Trasig tvättmaskin vid tillträde

Jag sålde mitt hus och besiktningsmannen var hur bra som helst. Han tog höjd för allt. Tegeltaket var sedan huset byggdes. (början på 70 talet) Men som sagt gammalt tak och han skrev i stil med ingen fukt, mögelsporer funnen på vinden men taket bör läggas om inom en snar framtid. Jag hade haft en vattenläcka på garagetaket som även gick till ett rum. Det var tätat och jag hade skurit ut taket just där det läckte in och stod öppet i något år och sedan lagades hålet . Jag fyllde i papper som säljare där man informerar lite om huset och då skrev jag typ -jag inte sett något som tyder på fortsatt läckage men takpappen bör läggas om, har inte gjorts sedan huset byggdes. Kylen var bara typ 2 år så den hade jag fått köpa ny om den gått sönder, men tvätt och diskmaskin skrev jag fungerar nu men inget att lita på.
 
Det är precis vad vi gjort, den kommer på måndag.

Hade det bara varit tvättmaskinen så hade jag kanske släppt det, men nu vet jag ju att de mörkat en annan grej så kommer ta upp även tvättmaskinen. Jag tycker det är fult att luras.
Fast då tror jag det är svårt att få ersättning? Säljaren ska i så fall få möjlighet att ersätta maskinen med en likvärdig. Är maskinen gammal kan de köpa en begagnad som fungerar och ersätta med. Så har jag förstått det.
 
Fast då tror jag det är svårt att få ersättning? Säljaren ska i så fall få möjlighet att ersätta maskinen med en likvärdig. Är maskinen gammal kan de köpa en begagnad som fungerar och ersätta med. Så har jag förstått det.
Jag tänker att kan komma överens om hur stor del av nya maskinen som ska ersättas. Annars får ju ändå säljaren komma dit med en fungerande tvättmaskin vilket är ett hyfsat åbäke, jämfört med att bara betala en summa.
 
Har i landet har vi en speciell forsakring som de flesta saljare tecknar for ett ar nar de saljer huset. Forsakringen galler specifikt for alla vitvaror och for ett ar frammat aven om maskinerna ar mycket gamla och kostar ett par tusen (Svenska kr) att teckna. Om koparen vill ha kvar forsakringen stiger priset, men det gar. Det ar jatte praktiskt nar man saljer, for det ar aldrig nagot tjafs om nagot gar sonder.
Vi har också en sådan försäkring här som täcker sådant så att inte säljaren ska behöva betala något i efterhand. Fast det gäller inte bara vitvaror vad jag fattat som utan det mesta i huset som visade sig inte vara i skicket som det skulle.
 
Jag tänker att kan komma överens om hur stor del av nya maskinen som ska ersättas. Annars får ju ändå säljaren komma dit med en fungerande tvättmaskin vilket är ett hyfsat åbäke, jämfört med att bara betala en summa.
Sant! En begagnad tvättmaskin som fungerar brukar kosta runt 800-1000 kr, så det hade inte varit så mycket att bråka om.
 
Fast då tror jag det är svårt att få ersättning? Säljaren ska i så fall få möjlighet att ersätta maskinen med en likvärdig. Är maskinen gammal kan de köpa en begagnad som fungerar och ersätta med. Så har jag förstått det.

Jag tänker att kan komma överens om hur stor del av nya maskinen som ska ersättas. Annars får ju ändå säljaren komma dit med en fungerande tvättmaskin vilket är ett hyfsat åbäke, jämfört med att bara betala en summa.
Ja jag förväntar mig inte att de ska betala en helt ny tvättmaskin, men jag blir sur att de(förmodligen) mörkat. Hade de bara berättat det så hade jag inte brytt mig öht, det är för små pengar för att bry sig om.
 
Vi har också en sådan försäkring här som täcker sådant så att inte säljaren ska behöva betala något i efterhand. Fast det gäller inte bara vitvaror vad jag fattat som utan det mesta i huset som visade sig inte vara i skicket som det skulle.

Fast bade kravet for saljaren att tala om och kravet for koparen att undersoka tacker det mesta och ses verkligen allvarligt pa har, men som manga redan sagt, aldre tvatt/disk/spis/etc gar ju ofta sonder fran ena dagen till den andra utan att nagon gor fel och koper man en extra forsakring for 1500 kr till 2500 kr ar det ju ett billigt satt att forsakra koparen att de inte kommer att ha nagra problem det forsta aret.

Det gar ocksa att lagg in AC och varmepaket i det, men da blir det inte lika billigt langre och gors bara om man har en riktigt gammal anlaggning i daligt skick/
 
Fast då tror jag det är svårt att få ersättning? Säljaren ska i så fall få möjlighet att ersätta maskinen med en likvärdig. Är maskinen gammal kan de köpa en begagnad som fungerar och ersätta med. Så har jag förstått det.
Som jag förstått finns en praxis att man brukar komma överens om ett penningbelop motsvarande blocket värdet för en fungerande maskin av motsvarande ålder och modell.

Win för säljaren att slippa transport och instalation. Win för köparen som får en ny maskin, men inte behöver betala hela.

Om det är en vettig säljare då. Ska man behöva tvista blir det snabbt ovärt om det inte är en dyr och ny maskin.
 
Som jag förstått finns en praxis att man brukar komma överens om ett penningbelop motsvarande blocket värdet för en fungerande maskin av motsvarande ålder och modell.

Win för säljaren att slippa transport och instalation. Win för köparen som får en ny maskin, men inte behöver betala hela.

Om det är en vettig säljare då. Ska man behöva tvista blir det snabbt ovärt om det inte är en dyr och ny maskin.
Jo, det var det jag tänkte. Att en äldre maskin har ett värde under 1000 kr. Jag hade inte orkat bråka om det.
 
Kan du se något serienummer på insidan av luckan eller i nederkant av öppningen? Beroende på märke brukar serienumret berätta vilket år maskinen tillverkades.
Det kan jag, men jag lyckas inte lista ut hur jag ska använda det
 

Bifogade filer

  • IMG_7791.jpeg
    IMG_7791.jpeg
    171,7 KB · Visningar: 69
Det kan jag, men jag lyckas inte lista ut hur jag ska använda det
Serienumrets första siffra anger tillverkningen. Googlar man så inser man att Cylindas system är lite tokigt för det anger inte decennium utan bara att din maskin är tillverkad år 2. Googlade lite till och hittade recensioner från 2022 och framåt så din maskin är tillverkad v. 43 år 2022.
 
Serienumrets första siffra anger tillverkningen. Googlar man så inser man att Cylindas system är lite tokigt för det anger inte decennium utan bara att din maskin är tillverkad år 2. Googlade lite till och hittade recensioner från 2022 och framåt så din maskin är tillverkad v. 43 år 2022.
Tack!!
 
Då skulle jag i ditt läge köpa en maskin med 5 års garanti.
Lite OT kanske men gäller verkligen garantin om den gått sönder på grund av yttre åverkan? Som i detta fallet sand från vattnet som förstår maskinen. Jag trodde garantin endast täckte eventuella produktionsfel?
 
Lite OT kanske men gäller verkligen garantin om den gått sönder på grund av yttre åverkan? Som i detta fallet sand från vattnet som förstår maskinen. Jag trodde garantin endast täckte eventuella produktionsfel?
Jag kan inte heller tänka mig att garantin täcker sådant som problem med vattnet. Garanti brukar täcka så lite som möjligt.... ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 311
Senast: Magiana
·
Hemmet Den här frågan handlar verkligen mer om hemmet än om hobby. :p Jag ber om ursäkt för den här tråkiga frågan, men jag är lite orolig och...
2
Svar
38
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp