Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
På Måndag ska jag testa att rida Askur på vanligt tredelat igen. Får för mig att han inte gillar det raka bettet alls. :crazy: Han är vanligtvis en riktig "tuggare" och har alltid läppstift efter varje ridpass men efter att jag bytte bett så känns han bara obekväm i det. :confused:
 
mms_img-419376257.jpg

I går har jag provkört denna söting. Var högt o vingligt då hon bara är 3.
 
Idag var det träning för nya tränaren igen. Var ju lite osäker förra gången om det var en bra matchning. Idag kändes det tusen gånger bättre, vi var mycket mer på samma plan.

Fick beröm för Sols utveckling (som ju i ärlighetens namn inte var riktigt så stor som hon upplevde, bara de att förra gången gick hon inte så bra som hon kunde gjort) och pepp inför nästa gång.
Känns som att jag har ett bra upplägg nu som passar oss. Så nu kör vi på! :)
 
December blir ganska lugnt här för oss. Någon vecka vila, och lite nedtrappning. Inga träningar för tränare inplanerade. Blir kanske 2 veckor vila över jul och nyår, och innan det kör vi mycket ut och mysa.

Hösten har inneburit stor utveckling för oss, det har hänt massor både med Tyra och med min ridning, det har verkligen varit jätteroligt att träna intensivt och målinriktat hela hösten, men nu ska Tyra få smälta det lite. :)

I helgen var jag på SIHS och blev inspirerad av Ingrid Klimkes clinic, så kanske vi börjar jobba lite mer med bommar sedan i januari. :p

Var hemma hos en kompis som är dressyrryttare, och hennes ena dressyrkompis fällde kommentaren "Åh vad... Gulligt!" när jag svarade Islandshäst när hen frågade vad jag hade för häst. Vi pratade lite träning och ridning och kom ständigt fram till personers riktigt tråkiga fördomar om islandshästar. Hen lyckades på något sätt verkligen få mig att känna mig mindre.. Även då vi faktiskt kom fram till att hen tränar sin Frieser och jag tränar min islandshäst på väldigt liknande sätt, strävar efter samma saker, de verkade vara ungefär på samma ställe i utbildningen och lika gamla.

Jag skulle verkligen vilja släpa hem folk med dylika fördomar om islandshästar och be dem rida min. Som nu arbetar i en stadig form i alla grundgångarterna, är enormt rörlig och känslig och jätterolig att rida. Det är DEN bilden jag personligen har av islandshästar, en kvick, lättlärd, rörlig individ. Inte den grisepassande stjärnkikare som personen verkade tro att alla islandshästar är.

Hur bemöter ni fördomar och "kulturkrockar"?
 
December blir ganska lugnt här för oss. Någon vecka vila, och lite nedtrappning. Inga träningar för tränare inplanerade. Blir kanske 2 veckor vila över jul och nyår, och innan det kör vi mycket ut och mysa.

Hösten har inneburit stor utveckling för oss, det har hänt massor både med Tyra och med min ridning, det har verkligen varit jätteroligt att träna intensivt och målinriktat hela hösten, men nu ska Tyra få smälta det lite. :)

I helgen var jag på SIHS och blev inspirerad av Ingrid Klimkes clinic, så kanske vi börjar jobba lite mer med bommar sedan i januari. :p

Var hemma hos en kompis som är dressyrryttare, och hennes ena dressyrkompis fällde kommentaren "Åh vad... Gulligt!" när jag svarade Islandshäst när hen frågade vad jag hade för häst. Vi pratade lite träning och ridning och kom ständigt fram till personers riktigt tråkiga fördomar om islandshästar. Hen lyckades på något sätt verkligen få mig att känna mig mindre.. Även då vi faktiskt kom fram till att hen tränar sin Frieser och jag tränar min islandshäst på väldigt liknande sätt, strävar efter samma saker, de verkade vara ungefär på samma ställe i utbildningen och lika gamla.

Jag skulle verkligen vilja släpa hem folk med dylika fördomar om islandshästar och be dem rida min. Som nu arbetar i en stadig form i alla grundgångarterna, är enormt rörlig och känslig och jätterolig att rida. Det är DEN bilden jag personligen har av islandshästar, en kvick, lättlärd, rörlig individ. Inte den grisepassande stjärnkikare som personen verkade tro att alla islandshästar är.

Hur bemöter ni fördomar och "kulturkrockar"?
Inte så ofta faktiskt, eller ibland inledningsvis men med en kort beskrivning av hur viktigt dressyrarbete är så brukar det ge med sig direkt :)
 
Jag har många vänner ur andra discipliner och det känns som att vi ändå "talar samma språk", men denna verkade ha sin ståndpunktfast så att säga. Var lite frustrerande att vi först kunde diskutera dressyrarbete, hålla med varandra osv och sen kom ändå någon felaktig kommentar om "islandsridning" ^^ Jag lade ned diskussionen. ::D
 
December blir ganska lugnt här för oss. Någon vecka vila, och lite nedtrappning. Inga träningar för tränare inplanerade. Blir kanske 2 veckor vila över jul och nyår, och innan det kör vi mycket ut och mysa.

Hösten har inneburit stor utveckling för oss, det har hänt massor både med Tyra och med min ridning, det har verkligen varit jätteroligt att träna intensivt och målinriktat hela hösten, men nu ska Tyra få smälta det lite. :)

I helgen var jag på SIHS och blev inspirerad av Ingrid Klimkes clinic, så kanske vi börjar jobba lite mer med bommar sedan i januari. :p

Var hemma hos en kompis som är dressyrryttare, och hennes ena dressyrkompis fällde kommentaren "Åh vad... Gulligt!" när jag svarade Islandshäst när hen frågade vad jag hade för häst. Vi pratade lite träning och ridning och kom ständigt fram till personers riktigt tråkiga fördomar om islandshästar. Hen lyckades på något sätt verkligen få mig att känna mig mindre.. Även då vi faktiskt kom fram till att hen tränar sin Frieser och jag tränar min islandshäst på väldigt liknande sätt, strävar efter samma saker, de verkade vara ungefär på samma ställe i utbildningen och lika gamla.

Jag skulle verkligen vilja släpa hem folk med dylika fördomar om islandshästar och be dem rida min. Som nu arbetar i en stadig form i alla grundgångarterna, är enormt rörlig och känslig och jätterolig att rida. Det är DEN bilden jag personligen har av islandshästar, en kvick, lättlärd, rörlig individ. Inte den grisepassande stjärnkikare som personen verkade tro att alla islandshästar är.

Hur bemöter ni fördomar och "kulturkrockar"?

Åh, jag vill skriva en lång text. Men jag känner, nä. :devil:
Jag är så himla trött på alla den sortens hästmänniskor som sätter ett slags "Handikapp" på våra hästar. Spelar egentligen ingen roll hur personen i fråga säger det eller gör men att ens diskutera, åh. Är så glad över att jag har en dressyrtränare som ser en HÄST och dömer efter rasen. Är det något som borde lyftas fram inom ridsporten så är det Islandshästen.
 
Kl

Apropå fördomar... Vad tyckte ni om Islandshästarna i Globen? Själv tyckte jag att dom ger helt fel bild, flänger runt i högt tempo i alla möjliga blandade gångarter...
 
Kl

Apropå fördomar... Vad tyckte ni om Islandshästarna i Globen? Själv tyckte jag att dom ger helt fel bild, flänger runt i högt tempo i alla möjliga blandade gångarter...

Jag såg tävlingen på fredagen och den var bra, men det hade gett så mycket mer om det var en femgångstävling och inte bara tölt och pass som visas upp som vanligt! Vi har ju massor av vackra gångarter, visa upp dem! Inte bara det "fartiga"!
 
Jag letar fortfarande efter tävlingarna, vore kul att se:)

Har dock sett showen på play och blev väldigt besviken. Isisarna var inne i typ 1 min och visade lite snabbt en vända pass och en ökad tölt. Brukar vara betydligt bättre.
 
Har jobbat hårt på traven ett tag. Äntligen sitter takten och vi kan fokusera mer på att faktiskt jobba i trav. Än så länge är det rena grunder som att gå stadigt i form, vila på steget och flytta i sidled utan att tappa form eller takt :) Något register finns inte att tala om men det kanske kommer :P äntligen känns hon balanserad och som att hon känner sig bekväm med att trava.

Förut har det känts som bara att själva takten varit svår och som hon fått tänka på varje steg hon tagit.
 
Hm den verkar inte finnas?! Finns lite på matinén när dom är Rudolf, var inte bara den jag tänkte på... Synd!
Många som reagerat negativt! Trist när chansen finns att visa upp fina välridna hästar! Känns som "storhästvärlden" fick vatten på kvarnen...
 
Det är tålamodsprövande att bemötas med "Åå vad mysigt!" eller "Ja-haa, så gulligt." men någonstans är det väl befogat - de är ju mysiga och de är ju gulliga. Men de är mycket mer därtill och den diskussionen orkar man inte ta varje gång.

Jag tycker också att det är trist att vi än idag representerar vår ras på det sätt som gjordes på Friends Arena i helgen. :crazy: För högt tempo, sänkt rygg, underhals, går emot handen och ingen harmoni någonstans. Ge den bilden till oinvigda på Sveriges största hästarrangemang för allmänheten och du möts därefter. Jag tänker särskilt på t.ex. inslaget med islandshästarna som Rudolf med röda mulen. Passvisningen var väl bättre men den var å andra sidan sådär 30 sekunder lång och jag är inte helt säker på att någon fattade att det faktiskt var en uppvisning av gångarten pass. Alla VET att islandshästar kan springa fort nu, okej? ;)

Nu är det på tiden att visa upp att vi ändrat domarhandledningen. Visa lösgjorda hästar! Visa en clinic hur det kan se ut med olika taktproblem och kontrasten hur det "ska" se ut med rena gångarter i stadig form. Man skulle kunna visa islandshästar som körs, rids western, akademiskt, hoppar, tricktränar, går med handhäst, piafferar eller kanske en färgparad med varenda färgkombination som finns hos rasen eller spegelritt med en i storlek 125 till 150 cm. En show måste inte ske i kolsvart mörker och flygande fläng. Faktiskt. :idea:
 
Kl

Apropå fördomar... Vad tyckte ni om Islandshästarna i Globen? Själv tyckte jag att dom ger helt fel bild, flänger runt i högt tempo i alla möjliga blandade gångarter...

Menar du invigningsshowen så håller jag med.. Dock tycker jag att Johan (om det nu var han, kanske såg fel) visade upp sig snyggt.
 
Tävlingen på fredagen var dock inget "fel" på egentligen. Riktigt bra ekipage visade upp sig, det var kul för mig som redan insatt. Men, som sagt.. en femgångstävling skulle ge så mycket mer!

Missade tyvärr clinicen i mässpaddoken men hörde mycket bra om den också.
 
Idag får Laukur vinterskor så då ska jag tömköra honom ikväll! :) Det blev ju minusgrader här så han har fått hålla sig i hagen i en vecka men idag kommer hovslagaren!
 
Kl

Apropå fördomar... Vad tyckte ni om Islandshästarna i Globen? Själv tyckte jag att dom ger helt fel bild, flänger runt i högt tempo i alla möjliga blandade gångarter...

Jag tycker det är så tråkigt att det bara är hoppning, dressyr och fälttävlan som betraktas som seriösa. Eller ja, jag kan inget om körning, men den höga (!) musik som var på under fyrspannen kändes inte schysst. De vill ha knäpptyst under teknikhindren, och det var det väl, men jag kan inte förstå varför man måste stressa hästarna så sjukt genom att plötsligt köra på HÖG musik, för att sedan lika plötsligt slå av den. Kan man inte bara ha av musiken, precis som i de "seriösa" grenarna? Och kan man inte sluta fara runt på islandshästar i så snabb tölt att de stackars hästarna bara vill skena iväg?

Jag satt och var butter under större delen av tillställningen. Det känns som klubben för inbördes beundran... :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
288
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 562
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 772
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp