Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag råkade läsa inlägget igen och reagerade starkt på direkta felaktigheter som dessutom av vissa kan upplevas som stötande. CP-skada är en hjärnskada som utvecklats under fostertiden, det är inget man kan förvärva genom yttre våld moth huvudet pga att man faller av hästen. Det CP-skadad användes tidigae (och troligen fortfarande) som skällsord så man bör vara mycket korrekt i användandet för att det inte ska feltolkas.

Nja, jag korrigerar ytterligare lite... :

"Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren.

Om händelsen som orsakat CP-skadan har inträffat före födseln kallas det prenatala, om det hände runt födseln perinatala. Sker det därifrån och fram till två års ålder kallas det istället för postnatala. Skadorna inträffar under graviditeten eller i samband med förlossningen eller den första tiden därefter."

Alltså, skadan utvecklas inte bara "av sig själv" utan har en orsak, oftast propp eller blödning i hjärnan. Kan alltså även uppträda efter födseln.

Men nej, man får inte en CP-skada av ett fall från en häst, utan det kallas istället för traumatisk hjärnskada.
 
Måste skryta lite över min lilla Räkaskrutt. :love: Han har gått så mycket framåt, och är alltid lika positiv och medgörlig (nå, för det mesta i alla fall), och ibland verkar det lite som att han skulle försöka slå knut på sig i sina försök att göra det man ber honom om. Helt otrolig liten häst.

Liten bildbomb från dagens ridning (vi fick förresten första snön i går :bump:):
15228353134_5d12ffd1a6_b.jpg

15850012262_ddf5a73a19_b.jpg

Fin häst = glad flicka :love:
15848640861_dbb6b4c00b_b.jpg

15228353704_c43cc3913f_b.jpg


Rebbi hälsar att det är tråkigt med vila - har bara vilat kring en vecka och tycker att det borde räcka nu. ;)
15664615769_2a709b5089_b.jpg
 
Nja, jag korrigerar ytterligare lite... :

"Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren.

Om händelsen som orsakat CP-skadan har inträffat före födseln kallas det prenatala, om det hände runt födseln perinatala. Sker det därifrån och fram till två års ålder kallas det istället för postnatala. Skadorna inträffar under graviditeten eller i samband med förlossningen eller den första tiden därefter."

Alltså, skadan utvecklas inte bara "av sig själv" utan har en orsak, oftast propp eller blödning i hjärnan. Kan alltså även uppträda efter födseln.

Men nej, man får inte en CP-skada av ett fall från en häst, utan det kallas istället för traumatisk hjärnskada.

Förlåt att jag inte skrev en uppsats i ämnet. Det var liksom inte poängen med mitt inlägg.
 
Nej, det förstår jag, men jag ville bara förtydliga att en CP.skada inte är något som är genetiskt medfött.

:)
 
Jag råkade läsa inlägget igen och reagerade starkt på direkta felaktigheter som dessutom av vissa kan upplevas som stötande. CP-skada är en hjärnskada som utvecklats under fostertiden, det är inget man kan förvärva genom yttre våld moth huvudet pga att man faller av hästen. Det CP-skadad användes tidigae (och troligen fortfarande) som skällsord så man bör vara mycket korrekt i användandet för att det inte ska feltolkas.


Allmänt
Du kan få en CP skada av yttre våld... Man kan skada huvudet så man får så pass stora skador att du hamnar i rullstol´ och krampar spasmiskt.
Man behöver alltså inte alltid födas till CP skadan utan kan få de av andra orsaker.
Det är när man får syrebrist i hjärnan och följdskadorna som ger då kan ge CP.


Så jag var fullt seriöst när jag menade just CP som skada att man kan få de av att falla av en häst om de faller sig så olyckligt vist!
Och inget att skämta om även om ungdomen använder de som ett ord för dum i huvudet,,,
 
Nja, jag korrigerar ytterligare lite... :

"Cerebral pares, förkortat CP, är ett samlingsnamn för en rad störningar av muskelkontrollen, vilka uppstått på grund av en hjärnskada innan hjärnan är färdigutvecklad, det vill säga under fostertiden, under födseln eller under de första två levnadsåren.

Om händelsen som orsakat CP-skadan har inträffat före födseln kallas det prenatala, om det hände runt födseln perinatala. Sker det därifrån och fram till två års ålder kallas det istället för postnatala. Skadorna inträffar under graviditeten eller i samband med förlossningen eller den första tiden därefter."

Alltså, skadan utvecklas inte bara "av sig själv" utan har en orsak, oftast propp eller blödning i hjärnan. Kan alltså även uppträda efter födseln.

Men nej, man får inte en CP-skada av ett fall från en häst, utan det kallas istället för traumatisk hjärnskada.

@Nielaa

Läs.
 
Allmänt
Du kan få en CP skada av yttre våld... Man kan skada huvudet så man får så pass stora skador att du hamnar i rullstol´ och krampar spasmiskt.
Man behöver alltså inte alltid födas till CP skadan utan kan få de av andra orsaker.
Det är när man får syrebrist i hjärnan och följdskadorna som ger då kan ge CP.


Så jag var fullt seriöst när jag menade just CP som skada att man kan få de av att falla av en häst om de faller sig så olyckligt vist!
Och inget att skämta om även om ungdomen använder de som ett ord för dum i huvudet,,,
Om du är under 2 år så, det är åldersgränsen. Det har säkert förekommit att så små skadar sig och faller av hästen men det var knappast den åldersgruppen du syftade på eller hur?

Vill du inte bli missförstådd så bör du undvika att använda ordet CP-skadad i felaktiga sammanhang för att undvika missförstånd.
 
Ett skalltrauma som leder till en blödning kan ge upphov till syrebrist men har ingenting med cerebral pares att göra, lika lite som att en stroke som ger syrebrist pga blödning eller propp har det.

Tips är att läsa på lite om skallens och hjärnans anatomi och fysiologi! Det är riktigt intressant och kan ju hjälpa till att räta ut de missuppfattningar man har fått...
 
:bump: Var på kurs förra veckan och fick massa goda tips. Så nu har vi hittat knapparna för eftergift på tygeln och samling till 80% i skritt och tölt. Nu töltar han även i korta flacka uppförsbackar där han tidigare slog över i trav!

Vist behöver han stärkas mer och tränas i övriga gångarter, men fått en riktig aha känsla senaste passen:)
 
@Sansko Varför syns inte dina bilder? :( Jag som tänkte kolla bilderna och klippa min häst som din. hehe. För visst var det du som hade en fux, spårklippt typ?
 
@Pallen Nämen va, dom syntes ju igår, har inte ändrat på något. :confused: Tar och sätter upp dem pånytt då... (Och jo, det var jag som hade en sån. :))
 
Meh, orkar inte sätta upp alla, men sätter nu så att man ser hur han är klippt. :) Brukar klippas så här någongång kring månadsskiftet oktober/november:

DSC_0927.jpg


Tidigare på hösten (september) klipps de så här:
DSC_0174.jpg

(Tydligen fungerar det inte att ladda upp bilderna på samma sätt från flickr som tidigare, och eftersom jag tydligen är för dum för att komma på hur man skall göra det nu fick jag ta och hitta på andra sätt att ladda upp bilderna på. ;))
 
Sådär, anmäld till istölt i december. Första tävlingen på is för min del, och för hästen också skulle jag tro. Så det ska bli spännande. :)

@Michis Snygg han blev! Och härligt att komma igång igen.

@FengurLaugar Läskigt med avramlingen, men tur det gick bra ändå! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
288
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 559
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 772
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp