Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja korta bitar. Utan ryttare inga problem längre, men med är det lite svarare. Men det kommer. Han är en riktig naturtöltare.
Som min då. Han hade lite svårare för traven under ryttare i början och super flott utan.
Men efter mycket träning så börjar den jävlar i mig bli bra. :angel: Riktigt fin häst! Vem är pappan?
 
Ska du visa din nästa år? Funder fram och tillbaka om jag ska visa killarna själv eller ej. Har inga problem att visa andra hästar med de egna är lite svårare, lite mer nervöst.
Förhoppningen är en visning på Strömsholm, den är i juli. Beror på honom, känns det ok så visas han, annars väntat vi ett år till.
Det är Johanna Elgholm som kommer visa honom. Aldrig visat själv och kommer nog aldrig göra :angel:
 
Gick en liten promenad med Ljómi igår och efter det tömkörde jag Laukur i skogen. Mina fina pojkar :love: Glad att jag orkar så mycket trots att jag går i graviditetsvecka 31 i morgon!

10850302_10203351387492383_1036192003166428553_n.jpg


644387_10203351725940844_4158384695992204062_n.jpg


10406936_10203351641258727_7939061922237745839_n.jpg
 
Har aldrig åldersnoja för egen del (fyllde just 34) men för ponnyns har jag börjat få det inför varje nyår numera. Hon blir 14! Nyss var hon ju åtta!

(Jag vet att det inte är nån direkt ålder, men ÄNDÅ, hon blir verkligen inte yngre.)
 
Det har hänt lite på hästfronten för min del. Efter mycket funderande fram och tillbaka under ganska lång tid bestämde jag mig för att sälja min häst eftersom vi inte riktigt passar ihop. Hon för vaken och känslig, jag lätt för att bli skrämd på grund av en gammal ridrädsla. Det blev för mycket begränsningar på grund av rädsla just på henne och så vill inte jag leva mitt hästliv. Det blev en kanonlösning för alla där en kompis köpte henne och hon står kvar i samma stall! Alla nöjda!

Nu letar jag ny häst, och det ska vara en trygg, bussig kompis. Jag funderar lite över att titta även på lite äldre hästar, runt 15 år. Vad har ni för erfarenheter kring det? Är de pigga och friska borde de ha många år kvar, och jag vill fritidsrida i skog och mark, samt träna på bana men har inga tävlingsambitioner. Vad ska man tänka på när man köper och har en äldre häst?
 
Det har hänt lite på hästfronten för min del. Efter mycket funderande fram och tillbaka under ganska lång tid bestämde jag mig för att sälja min häst eftersom vi inte riktigt passar ihop. Hon för vaken och känslig, jag lätt för att bli skrämd på grund av en gammal ridrädsla. Det blev för mycket begränsningar på grund av rädsla just på henne och så vill inte jag leva mitt hästliv. Det blev en kanonlösning för alla där en kompis köpte henne och hon står kvar i samma stall! Alla nöjda!

Nu letar jag ny häst, och det ska vara en trygg, bussig kompis. Jag funderar lite över att titta även på lite äldre hästar, runt 15 år. Vad har ni för erfarenheter kring det? Är de pigga och friska borde de ha många år kvar, och jag vill fritidsrida i skog och mark, samt träna på bana men har inga tävlingsambitioner. Vad ska man tänka på när man köper och har en äldre häst?
Jag tycker att åldern inte är så stor faktor för om hästen är het eller lugn. Är det en livlig och känslig individ så hänger det i, en ung lugn individ kan vara lika trygg som en äldre. Dock har ju en äldre mer erfarenhet i olika situationer.

Skönt att det blev bra med försäljningen av din häst, lycka till med att hitta en ny!
 
Vissa stunder i livet är magiska... :heart

Uteritt idag, i en skog som var pudrad med nysnö... Två underbara, härligt pigga och glada små skogstroll... Jag och min dotter, på älskad drömhäst och hennes lika älskade dotter...Min egen lilla raggsock, som i sin iver idag uppfunnit minst TVÅ nya gångarter... ;)

God Jul, allihop! :)
 
Det har hänt lite på hästfronten för min del. Efter mycket funderande fram och tillbaka under ganska lång tid bestämde jag mig för att sälja min häst eftersom vi inte riktigt passar ihop. Hon för vaken och känslig, jag lätt för att bli skrämd på grund av en gammal ridrädsla. Det blev för mycket begränsningar på grund av rädsla just på henne och så vill inte jag leva mitt hästliv. Det blev en kanonlösning för alla där en kompis köpte henne och hon står kvar i samma stall! Alla nöjda!

Nu letar jag ny häst, och det ska vara en trygg, bussig kompis. Jag funderar lite över att titta även på lite äldre hästar, runt 15 år. Vad har ni för erfarenheter kring det? Är de pigga och friska borde de ha många år kvar, och jag vill fritidsrida i skog och mark, samt träna på bana men har inga tävlingsambitioner. Vad ska man tänka på när man köper och har en äldre häst?
Förståndigt gjort, livet är för kort och det kostar så mycket med hästarna, man ska inte vara rädd när man rider!

Håller med Milene, det behöver inte hänga på åldern om det är en lugn eller mer het individ.
Själv hittade jag en mogen gentleman, då 16, som gått både turridning o ridskola, samt varit privat ett år. Det klickade direkt när jag satt upp.:love:Sen gick han igenom besiktningen med MVG, bara att handla! Det bästa jag gjort, rider som du mest i skogen, lite lektioner o kurser och har SÅ roligt! Så skönt med en erfaren herre som varit med, inget är konstigt, rida med andra, luciatåg, flaggor, lasta o åka...det mesta tar han med upphöjt lugn.
Han är inte den mest lättöltade, så jag får kämpa en del med ridningen. Han har ju som sagt gått på ridskola... men jag är aldrig rädd och har kul.
Han är pigg och frisk, det är viktigt att kolla upp ordentligt före köp. Kollade också referenser om tidigare ägare, samt pratade med denne.
Skötseln av en lite mognare häst är väl inte så annorlunda, man ska ju vara rädd om dom,som med alla. De ska hållas igång, inga längre viloperioder, och vikten får man se upp med, vår stötesten:angel:

Detta är mina erfarenheter, andra har säkert annat att komma med.
Lycka till med hästletandet, förr eller senare hittar han dig!
 
Passade på och njöt av solen medans pålle fick rasa av sig jul-ledigheten. :)
DSC_0583.jpg

Blev även ny frisyr då han ändå går med täcke pga leran som envisades tills igår :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
299
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 598
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 773
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp