Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Askur
Flytta :love:
Vi har ridhus, och det är GULD. Både på vintern och på sommaren.
Sen har vi ju både fantastiska ridvägar, ovalbana, rundcorall och paddock utöver ridhuset. Men just ridhuset är något jag verkligen inte skulle välja bort.
Eller så köper ni bara våran granntomt och flyttar hit ;)
 
Ja hullet går sakta men säkert ner, i oktober vägde vårt hö-ök 450 kg och nu 435 kg. En del av detta har även blivit lite mer muskler, så nedgången är kanske lite mer än så. Pållen har inte mycket kvar nu till att vara ok i sin kropp, även om siffran kan tyckas hisnande så är detta ingen lite krabat.
 
@Askur
Flytta :love:
Vi har ridhus, och det är GULD. Både på vintern och på sommaren.
Sen har vi ju både fantastiska ridvägar, ovalbana, rundcorall och paddock utöver ridhuset. Men just ridhuset är något jag verkligen inte skulle välja bort.
Eller så köper ni bara våran granntomt och flyttar hit ;)

Det sistnämnda hade också varit ett alternativ.. :angel:
 
Enorm skillnad på hull mot tidigare, bra jobbat! Går inte att säg på bild om det är lagom hull utifrån bilden, men oavsett så är det ju jättestor skillnad. :)

Tack! Äntligen är han lagom i hull, tyvärr magrade han lite i höstas (framförallt efter B's flytt) och så fick han kolik också, men nu har vi ökat givan ännu mer, både hö och kraftfodret. Man kan räkna alla revbenen men de syns nästan inte (ibland när han travar kan man skymta revbenen). Han är fruktansvärt pigg och han har fått sån arbetsvilja helt plötsligt, han vill verkligen ut och jobba! :love:
 
Tack! Äntligen är han lagom i hull, tyvärr magrade han lite i höstas (framförallt efter B's flytt) och så fick han kolik också, men nu har vi ökat givan ännu mer, både hö och kraftfodret. Man kan räkna alla revbenen men de syns nästan inte (ibland när han travar kan man skymta revbenen). Han är fruktansvärt pigg och han har fått sån arbetsvilja helt plötsligt, han vill verkligen ut och jobba! :love:

Härligt!
Revbenen tycker jag är lite svårt, nu vet jag inte hur Filipuss är, men ofta när de varit tjocka med depåer så blir revbenen så himla framträdande när resten av kroppen är lagom. På Godi kände jag mig nästan elak, för på honom skymtade revbenen, men gick han upp lite så de inte syntes så tydligt så fick han depåer på rumpan och halsen/bogen.

Så himla härligt med ny energi, särskilt när de får en nytändning på äldre dar. :)
 
Jag avundas ibland "grannstallet" med ridhus, ibland kalla vinterdagar överväger jag att kolla om de har plats där.. Men, jag kommer alltid fram till att jag stannar där jag är! Vi har så bra stämning i mitt stall, prestigelöst och kul! Har bra kontakt med både stallkompisar och stallägare, vi har en stor och välfungerande flock på lösdrift. Vi blir kvar. :p

Så jäkla nöjd med min häst idag. Igen. Som alltid. :love:
 
Lite update från mig :)
-Glódis är åter igång igen efter skada (flisa på griffelbenet), är helt återställd och går riktigt bra! brukar vara passtaktig efter vila, men inte den här gången. Helt ren i alla gångarter och märks inte ens av att hon varit på vila (förutom sämre kondition). Har anmält oss till vintermästerskapen, dock bara 7 mars.
-Jódis som jag köpte i september är nu inriden och går just nu på vila. Kommer sättas igång i januari igen och fortsätta utbildningen :) Hon är verkligen väldigt lovande och kommer bli super spännande att följa henne och se hur långt hon egentligen kan gå! super flott! :) blev ett riktigt bra köp!!!
-Legolas blir 2år nästa år. Går med sin flock och tas in 5min varje dag för att få lite extra kraftfoder. Har tidigare varit väldigt skeptisk och "vild", men kan nu fånga honom och leda honom till stallet själv :) kommer fortsätta stödfodra månaden ut och sedan kommer han få vara helt :) (om han inte smalnar av). Kommer troligtvis vilja vara med på en unghästbedömning med honom nästa år. Var anmäld till detta år men fick tyvärr avstå. Släppte honom i paddocken tidigare i veckan och han rör sig verkligen lovande! riktigt fin och bättre än vad jag kunde hoppas på :) Börjar likna sin mor (men ännu flottare) -mamma är Glódis.
 
Snapson ska åka på vintermästerskapen, troligtvis båda deltävlingarna. Det är ju relativt nära :)
Kul om flera åker härifrån, vore så roligt att se både er och era hästar! Tyra känner jag ju sen innan, vore kul att se henne nu @Reykur

Min pärla är världsbäst. ;)
 
Idag fick mitt busfrö göra massvis med övergångar, och hon var så duktig så! Galoppen har vi inte fokuserat på hittills, men hon blir starkare för varje dag som går och nu satt fattningarna jättebra från tölt.

La även märke till att skritten börjar bli sådär go igen. Så himla härligt!

Tyvärr har vi haft plusgrader och regn idag vilket betyder blöt mark och kass mage. Hoppas det blir frost igen så magen får ro.
 
Härligt!
Revbenen tycker jag är lite svårt, nu vet jag inte hur Filipuss är, men ofta när de varit tjocka med depåer så blir revbenen så himla framträdande när resten av kroppen är lagom. På Godi kände jag mig nästan elak, för på honom skymtade revbenen, men gick han upp lite så de inte syntes så tydligt så fick han depåer på rumpan och halsen/bogen.

Så himla härligt med ny energi, särskilt när de får en nytändning på äldre dar. :)

Jag tycker det är jättesvårt med hull, men jag vill kunna känna revbenen men inte se dem. Har dock väldigt kunnigt folk i stallet där jag står som jag kan bolla tankar med och de tycker att han är alldeles lagom nu, men att vi får verkligen hålla koll på honom så att han inte magrar igen.

Det är jättehärligt, att gamlingen fortfarande är pigg och glad! :)
 
Och idag har jag suttit på min häst för första gången sedan augusti! :love:

Först lånade min "medryttare"/"hjälpreda" honom för en tur i skogen, och efter det fick jag sitta upp igen. Jag satt dock bara i kanske 1-2 min nu för första gången men åh vad underbart det var! :love:

Dessutom passade min nya sadel perfekt, den är så skön! Det blev en Eques pad!
10808838_597891260337646_1527832803_n.jpg
 
Idag har jag och lilla häst åkt iväg och tränat för tränare i ridhus för andra gången (körde inte själv men ändå). Allt gick hur lugnt och bra som helst, och vilken skillnad mot första gången för drygt en månad sedan! Hon pejlade snabbt in och köpte allting utan stress eller skvättighet! En aning spänd första varvet i ridhuset, men det försvann så fort vi började jobba, och jag var inte alls nervös eller stressad, tyckte bara att det var skoj att vara iväg och träna med min alldeles egna, goa häst. Träningen gick bra och vi jobbade en hel del med sits och tölt. Så jag är som på moln just nu, fina fina häst! Och vad glad jag är att jag sakta men säkert kommer över de hinder och rädslor jag kände från början med henne! :love::bump::love:

Angående hur man väljer stallplats, så hade ett ridhus varit lyxigt, men jag skulle aldrig välja bort mitt stall och framför allt mina underbara stallkompisar/stallägare!
 
Idag har snaps vaccinerats, så duktig :love:
Vi var ut och skrittade barbacka en sväng med min gamla Erro också, tänk att det 8år sedan jag köpte honom. Underbart att han nu bor "hemma" igen!

I torsdags fick vi hjälp av JE då jag lyckades pricka in ridningen samtidigt som sonen hennes. Fick lite tips och tankar och åh vad min häst är bra! :love: Det är svårt att inse att han bara är 4år.. Han är mer välriden, utbildad, stadig och arbetsvillig än någon annan häst jag någonsin ridit.

Är så sjukt tacksam över att ha en sån fantastisk människa som JE i mitt liv, och en så fantastisk häst :love:
 
Har sett den isländska filmen Hross i oss (Of horses and men) ikväll. Är helt tagen, vilken film. Otroligt foto, musik och känsla.. och hästar så klart. Annorlunda och inte en film man glömmer i första taget. Har ni sett den?
 
Har sett den isländska filmen Hross i oss (Of horses and men) ikväll. Är helt tagen, vilken film. Otroligt foto, musik och känsla.. och hästar så klart. Annorlunda och inte en film man glömmer i första taget. Har ni sett den?
Var kan man hitta den? :)
 
Från och med nu lovar jag mig själv att alltid hålla mig till Horseware täcken!
Trots två dagar spöregn så är täcket lika torrt. :love: Min häst såg ovanligt nöjd ut i jämförelse med de andra ;)
 
Har sett den isländska filmen Hross i oss (Of horses and men) ikväll. Är helt tagen, vilken film. Otroligt foto, musik och känsla.. och hästar så klart. Annorlunda och inte en film man glömmer i första taget. Har ni sett den?

...och framförallt ar den ju otroligt rolig! Skrattade mig igenom den!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
295
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 584
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 773
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp