

tur för mig att min häst väljer att gå i form i vilket fall som helst :D

alltså hörredu, det beror helt på hur mycket man spänner in den.

tur för mig att min häst väljer att gå i form i vilket fall som helst :D

Nää men jag menar mera när du använder den på d och uppåt. då själva modellen är för kort

Halsförlängare är inget man ska rida med om man är nybörjare.
Du rider hästen fram till halsförlängaren, som tödjer häten ner och framåt.
Och det finns olika storlekar på halsförlängare.
När jag red med det för min tränare red jag oftast hästar som var 160+ cm mkh, och jag upplevde verkligen inte att hästen krullade ihop sig.

Jamen jag har sällan sett något annat än en nybörjare som haft halsförlängare. De som lärt sig mer väljer oftast att ta bort den, så den lämpar sig inte särskilt väl i nåt läge, kanske som en livräddare för bockande busponnyers ryttare:idea:

Halsförlängare är inget man ska rida med om man är nybörjare..

Jag tycker att det är väldigt sällan eller tillochmed aldrig man ser en halsförlängare på en icke nybörjare,

Tycker denna hjältygeln är rätt vanlig på ridskolor och där är det oftast på nybörjarnas hästar som den sitter på.
Tror att de mera rutinerade ryttaren väljer en annan hjälptygel om den nu ska ha hjälptygel. Då det finns SÅ många bättre hjälptyglar än halsförlängaren. Då jag tror att man heller sätter på en graman eller en Gogue på sin häst.

Min uppfattning av halsförlängare är att den bokstavligt talat DRAR ner huvudet på hästen och ger ingen BRA form

Senast ändrad av en moderator:

Fördelen med att sätta gummisnodden på hästar som rids av nybörjare (om man bortser från att de kanske inte borde användas alls) är att en nybörjare ofta har nog med att kontrollera EN tygel, och otfast skulle göra än mer skada om de skulle behöva hantera två...
En ryttare som sen har lite bättre koll på sina händer brukar kunna hantera dubbla tyglar, och då väljer man andra alternativ

Fördelen med att sätta gummisnodden på hästar som rids av nybörjare (om man bortser från att de kanske inte borde användas alls) är att en nybörjare ofta har nog med att kontrollera EN tygel, och otfast skulle göra än mer skada om de skulle behöva hantera två...
En ryttare som sen har lite bättre koll på sina händer brukar kunna hantera dubbla tyglar, och då väljer man andra alternativ

Ja sätta tex en graman till en nybörjare skulle inte sluta bra

Jo men varför ska en nybörjare behöva ha nån hjälptygel över huvud taget? (med undantag av en rätt spänd martingal kanske) En nybörjare ska ju itne behöva bekymra sig om nån form över huvud taget utan att lära sig sitta och inverka rätt.

Jag håller med om att det är väldigt många ridskolor som har halsförlängare till nybörjare, vilket jag tycker är helt fel. halsförlängare på musklade och välridna hästar, med en erfaren ryttare, kan vara en bra hjälp, men vid fel använding, som tex på riskolehästar (som oftast inte jobbar i någon form alls) kan det bli som många säger. onödigt slitage på hästen.

kan nån här inne ge mig en god anledning till att använda gummisnodd..

Banditus (ryttarinnan med gummisnodd...) behöver nog hjälp med att komma på en GOD förklaring.
kan själv nämligen bara läsa dåliga och kan bara komma på dåliga.

(jag är så otroligt frustrerad, så jag struntar i vad jag skriver nu... :smirk: )

Jag tycker att halsförlängaren kan vara bra om den används på rätt sätt.
Med rätt sätt menar jag att den ska vara korrekt avpassad till hästen, endast inverka vid problem och att ryttaren ska vara tillräckligt duktig för att kunna förtsätta RIDA trots att halsförlängaren sitter på.

Ett problem är att halsförlängaren ofta är för kort. Jag har löst det genom att sätta dit en (nu vet jag inte vad det heter..) grej runt sadelgjorden med en ring som man sedan kan sätta halsförlängaren i.. hmm.. svårt att förklara.. men de brukar ofta användas tillsammans med graman om man inte har en ring på sadelgjorden att spänna fast hjälptygeln i.

Beroende på vad man har för problem så kan man ju spänna fast halsförlängaren på olika sätt. Personligen så anser jag att halsförlängaren är bäst om man sätter den mellan hästens framben.

Halsförlängaren medför aldrig att hästen automatiskt börjar arbeta korrekt (den gör ingen hjälptygel) utan ska bara vara en hjälp för att komma ifrån ett problem samtidigt som ryttaren måste fortsätta rida hästen bakifrån.

Exempel på problem: Stjärnkikare. Om man då spänner halsförlängaren mellan hästens framben och ser till att den är så pass lång att den inte inverkar när hästen går korrekt utan bara när hästen kör upp huvudet i vädret.
Meningen är då att när hästen höjer huvudet för mycket så ger halsförlängaren ett tryck i nacken och inbjuder hästen till att sänka sin nacke.
Samtidigt så rider ryttaren för att aktivera hästens bakdel.

Om man sätter halsförlängaren i sidorna och samtidigt har den för kort får man ofta den effekten som många andra har skrivit här, att snodden tvingar in hästens huvud och ger en häst som hänger i snodden/handen.
Men om man har snodden mellan frambenen och att den är tillräckligt lång så inverkar den bara när hästen skjuter huvudet i vädret och när hästen ger efter och slappnar av i nacken så hänger snodden löst.

Nu blev det visst lite långt men jag hoppas att du förstår vad jag menar :)

fast hästen är ingen stjärn skikare :crazy: den gåt med huvudet raktfram.

nej och som jag har skrivit tidigare i tråden så tror inte jag att halsförlängare kan göra någon nytta på den hästen.
I mitt inlägg ovan ville jag bara visa på ett exempel där jag tycker att halsförlängare kanske kan hjälpa till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 409
Senast: Karminnie
·
Ridning håller just nu på att rida igång min ponny efter att ha vilat i någon månad. Men de är så att han är en gammal ridskole ponny så han...
2
Svar
23
· Visningar
3 910
Senast: colowi
·
Träning Min häst är en islänning, en rätt bekväm herre på nio år som gillar att mösa i skog och mark. Skrittar snabbt på vägen hem.. loj, rätt...
2
Svar
20
· Visningar
3 072
Senast: palle
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar