Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man skall skaffa ny häst, vart skall man kika någonstans? Det finns oändligt många annonser där alla hästar är lovande, bra gång osv. Jag har främst tittat på unghäst då det passar min ekonomi bättre just nu innan jag har sålt in valack..
 
Jag skulle gå via kontakter om jag letade en lovande unghäst. Alternativt falla pladask när jag fönstershoppar i FB-gruppen "Islandshästar till salu" eller på HästNet. :angel:

Vad letar du för slags häst? Om man får fråga av ren nyfikenhet!
 
Om man skall skaffa ny häst, vart skall man kika någonstans? Det finns oändligt många annonser där alla hästar är lovande, bra gång osv. Jag har främst tittat på unghäst då det passar min ekonomi bättre just nu innan jag har sålt in valack..

Letar du främst i Sverige? Har en bra kontakt på Island annars som säljer snuskigt fina hästar i alla möjliga åldrar och utbildningsgrader.
 
Om du bor i närheten av Skåne rekommenderar jag en trip till Danmark. Finns ett stor (och bra) utbud av islandshästar på andra sidan sundet. :)
 
Om man skall skaffa ny häst, vart skall man kika någonstans? Det finns oändligt många annonser där alla hästar är lovande, bra gång osv. Jag har främst tittat på unghäst då det passar min ekonomi bättre just nu innan jag har sålt in valack..

Kontata någon uppfödare med avel som du gillar! :)
 
Jag skulle gå via kontakter om jag letade en lovande unghäst. Alternativt falla pladask när jag fönstershoppar i FB-gruppen "Islandshästar till salu" eller på HästNet. :angel:

Vad letar du för slags häst? Om man får fråga av ren nyfikenhet!

Det gjorde jag häromdagen, fastnade för ett föl.. Nu verkade han bli såld osedd iallafall, kanske lika bra det :o

Jag letar en efter en yngre häst just nu tittat 0,5-1åringar vet inte om det är dumt att kolla på så små.. Den skall ha potential för bra gångarter, lynne mm då jag vill kanske satsa på SM iallafall, men vill heller inte lägga en smärre förmögenhet..

Letar du främst i Sverige? Har en bra kontakt på Island annars som säljer snuskigt fina hästar i alla möjliga åldrar och utbildningsgrader.

Nej jag har kollat lite utomlands oxå, har två islandsimporter i dagsläget och gillar de båda skarpt.
Du får gärna pma mig om vad som kan tänkas finnas där=)

Om du bor i närheten av Skåne rekommenderar jag en trip till Danmark. Finns ett stor (och bra) utbud av islandshästar på andra sidan sundet. :)

Jag bor ovanför Göteborg så danmark kan jag absolut tänka mig att åka till, men vart kollar man där? Jag har verkligen noll koll känner jag, då båda mina hästar har jag skaffat genom min syster..
 
Det har jag gjort iallafall en uppfödare och deras hästar har jag inte råd med hur gärna jag än vill.. Tycker det är så svårt, för det finns så otroligt många uppfödare.

En uppfödare är inte standarden...
Kontakta fler och ha en kravspecifikation klar, så kommer du ganska snart hitta din drömhäst!
 
Det gjorde jag häromdagen, fastnade för ett föl.. Nu verkade han bli såld osedd iallafall, kanske lika bra det :o

Jag letar en efter en yngre häst just nu tittat 0,5-1åringar vet inte om det är dumt att kolla på så små.. Den skall ha potential för bra gångarter, lynne mm då jag vill kanske satsa på SM iallafall, men vill heller inte lägga en smärre förmögenhet..

Farligt att nätshoppa, plötsligt klickar man hem något! :p

Lite svårt att leta åring och sia om den kommer kunna gå SM i framtiden dock. De föl som är riktigt bra och som visar det från början har ju en prislapp därefter. De som ser mediokra ut som föl men blommar ut under uppväxten är liksom inte alltid så lätta att peka ut i den åldern. :D Men har man tur så trillar man över ett guldkorn som inte kostar skjortan. Gå efter stam du gillar och leta upp uppfödare som använt sig av dessa linjer? Håller tummarna för dig!
 
Lilla häst har inte gått mycket i veckan på grund av oväder och panikmycket plugg. Red ut igår vilket gick lugnt och fint, duktig häst. Idag red vi ut en lite längre runda, även idag med sällskap och det började jättebra. Lugn och fin även om hon var pigg och glad (med lugn menar jag inte tittig och skvättig). Tills vi kom förbi en hage med andra hästar... hon har reagerat på de hästarna förut, men nu var det väldigt längesedan och det har gått bra. Idag blev hon dock rejält rädd och drog fram på vägen en bit a la bakskygg, och jag tycker det är så jäkla obehagligt. Jag fick ju stopp på henne nästan direkt, men ändå. Sedan var hon på tårna, det blåste, vi red förbi jägare i skogen osv, hon reagerade när jag lade till skänkeln en gång (trams)men inte något mer men hon var för vaken för min smak. Senare på rundan töltade vi utan problem, hon var pigg men helt lydig och lade sig i det tempot som jag bad om, så egentligen borde jag se alla de bra sakerna med rundan som faktiskt var, hon var pigg och glad, hon var nöjd och skummade massa på bettet, hon töltade fint och var lydig trots att hon var pigg, och hon var duktig och höll sig oskvättig hela rundan förutom då hon blev rädd för hästarna.. så.. duktig häst och matte egentligen, men jag blir bara så uppgiven och förbannad på mig själv som är feg och blir rädd. Vi har kommit så långt men så händer nåt sånt här litet igen och jag är tillbaka. Jag vet ju att det går upp och ner, och alla dagar är olika.. hon har inte gått så mycket som hon brukar, och har bunkrat energi, och blir då lite pigg och mer reaktiv... och jag kommer att återhämta mig snabbare än innan... men ja.. lite jobbigt är det :(

Ville väl bara skriva av mig lite... det går verkligen upp och ner. Förra veckan var jag överlycklig över hur bra det gick att åka iväg och träna i ridhus, igår var jag jätteglad över den lugna härliga turen ute.. och så idag.. men då hoppas vi på en bättre dag imorgon! *livet som nybliven hästägare ;)
 
Lilla häst har inte gått mycket i veckan på grund av oväder och panikmycket plugg. Red ut igår vilket gick lugnt och fint, duktig häst. Idag red vi ut en lite längre runda, även idag med sällskap och det började jättebra. Lugn och fin även om hon var pigg och glad (med lugn menar jag inte tittig och skvättig). Tills vi kom förbi en hage med andra hästar... hon har reagerat på de hästarna förut, men nu var det väldigt längesedan och det har gått bra. Idag blev hon dock rejält rädd och drog fram på vägen en bit a la bakskygg, och jag tycker det är så jäkla obehagligt. Jag fick ju stopp på henne nästan direkt, men ändå. Sedan var hon på tårna, det blåste, vi red förbi jägare i skogen osv, hon reagerade när jag lade till skänkeln en gång (trams)men inte något mer men hon var för vaken för min smak. Senare på rundan töltade vi utan problem, hon var pigg men helt lydig och lade sig i det tempot som jag bad om, så egentligen borde jag se alla de bra sakerna med rundan som faktiskt var, hon var pigg och glad, hon var nöjd och skummade massa på bettet, hon töltade fint och var lydig trots att hon var pigg, och hon var duktig och höll sig oskvättig hela rundan förutom då hon blev rädd för hästarna.. så.. duktig häst och matte egentligen, men jag blir bara så uppgiven och förbannad på mig själv som är feg och blir rädd. Vi har kommit så långt men så händer nåt sånt här litet igen och jag är tillbaka. Jag vet ju att det går upp och ner, och alla dagar är olika.. hon har inte gått så mycket som hon brukar, och har bunkrat energi, och blir då lite pigg och mer reaktiv... och jag kommer att återhämta mig snabbare än innan... men ja.. lite jobbigt är det :(

Ville väl bara skriva av mig lite... det går verkligen upp och ner. Förra veckan var jag överlycklig över hur bra det gick att åka iväg och träna i ridhus, igår var jag jätteglad över den lugna härliga turen ute.. och så idag.. men då hoppas vi på en bättre dag imorgon! *livet som nybliven hästägare ;)
Känner igen mig där....händer nåt så tappar man lite självförtroende ett tag. Är ju bara att rida o rida så bättrar det sig igen, men visst kan det vara jobbigt ibland. Lycka till,du kommer säkert tillbaka snart!
 
Lilla häst har inte gått mycket i veckan på grund av oväder och panikmycket plugg. Red ut igår vilket gick lugnt och fint, duktig häst. Idag red vi ut en lite längre runda, även idag med sällskap och det började jättebra. Lugn och fin även om hon var pigg och glad (med lugn menar jag inte tittig och skvättig). Tills vi kom förbi en hage med andra hästar... hon har reagerat på de hästarna förut, men nu var det väldigt längesedan och det har gått bra. Idag blev hon dock rejält rädd och drog fram på vägen en bit a la bakskygg, och jag tycker det är så jäkla obehagligt. Jag fick ju stopp på henne nästan direkt, men ändå. Sedan var hon på tårna, det blåste, vi red förbi jägare i skogen osv, hon reagerade när jag lade till skänkeln en gång (trams)men inte något mer men hon var för vaken för min smak. Senare på rundan töltade vi utan problem, hon var pigg men helt lydig och lade sig i det tempot som jag bad om, så egentligen borde jag se alla de bra sakerna med rundan som faktiskt var, hon var pigg och glad, hon var nöjd och skummade massa på bettet, hon töltade fint och var lydig trots att hon var pigg, och hon var duktig och höll sig oskvättig hela rundan förutom då hon blev rädd för hästarna.. så.. duktig häst och matte egentligen, men jag blir bara så uppgiven och förbannad på mig själv som är feg och blir rädd. Vi har kommit så långt men så händer nåt sånt här litet igen och jag är tillbaka. Jag vet ju att det går upp och ner, och alla dagar är olika.. hon har inte gått så mycket som hon brukar, och har bunkrat energi, och blir då lite pigg och mer reaktiv... och jag kommer att återhämta mig snabbare än innan... men ja.. lite jobbigt är det :(

Ville väl bara skriva av mig lite... det går verkligen upp och ner. Förra veckan var jag överlycklig över hur bra det gick att åka iväg och träna i ridhus, igår var jag jätteglad över den lugna härliga turen ute.. och så idag.. men då hoppas vi på en bättre dag imorgon! *livet som nybliven hästägare ;)
Min unghäst är likadan, för det mesta går allt bra, men plötsligt överreagerar han på saker och jag blir nervös... Jag brukar lösa det genom att göra några "idiotsäkra" saker några gånger efter; rida i paddock, rida med sällskap osv. För mig fungerar det som att man liksom bunkrar självförtroende som räcker ett tag, även till de saker som var jobbiga sist.

Lycka till! :)
 
Jag har påbörjat passträningen på min lille skäck, vad roligt det är! Ännu mer tacksamt att man har en väldigt snäll häst att jobba med,
häromveckan red vi en pass sträcka med lite "drag" hjälp, det gick undan kan jag säga :p

I helgen tränade vi lite igen, men då var hon inte lika pigg framåt som sist, hon behöver få lite mer styrka och konditon så tror jag det kan bli kanon =)

Lägger upp 2 bilder, ignorera att hon är svart istället för vit detta vädret är hemskt med en skäck som har mestadels vitt....

141864224051770400_resized.jpg


141864224188911100_resized.png
 
Jag har påbörjat passträningen på min lille skäck, vad roligt det är! Ännu mer tacksamt att man har en väldigt snäll häst att jobba med,
häromveckan red vi en pass sträcka med lite "drag" hjälp, det gick undan kan jag säga :p

I helgen tränade vi lite igen, men då var hon inte lika pigg framåt som sist, hon behöver få lite mer styrka och konditon så tror jag det kan bli kanon =)

Lägger upp 2 bilder, ignorera att hon är svart istället för vit detta vädret är hemskt med en skäck som har mestadels vitt....

141864224051770400_resized.jpg


141864224188911100_resized.png
Tänkte först när jag såg bilden: "Men det är ju en skimmelskäck." :D
 
10426672_10203304518800695_5696301607381355295_n.jpg


Laukur har varit ute på skogstur med husse under helgen, både lördag och söndag :) Så himla snäll min gubbe som vill rida nu när inte jag "kan" :love: Annars så försöker jag tömköra och longera fram till nyår sen får han vila! Han får ju ingen dressyrträning nu när inte jag rider, men det gör inget för det är mest att hålla konditionen och musklerna kvar lite längre innan han får vila helt tills bäbis är ute och vi kan sätta igång ihop igen :)
 
Jag har påbörjat passträningen på min lille skäck, vad roligt det är! Ännu mer tacksamt att man har en väldigt snäll häst att jobba med,
häromveckan red vi en pass sträcka med lite "drag" hjälp, det gick undan kan jag säga :p

I helgen tränade vi lite igen, men då var hon inte lika pigg framåt som sist, hon behöver få lite mer styrka och konditon så tror jag det kan bli kanon =)

Lägger upp 2 bilder, ignorera att hon är svart istället för vit detta vädret är hemskt med en skäck som har mestadels vitt....

141864224051770400_resized.jpg


141864224188911100_resized.png

Kul att träna pass! (o fin pålle!)
För att du verkligen ska upp svävet så är ett tips att försöka få henne att ännu mer sträcka näsan framåt mot en klassisk passform //Mvh passnörden ;)

*kl*
Jag red KM i F2 (inomhus så inga större förväntningar på passen) på "Lillan" här i söndags. Hon har börjat lossna fint i tölten på böjda spår men rakt spår tillsammans med andra så bjöd vi på fin grisepass á 2,0. Å andra sidan så höll hon traven och galoppen i princip hela tiden. Skrittade fint och bjöd även på två försiktiga passläggningar. Psykiskt stabil och så trevligt! :heart
 
Kul att träna pass! (o fin pålle!)
För att du verkligen ska upp svävet så är ett tips att försöka få henne att ännu mer sträcka näsan framåt mot en klassisk passform //Mvh passnörden ;)

*kl*
Jag red KM i F2 (inomhus så inga större förväntningar på passen) på "Lillan" här i söndags. Hon har börjat lossna fint i tölten på böjda spår men rakt spår tillsammans med andra så bjöd vi på fin grisepass á 2,0. Å andra sidan så höll hon traven och galoppen i princip hela tiden. Skrittade fint och bjöd även på två försiktiga passläggningar. Psykiskt stabil och så trevligt! :heart

Hon är lagd max 5-7ggr så hon är väldigt grön på det ännu, just i det ögonblicket fick hon syn på min syster och hennes häst som stod vid sidan så hon spände sig ganska mkt.
Vi skall till Vignir om en vecka så det skall bli kul och se vad han säger om det. Jag själv är lika grön på pass jag som hon.
När syrran vad med förra gången och hade lite draghjälp, då fick hon fram näsan ohej vad det gick, då svävade hon fram vill jag lova =P
 
Tänkte först när jag såg bilden: "Men det är ju en skimmelskäck." :D

Hahaha!! Ja det kan man tro, hon konverterar till det kanske?
Vi har det super lerigt och så står hon på lösdrift och är till vardags världens lortgris, aldrig haft en häst som är så lortig som hon.
Hopplöst att få rent om man inte duschar med grönsåpa. Nu är vattnet iskallt så det känns inte så aktuellt att duscha henne riktigt.. =P
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
295
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 587
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 773
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp