Trasig tvättmaskin vid tillträde

Lägger till - det måste vara tydligt redan inför fotografering och annonsering. Vi hade en mangel som vi skulle ta med när vi bytte hus, och den fick vi täcka över inför fotograferingen för att det inte skulle se ut som det fanns en på bilderna
Jag vet att när farmor flyttade från gården så stog det i annonsen att tvättmaskin inte ingick.
 
Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
Juridiskt så är det ju undersökningsplikt på vitvaror.
Men om vitvaran är över 10 år så anses den sakna värde.
Du måste alltså dels bevisa att tvättmaskinen fungerade vid köp och dels så måste den vara yngre än 10 år för att du skall få någon ersättning.

En av mina tvättmaskiner är 12 år gammal och skulle se helt ny ut om den rengjordes ordentligt.
Den fungerar jättebra men saknar juridiskt värde.
 
Men krasst sett, kommer man undan om man skriver att alla vitvaror är i befintligt skick? Jag har bott här i 10 år, har bytt ut tvättmaskinen, men kyl och frys samt spis har jag inte gjort något åt. Jag vet inte hur gamla maskinerna var innan jag köpte huset, men de var absolut inte nya då heller. Jag vill ju inte åka på att köpa nya maskiner till en ev köpare, utan jag tänker ju att maskinerna håller så länge de gör, och då får man nytt.

(Nu i mitt fall så är det gamla maskiner så misstänker att jag inte kan bli skyldig något oavsett)
 
När jag köpte sa mäklaren "I princip innebär undersökningsplikten att du ska testköra alla maskiner för att se om de fungerar". Det gjorde jag såklart inte, utan tänkte att maskinerna ändå är något jag räknar med att byta ut förr eller senare. Jag fick också det där standardpapperet där säljarna intygade att de inte kände till några fel, men såvitt jag förstår har det ingen juridisk bäring. De hade också varit svävande om hur gamla vitvarorna var, jag hittade papper senare på att kyl och frys var mycket äldre än jag trott.

Men jag tänkte väl att i bostadsköp så är ändå vitvarorna inte så avgörande. De hade gjort en del galna eldragningar när de renoverade, det var en viktigare grej, men dem fick jag gjort om när jag insåg att de var fel.
 
Man behöver aldrig ersätta med helt nya maskiner. Om det går att bevisa att maskinen var trasig vid tillträdet kan säljaren bli skyldig att ersätta med en likvärdig maskin, vilket innebär att hen kan köpa en lika gammal tvättmaskin på blocket.

Ofta vill ju köparen istället ha en ny maskin och då kan säljaren istället betala den delen av värdet som motsvarar den gamla maskinen.
 
Jag vet inte hur gammal maskinen är (inte säljarna heller eftersom de bara bott här ett år), men den ser inte gammal ut. Den ser ut som att den borde hålla flera år till.

Kan du se något serienummer på insidan av luckan eller i nederkant av öppningen? Beroende på märke brukar serienumret berätta vilket år maskinen tillverkades.
 
Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa mig till så omfattas tvättmaskinen av undersökningsplikten ska maskinen vara i samma skick som vid besiktningen. Det blir lite knepigt, för man kör knappast ett helt program med tvätt i vid besiktningen, vilket är vad som hade krävts för att upptäcka detta). Det är en familj med tre små barn som bott här, så jag är trots detta säker på att tvättmaskinen fungerade vid besiktningen för fyra månader sen. Jag kan ju dock inte utesluta att den fungerade sista gången de tvättade och gick sönder första gången vi tvättade, men det känns väl inte helt sannolikt. Är det nån poäng att ta upp detta med säljarna eller ska vi bara köpa en ny maskin och se glada ut?
När vi sålde vårt hus för ett år sen informerade vi mäklaren att det kom missljud från tvättmaskinen vid centrifugering, att torktumlaren ibland varnade för full vattenbehållare trots den inte var det och att lampan i micron var ur funktion.
Allt stod med i objektbeskrivningen, trots det hörde köparen av sig direkt till oss efter tre månader och ville ha ersättning för ny tvättmaskin och torktumlare 😒
Vi informerade om beskrivningen och att han kunde höra av sig till mäklaren för frågor 🫣

I ditt fall hade jag definitivt hört av mig till mäklaren för att reklamera maskinen, samt det andra du upptäckt!
 
Som jag förstår det så är det i befintligt skick på kontraktsdagen som gäller.
Ska man vara petig så är det väl befintligt skick på kontraktsdagen plus normalt bruksslitage under tiden fram till tillträdet. Men med en vårdplikt. Så sakerna ska tas omhand så de inte försämras på något markant sätt utöver vad som sker av att någon bor i huset och använder dem normalt. Och att eventuella större skador, funktionsfel etc. som inträffar ska åtgärdas (eller mer vanligt ersättas med pengar för att köparen åtgärdar efter tillträdet).

Om man har satt i en helt ny kyl med rostfri front före visningen behöver man inte ha skyddsplasten kvar i fyra månader för att den fortfarande ska se 100% oanvänd ut vid tillträdet.
 
Jag hade att tvättmaskinen skulle ingå när jag köpte lägenheten min. Kommer på plats å det finns ingen tvättmaskin. Den var ganska uppenbar att säljaren fick ge mig ersättning för. Inte en sprillans ny men till en inte allt för gammal begagnad.
 
Har i landet har vi en speciell forsakring som de flesta saljare tecknar for ett ar nar de saljer huset. Forsakringen galler specifikt for alla vitvaror och for ett ar frammat aven om maskinerna ar mycket gamla och kostar ett par tusen (Svenska kr) att teckna. Om koparen vill ha kvar forsakringen stiger priset, men det gar. Det ar jatte praktiskt nar man saljer, for det ar aldrig nagot tjafs om nagot gar sonder.
 
Har funderat lite på ”hade inte kommit på tanken att klaga”. Det skaver för mig, för jag hade aldrig kommit på tanken att mörka (nej, jag kan inte vara helt säker på att den inte var hel sista gången de körde den och gick sönder första gången vi körde den, men som sagt; vi har hittat en annan grej som de garanterat vetat om, men inte informerat om).

Det är också sjukt besvärligt att inte ha en fungerande tvättmaskin, vi har ett barn som kissar på sig och ligger pga flytten efter med övrig tvätt också. Hade vi fått veta att den var trasig kunde vi ordnat så att den fungerade vid inflytt.
 
Efter ca 20 års husägande så är min erfarenhet att vitvaror kan paja från en dag till en annan. Jag hade exempelvis en torktumlare som pajade pga att jag inte använde den under en sommar. Jag hade alltså inte klagat utan helt sonika fixat en ny. Garanterat det snabbaste sättet att lösa det.
 
Det är också sjukt besvärligt att inte ha en fungerande tvättmaskin, vi har ett barn som kissar på sig och ligger pga flytten efter med övrig tvätt också. Hade vi fått veta att den var trasig kunde vi ordnat så att den fungerade vid inflytt.
Enklast är väl då att lyfta på luren och beställa en tvättmaskin med bortforsling av den gamla maskinen.
Och så ta frågan om ev ersättning vid ett senare tillfälle.
 
Efter ca 20 års husägande så är min erfarenhet att vitvaror kan paja från en dag till en annan. Jag hade exempelvis en torktumlare som pajade pga att jag inte använde den under en sommar. Jag hade alltså inte klagat utan helt sonika fixat en ny. Garanterat det snabbaste sättet att lösa det.

Enklast är väl då att lyfta på luren och beställa en tvättmaskin med bortforsling av den gamla maskinen.
Och så ta frågan om ev ersättning vid ett senare tillfälle.
Det är precis vad vi gjort, den kommer på måndag.

Hade det bara varit tvättmaskinen så hade jag kanske släppt det, men nu vet jag ju att de mörkat en annan grej så kommer ta upp även tvättmaskinen. Jag tycker det är fult att luras.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 311
Senast: Magiana
·
Hemmet Den här frågan handlar verkligen mer om hemmet än om hobby. :p Jag ber om ursäkt för den här tråkiga frågan, men jag är lite orolig och...
2
Svar
38
· Visningar
3 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp