🍂 Autumn variations 🍂

Nu Àr det höst!
Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag sĂ„ dĂ„ rĂ€knas det som höst tycker jag! SĂ„ dethĂ€r kommer vara min höst dagbok 🙂
SĂ„ för att skriva nĂ„gra saker som jag an tagligen kommer skriva om hĂ€r dĂ„ om jag inte blir bannad igen 🙃

Skolan
Jag började somsagt idag men idag var det bara lite info. Men vi ska göra planering imorgon men jag kommer att gÄ ungefÀr halv dagar iallafall!

HĂ€star
Somvanligt sĂ„ blir det nog endel om hĂ€star 🐮 För att bĂ„de sĂ„ rider jag pĂ„ en ridskola en gĂ„ng i veckan och jag har stall tid dĂ€r jag bor. Och nu sĂ„ letar vi Ă€ven efter en egen ponny tillmig!

GĂ„rden
Min mamma och pappa har köpt en gĂ„rd och dom flyttar dit denhĂ€r veckan! SĂ„ frĂ„n helgen iprincip sĂ„ Ă€r den bara gĂ„rden som Ă€r HEMMA! Och jag har ett eget hus dĂ€r och vi hĂ„ller pĂ„ fixa sĂ„ att vi ska ha hĂ€starna hemma ❀

Operation
Jag ska snart göra en jÀtte lÀskig och jobbig TYCKER JAG operation i det privata om rÄdet. SÄ jag kommer kanske skriva lite om det och Àven efter för att jag kommer kanske inte kunna rida pÄ ett tag dÄ osv.

Annat
SjÀlv klart sÄ kommer det Àven att vara om annat som min pojkvÀn och kompisar och min hund och alltmöjligt annat!

Och sen vill jag bara av sluta med tvÄ saker! Och det Àr:
1. Rubriken Àr frÄn ett Ed Sheeran album och jag bara tyckte det passade!
2. Jag kommer att TESTA att ha öppet för komentarer. Men om det blir tjaffs eller ifall jag eller mamma eller personal dĂ€r jag bor tycker att det inte funkar sĂ„ bra förmig sĂ„ kommer vi att Ă€ndra det. SĂ„ skriv gĂ€rna nĂ„n komentar om ni vill men var gĂ€rna snĂ€lla! ❀
 

Men heja dig :bow:
Jag hĂ„ller med massor (bĂ„da de senare inlĂ€ggen) och hoppas din dröm blir verklighet - att du fĂ„r en chans att hjĂ€lpa andra ♄
 
Klokt att du lyssnar pÄ dig sjÀlv och ditt mÄende :heart och verkligen tillÄter dig sjÀlv att mÄ bra genom att stanna hemma nÀr du behöver. Att lÀra kÀnna sina behov och lyssna pÄ sig sjÀlv. SÄ skönt att höra att du nu Àr vÀn med dig sjÀlv och inser att du Àr en fantastisk mÀnniska som har mycket att ge andra hÀr i vÀrlden. Jag hoppas dina drömmar blir verklighet. Jag Àr övertygad om att du kan komma dit med vilja och hÄrt jobb. :heart Jag tror pÄ dig till 100 procent!
 
Framtids tankar
Jag har försökt att tÀnka endel pÄ fram tiden. För att det Àr ju mycket som kommer Àndras nu i den nÀrmaste tiden. Jag kommer bli klar med grund skolan Àntligen och mitt mÄl Àr att bli klar denhÀr terminen. Jag kommer fylla 18 och bli "vuxen" i december som jag har varit liv rÀdd för i flera Är. Jag kommer flytta HEM och inte bo pÄ hvb mera. Utan antingen ibörjan i mammas och pappas hus eller i mitteget hus direkt! Jag kommer fÄ en egen ponny. SÄ ja MYCKET stora för Àndringar som Àven Àr mÄnga val för mig!
1. Skolan och fram tiden. Jag vet att jag vill jobba med att hjÀlpa ut satta barn och unga. För att jag har varit med om peddo Àckel osv och Àven extrem mobbing osv och detenda sÀttet som det har en "mening" Àr ifall jag har mina erfaren heter för att hjÀlpa andra. SÄ det VET jag att jag kommer göra.
SÄ jag tÀnker mycket vilka jobb jag skulle kunna ha och vilka ut bildingar som behövs osv. Tillexempel socionom eller olika sÄna. Och dÄ mÄste jag kanske tÀnka vad jag ska gÄ pÄ gymnasiet OM jag ihuvudtaget ska gÄ det. Men antingen vÄrd och omsorg men jag vet inte om det skulle passa förmig. Eller sam beteende vetenskap eller vad det heter men det Àr vÀldigt mycket en plugg linje tror jag och jag vet inte ifall jag skulle klara det NU Àven fast jag vet att jag skulle klara sjÀlva skolan. SÄ ja mycket tankar om det!
Och Àven sÄ finns ju folk högskola. Och pÄ ett sÀtt sÄ skulle jag hellre vilja gÄ det för det finns Àven linjer dÀr som Àr tillexempel an passade för autism och att man fÄr stöd i boende sitationen osv för att ut vecklas i vuxen livet och sÄnt. Och att kombi nera det med nÄt intresant liksom. Och pÄ ett sÀtt sÄ tror jag att det skulle passa bÀttre förmig men jag vet inte. Och jag vet inte om jag skulle vilja bo pÄ internat heller Àven fast jag har kollat upp lite om nÄgra skolor som Àr ganska sÄ nÀra.
Men ja Àven med gymnasiet sÄ vet jag inte vilken skola om jag skulle gÄ gymnasiet. För att nÀr jag bor HEMMA pÄ vÄran gÄrd sÄ kommer jag bo nÀrmare enannan stad med gymnasie skola i. Men det Àr inte jÀtte lÄngt till den skolan som jag gÄr pÄ nu heller och det Àr ju samma skola som nÄgra jag kÀnner gÄr pÄ och jag kÀnner igen skolan och tillexempel kuratorn bi trÀdande rektorn osv vet vem jag Àr och lite mina be hov osv. Men jag kommer egentligen som "höra till" denandra staden men i gymnasiet sÄ fÄr man vÀl söka var man vill?
2. Ponny tankar. Jag och mamma var och kollade pÄ en ponny igÄr och vi har Àven pratat endel om enannan ponny och jag tycker att det Àr extremt svÄrt och jobbigt att veta hur jag ska tÀnka!
Och jag vill inte skriva förmycket hÀr efter som att nÄn kanske kan fatta vem nÄn av dom Àr osv och det vill jag inte. Men kan sÀga att denena ponnyn Àr en som jag har kÀnt förut och förut sÄ var den min dröm ponny. Men jag vet inte nu för att det Àr endel saker som gör sÄ den inte kÀnns "perfekt" NU Àven fast den var det förut.
Och denandra Àr kanske mera "perfekt" NU men den Àr lÀngre frÄn hur jag har tÀnkt att min ponny ska vara. Plus att jag vet inte om det Àr "vÀrt" det för att den Àr lite mot det Àldre hÄllet osv.
3. Livs förÀndringar. Somsagt jag kommer att rÀknas som vuxen snart och jag tycker att det Àr vÀldigt lÀskigt och jobbigt. Jag vet liksom inte hur jag ska klara "allt" sjÀlv och att vara "vuxen"! Och jag vet inte om det skulle vara bÀst att bo med mamma och pappa först eller sjÀlv direkt.
DethÀr Àr kanske extremt o intresant för andra att lÀsa. Men det skulle ju vara mera som en trygg het och ett mellan steg att bo med mamma och pappa ibörjan. Men det kÀnns ocksÄ som en mycket större risk för att dom behöver hjÀlpa mig mera dÄ. Jag har ju an tagligen rÀtt för att fÄ endel hjÀlp hemma om det behövs. Men det kÀnns iallafall som större risk att inte fÄ det ifall jag bor med mamma och pappa plus att jag kanske kan vara mera sjÀlv stÀndig om jag bor sjÀlv.
Men om jag INTE fÄr hjÀlp eller inte "bra" hjÀlp eller whatever utan ifall mamma och pappa ÀndÄ mÄste hjÀlpa mig med mycket sÄ Àr det ju kanske enklare för dom ifall vi bor i samma hus.
Och ja det kommer vÀl an tagligen att vara nÄt möte om det osv men jag tÀnker ÀndÄ mycket pÄ det och vad som skulle vara "bÀst" osv.
Och bara allting att flytta frÄn hvb och allt sÄnt. DethÀr Àr ju som "vanligt" för mig nu sÄ det bara kÀnns jÀtte konstigt att jag inte kommer bo hÀr om nÄgra mÄnader. Och liksom inte ha nÄn personal i nÀr heten utan jag ska bara klara migsjÀlv? Inte ha en kontakt person i personalen inte ha stall tid inte ha grupp samtal inte ha egna mat dagar osv. Och ingen som sÀger nÀr det mÄste vara tyst nÀr jag kan ha telefonen ingen som har liksom all koll utan det kommer vara JAG som ska ha det?? SÄ det kÀnns lite som hur ska jag klara det?
Men ja jag vet att jag kommer att rÀknas som "redo" för det och jag kommer an tagligen att ha kvar psykologen ett tag. Och det finns ju somsagt annan hjÀlp ocksÄ och ja jag Àr heltenkelt inte som "körd" för att jag inte kommer bo kvar pÄ hvb men det kÀnns ÀndÄ konstigt och ganska sÄ lÀskigt!
 
FörstÄr att det Àr mÄnga förÀndringar för dig pÄ gÄng nu och att det kan kÀnnas bÄde jobbigt, skrÀmmande men ocksÄ förvÀntansfull. Det Àr klart att det Àr en stor förÀndring att flytta frÄn hvb till nÄgot eget för dig. Jag hade nog precis samma kÀnslor inför att bli 18 Är men det som var bra var att jag insÄg att allt inte behövde hÀnda pÄ en gÄng utan man kan ta det steg för steg. Liksom att man inte mÄste klara av saker direkt bara för att man Àr vuxen i lagens mening. Det var inte sÄ att man vaknade upp den dagen man blir 18 Är och sÄ Àr allt förÀndrat.

Om du har nÄgra specifika funderingar just kring folkhögskola sÄ fÄr du gÀrna skicka ett pm om du vill. Jag gick pÄ tre olika folkhögskolor nÀr jag var yngre och lÀste in bÄde högstadiet och gymnasiet pÄ folkhögskola. Det Àr ett antal Är sen nu och en del har ju sÄklart förÀndrats men jag kÀnner till skolformen vÀldigt vÀl!
 
🎄 100 dagar 🎄
200w.webp

 
🎄 100 dagar 🎄
Jag vet inte varför det blev konstigt men jag kunde inte skriva nÄnting i det förra inlÀgget.
Men det Ă€r HUNDRA DAGAR till jul afton idag!! 😍
Jag lĂ€ngtar sĂ„Ă„ mycket fast det Ă€r lĂ€skigt ocksĂ„. För att i jul sĂ„ kommer jag an tagligen att bo hemma! Och jag hoppas sĂ„Ă„ mycket att jag Ă€r klar med grund skolan och att jag har hittat MIN ponny dĂ„! 😍
Och tĂ€nk en jul pĂ„ VÅRAN gĂ„rd med ett eget stall och mitteget hus och allting!
Och i Ă„r kommer vara det första Ă„ret sen jag var liten som jag inte kommer lĂ„ta anorexi monstret pĂ„ verka mig detminsta. Utan jag kommer Ă€ta allt jul godis och baka jul saker och testa jul mat och Ă€ta jul bord pĂ„ resturang osv och ha dom klĂ€derna jag vill ha o avsett hur tjock jag Ă€r 🎅
SÄ ja nu Àr det mitten av september. Sen Àr det oktober = halloween mÄnaden! SÄ dÄ kan man ha halloween pynt iallafall och lite mysigt.
Sen heltplötsligt sĂ„ Ă€r det november och dĂ„ kan det komma snö om man har tur!! ☃ Och man kan börja jul pynta och fixa jul klappar osv ❀ AlltsĂ„ jag lĂ€ngtar sĂ„Ă„Ă„ sĂ„Ă„Ă„ mycket och jag bara vet att dethĂ€r kommer bli den bĂ€sta julen nĂ„nsin!! đŸŽ„â„ïžđŸŽ„â„ïž
 
Åh nu fick jag massa julkĂ€nsla ocksĂ„ vilket fint inlĂ€gg! :)🎅🎄
Mysigt ❀❀ Det var frost hĂ€r imorse och det kĂ€nns vĂ€ldigt passande liksom nĂ€r det Ă€r exakt 100 dagar tills jul!
Nu blev jag lite sugen att börja göra jul pyssel bara fördet 😍 Kanske ska göra massa hemma gjorda jul kort i Ă„r för det Ă€r mitt favvo jul pyssel 🎄
 
Äntligen
Jag hinner inte skriva sĂ„mycket justnu men idag har jag Ă€ntligen ridit igen! 😍 Egentligen sĂ„ "fĂ„r" jag rida imorgon men jag tyckte att jag kunde idag. Och jag var jĂ€tte nervös innan för att jag var o rolig ifall det skulle göra ont osv men det gick bra!
Jag red inte sĂ„ lĂ€nge idag och bara skrittade men Ă€ndĂ„ ❀
Det har varit vĂ€ldigt jobbigt frĂ„n i söndags kvĂ€ll sĂ„ jag behövde VERKLIGEN att det gick bra med ridningen idag sĂ„ det var sĂ„Ă„Ă„ skönt! ❀ Och jag lĂ€ngtar vĂ€ldigt vĂ€ldigt mycket tills att jag hittar min egen ponny!
 
Saknad
Vissa dagar bara Ă€r mera jobbiga och det Ă€r okej att det Ă€r sĂ„. Även fast det Ă€r jobbigt.
Idag sĂ„ saknar jag min bĂ€sta kompis sĂ„Ă„Ă„Ă„ mycket!! Även fast hon "bara" bor ungefĂ€r 10 mil bort nu men vi kan inte ses helatiden som förut. Och det Ă€r stor skillnad att prata online eller Ă€ven i telefon eller video samtal mot att um gĂ„s irl och sitta och prata och ha sleep over och fixa hĂ„ret och hĂ„lla pĂ„ med smink och baka och leka med min hund osv.
Och för att jag saknar henne och för vissa andledningar som jag inte kan skriva hĂ€r sĂ„ saknar jag Ă€ven vissa andra som jag kanske har varit vĂ€n med förut men inte lĂ€ngre eller som vĂ€n relationen Ă€r helt Ă€ndrad nu mot förut. Även fast jag kanske inte skulle ha dom jĂ€tte fina och bra vĂ€nnerna som jag har nu ifall domandra relationerna hade varit som förut. SĂ„ dĂ„ Ă€r det ju bra att dom gav ut rymme för andra relationer osv men Ă€ndĂ„ jobbigt nu.
Plus sĂ„ saknar jag min hund B och min lĂ„ne hund M EXTREMT mycket 💔😭 Jag VET att dom har det under bart i hund himlen och dom Ă€r sĂ€kert kompisar ❀ Och jag VET att min hund hĂ€r behöver mig nu och jag vill inte lĂ€mna han heller men jag skulle sĂ„Ă„Ă„ mycket önska att man bara kunde fĂ„ hĂ€lsa pĂ„ i himlen iallafall och bara se som gosa med dom sĂ€ga hurmycket jag Ă€lskar dom och ge dom deras favvo godis ❀❀
Och ja jag har oftast inte sĂ„mycket sĂ„na hĂ€r tankar nu men jag saknar mitt "gamla" liv som var innan allt dĂ„ligt. SĂ„ jag jag trott att det var innan jag var 11 men jag har in sett att det nog var Ă€nnu tidigare och att det som hĂ€nde dĂ„ var en andledning för att jag blev sjuk frĂ„nbörjan. Det och att jag var mobbad och att jag hade autism och adhd osv fast varisig jag eller nĂ„nannan visste det sĂ„ jag hade bara extremt höga krav frĂ„n alla sĂ„ gick det Ă„t h*lvete heltenkelt 🙃 Men jag saknar mitt liv INNAN det nĂ€r jag var ett litet o skyldigt barn och B var min bĂ€sta kompis och mamma och pappa var mina trygg heter och domenda som jag behövde ❀ DET saknar jag!!
 
Mardrömmar
Idag Ă€r jag hemma frĂ„n skolan sĂ„ jag ska plugga sjĂ€lv idag. Men ville bara skriva lite först om dethĂ€r plus sĂ„ Ă€r jag inte precis jĂ€tte mottiverad att plugga 🙃 Men ja jag ska göra det sen iallafall.

Men okej varför jag Àr hemma idag Àr för att jag har sovit extremt dÄligt inatt och har ganska sÄ mycket Ängest och jobbiga tankar osv. SÄ det Àr heltenkelt bÀttre att jag tar en lugn dag idag dÄ. Och varför jag har sovit sÄ dÄligt Àr för att jag drömde mardrömmar som jag tÀnkte skriva lite om.

1. Den första drömmen var att det var krig. SÄ blandannat hade militÀren ifrÄn det andra landet ocku perat hÀr och dom hade tagit vÄran bil osv. SÄ jag skulle pÄ nÄnting viktigt men jag missade det för att vi inte hade nÄn bil. Och sen skulle jag vÀnta i en annan bil sÄ jag och min hund satt i bilen och vÀntade pÄ mamma. Och dÄ sÄg vi ett flyg plan som slÀppte ut nÄnting typ nÄn gift gas eller nÄnting. Och vi var ju inne i bilen sÄ vi fick det inte pÄ oss liksom men mamma var ju dÀrute och jag visste inte om hon fick det pÄ sig eller nÄnting och jag kunde inte lÀmna bilen som vi var i. Och ja det var heltenkelt panik.

2. Den andra drömmen var att jag var pÄ nÄn internat skola. Och sen hÀnde nÄnting dÀr sÄ vissa be hövde fly liksom och dÄ var jag med nÄgra som gjorde det. Och sen var det mera som en film med en huvud person sÄ dÄ var det inte JAG liksom. Men det var en tjej och hennes pojkvÀn iallafall och nÄgra till. Och dom var pÄ nÄn lerig Àng och nÄnting hÀnde sÄ hon trodde att hennes pojkvÀn dog. Och sen var dom pÄvÀg in i skolan senare igen och det hon inte visste var att hennes pojkvÀn var redan i skolan. Men sen nÀr hon skulle gÄ in sÄ var det en varg som skulle döda henne men dÄ stÀngde hon in den i skolan istÀllet. SÄ hon iprincip "offrade" dom som var i skolan sÄ Àven sin pojkvÀn men det visste hon ju inte. Men ja sen blev det panik inne i skolan och alla skrek och hon som spelade o skyldig. Och sen gömde alla sig i en trappa och heltplötsligt sÄ stog vargen dÀr och sa typ "Du som sitter i hörnet! Kom hit!" och dÄ var det sÄklart den tjejen. Och alla andra flyttade undan sig och dÄ heltplötsligt försvann vargen och nÄn sa att den tjejen behövde bli in lagd pÄ bup för att fÄ hjÀlp. Och sen var den drömmen slut.

SĂ„ ja vĂ€ldigt konstiga drömmar men Ă€ven vĂ€ldigt uppen bart varför jag drömde dom och att det Ă€r som hjĂ€rnan som be arbetar saker. SĂ„ ja att det Ă€r krig och att jag tĂ€nker pĂ„ gymnasiet och att jag lĂ€ste om en varg attack och allt sĂ„nt. Men det Ă€r iallafall vĂ€ldigt jobbigt och jag Ă€r extremt trött idag och somsagt har mycket Ă„ngest och jobbiga tankar sĂ„ dĂ„ ska jag heltenkelt vara hemma med min hund och ladda mitt batteri och plugga i minegen takt i lugn och ro ❀
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag tÀnkte göra en dagboks trÄd hÀr. Inte för jag har nÄt jÀtte viktigt att skriva om eller att jag tror att jÀtte mÄnga Àr sÄ...
2
Svar
23
· Visningar
3 698
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Dagbok ..... UngefÀr april-juni Àr de mÄnader som jag tycker det kÀnns bra pÄ jobbet. Jag tror att det beror pÄ att dagarna dÄ börjar bli...
Svar
0
· Visningar
237
  • Artikel
Dagbok FortsÀttning frÄn VGV Kids. Vi trÀffade en sköterska pÄ nÀrakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt fÄ grepp om varför han...
Svar
11
· Visningar
1 543
L
  • LĂ„st
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmĂ€lt en sak som har hĂ€nt. Och dĂ„ sĂ€ger flera att det Ă€r bra och rĂ€tt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte sĂ„...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 277
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp