Halmpellets

Sv: Halmpellets

Halmpellets är det bästa ströet jag haft! Det är billigt, lättmockat och bildar en tjock stabil bädd. (Till min häst iaf.)
Har papperströ i botten, för att jag använde det innnan. La i 8 säckar a 59:-, sen har jag fyllt på 2-3 säckar i månaden.
Hästen är gulbrun så om han blir gulare är svårt att säga.
Om det luktar för mycket i sommar ska jag slänga ut det och använda torv på sommaren. Pappersströ luktar också mycket på sommaren.
Pappret dammar mera och är odrygt hos mej.

Bytte till halmpellets för nästan exakt två veckor sedan. Vattnade och vände och vattnade och vände ett par ggr till, ställde in hästarna dagen efter. Har fortfarande inte behövt fylla på en enda säck! Rötan som den ena hade i strålen försvann direkt, och jag upplever det mer sviktande och mjukt än t.ex. torv. :laugh:

KL

Jag har halmpellets under mitt spån till min ponny. Våra olv är lite glatta. Så underlaget dras runt och han trampar sönder och runt allt mkt mer än förra stallet med gummimattor med räfflor i. Med halmpellets under ligger allt mycket mer still. Och iom det så drar han inte runt allt och skitar ner exakt allt i hela boxen. Bara halmpellets blev för dammigt.
De jag har haft har inte luktat konstigt. Och de suger upp bättre än spån. Så det blir mindre att kasta ut och torrare i boxen.

Har provat spånpellets med iom att unghästen åt halmpelletsena. Men de tycker jag inte suger upp lika bra som halmpelletsen.

Genom att grunda med att vattna blev det mjukt fluffigt och fint redan från början, och risken att hästarna äter för mycket pellets och får problem med magen elimineras. :)

Jag har lagt in halmpellets till mina två hästar och vattnat rejält för att få bort all synlig pellets och vänt och rört runt, De mumsar från golvet som galningar! :crazy: De åkte ut ihagen direkt och nu vet jag inte om jag ska slänga tusenlappar på gödselstacken och köpa nytt strö eller ge ströet en chans.

Jag har lagt in halmpellets till mina två hästar och vattnat rejält för att få bort all synlig pellets och vänt och rört runt, De mumsar från golvet som galningar! :crazy: De åkte ut ihagen direkt och nu vet jag inte om jag ska slänga tusenlappar på gödselstacken och köpa nytt strö eller ge ströet en chans.

Ge det en chans! Min mumsar glatt så fort jag lagt in nytt men sen slutar han efter första dan :)

Jag hade oxå haft is i magen. Iom att pelleterna är uppblötta så är det ju inte farligt för hästen att äta. Du kan även lägga in nåt annat mer tillåtet för dem att äta :)

Min åt också, men har slutat vad jag har sett, jag vattnade och oj vad det svällde så det kan inte vara jättebra att äta dom torra. Inatt stod han inne första natten så jag ska med spänning och glädje ner och mocka sen! Var nere och la på täcke i morse, hade dock inte behövts för nu skiner solen..suck, när ska meteorologerna lära sig sitt yrke..., fick borsta av honom för han var rätt dammig men det var lätt att få bort så nu ska jag ner och lukta (folk i stallet har nämligen sagt att det stinker amoniak om det när dom använde...) och se hur det är att mocka i det! Återkommer med mitt tycke om det!

Jag prövade och gick tillbaks till kutterspån pga dammet. Allt var dammigt i boxen, vattnet i vattenhinken hade ett lager damm på morgonen. Det dammade när jag mockade också. Jag vattnade men tyckte inte det hjälpte.

Nu funderar jag på om halmpellets kunde funka i en mulltoa typ utedass? Nån som testat?

Va lättmockat det var! Underbart! Fats det dammade lite, det var väl det enda minuset.. Ska testa nu ett tag och se om jag ändrar mig!

Sådär nu har vi haft vår halmpellets ett tag, alla mumsade lite i början,men nu är det ingen som bryr sig.

Däremot tycker jag det börjar lukta lite ammoniak:crazy: och det gillar jag inte! Har haft lite Boxnytta i botten och strör på det vid så gott som varje mockning, tar bort översta lagret av kissfläcken, strör på Boxnytta och ändå tycker jag det luktar. :grin:

Fruktansvärt lättmockat, ett stooort plus för det.
Mitt dammar inte speciellt mycket, absolut inte mer än vad torven gjorde.

Gris-hästarna i stallet får byta till annat strö, för det märkte vi snabbt att det var ekonomisk katastrof för dem. Mitt sto däremot är väldigt renlig och vi har fortfarandes inte fyllt på en enda säck i hennes box. Nu fick hon iofs ganska mycket från början.... De grisigare hästarna har jag fått fylla på med mer pellets. Och han som är värst.... det går inte slänga in 2-3 säckar a 65 kr i veckan...

Tänkte just göra en sökning ang detta.

Förra året hade jag torv underst och halmpellets på det. Fungerade bra som permanentbädd och lukten var bra. I år tänkte jag testa att ha bara pellets då jag inte hade möjlighet att hämta torv. Bädden blev jättefin men nu när tre veckor gått så tycker jag också det luktar:(. Mockar ut kisset varje dag i stora kakor och då går det ju åt rätt mycket att fylla på nytt. Så nu funderar jag på att samla ihop det rena och lägga torv i botten som förra året åtminstone där det kissas mest i boxen, dvs i mitten hos valacken och i kanterna till stoet.

Eller ska jag låta kisskakorna vara och bara fylla på nytt på dom?

Har ett erkänt bra svenskt märke på pelletsen och jag testade några olika märken förra vintern och kom fram till att jag trivdes bäst med detta.

Jag tycker att det blir bättre lukt när bädden satt sig ordentligt (när den där kakan har bildats i hela boxen). Jag mockar ur kisset under hösten, men när det blivit en bottenkaka av torrt strö i hela boxen så mockar jag bara ur kisset några gånger i månaden. Jag har haft hästarna inne i en dryg månad nu och har inte behövt fylla på med nytt en enda gång hittills, så jag funderar på om du kanske ska strö med ett tjockare lager? Jag brukar lägga in 12-14 säckar i en 9 kvm box från början. Men som du säger, jag tycker att den pelletsen som är väldigt finmalen tenderar att ge mer lukt än den som har lite grövre struktur. Kanske bara är inbillning, men det känns så...

Vill bara varna lite för oseriösa tillverkare... Började med halmpellets för några månader sen, och är mycket nöjd. Det funkar super hos alla utom den grisigaste unghästen, där blandar vi med spån.

Dessvärre har den pall vi har kvar möglat! Och när jag kontaktade tillverkaren så påstod han att de helst ska förvaras inomhus, och att han inte ersätter en enda säck pga handhavande fel (att förvara dem täckta utomhus). Hur många stall har möjlighet att förvara pallar med pellets inomhus egentligen? Det framkommer ingenstans information ang. förvaring varken på hemsidan, vid leverans eller övrig kontakt.

Så du har permanentbädd typ 'light' på halmpellets, du mockar ut kisset ibland och det luktar inte illa?

Har läst att man ska fluffa till den rena delen av bädden regelbundet för att det inte ska bli hårt.

Tycker tjockleken är ok då jag la in mycket för tre veckor sedan vid installning men har fått fylla på med en säck per box sedan dess. Vet inte vilken ben jag ska stå på, vill gärna få det att fungera då jag gillar halmpelletsen både hanteringsmässigt och penningamässigt. Både torv och spån är dyrare för mig då jag måste köpa enstaka balar av utrymmeskäl. Halmpelletsen kan jag enkelt hämta med bil 15-20 säckar i taget och ändå få plats med dom i stallet.

Så du har permanentbädd typ 'light' på halmpellets, du mockar ut kisset ibland och det luktar inte illa?

Har läst att man ska fluffa till den rena delen av bädden regelbundet för att det inte ska bli hårt.

Tycker tjockleken är ok då jag la in mycket för tre veckor sedan vid installning men har fått fylla på med en säck per box sedan dess. Vet inte vilken ben jag ska stå på, vill gärna få det att fungera då jag gillar halmpelletsen både hanteringsmässigt och penningamässigt. Både torv och spån är dyrare för mig då jag måste köpa enstaka balar av utrymmeskäl. Halmpelletsen kan jag enkelt hämta med bil 15-20 säckar i taget och ändå få plats med dom i stallet.
haha, ja typ permanentbädd light:D. Angående fluffningen, så fluffar jag bara översta lagret. Det jag tyckte var så bra med halmpellets var att det ligger still när det satt sig. Hästen ligger aldrig direkt på betongen och "kakan" tål att hästen kraftsar lite innan den lägger sig. Fluffar man ända ner till golvet så försvinner ju den effekten. Så mitt tips är att du låter det bli en kaka på några cm i tjocklek och ser hur det funkar då. Men som sagt så mockar jag ur kisset dagligen fram tills kakan har bildats i i stort sett hela boxen (tar någon månad eller två).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 631
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Ridinglady
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 007
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat