HALLOWEENBAL PÅ DOWNTON ABBEY (ulvlek)

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever

16:04 Snurrfian röstar på Klara
18.04 Mirtai röstar på Snurrfian

18.57 Lenis röstar på Ferrari
19.20 Enligt ovan Lobelia röstar på Blacksmithfarm

20.22 Hedinn röstar på Mirtai

quarter4ever 1
Klara 1
Snurrfian 1
ferrari 1
BSF 1
Mirtai 1

tror denna stämmer..

Jag förstår inte hur ni kan leka å teoria från mobiler!!! :arghh:

Det är ju omöjligt å få en överblick!

Liksom flera av er andra hajade jag till för Ferraris inlägg, visserligen är det kul att mina sammanställningar är uppskattade :), men förra gången hon visade uppskattning till dem så var hon ulv ;)

Sedan var det ngn som skrev ngt liknade "hur kan du veta att paddi är god" å det kan hon oavsett om hon är i lyan inte veta eftersom det finns onda roller utanför lyan som lyan inte har koll på.

Verkligen inte OT!

Håller någon koll på röstlistan? För ni måste ju inse att vare sig Grevinnan av Grantham eller Lady Mary Crawley gör sådant. Och nej - vi tänker inte fråga granny!
Oh Granny should be the queen of votinglists .
I´ve heard that she is a really sharp lady who is well aware of how the game is played;)

Verkligen inte OT!

Håller någon koll på röstlistan? För ni måste ju inse att vare sig Grevinnan av Grantham eller Lady Mary Crawley gör sådant. Och nej - vi tänker inte fråga granny!

Har inte koll på exakt när min egen röst kom in då jag inte skrev upp den, men resten är rätt i inbördes ordning:

Blacksmithfarm röstar på quarter (1)
Snurrfia röstar på Klara (1)
Mirtai röstar på Snurrfia (1)
Lenis röstar på Ferrari (1)
Lobelia röstar på Blacksmithfarm (1)
Hedinn röstar på Mirtai (1)

Goda roller (6+?)
Mrs Patmore, tvilling spion
Tom Branson, jägare
Lady Rose, välsignad byfåne
Mr Bates, ficktjuv
Mrs Hughes, ängel
Robert Crawley, borgmästare
Bybor

Onda roller (2+?)
Daisy, tvilling spion
Susan MacClare, ulv i fårakläder
Ulvar

God/Ond (1)
Lady Edith

Eftersom lekledarna var så luriga med en roll som kan välja sida så skulle jag nog säga 4 bybor och 3 ulvar. Utöver specialrollerna. Då blir det ju totalt 5 onda, 10 goda och en som kan välja sida. Totalt 16.

Måste säga att jag gillar allt det nya, och specialroller som jag inte har lekt med. Så det kan bli mycket spännande det här. Kan ju räkna med en del kaos i huvudet. Speciellt då det redan är uppe i 10 sidor...

Jag tycker att det känns som att cirkus rör till det för sig (och oss?)? Att man om man missar DL tvingas skriva vem man skulle ha röstat på gör väl inte att de som kommer med försenade röster kommer att räknas i lynchen? Jag fattar inte logiken där, men det verkar som om Paddi redde ut det i alla fall.

Om man missar till exempel en röst och det är en god som åker. Så kan man i efterhand då kanske säga "att jag skulle röstat på B2" om vi säger att goda B1 åker. Men om till exempel den onda C3 åker så kan ju man smidigt i efterhand (när man inser att man glömt rösta), säga att man skulle röstat på just C3.

Röster efter DL kommer ju inte räknas in i lynchen, men likväl kan det ju bli MER rörigt i efterhand om rösten är gjord efter att lynchen är avgjord?

Röster efter DL kommer ju inte räknas in i lynchen, men likväl kan det ju bli MER rörigt i efterhand om rösten är gjord efter att lynchen är avgjord?

Håller med. Kan inte dessa skrivas typ i kursiv text lr ngt så man kan hålla isär dem men ändå se dem tydligt?

Eftersom lekledarna var så luriga med en roll som kan välja sida så skulle jag nog säga 4 bybor och 3 ulvar. Utöver specialrollerna. Då blir det ju totalt 5 onda, 10 goda och en som kan välja sida. Totalt 16.
OK hur fick du ihop matematiken i detta?
3 ulvar + en ond spion är ju 4 onda? Vet du hur den som får välja har valt- eller vart fick du 5 onda ifrån?
Eller missuppfattade jag hur du menade nu?

OK hur fick du ihop matematiken i detta?
3 ulvar + en ond spion är ju 4 onda? Vet du hur den som får välja har valt- eller vart fick du 5 onda ifrån?
Eller missuppfattade jag hur du menade nu?

Onda roller är spiontvillingen, ulven i fårakläder och utöver det vanliga ulvar. Så en ond spion, en ulv i fårakläder + tre ulvar ger fem onda i nuläget. Väljer Lady Edith att bli ond så är det 6 onda. Men fram tills dess så känns det mest troligt med en tredjedel onda som det till 90% är i dessa lekarna. Så därför sa jag att det borde vara tre ulvar, har vi tur så är de bara två. Men vi goda har rätt starka specialroller... så jag räknar med tre ulvar nu vid lekstart.

Blacksmithfarm har (som vanligt :D) lagt lekens första röst. Jag kan inte påstå att den får mig att reagera. Motiveringen tycker jag är ok för dag ett. Har inte heller skrivit något som jag tycker är skumt.

Quarter4ever hittar inget konstigt här heller. Hon brukar smattra ur sig en massa frågor i början och kan även (om jag inte minns helt fel) medvetet provocera för att få igång leken.

Ileo, först och främst välkommen! :) Kommer med riktigt bra och ambitiösa inlägg om alla :bow:. Håller inte med om alla slutsatser men det säger mig inte så mycket... Håller ögonen öppna.

Snurrfian godförklarar sig själv vilket har fått flera att reagera. Jag erkänner att även mina ögonbryn höjdes en smula när jag läste det inlägget men betyder det verkligen att hon är ond? Känns lite väl klantigt men jag håller ögonen lite öppna även här.

Ferrari, här har jag lite samma känsla som när det gäller Snurrfian. Kommentaren om Paddingtons inlägg kan jag förstå för de är fantastiska! Men även så vågar jag inte lita på dem om jag inte är säker på att vi är på samma sida. Håller ögonen öppna även här men mest vara för att...

Ferrari, här har jag lite samma känsla som när det gäller Snurrfian. Kommentaren om Paddingtons inlägg kan jag förstå för de är fantastiska! Men även så vågar jag inte lita på dem om jag inte är säker på att vi är på samma sida. Håller ögonen öppna även här men mest vara för att...

Vem sa att jag skulle lita på dem? Ville mer få en snabb överblick på vad som hade hänt ifall om att jag inte skulle kunna komma in på datorn. Vilket jag nu lyckats med och då är det så mycket lättare att få en överblick. Första dagen så är det inte så mycket teorier som skrivs, utan snarare en sammanställning om vad deltagarna har skrivit under dagen och det var ju det jag ville få en snabbtitt på. Hennes egna tankar vågar jag inte lita på ALLS. :eek:

9. Klara rivstartade med rejäla uppställningar över hur många onda och goda det kan vara i leken
och har fortsatt resonera om det idag. verkar spooky över att det finns två spioner i leken vilket kan göra det svårt att veta vem av dem man ska lita på. Tycker att det verkar vara lite sior i leken max 2 om goda lyan kan skicka en sia till en god. Håller sedan med cirkus om att ficktjuven blir som en siare iom att den kan tjuva förmågor som kan få den att förstå vilken roll den tjuvåt ifrån och tillägger själv att även den som väljer sida får en form av sia iom sina tre gissningar om den väljer att spela som ond.
Jag blir inte riktigt klok på Klara utifrån detta, lite så att det kommer en del ”tvärsäkra” uttalanden som hon sedan backar på vad det gäller både fördelningen onda/goda samt antal sior…
Håller ett öga på Klara , men kan heller inte säga om hon är ond eller god utifrån detta

(Jag hatar att försöka klippa i inlägg från paddan.)

Nå, jag vill ge lite respons här. Ja, jag sa att det bara finns två sior i leken. Och det gör det ju. Håller inte riktigt med om att jag ger tvärsäkra uttalanden som jag sedan backar på. Att jag alltid har en förmåga att missa att tänka ett varv till kring olika rollers betydelse är inget som har något med min roll att göra. Det har hänt förr och det lär hända igen om jag någosin får tid att vara med att leka igen. Vad gäller fördelningen har jag hela tiden räknat med en trolig fördelning på fem onda från start. Vart har jag backat på det?

Nu har jag läst igenom hela leken en gång till och jag reagerade på två saker jag inte sett innan.

Och jag måste lära mig att inte vara med i Myrten-lekar när jag inte har tid att sätta mig in i konstiga rollistor och 576 olika möjliga scenarion. :p :banghead

Jag har i alla fall hittat hit. Kommer INTE lägga större delen av min tid på att förstå roller och möjliga (eller omöjliga) scenarion pga dessa utan tar det efterhand.

Varför vill hon inte sätta sig in i rollerna? Det skaver faktiskt litegranna.

Sen kan jag inte riktigt släppa Habinas resonemang om att många av rollerna kan ställa till jävelskap som hon uttryckte det. De flesta roller finns på goda sidan - är det vad hon störs av månne?

cirkus röstar på Habina

DL 1 kl 21.30
13:14 Blacksmithfarm röstar på quarter4ever

16:04 Snurrfian röstar på Klara
18.04 Mirtai röstar på Snurrfian

18.57 Lenis röstar på Ferrari
19.20 Enligt ovan Lobelia röstar på Blacksmithfarm

20.22 Hedinn röstar på Mirtai
20:49 Cirkus röstar på Habina

quarter4ever 1
Klara 1
Snurrfian 1
ferrari 1
BSF 1
Mirtai 1
Habina: 1

Är trött och har feber så lägger en röst nu för att inte missa

Ferrari röstar på Hedinn
För att hon röstar på någon som röstade tidigt under kvällen, vilket jag tycker är lite ludet. Det känns om något som en enkel röst.
Om inte Mirtai hade röstat på Snurrfian så hade Hedinn inte haft något att grunda sin röst på.

Nu ska jag lägga barnen och förhoppningsvis sova själv.. så vet inte om jag kommer in igen.

Nå, jag vill ge lite respons här. Ja, jag sa att det bara finns två sior i leken. Och det gör det ju. Håller inte riktigt med om att jag ger tvärsäkra uttalanden som jag sedan backar på. Att jag alltid har en förmåga att missa att tänka ett varv till kring olika rollers betydelse är inget som har något med min roll att göra. Det har hänt förr och det lär hända igen om jag någosin får tid att vara med att leka igen. Vad gäller fördelningen har jag hela tiden räknat med en trolig fördelning på fem onda från start. Vart har jag backat på det?
Ok jag kan ha missförstått dig kanske? Men du börjar med att skriva detta igår:

Sitter och klurar på fördelningen. 16/3 är 5.33333....

6 namngivna goda och X bybor.

2 namngivna onda och Y ulvar.

Och en okänd.

En gissning på att Y = 3. Eller något helt annat eftersom den onda sidan har chansen att bli en nån (kvinna) starkare om den okända skulle välja den onda sidan.

Följdfråga på detta. Den onda tvillingen. Ingår den i lyan?
Sedan skre du detta idag, jag upplevde det som att du var rätt säker i ditt antagande igår att y= 3( ulvar ) utöver de två namngivna onda rollerna ( fårulven och onda spionen) visst jag ser också att du skriver " Eller något helt annat eftersom den onda sidan har chansen att bli en nån (kvinna) starkare om den okända skulle välja den onda sidan." men det ser ändå rätt säkert ut med just siffran 3?

Funderar vidare kring fördelningen. Jag vill inte gärna se att det är mer än fem onda från början eftersom vi har en som kan välja att bli ond. Sex onda från början skulle ge en fördelning på 7-9 om det vill sig illa. Känns som ett väl stort övertag för de onda.
här kändes det för mig som att du ångrade ditt "tvärsäkra" antagande om 3 ulvar- och det kan också vara att jag missförstod dig ser jag....

sedan skrev du detta:

Fast spionrollen är ju dubbel. Den onda sidan får samma information. Förvisso till en ond utanför lyan, men infon finns ju där ändå. Det gör det ju lite extra svårt att hitta vem man kan lita på, känner jag lite spontant. Den onda sidan har också fördelen av den dolda rösten som kan ställa till med rejäl förvirring om det vill sig illa. Och då då möjligheten att onda sidan kan bli en mer än den är från början. Jag tycker nog balanserat i leken är rätt bra så här på pappret.

Goda sidan har ju max två sior. Förutsatt att den goda lyan lyckas skicka paketet till en god.

i detta inlägget tyckte jag att du backade från ditt "säkra" påstående innan att det bara finns två sior i leken?
Jo, det gör de ju. Och den som väljer sida också, om den väljer den onda sidan och missar att gissa sig in i lyan. Då har hen tre (troligen, hen kan ju råka gissa på den onda tvillingen) spelare som den vet om.

och ja jag kan ha fattat det lite fel och läst det lite för bokstavligt ( eh siffer-tavligt :crazy::idea: )
men det var iaf så jag tänkte

Herregud vad ni skriver mycket. :arghh: Jag har glömt hur jobbigt det är med många deltagare i en lek. Medan jag febrilt försöker läsa ikapp inser jag att ingen frågat frågan jag grunnat på hela dagen. @Myrten och @Artline NÄR måste Lady Edith bestämma sig för sida?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar