Välja elavtal (utbruten från Köpa hus)

Jag tecknade avtal med Fortum. I och med att jag hade jämför5 olika kunde jag gå bort den fasta avgiften. Varje månd och la till priskollen. Jag har frågat om jag borde ha rörligt nen det var inget bra, men priskollen innebär att när Fortum ser att det kommer stiga högt kontaktar dom en om man kan under en viss tid, ett par gånger men max tre gånger per år och få låsa priserna på den låga nivån innan krisen är här.
 
I vintras så var det inte så farligt.
Det var vintern innan 22-23 som priserna var totalt extrema.
Just nu så är bundet ca 3 ggr högre i pris mot rörligt.
Jamen så var det ju! Det var ju förra året jag fick det där elstödet (trots att jag hade fastpris på 41 öre + moms och alltså inte drabbades alls)
 
Jag tecknade avtal med Fortum. I och med att jag hade jämför5 olika kunde jag gå bort den fasta avgiften. Varje månd och la till priskollen. Jag har frågat om jag borde ha rörligt nen det var inget bra, men priskollen innebär att när Fortum ser att det kommer stiga högt kontaktar dom en om man kan under en viss tid, ett par gånger men max tre gånger per år och få låsa priserna på den låga nivån innan krisen är här.
Men då har du väl rörligt?
 
Jag vet ju att rörligt lönar sig över tid, alltså de som valt det kommer billigare undan. Men fick du inte skitdryga räkningar i vintras?
Nu var det ju inte till mig du svarade men jag har spotpris. Hus på 210kvm (dock 2 år gammalt så ganska välisolerat och förhållandevis energisnålt). Vår dyraste den här vintern var på 2400:-. 1950kwh verkar det ha använts. Året innan hade vi annat bolag och jag vet inte var jag hittar fakturorna där. Den dyraste fakturan på 2 månader låg då på 6000:- minns jag. Tror det var december-januari och att december gick loss på ca 4000. Grannarna fick räkningar på 15 papp på sitt spotpris.

Vi har justerat uppvärmningen så det värmer mest när elen är billig, startar maskiner när elen är billig etc. Det funkar bra tycker jag men man får ju lära sig ett hänga upp sitt liv lite på elpriset 😁
 
Nu var det ju inte till mig du svarade men jag har spotpris. Hus på 210kvm (dock 2 år gammalt så ganska välisolerat och förhållandevis energisnålt). Vår dyraste den här vintern var på 2400:-. 1950kwh verkar det ha använts. Året innan hade vi annat bolag och jag vet inte var jag hittar fakturorna där. Den dyraste fakturan på 2 månader låg då på 6000:- minns jag. Tror det var december-januari och att december gick loss på ca 4000. Grannarna fick räkningar på 15 papp på sitt spotpris.

Vi har justerat uppvärmningen så det värmer mest när elen är billig, startar maskiner när elen är billig etc. Det funkar bra tycker jag men man får ju lära sig ett hänga upp sitt liv lite på elpriset 😁
För mig skulle sånt vara motiverande "Åh nu är det billigt, bäst att passa på att tvätta/diska osv". Jag tror att jag skulle bli mer effektiv av sånt, det blir liksom automatiskt dopaminpåslag av det hela då.
 
För mig skulle sånt vara motiverande "Åh nu är det billigt, bäst att passa på att tvätta/diska osv". Jag tror att jag skulle bli mer effektiv av sånt, det blir liksom automatiskt dopaminpåslag av det hela då.
När det var så hysteriskt dyrt som det var ett tag var det ofta billigt mitt i nätterna. Jag var inte så sugen på att dusch kl 2 på morgonen... :p När jag kollade på timpriser bestämde jag därför rätt snabbt att det nog inte skulle bli speciellt mycket billigare för mig.
 
Jag kör bara rörligt numer då jag historiskt redan har förlorat allt för stora summor på att betala premier för förmånen att ha bundna avtal.
Aha.
Jag har historiskt (30 år) lyckats mycket bra med att pricka rätt i att alternera bundet pris med rörligt pris.
Så den där tusenlappen har min leverantör med råge förlorat många gånger om.
T.ex. 47 öre över vintern 22-23 med en årsförbrukning på 30 000 kWh.

Jag tittar på vattenmagasin och hur kärnkraftverken ser ut att må.
Tid för revision är alltid orostider, en kvarglömd dammsugare t.ex.
 
Jamen så var det ju! Det var ju förra året jag fick det där elstödet (trots att jag hade fastpris på 41 öre + moms och alltså inte drabbades alls)
Jag fick också elstöd med på en stor förbrukning med fast pris på 47 öre.
De pengarna blev en del av min solcellsanläggning som förhoppningsvis sänker elpriset åt alla.
Det blev litet mindre skämmigt så.
När det används till att producera billig el till elnätet.
 
Men då har du väl rörligt?
Det låter som bundet med omteckningsrätt.
Man har då rätt att binda om om priset sjunker.

Jag har haft det och lyckats att hålla nere priset något enormt på det.
Min elleverantör har nog inte tjänat så bra på mig.
En gång så hade jag rörligt med pristak.
Och så stack priset iväg....
 
För mig skulle sånt vara motiverande "Åh nu är det billigt, bäst att passa på att tvätta/diska osv". Jag tror att jag skulle bli mer effektiv av sånt, det blir liksom automatiskt dopaminpåslag av det hela då.
Min syster hyr ett hus med fyra rum, källare, garage, diskmaskin och torktumlare och tvättmaskin. hon har sån el och har lyckats få samma elräkning som i tvårumslägenheten hon bodde i där det inte fanns diskmaskin och torktumlare i lägenheten. Hon har stenkoll på elen verkligen och kör maskiner när det är billigast helt enkelt.

Jag fick förslag att ha det när jag tecknade el för min nuvarande lägenhet men jag tackade nej, jag har diskmaskin och tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, men eftersom det är en lägenhet ska det vara tyst vid 22 och därför kan jag ju inte tvätta mitt i natten även om elen är billigare då tyvärr. Så min elräkning jag fick nu var högre än min systers för samma period.... trots att hon bor i Skåne och jag i Sörmland och hon väl fortfarande har lite dyrare el än vad jag har.
 
Min syster hyr ett hus med fyra rum, källare, garage, diskmaskin och torktumlare och tvättmaskin. hon har sån el och har lyckats få samma elräkning som i tvårumslägenheten hon bodde i där det inte fanns diskmaskin och torktumlare i lägenheten. Hon har stenkoll på elen verkligen och kör maskiner när det är billigast helt enkelt.

Jag fick förslag att ha det när jag tecknade el för min nuvarande lägenhet men jag tackade nej, jag har diskmaskin och tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, men eftersom det är en lägenhet ska det vara tyst vid 22 och därför kan jag ju inte tvätta mitt i natten även om elen är billigare då tyvärr. Så min elräkning jag fick nu var högre än min systers för samma period.... trots att hon bor i Skåne och jag i Sörmland och hon väl fortfarande har lite dyrare el än vad jag har.
Ja det kräver ju att man bor i hus där man får göra oljud oavsett tid på dygnet.

Jag har omvända "problemet", elen ingår i hyran, och jag har dessutom tvättstuga så tvätten blir "aldrig" gjord :rofl: Jag skulle behöva den extra moroten med pris osv.
 
Jag fick också elstöd med på en stor förbrukning med fast pris på 47 öre.
De pengarna blev en del av min solcellsanläggning som förhoppningsvis sänker elpriset åt alla.
Det blev litet mindre skämmigt så.
När det används till att producera billig el till elnätet.
Smart användning av elstödet!
Det låter som bundet med omteckningsrätt.
Man har då rätt att binda om om priset sjunker.

Jag har haft det och lyckats att hålla nere priset något enormt på det.
Min elleverantör har nog inte tjänat så bra på mig.
En gång så hade jag rörligt med pristak.
Och så stack priset iväg....
Jag kollade hos Fortum, det låter inte som det. Utan som ett rörligt pris som man kan binda i perioder om priset är på väg upp. Det kostar 49 kr/mån dock så det får man ju lägga på totalkostnaden.

Såhär
 
Jag tecknade avtal med Fortum. I och med att jag hade jämför5 olika kunde jag gå bort den fasta avgiften. Varje månd och la till priskollen. Jag har frågat om jag borde ha rörligt nen det var inget bra, men priskollen innebär att när Fortum ser att det kommer stiga högt kontaktar dom en om man kan under en viss tid, ett par gånger men max tre gånger per år och få låsa priserna på den låga nivån innan krisen är här.
Fortum har egen elproduktion och är stabila som leverantör.
Det är nog ett riktigt bra val tror jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp