Halmpellets

Sv: Halmpellets

Puttar tråden lite.

Jag har funderingar på att starta med Halmpellets. Hur vet man om man får bra pellets? Kan man fråga om analys? Isf, vad skall det stå och inte stå där?

Min häst får lätt liggsår på haserna om han inte står på bädd. Kommer detta att bli ett problem med halmpellets?

En del säger att det blir dyrare, men alla som säljer säger att det blir mer ekonomiskt.

Vem ska jag tro på, tro på, tro på när... tro på när det är så här... (DiLeva)
:D

Vad skulle du ha analys av?

Kolla med folk du känner som använder det så kan du få tips om vilka som funkar.

Vad skulle du ha analys av?

Kolla med folk du känner som använder det så kan du få tips om vilka som funkar.

Man ska be om en hygien analys, mögel är det allra vanligaste i halm och detta försvinner inte trots upphettning även fast många tillverkare påstår så.

Så det man vill vet är, mögelsvamp - total, mögelsvamp- lagringsflora, Aspergillus fumigatus, totalantal aeroba bakterier. Även hur stor förekomst av vatten kan vara intressant, dels om den dammar men även hur stor kapacitet uppfinningsförmåga pelletsen har.

Att ställa hästen på en pellets innehållande mögel är som att be om problem, frågan är om man skulle ställa hästen på möglig halm? Förmodligen svarar de flesta nej på den frågan, så varför skulle man inte vilja veta vad den processade halmen innehåller?

Puttar tråden lite.

Jag har funderingar på att starta med Halmpellets. Hur vet man om man får bra pellets? Kan man fråga om analys? Isf, vad skall det stå och inte stå där?

Min häst får lätt liggsår på haserna om han inte står på bädd. Kommer detta att bli ett problem med halmpellets?

En del säger att det blir dyrare, men alla som säljer säger att det blir mer ekonomiskt.

Vem ska jag tro på, tro på, tro på när... tro på när det är så här... (DiLeva)
:D

Köp ett välkänt märke typ Easy Bedding från Svenska foder så är det större chans på bra kvalitet.
Jag använder den sorten och är mycket nöjd.
I botten på bädden har jag torv som suger åt sig ammoniakångorna och sen halmpellets ovanpå. Funkar mycket bra. Blir en djup och fjädrande bädd. När pelletsen smulats sönder så rinner det lätt igenom spångrepen så inget rent strö mockas ut.
Det blir dyrt när du ska fylla boxen. Jag lade in 7 torvbalar och 14 säckar halmpellets men sen behöver man inte lägga in nytt på länge.

Jag har haft halmpellets sen i december och supernöjd. Ska försöka besvara några av funderingarna som flera av er haft längre upp:
* Åtgång: Vi har enligt tillverkarens rekommendation lagt in 8 säckar i en 9 kvm box vid första tillfället. Därefter fyllt på med en säck/vecka.
* Permanentbädd: i och med att det var så kallt när hästarna flyttade in i december, så valde vi att ha permanentbäddar. Det är uteboxar och vi har lagt frigolitskivor med gummimatta ovanpå som underlag. Bäddarna har inte frusit och inte möglat, vi har tagit ut det översta urinlagret men aldrig ända ner till mattan och självklart alltid allt bajs. Har "fluffat" det översta strölagret varje dag och det har funkat superbra. Vår ponny har haft rena rama "prinsen på ärten-bädden", inackorderingen som kissar lite mer har inte haft lika fluffigt men ändå bra.
* Ej permanentbädd: vi mockade ur permanentbäddarna för en vecka sedan. Jag behöll det översta strölagret och lät det ligga i botten, sen lade jag in 4 nya säckar. Nu tar jag ut allt kiss & bajs och vänder hela bädden varje dag. Ponnyn har även nu en "prinsen på ärten-bädd".
* Damm: vi har uteboxar och får därmed inte någon dammhinna någonstans. Det enda jag märkt av är när man lägger in nytt, att det kan damma precis när man tömmer säcken, inte annars.
* Halmpellets vs torv: i det tidigare stallet stod vår ponny på torv. Han fick då en hel del problem med hovarna, bland annat strålröta, fastän han hade fin fluffbädd där också (han är en väldigt renlig ponny). Han var smutsigare av torven och boxen var ganska dammig i sig. Vi provade med halmpellets i det stallet också och det blev mycket bättre.
* Kvalitet: jag har köpt lokalproducerat som varit kanon kvalitetsmässigt, dessvärre har han haft mycket problem med maskinen och producerar inte för tillfället. Sist jag köpte var via samma återförsäljare men annan producent. Det var samma pris men skillnad på färg, konsistens och hur den fördelar sig. Är lättare att mocka ur kisset med, då det blir som "klumpar". Återstår att se hur det blir när vi bara har sånt i boxen.

Jag är väldigt nöjd med halmpellets, både i inne-och utebox. Det är otroligt lite strö som behöver tas ut, så för mig är det väldigt ekonomiskt då det dessutom blir betydligt längre tid mellan tömningarna av containern :-)

Jag känner ingen här, typ... Nyinflyttad ;)

Boj:
Tack för info! Är det tillverkaren som skall ha analys, eller skall jag skicka själv? Om jag skickar själv och får tillbaka en dålig analys - vad kan jag göra åt det?

MonteRose:
Tack för tips! Just nu kollar jag från Aros Handelshus och Dr Schattes. Hört något om dom?

Majapiraya:
Tusentack för din lilla redogörelse! Så det funkar med att ha torm underst? Det blandar sig inte då? Nu kommer väl en dum fråga då, men ur gödselsynpunkt, hur är det om man blandar torv och halmpellets? Blir det lika åtrovärt? Jag vet inte hur torv är att ha som gödsel, men som jag har förstått det så är halmpelletsgödsel mycket bra grejer.

Det är bäst att ha torv i botten då ammoniakångorna kan bli för höga i stalluften om man bara har halmpellets (har gjorts studie som skrivits om i Tidningen Ridsport).
Det blir lite blandning torv/pellets.
Torvgödsel brukar vara väldigt åtråvärt, där jag har stått tidigare har stacken alltid tömts av odlare :)
Har ingen erfarenhet av Aros Handelshus eller Dr Schattes.

Okej. Vad bra. Tack för info. Jag har nu även kollat med RS, känner en som jobbar där och de analyserar sitt strö. Känns bra. Det blir nog där skulle jag tro.

Vi gör det enkelt för oss, och förväntar oss av tillverkaren att de hygienanalyserar sin produkt. Om de inte gör det så vänder vi oss till en annan tillverkare som är beredd att göra det.;)

Som jag skrivit tidigare i tråden hade jag också problem med att hästen fick liggsår på haserna när hon stod på spån.

Nu har jag bytt till halmpellets och det funkar mycket bättre. När halmpelletsen smulats sönder är det som blir kvar fortfarande mycket tyngre än spån vilket gör att det ligger still. Vi har inte haft problem med liggsår sedan bytet. Jag har ingen bädd kvar men det är jättelättmockat ändå. Det går mycket fortare än att mocka med spån så aldrig att jag byter tillbaka.

Tack för ditt svar! Det känns bra att höra.
Det kommer att bli halmpellets. Man måste ju prova!

KL
Jag undrar om torv måste ligga bränna, eller om det är samma som halmpellts, bara att gödsla med efter några veckor.
Jag tänker, om man skall ge bort sitt gödsel så är det ju bra om det brunnit klart sas. Och om det är torvinblandat - blir det då skillnad? Alltså, jag vet inte något alls om torv.

Smart ;)
Man skall vara tuff. Vi är ju ändå kund!

Alltså om alla kunder började kräva det av sina leverantörer, så kommer snart halmpellets av dålig kvalitet att sorteras ut. Vi pratar ju ändå om hästens hälsa, och när allt annat är så viktigt så kan jag inte förstå att det strö hästen ska stå på i flera timmar inte har kollats. Egentligen ska ju inte kunden behöva kräva detta, det är ju egentligen en självklarhet som allt annat vi kräver till hästen i analysväg.

Hel OT men blir galen på mig själv:

Visst heter det hasorna inte haserna? Det jag skrivit där uppe ser ju helt knäppt ut.

Ja, det låter mer rätt med hasorna... men det heter hasen... hmm. Stavningsprogrammet uppmärksammar haserna, Så jag gissar att det är hasorna.

Man jag säger haserna, så då får det stavas så :D

Jag är nog en utav de få som gått tillbaka från halmpellets till hederlig kutterspån. Jag hade oxå stora förväntningar när jag gick över till halmpellets. Vissa saker stämde och andra inte.
Fördelarna som man hört va:
Lättmockat - detta stämde
Ej dammigt - stämde inte, tycker att det var mycketdammigare än spån och dessutom var det mycket smutsigare dam (brunaktigt). Hela stallet såg skitigt ut! :(
Liten åtgång, drygt - stämde sådär, kosten blir nog ungefär samma som med spån. Men oj va dyrt och fylla upp boxarna, särskilt om man har många.
Mindre gödselstack - stämde, blir mindre volym och bryts ned snabbare.

I och med att det pelletsen var dammig beslöt jag mig för att prova från en annan leverantör. Och ja, det va mindre dammigt men va det luktade. Antagligen var inte halmen fräch som de använt för framställningen. Jag kunde helt enkelt inte stå i den lukten, det till o med sved i näsan. Så den åkte ut och ingen mer pellets för mig.

Att hästana blir dammigare av pellets stämmer oxå, men det beror nog främst av att det är mindre korn an vad ex. kutter eller hel halm. Torv kan ju ge lite dammiga hästar oxå.

Men jag är nog en av de få som ej vill ha pelletsen efter jag har provat ett halvår. Lättmockat javisst, men jag värdera andra saker mer som ex. ett rent/snyggt och väldoftande stall. =)

/Mia

Har använt det i nästan 1 år till 3 hästar, & jag kan bara hålla med dig Mia i ovanstående inlägg på SAMTLIGA punkter. Vill även nämna att på sommaren när det är väldigt varmt så stinker stallet så mycket ammoniak att man knappt kunde mocka på mornarna, trots att jag hade runt 1 dm i boxarna. Har grävare, så mer gick inte att hantera i boxarna vid mockning.
Ewa

Intressant att några av er har så omvänd uppfattning. Jag undrar vad det är som gör skillnaden?

Använde du bädd, eller mockade du ut allt varje dag?
Vattnade du extra om det blev dammigt? Minskade inte dammet då?

Jag har lite funderingar på att köra torv underst, och pellets överst. Så att det går att göra bädd. Men jag har inte bestämt mig än.

Det är bra att ni som inte gillar halmpellets oxå hör av er. Får lite mer perspektiv.

Jag har provat det mesta i underlagsväg och tycker helt klart att halmpellets är ett av de absolut bästa strömedel man kan använda. Behövde ca 10-12 säckar till 16-17 kvm stor box och då vattnar jag på med x antal liter vatten vilket innebär att det sväller och att det inte dammar.
Dammfritt, luktfritt, lättmockat, billigt, kompakt. Har inte heller sett till någon missfärgning på skimmeln.
Skulle det vara något jag tycker mindre om så är det att det är mörkt, på det viset är kutterspån och sågspån bättre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 007
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat