Hallå där! Vad håller du på med? del ??

Status
Stängd för vidare inlägg.
15665977_1331133923615367_7936524269680081793_n.jpg

Påbörjade min sjalkrage igår. Virkat en innan men den vill jag slänga, inte nöjd. Än så länge mer nöjd med denna.

Kom på att knäck är ju gott, det gör vi och tar med sedan. Men tänkte inte på hur lång tid det tar att göra :cautious:
Måste det verkligen upp till precis 130 gr?
Kan tilläggas att jag inte gör i formar utan brer ut på bakplåtspapper och gör bräck av det istället

:heart
:heart:heart:heart Vad är det som felas?

(jag avskydde hela upptakten till mitt bröllop för övrigt :angel:;) Var oerhört glad när det var över)

Just nu tårtorna. Min tårtform verkar vara för stor för de färdiga marsipanlocken och ingen på hela internet verkar vara överens om hur många bitar som en tårta består av. O_o :down:

Någon här inne som är proffs? Går ett vanligt lock på 31 cm i diameter (Odense marsipans uppgift) att använda till en tårtbotten på 26 cm i diameter? Ska vi köpa mindre tårtform?

Just nu tårtorna. Min tårtform verkar vara för stor för de färdiga marsipanlocken och ingen på hela internet verkar vara överens om hur många bitar som en tårta består av. O_o :down:

Någon här inne som är proffs? Går ett vanligt lock på 31 cm i diameter (Odense marsipans uppgift) att använda till en tårtbotten på 26 cm i diameter? Ska vi köpa mindre tårtform?

Kan du köpa marsipan och kavla ut? Kanske är den snabbaste lösningen istället för att stressa över formar och hur många bitar. För att få det slätt på sidorna (om det krävs) behöver det nämligen vara mycket större i diameter än själva botten. Panduro och andra affärer med sådant brukar ha färgad marsipan, annars finns det att beställa online om det finns tid.

Då använder jag visserligen sockerpasta när jag gör tårtor och det är lite styvare men det borde bli liknande problem med rynkor om locket är för lite med marsipan. I princip, kavla ut så stort det går! Det gör det lättare för då är det bara att skära av runt botten :up:

I tillägg så är nog osämjan om tårtbitar beroende på att det är olika, t.ex. om du har dessert så är normen väldigt små bitar av själva bröllops tårtan. Men är det enbart tårta så blir ju bitarna till var gäst förslagsvis större. Vi hade en bröllopstårta med 26cm + 15cm till 100 gäster och det var massor över, men då fanns det väldigt mycket andra efterätter :)

Jag skulle hellre köra på större tårtform och kavla ut marsipanen själv, annars blir det ju tusen miljoner små tårtor som ska pillas med.

Senast ändrad:

Ska du gör prinsesstårta? Iså fall nej. Och ja.

Sällar mig till dom dom måste åka till affären,fast jag gillar att åka till Ica på julafton .
Förutom det så blåser det ff men regnet har upphört och solen kommer o går.
Jag är trött

Spontant vill jag ha mer på sidorna kvar om de ska bli släta. 10 cm större än diameter brukar jag köra på. Köp marsipan och kval mellan bakplåtspapper, olja undersidan lätt så håller sig ovansidan torr och fin när den ligger på tårtan.

Har tryckt i mig Alvedon, Ipren, Nasoferm och Pulmicort för att hålla influensasymptomen och sviterna av den lilla lunginflammationen i schack. Ätit frukost och ska strax släpa mig iväg till stallet. Därefter sannolikt fosterställning i vardagsrumssoffan resten av dagen.

En dag som är grymt fin och egentligen i sin helhet borde ägnats åt uteritt. Fan.

Fy vad tråkigt, hoppas du kryar på dig snabbt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
380
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
329
Senast: Seaside
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 293
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar