Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte världens roligaste utgift men idag kom det efterlängtade täcket! Blev skapligt överraskad över att se färgen. Vart betydligt färgstarkare i verkligheten och bebis verkade nöjd. :love:
2014-11-18-1754_546b79c79606ee0581c2085e.jpg
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:
Muskelproblem? Dotterns ponny lider av nåt sånt, liknande korsförlamning, skulle faktiskt kolla med vet för blodprov. Förlåt om jag skrämmer upp dig...
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:

Oj du kan nog lugna ner dig lite. Det är förmodligen inget akut utan vänta några dagar och prova att rida igen för att se om det blir någon skillnad. Det kan ju egentligen vara vad som helst och jag tycker det är dumt att åka till veterinär på en gång.
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:
Det kan vara såpass enkelt att han har börjat "testa" också. Lite som småbarn. Många säger att hästar inte kommer in i testperioder, men min erfarenhet av alla unghästar jag ridit in säger annorlunda.
Har han fått någon lång vila sen han reds in? Hur mkt är han riden på sistone?
Jag skulle inte stressa upp mig om jag var du, det är nog betydligt lindrigare än både spatt, sjukdomar och skador ;)
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:


En gång är inget att få panik över. Nu vet jag ju inte hur han kändes, men som jag tolkade ditt inlägg kan det lika gärna sitta i huvudet. Spänd häst kan ju bero på att det hänt något som stressat upp hästen. I alla fall om den är någorlunda liksidigt spänd.
Gör nåt kul och kravlöst och se hur det känns. Kolla på hästen lös först om du känner dig osäker.
Jag longerar min häst regelbundet bara för att ha koll på hur hon rör sig så jag kan se skillnader över tid och även före och efter ridning. Räcker med ett par varv i rundcorallen så kan jag släppa alla "tänk om" lite lättare.
 
Lite jobbiga tankar så här efter ett litet halvdant och (annorlunda?) ridpass idag.
Askur var inte sig själv idag. Naturligtvis tror jag det värsta som med allt annat som rör mina djur men jag kan ändå inte stoppa tankarna ifrån att brusa omkring i huvudet. Han var ovanligt ofokuserad, stel och irriterad (?) idag. Ville inte skritta, gick inte att få rakställd. Intresserade sig utav allt annat än mig. Han var inte halt/öm och kändes inte oren (tvärtom?) utan bara allmänt stel till och från i hörnen utav paddocken och lite på långsidan. Lite längre in på ridpasset stannar han upp helt plötsligt och vill inte gå fram. Nu i efterhand funderar jag på om han stannade upp för att han var sur på mig för att jag tyckte att han betedde sig barnsligt och sade till honom eller om det faktiskt är någonting. :confused: Vill mer eller mindre bara hoppa upp på honom imorgon igen för att känna av för han betedde sig verkligen underligt. Några tankar/idéer som kan lugna ner mig? Googlade runt och har bara hittat spatt-relaterade symptom (jättebra för mig som är hypokondriker). :arghh:

Nyklippt och lite frusen kanske? Rider du med ridtäcke när det är ruskigt väder? :) Alternativt träningsvärk?
 
Det som inte fick hända hände i fredags....jag ramlade av Laukur. Inte helt bra när man är gravid i v 25. Men jag landade på sidan/ryggen och höften tog mesta smällen så magen gick det bra med som tur är och bäbis har sparkat på som vanligt:) Fjanthäst+osmidig, tjock matte+total osynk vid uppsittningen=rädd häst som tycker att fly från "faran" är det bästa och matte orka inte sitta kvar när han tvärvände vid staketet. Trots att jag hade jäkligt ont orkade jag sitta upp och tölta runt lite iaf (född som ett stort jäkla stön). Men det blev inte mer än det för jag orka inte sitta ner i sadeln riktigt och annan gångart än tölt och skritt var otänkbart.

Så nu får jag hålla mig till tömkörning, longering och promenader och låta gubben rida lite istället. Tänkte ändå låta Laukur stå helt från årsskiftet och ha 2-3 månaders helvila från matte ;)
 
Det som inte fick hända hände i fredags....jag ramlade av Laukur. Inte helt bra när man är gravid i v 25. Men jag landade på sidan/ryggen och höften tog mesta smällen så magen gick det bra med som tur är och bäbis har sparkat på som vanligt:) Fjanthäst+osmidig, tjock matte+total osynk vid uppsittningen=rädd häst som tycker att fly från "faran" är det bästa och matte orka inte sitta kvar när han tvärvände vid staketet. Trots att jag hade jäkligt ont orkade jag sitta upp och tölta runt lite iaf (född som ett stort jäkla stön). Men det blev inte mer än det för jag orka inte sitta ner i sadeln riktigt och annan gångart än tölt och skritt var otänkbart.

Så nu får jag hålla mig till tömkörning, longering och promenader och låta gubben rida lite istället. Tänkte ändå låta Laukur stå helt från årsskiftet och ha 2-3 månaders helvila från matte ;)
Vilken otur, just som du är gravid också. Bebisen ligger nog dock rätt rejält inbäddad och skyddad så det borde vara helt lugnt! Jag förstår dock ditt val att inte rida mer nu om man är osmidig osv. Jag hade nog känt mig osäker på att rida om jag var gravid, och borde undvika det just därför.

Idag är jag SÅ glad och stolt! Jag har haft min häst i två månader nu och idag red vi ut helt själva första gången! Jag har ridit ut mycket med ridsällskap och även själv men då med min sambo som promenerat med. Idag var vi alltså helt själva, lilla häst och jag, och det var så härligt. Vilken frihetskänsla att känna att det funkar, att vi litar på varandra, och att vi känner varandra så mycket bättre nu, efter en lite osäker start! Det blev både flera töltsträckor och galopp i en härlig backe :love:. Oslagbar känsla!
 
Vilken otur, just som du är gravid också. Bebisen ligger nog dock rätt rejält inbäddad och skyddad så det borde vara helt lugnt! Jag förstår dock ditt val att inte rida mer nu om man är osmidig osv. Jag hade nog känt mig osäker på att rida om jag var gravid, och borde undvika det just därför.

Ja precis! Hade jag landat PÅ magen eller fått en spark eller liknande i magen hade det varit värre, men nu fick jag ta smällen och det klagar jag inte över ;) Sist red jag min gamla trotjänare till v 30 och den här hästen (som då var väldigt grön) till v 20. Nu känner jag honom så mycket bättre och har inte känt mig osäker utan tänkt att jag fortsätter så länge jag inte börjar tveka. För då är det ingen idé som du säger. Men man får sig en tankeställare för en sån här egentligen löjlig händelse kan gå dåligt det också.
 
Nyklippt och lite frusen kanske? Rider du med ridtäcke när det är ruskigt väder? :) Alternativt träningsvärk?

Alltså, ja! Han är ju nyklippt så jag funderade på om det skulle kunna vara det. Eller som @Michis säger, att han testar vilket jag mycket väl kan tänka mig. Ska testa och rida ut imorgon så får jag känna av då. Gah, jag avskyr att vara övernojig.. :banghead:
 
Senast ändrad:
På måndagskvällen fick min älskade Filipus ett kraftigt kolikanfall, jag var rädd att det var slutet men till sist vände det och han blev bättre som tur var.

Igår förmiddag flyttade Bræla till sitt nya hem. Hon har fått en ny familj och jag kan nog påstå att det var kärlek vid första ögonkastet. Det känns fruktansvärt tomt utan henne, men det känns också så rätt. Jag bölade som en liten unge när hon åkte.. :p Alla i stallet saknar henne, hon var väldigt populär och omtyckt av alla.

Så.. Nu har jag bara min lilla prins kvar, som fyller 24 år snart! Tiden går fort, han var ju nyss 9 och flyttade hem till mig!

 
Behöver köpa ny hjälm eftersom jag slog i huvudet rätt rejält när jag ramlade i backen i fredags. Så svårt när man ska ha sånt tycker jag och veta vad man vill ha. Gillar den jag har massa, men känns tråkigt att köpa en exakt likadan :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 552
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp