Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För min bekvämlighets skull skulle jag gärna kapa all päls och låta henne gå täckad.. Men, jag tror det räcker för mig att ha henne spårklippt.. :p
 
Det var ett tag sedan jag uppdaterade sist!

Jag och min fina häst firar snart 15 år tillsammans! :love: Dock har jag inte ridit sedan i somras pga diskbåck i ryggen, men planen är att klättra upp nu igen innan jul. Dock måste vi hitta en ny sadel innan dess, för den nuvarande hamnar i bakvikt och jag får ont av den.

Så... Är det någon som har nåt tips på viken sadel som kan passa? Han har en anläggningsyta på 44 cm, överbyggd rygg. Bred. Jag behöver 17,5-18" med rejäla stöd. Provade Tönn gel, men nja.. Fick ingen direkt bra känsla av den.

 
Hur många grams fyllning har du då? :)
Så länge det är någorlunda varmt kommer han ha ett tunt stalltäcke, typ 100g, sen ett ofodrat regntäcke över det. När det blir kallare har jag massa olika att välja på, men det lutar mot ett 300g med hals. Är det riktigt kallt har han stalltäcke under det.
Har en massor att välja på, håller bara tummarna att dom passar honom :eek:
 
Så länge det är någorlunda varmt kommer han ha ett tunt stalltäcke, typ 100g, sen ett ofodrat regntäcke över det. När det blir kallare har jag massa olika att välja på, men det lutar mot ett 300g med hals. Är det riktigt kallt har han stalltäcke under det.
Har en massor att välja på, håller bara tummarna att dom passar honom :eek:

Velar också lite kring det här med storlekar :crazy: Känns som min hade kunnat ha ett 115! 125 sitter inte alls bra..
 
Min Islänning har aldrig klarat mer en 200 gram i sina täcken som helklippt, han blir för varm i tjockare :)
Hade ett 300 grams täcke på honom en gång då alla andra var blöta, och de regnade och blåse å låg runt nollgradigs så de va SVINKALLT, då va det nästan bra på honom, men ändå för varmt. ;)

Idag testade vi ett nytt täcke från Hööks, satt HELT perfekt.
Första täcket NÅGONSTIN som faktiskt sitter precis som det ska, och är lagom åt alla håll och kanter :D Och snyggt ! :)

100 grams fyllning. Bra att ha då han imorgon ska bli av med all päls och startas upp .



För övrigt flyttade Glimur igår, känns bra men tungt....men bra! :heart
 
Min Islänning har aldrig klarat mer en 200 gram i sina täcken som helklippt, han blir för varm i tjockare :)
Hade ett 300 grams täcke på honom en gång då alla andra var blöta, och de regnade och blåse å låg runt nollgradigs så de va SVINKALLT, då va det nästan bra på honom, men ändå för varmt. ;)

Idag testade vi ett nytt täcke från Hööks, satt HELT perfekt.
Första täcket NÅGONSTIN som faktiskt sitter precis som det ska, och är lagom åt alla håll och kanter :D Och snyggt ! :)

100 grams fyllning. Bra att ha då han imorgon ska bli av med all päls och startas upp .



För övrigt flyttade Glimur igår, känns bra men tungt....men bra! :heart

När köpte du täcket? :)
 
Jag ska klippa Tyra igen och står i valet och kvalet på om jag ska ta mer. Just nu är hon klippt halsen och bogen bara, men hon tränas en del i ridhus och blir rejält svettig. Dock går hon på lösdrift och jag har inte velat ta för mycket.. Men om jag halvklipper henne och täckar, kanske? Gah detta är svårt tycker jag.
 
Idag red vi i paddocken igen. Första gången sen tränaren var här för ett par veckor sen. (har haft dåligt med motivation)
Förra lektionen sa hon att nästa gång är målet att vi ska kunna trava och tölta på volt utan större problem.
Tjena mittbena tänkte jag och idag hade jag egentligen inte ens tänkt försöka. Men hon kändes så stabil längs kortsidan att jag provade ändå och det gick ju helt ok. Höll gångarten perfekt och volten blev nästan helt jämn så det var klart godkänt ändå.

Jag har ändå inte tyckt att jag tränat så superfokuserat när vi ridit ut men hon har ju helt klart blivit starkare så nåt bra måste vi ju ändå gjort.

Så nu blev jag lite peppad på ny träning igen! :)
 
Jag ska klippa Tyra igen och står i valet och kvalet på om jag ska ta mer. Just nu är hon klippt halsen och bogen bara, men hon tränas en del i ridhus och blir rejält svettig. Dock går hon på lösdrift och jag har inte velat ta för mycket.. Men om jag halvklipper henne och täckar, kanske? Gah detta är svårt tycker jag.

Min gick halvrakad + ner till framknäna förra vintern och klarade det utmärkt. ;)
 
Ja... Idag rök pälsen. Så nu är han helrakad ( sparat huvud å halva ben) och jäklar i min gata vad tokig han var i paddocken jag red. Haha!
Aldrig har jag känt att jag suttit på en tunna krut Som ja gjorde idag :D

En undran... Odinn är väldigt speciell med bett och i flera år har jag undvikit de då de bara blivit tjafs.
Men vi har ju hittat vad han trivs på nu, och de är raka bett med fasta ringar. Även Kimbelwick funkar hyfsat, men det blir lite tjafs imellanåt.

Testade ett babypelham idag, och han var totalt stilla i munnen, jämn kontakt på tyglarna (vilket de typ aldrig blir med honom) och väldigt stilla med huvet så jag kunde
Rida honom med säte å skänkel på riktigt. Dock är jag lite osäker på detta med pelham.... Är det ett "hemskt" bett?

Red med delta, inte med två tyglar, verkar så svårt :p Men alltså, är det ett okej bett att varav med? Han verkade tycka det var helt okej i alla fall.

*snälla skäll inte på mig*
 
Ja... Idag rök pälsen. Så nu är han helrakad ( sparat huvud å halva ben) och jäklar i min gata vad tokig han var i paddocken jag red. Haha!
Aldrig har jag känt att jag suttit på en tunna krut Som ja gjorde idag :D

En undran... Odinn är väldigt speciell med bett och i flera år har jag undvikit de då de bara blivit tjafs.
Men vi har ju hittat vad han trivs på nu, och de är raka bett med fasta ringar. Även Kimbelwick funkar hyfsat, men det blir lite tjafs imellanåt.

Testade ett babypelham idag, och han var totalt stilla i munnen, jämn kontakt på tyglarna (vilket de typ aldrig blir med honom) och väldigt stilla med huvet så jag kunde
Rida honom med säte å skänkel på riktigt. Dock är jag lite osäker på detta med pelham.... Är det ett "hemskt" bett?

Red med delta, inte med två tyglar, verkar så svårt :p Men alltså, är det ett okej bett att varav med? Han verkade tycka det var helt okej i alla fall.

*snälla skäll inte på mig*


Jag vill inte ha hävstångseffekten på Sol, helt enkelt för att hon inte är tillräckligt välutbildad för det än. För mig är stångbett bara för utbildade hästar.
Men tandläkaren rekommenderade babypelham för att det hade varit bra omväxling för hennes mun att få vridningen som blir framåt i munnen.
Så på tandläkarens inrådan rider jag med tygeln i mittringen. Så slipper jag hävstångseffekten men får ändå en liten vridning.

Annars är ju babypelham ett snällt stångbett. Så jag tycker inte du ska skämmas.


Hörde i våras en domare kritisera pelham, jag satt som sekreterare och frågade varför domaren inte tyckte det var ett bra bett. Svaret blev att det är ju ett dressyrbett, och när jag frågade ytterligare så blev svaret bara att vi rider ju islandshästar.
I övrigt hade hen inga kommentarer om bettet i sig, bara att det inte hörde till.

För mig är det ju dressyr vi rider, så jag förstår faktiskt inte kritiken och domaren kunde inte utveckla.

En annan domare hat kommenterat att en många knäcker av i nacken. Det tycker jag är ett tydligt tecken att hästen inte är redo att ridas på stångbett. De hästar jag har sett som knäckt av i nacken har ju haft formproblem även på andra bett, så jag tycker inte att den kritiken är relevant heller.
Vi som ryttare måste ju ha lite självinsikt och kunskap om vad vi använder för utrustning och på vilket sätt och på vilken häst.
 
Beställde ett tredelat Globus Baucherbett igår på tal om bett. Har funderat på vad för bett jag ska variera med och efter att ha läst om detta verkar det bra.. sen återstår att se om fröken gillar det också. Tycker att hon är lite känslig och grejar lite med bettet, så detta som ska ligga mer stabilt kan kanske passa.

Söndagens och dagens ridpass gick i andan; söndag ville jag jobba på traven, häst ville bara tölta, idag ville jag jobba på tölten och då ville häst bara trava :banghead::p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 554
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 772
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp