Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Alfakrulls vilken tur att han lyckades missa ögat! Det läker nog fort.

Nu ska jag till stallet och göra i ordning box, skruva upp vattenhink osv till min nya häst som vi hämtar imorgon! Det ska bli så roligt och det känns så bra! Har även tvättat borstar och lite andra prylar.. och en del nytt har det ju också blivit såklart ;)
 
Jag är så ridsugen att jag snart spricker. Struntar fullständigt i vilket väder det är -jag vill ut och träna min underbara häst!
Ska erkänna att jag fuskade lite för 2 veckor sedan när vår nya sadel kom, var ju tvungen att prova den en liiiten snabbig på ovalbanan :idea:
Trots björnpäls och barfota så bjöd han på en sådan jäkla ridkänsla :love::love:

Dragna vargtänder, grym hovslagare och bästa stallplatsen - vi är redo för 2015 :bump::banana:
 
@Alfakrulls Åh, aj! Men som sagt, skönt att ögat missades!

*kl*

Här har jag kommit hem från semestern och har nu friserat "gangstern" (ja, hon kallas så av Pappa, liten och kaxig verkar vara hennes grej). Hon har så mkt motor o är grymt rolig att rida, men behöver lite stabilitet och styrka för traven. Planen är att varva klättring, handhästande o mycket uteritter och hela tiden ha fokus på lydnad. Hon är inte nervig alls, men gillar att springa fort... :D

Bilderna är från dagarna innan jul, vet inte om jag visat dem?

10882215_10152438972551780_6305260782812300925_n.jpg


1610856_10152504660781780_7519363726922498458_n.jpg


Den snälla stora "Lillan" är inte lika snäll o trygg längre utan tvärtom ganska busig o börjar även visa lite nerv. Tror de nästan 100 kilon som hon minskat sedan hon kom har gjort sitt till. Idag var jag (tack vare det härliga vädret...) tacksam för att vi har ridhus på nära avstånd. Vi var nere o trängdes med PRE:es, ponnys och stora dressyrhästar - mycket bra miljöträning...!

På fredag är det Atli-kurs som gäller, ska bli superskoj!
 
Idag har vi tävlat! Bara en inofficiell skojtävling, och roligt hade vi! Massor av publik på läktaren och många fina ekipage samt otroligt god stämning :up:
Det här med seriöst är inte riktigt våran grej (eller @Freyr ? :angel: ), så den inledande firmakeppnin gick sådär... Grabben har ju precis börjat tölta "på riktigt", så vi försökte oss inte ens på det inne i ridhuset med 11 andra hästar. Hans mediokra trav och galopp räcker inte så långt då :p Men lika glada var vi för det, var bara med då det ingick i kostnaden till dagens stora begivenhet!
Nämligen maskeradtävling och Team-Boost! (typ lätt hinderbana, var slalom, korridor i S-form och volt samt lite styrning i full fart :p ). Detta utfördes i lagtävling; antingen 2 eller 4 i laget. Jag och stallkompisen vann såklart både hinderbanan och maskeraden, utklassning i båda! Så sjukt roligt!!! :bump::banana: Bullen är världens coolaste häst, hade bara provat outfiten på gången kvällen innan, men han brydde sig inte det minsta om att min turban typ fladdrade efter eller att hans främre puckel hängde ner på ena bogen :eek:
(bilden är efter ärevarvet, så hans hals har... trasslat sig lite)

20150110_143128_zps3eea5637.jpg

Det behövdes riktigt lagarbete för att få oss klara! :love:
20150110_141230_zps1faaa4bc.jpg
 
@Bliss Du måste visa din nya häst! Ordentlig presentation tack! :)
kommer! Igår var det dock storm och regn på tvären så några fina bilder blev det inte hoppas på lite bättre förutsättningar idag.

Min nya häst är en valack född 07, silvermusblack e. Flipi från Österåker. Han är en trygg, lugn och cool kille. Fyrgångare med mjuka gångarter, underbar galopp!
Jag tror att jag har hittat en riktig pärla till bussig kompis att ha i många många år. Rida ut och träna, ja hitta på en massa skoj med. En häst att lita på och som jag kan få upp självförtroendet med litegrann .
Första dygnet har gått jättebra och han tar det hela med ro . Jag är så glad över min nya kompis och det ska bli så roligt att lära känna varandra!
 
kommer! Igår var det dock storm och regn på tvären så några fina bilder blev det inte hoppas på lite bättre förutsättningar idag.

Min nya häst är en valack född 07, silvermusblack e. Flipi från Österåker. Han är en trygg, lugn och cool kille. Fyrgångare med mjuka gångarter, underbar galopp!
Jag tror att jag har hittat en riktig pärla till bussig kompis att ha i många många år. Rida ut och träna, ja hitta på en massa skoj med. En häst att lita på och som jag kan få upp självförtroendet med litegrann .
Första dygnet har gått jättebra och han tar det hela med ro . Jag är så glad över min nya kompis och det ska bli så roligt att lära känna varandra!

Låter ju helt perfekt! :)
Ja jisses vad det blåste igår, ska tydligen va risk för storm ikväll också. Hoppas det inte blir så.
Vi ska prova oss på en förhoppningsvis lugn tur nu om en stund och hoppas det inte blåser allt för mycket än.
Sol har vilat en vecka pga jobb och väder, med lite blåst på det blir hon nog rätt alert. :P
 
Hur har det gått för er alla i stormen?
Här hemma (dk) fick hästarna vara inne igår, var rädd för att det skulle välta träd i hagen:( två dagar ofrivillig paus... Men idag kör vi till ridhallen för lite "trimmning" :p
 
Hur har det gått för er alla i stormen?
Här hemma (dk) fick hästarna vara inne igår, var rädd för att det skulle välta träd i hagen:( två dagar ofrivillig paus... Men idag kör vi till ridhallen för lite "trimmning" :p

I gävle har det varit helt OK. Stora snömängder och en del drivbildning, besvärligt för bilar och tåg och sånt där. :cool: Hästarna har gått kvar i flocken på lösdriften och har klarat sig bra. Idag ska vi ut och busgaloppera i 35cm nysnö. :D
 
Flyttat till nya stället och än så länge verkar det toppen. Det är en stoflock på 7-8 (?) individer som är stabil med två stadiga vuxna ston i toppen och ett litet föl +ett gäng vuxna vettiga ston. Alla har superfint språk och respekterar varandra - även Saga som är ny och osäker och mest vill vara ifred eller hälsa försiktigt på den snällaste :)

Red med en ny stallkamrat igår och hennes urtjusiga sto som har ett blup på över 120 (stackars Saga är sämst och fulast i flocken, hon är nog tacksam över att vara helklippt och täckad :laugh:).
 
Idag har vi tävlat! Bara en inofficiell skojtävling, och roligt hade vi! Massor av publik på läktaren och många fina ekipage samt otroligt god stämning :up:
Det här med seriöst är inte riktigt våran grej (eller @Freyr ? :angel: ), så den inledande firmakeppnin gick sådär... Grabben har ju precis börjat tölta "på riktigt", så vi försökte oss inte ens på det inne i ridhuset med 11 andra hästar. Hans mediokra trav och galopp räcker inte så långt då :p Men lika glada var vi för det, var bara med då det ingick i kostnaden till dagens stora begivenhet!
Nämligen maskeradtävling och Team-Boost! (typ lätt hinderbana, var slalom, korridor i S-form och volt samt lite styrning i full fart :p ). Detta utfördes i lagtävling; antingen 2 eller 4 i laget. Jag och stallkompisen vann såklart både hinderbanan och maskeraden, utklassning i båda! Så sjukt roligt!!! :bump::banana: Bullen är världens coolaste häst, hade bara provat outfiten på gången kvällen innan, men han brydde sig inte det minsta om att min turban typ fladdrade efter eller att hans främre puckel hängde ner på ena bogen :eek:
(bilden är efter ärevarvet, så hans hals har... trasslat sig lite)

20150110_143128_zps3eea5637.jpg

Det behövdes riktigt lagarbete för att få oss klara! :love:
20150110_141230_zps1faaa4bc.jpg

Ha, ha!!! Så det var DU som red kamel?!!! Jag fick redan i går kväll se några bilder från tävlingen på fb - bl a en där du får en puss av din "kamel" - men det var alldeles för små bilder för att jag skulle kunna känna igen dig i turbanen... och man får väl säga att Bullen var rätt olik sig också! Inte som vi brukar se er vid tävlingarna i Ragvaldsträsk i alla fall...! (Men du får be dem införa en liknande klass så att ni får totaldominera även där?!)
 
KL

Har precis satt igång mina hästar efter vintervilan. Planen för femåringen är att utbilda henne 3-4 månader till och sedan sälja. Tänker att det är lättare att hitta en passande ryttare + få upp priset om hon är mer än grundriden som idag. Men efter att ha kikat lite på annonssidor blir jag osäker. Får man verkligen så mycket mer för en yngre häst som är lite mer utbildad, men inte tävlad/visad, än en grundriden? Vad tror ni? Kanske blir plus minus noll egentligen om man räknar på vad de kostar att ha henne de månader som hon vidareutbildas. Vad är egentligen ett rimligt pris på en lättväxlad ridhäst med medelaktion och superlynne? :confused:



Lilla Mist som älskar snö:love:
10294352_10205111586285954_1758326219707133038_n.jpg
 
Icke-töltsatta verkar inte gå att sälja alls, så det är nog viktigast, att tölten sitter.

Jo, det är klart! Om alla gångarter sitter stadigt och den kan flytta för skänkeln, ridas ut själv etc (grundriden), får man så mycket mer då verkligen om den är mer utbildad? ett - två års gångartsutveckling kan förstås ge mycket mer men om det rör sig om tre - fyra månader...kanske inte
 
Jo, det är klart! Om alla gångarter sitter stadigt och den kan flytta för skänkeln, ridas ut själv etc (grundriden), får man så mycket mer då verkligen om den är mer utbildad? ett - två års gångartsutveckling kan förstås ge mycket mer men om det rör sig om tre - fyra månader...kanske inte
Det tror jag faktiskt inte. Jag har haft stenkoll på marknaden får en kompis räkning (och kollat unghästar för egen räkning) och det verkar som att just töltsatt är nyckelordet för att få några intresserade överhuvudtaget, sen verkar det inte så noga. Sen vet ju inte jag vad som händer väl på provridningen, då kanske det spelar roll, men det är mitt intryck.

Stabil, väluppfostrad (beskrivs ofta som snäll) och töltsatt verkar locka.
 
@Venus_in_Furs
Tycker att du tänker helt rätt!

Jag tror inte att du gör någon större vinst men du ger hästen en schysst knuff vidare i livet om du själv lägger lite mer jobb och därmed ökar chanserna att hitta rätt ryttare om några månader. Risken om du lägger ut annonsen nu men inte får sålt förrän till sommaren är att folk har sett hästen på marknaden i flera månader och kanske inte lockas att köpa för ~10k mer när prisökningen kommer iom utbildningen.
 
Senast ändrad:
Vi har fått 30 cm nysnö, idag var vi ut på en riktig sagoritt! Galopp i uppkörda skoterspår, pulsa i skritt genom orörd snö, snö som yr runt hovarna i tölt! :D

Insåg idag att min häst är i riktigt bra kondition. De andra var flåsiga och svettiga men hon knappt ens varm. Känns stark, glad och villig att rida.
 
Här stormade det en hel del i natt. Pållarna gick ute på lösdriften men är till största delen öppet landskap. Dock blev det trädröjning istället för ridning. Låg några granar på staketet. :( Elen var borta i ca 12h i stallet. Hemma saknas den fortfarande men som tur är har vi tillgång till eget elverk :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
305
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 604
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 773
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp