Halmpellets

Vanilj_hallon

Trådstartare
Hej,

Har en fråga till er som använder halmpellets som strö i boxen. Vi har börjat använda det till våra hästar. På alla hemsidor, alla återförsäljare och alla som man har hört med har våra förväntningar varit höga. Nu har hästarna stått inne på natten och vi är missnöjda. Ingenstans har det nämnts att hästarna blir gula (!) av det. På morgonen (räcker med bara ett par timmar) är hela, och nu menar jag hela, hästen full med gul halmpellets! I öronen, runt ögonon och ja, precis hela hästen. Man måste borsta hästen t.ex. innan man tar på täcke på morgonen (när man börjar med det alltså).

Hur resonera ni som redan har det? Lägger det sig som ett dammlager på hästen?

Sv: Halmpellets

Ja alltså hästen får ju torv på sig också, likaså spån fastnar när de ligger ner så egentligen ser jag ingen skillnad. De jag kan se och har noterat, är att en bekant till mig använder en annan typ av halmpellets än den jag har och att här kanske rester inte trillar lika frivilligt som det gör på våra hästar.
Personligen tror jag att det kan ha att göra med bindemedlet i halmpelletsen, den vi har är lufttorkad och innehåller således inget bindemedel.

Jag är nog en utav de få som gått tillbaka från halmpellets till hederlig kutterspån. Jag hade oxå stora förväntningar när jag gick över till halmpellets. Vissa saker stämde och andra inte.
Fördelarna som man hört va:
Lättmockat - detta stämde
Ej dammigt - stämde inte, tycker att det var mycketdammigare än spån och dessutom var det mycket smutsigare dam (brunaktigt). Hela stallet såg skitigt ut! :(
Liten åtgång, drygt - stämde sådär, kosten blir nog ungefär samma som med spån. Men oj va dyrt och fylla upp boxarna, särskilt om man har många.
Mindre gödselstack - stämde, blir mindre volym och bryts ned snabbare.

I och med att det pelletsen var dammig beslöt jag mig för att prova från en annan leverantör. Och ja, det va mindre dammigt men va det luktade. Antagligen var inte halmen fräch som de använt för framställningen. Jag kunde helt enkelt inte stå i den lukten, det till o med sved i näsan. Så den åkte ut och ingen mer pellets för mig.

Att hästana blir dammigare av pellets stämmer oxå, men det beror nog främst av att det är mindre korn an vad ex. kutter eller hel halm. Torv kan ju ge lite dammiga hästar oxå.

Men jag är nog en av de få som ej vill ha pelletsen efter jag har provat ett halvår. Lättmockat javisst, men jag värdera andra saker mer som ex. ett rent/snyggt och väldoftande stall. =)

/Mia

Hej!
Ja, vi verkar ha olika erfarenheter. Jag har provat två olika, den ena säljs av Granngården och luktade precis som någon skrev ve och fasa. Den anadra luktade inte alls och det var mycket bra luft i stallet, luktade inte alls ammoniak, mycket bättre än med spån och mycket mer lättmockat. Jag märkte inget av att hästarna skulle behöva borstas för att täckas, men min cremello blev ju lite mörkare än vanligt, men det blir mycket värre med torv så anledningen till att jag inte vill ha det mer är dammet, det dammar massor och jag som har en häst som ibland "får fnatt" och springer tio rundor i boxen blev ju en direkt "rökfara":laugh:
Jag vill eg ha papper men det är svårt att få tag i Skåne....
Ville prova ministrö också med de ordnar inte med leverans, någon som har något annat tips. Halm är uteslutet pga allergi, torv är för tråkigt, dammigt och svårt att se, jag tycker spånet dammar mycket och är bökigt att mocka. Det enda jag varit nöjd med är pappret, dammar mindre, luktar nästan inget och är lättmockat , ser kanske inte så mysigt ut men det andra överväger....Hittar inte en enda leverantör i närheten tyvärr.

Jag har förstått att det kan vara bindemedlet i pelletsen som ger lukten, den har också tydligen en tendens till att bli hård så att den inte självmant går sönder utan en vissa bevattning har krävts.

Vi har ju inte det problemet med vår pellets eftersom den är lufttorkad, det är en mycket fräsch doft i stallet och luktar inte alls som med övriga strömaterial.
Så jag håller med, när vi hade torv så såg hela stallet grådaskig ut pga att detta dammade runt överallt. Sågspån dammar ännu värre, dock med en viss skillnad man ser inte att det dammar vilket gör att spån blir ett mycket lurigt strö i stallet om man har hästar med luftvägsproblem.

Men, alla kan ju inte tycka om samma saker och det är ju en del av charmen med oss människor.

Var köper du halmpelletsen? vi bor ju i samma stad och jag har funderat på att prova halmpelletsen länge nu.

Hej,

Har en fråga till er som använder halmpellets som strö i boxen. Vi har börjat använda det till våra hästar. På alla hemsidor, alla återförsäljare och alla som man har hört med har våra förväntningar varit höga. Nu har hästarna stått inne på natten och vi är missnöjda. Ingenstans har det nämnts att hästarna blir gula (!) av det. På morgonen (räcker med bara ett par timmar) är hela, och nu menar jag hela, hästen full med gul halmpellets! I öronen, runt ögonon och ja, precis hela hästen. Man måste borsta hästen t.ex. innan man tar på täcke på morgonen (när man börjar med det alltså).

Hur resonera ni som redan har det? Lägger det sig som ett dammlager på hästen?
Jag tycker inte att det lägger sig värre än torv eller spån faktiskt.
Jag började nu i höst med halmpellets och är nöjd med det. Det negativa var väl att det inte räckte med en säck per kvadratmeter för att fylla upp boxen tycker jag. Men med tolv säckar (20-kilos) till en nio kvadratmeter stor box funkar bra. Halmpelletsen har varit grymt bra till min grisiga häst, för det verkar som om pelletsen inte flyttas runt lika lätt som torv och spån gör. Kissfläckarna ligger inte runt hela boxen längre utan stannar där hästen kissade från början:laugh: De andra två hästarna har torv och halmpellets blandat (började med en botten av torv för att spara lite på pelletsen) och det funkar också bra tycker jag, men de blir betydligt smutsigare än den häst som står på bara pellets.

Jag har aldrig använt trov så på den frågan kan jag inte ge något svar. Okej, visst så fastnar kutterspånet också på hästen, men absolut inte som halmpelletsen gör. Den sitter ju precis överralt på hästen. Överrallt! :crazy:

En annan nackdel är precis som ngåra har nämnt ovan, det dammar ner precis hela stallet. Man får sopa flera gånger under en dag då hästarna gå in/ut vid olika tillfällen. Överrallt sitter halmpelletsen. På gallret, på radion, i vattenkoppen.

Vi har ändå både provat det svensktillverkade och den utländska, och hittils är den uttländska bättre då den varken luktar eller dammar lika mkt som den svenska. Jag vet inte om man får länka, men jag har skrivit ett blogginlägg ang. halmpellets.

Senast ändrad av en moderator:

De ska inte vara något bindningsmedel på halmpellets!!!
Samt att man köper halmpellets av högkvalite så är man både nöjd och glad med hästen.så dammar de inte tycker jag.

Jag har tänkt att börja med halmpellets. Ni som är nöjda var köper ni från?

Jag tar aldrig i mitt liv in halmpellets i mitt stall igen. Två inackorderingar hade detta till sina i våras, men sen sa vi ifrån. Det dammade något fruktansvärt, och med hosthästi stallet var det inte på tal om att de skulle få fortsätta med detta. Lättmockat, ja absolut, det var det verkligen. Men det var inte värt att sabba stallmiljön.

*Delvis knapplån*

Jag har testat halmpellets sedan i somras. Är faktiskt inte särskilt imponerad. Möjligt att det är lite mer lättmockat, men jag har stått på alla andra underlag och märker ingen större skillnad. Får ut lite mindre strö i kärran när jag mockar men det är allt.

Det dammade nåt så vansinnigt i somras, trots löfte från leverantören om att det skulle vara toppen för dammkänsliga hästar. Blev nästan förbannad, tänk om jag hade haft en hosthäst?! Min ena kan inte stå på spån för att hon börjar hosta, men jag märkte inte att hon reagerade på det här som tur var.

Hästarna tog ju en herrans tid att få rena, dammen gnodde verkligen in sig i pälsen. Inte alls samma damm som hos torv/spån. Nu är det kallare och fuktigare i stallet så det är bättre nu.
Sen är jag inte helt nöjd med min leverantör så det bidrar väl till att jag inte kommer att fortsätta. Kommer köpa in torvmix istället, är det bästa jag har använt hittills tycker jag.

Jag har nu hunnit notera att det finns halmpellets och sen finns det halmpellets, kvalitet skulle jag vilja påstå och man får det man betalar för. Den halmpelletsen vi använder dammar inte, men den som min bekant använder dammar något så för :devil:. Den är dessutom avsevärt mera odryg, samma åtgång som torv i princip, så det finns skillnader som man ska titta på. Rätt halmpellets dammar inte.

Ser att vi båda bor i stockholm, kan inte du pm:a mig varifrån du beställer (och varifrån din kompis beställer om du vet det). Jag vet inte om mitt är billigt eller dyrt? Det kostar 75 kr/ 20kg säck tror jag. Blir iaf 2100kr för en pall. Vad betalar ni andra?
Jag har lagt in MASSOR, det går åt som smör i solksen, har lagt in 120 kr i två boxar på typ två veckor. Visst är en utav hästarna väldigt tung så det går åt mycket men ändå!

Ska såklart stå att jag har lagt in 120 kg, 120 kr hade inte varit mycket att sova på :)
Det var konstigt... Jag har behövt lägga in en säck var annan till var tredje vecka per box. Kan det vara så att du tycker det ser för lite ut för att det plattas till på natten? Jag lade in tolv säckar i en 9 kvm-box från början istället för rekommenderade 9. Kanske det som är problemet?

Jag la också in 12s t, la till och med in mer tror jag. Men som sagt, den jag har lagt in mest till är en tung häst så det kanske är det som är problemet...

Jag har en "hosthäst", kronisk bronkit... Hon tål absolut inte spån, vanlig halm hostar hon lite av.
Jag började med halmpellets i början av oktober, då vi stallade in hästarna för vintern. Även två till i mitt stall använder halmpellets och vi har alla reagerat på att det dammar VÄLDIGT mycket, trots att vi ska ha "rätt" sort halmpellets.
Men fastän det dammar mycket, så hostar inte min häst av det. Så det måste ju vara "bra" damm? Inte som spån och vanlig halm.
Däremot har jag märkt att det går åt alldeles för många säckar i veckan, och för 15kg ger jag 80:-... Jag måste ha tjock bädd, då min häst lätt får liggsår på haserna...
Nu funderar jag på andra alternativ, både pga kostnaden och det faktum att det dammar(fast det inte stör hästen just nu).
Hur är pappersströ jämfört med halmpellets?

Jag har också använt extremt mycket strö! Men har upplevt samma som du att det vekrar vara annorlunda damm, har också en känslig häst som inte har hostat.

Men, efter ytterligare strul med leverantören så har jag nu gått tillbaka till torvmix.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 007
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat