Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Askur Det är väl bara att köpa ett täcke så är problemet löst?

Jag skulle iaf inte släppa ut en häst utan täcke som är så där mkt klippt... men de är ja de.
Jag skulle ha ett fleecefodrat regntäcke tills de har växt ut lite vilket torde vara 4-8 veckor växer ju så de knakar pälsen just nu=)
Det är väl lugnt så länge de är som det är idag uppehåll och 10 grader varmt.
Men de där kan ju ändras på någon timme. Så att behöva slänga sig i bilen från jobbet bara för att slänga på ett täcke om de börjar bli regn eller tempen sjunker och de blir svinkallt är ju inte ett alternativ för min del iaf.

Muskelinflammation är inge trevligt på en häst.. eller muskelspänningar av att den fryser .Och har man dessutom ridit den svettig och sedan bara släpper ut en rakad häst i hagen när det är kallt är verkligen inge bra.


Ja många olika oraker till varför du bör åka och köpa ett täcke idag finns=)

Eller så chansar du och så hoppas vi på det bästa att inge händer... men vore ju förjäkla tråkigt om du står om någon vecka med en trasig häst med kraftig muskelsmärtor/inflammationer.
 
Hur blir era hästar av att ha kortare "riduppehåll"? Typ det just nu ack så aktuella tappsko, märker ni på dem att de stått några dagar?

Inge skillnad alls.

Min häst är lugn och snäll vare sig hon rids eller står i månader=) skönt=)

Jag kommer rida/köra som vanligt fram tills 1 jan.. då kommer hon få stå i veckorna och bara köras/ridas lättare på helgerna under 2 veckor. Så en liten halvvila får hon då=)
 
@Askur Det är väl bara att köpa ett täcke så är problemet löst?

Jag skulle iaf inte släppa ut en häst utan täcke som är så där mkt klippt... men de är ja de.
Jag skulle ha ett fleecefodrat regntäcke tills de har växt ut lite vilket torde vara 4-8 veckor växer ju så de knakar pälsen just nu=)
Det är väl lugnt så länge de är som det är idag uppehåll och 10 grader varmt.
Men de där kan ju ändras på någon timme. Så att behöva slänga sig i bilen från jobbet bara för att slänga på ett täcke om de börjar bli regn eller tempen sjunker och de blir svinkallt är ju inte ett alternativ för min del iaf.

Muskelinflammation är inge trevligt på en häst.. eller muskelspänningar av att den fryser .Och har man dessutom ridit den svettig och sedan bara släpper ut en rakad häst i hagen när det är kallt är verkligen inge bra.


Ja många olika oraker till varför du bör åka och köpa ett täcke idag finns=)

Eller så chansar du och så hoppas vi på det bästa att inge händer... men vore ju förjäkla tråkigt om du står om någon vecka med en trasig häst med kraftig muskelsmärtor/inflammationer.
Vad du tar i. Blir det snöstorm lär väderleksrapporten visa det och då är jag säker på att @Askur skakar fram ett täcke.

Såhär ser min ut +lite mer klippt på rumpan/låret (inte färdigklippt på bilden) och hon har inte frusit en sekund :)

10352035_10152863052299612_8853123699973883778_n.jpg
 
Om 2 veckor kommer Rigel gå på vila och har redan nu börjat trappa ner pga jobb, sjukdom och semester.
Rumpan börjar skjuta iväg nu igen så det blir lagom med vilan.


Har börjar kolla på vår nästa sadel och är väldigt sugen på nya New Bates Icelandic sadeln. Mailade Bates och frågade om man kunde specialbeställa en mörkbrun men det gick tydligen inte, man är ju som man är :angel:
Såg att MyOne har denna sadel och ska dit och klämma på den imorgon. Jag gillar att det är luftbossor, utbytbara koppjärn och "padding" system.
Denna nya ska ha djupare och närmare sits än de förra och är kort runt 45-46 cm lång i 17" Dock har jag knappt hittat någon information om den överhuvudtaget. Pratat med en direkt åf, men där hör man bara det positiva.

Någon som vet något om denna nya Bates Icelandic sadel? Verkar lite för bra för att vara sann till det priset ny.
 
@Gimlan

Tar inte i för fem öre.. snarare som så att egna erfarenheten präglar mina åsikter.. har man varit med om vad som kan hända så är man noga med täcka klippt häst.
Jag har både sett och själv varit med om vad som kan hända om man rakar en häst för mkt och släpper ut den i hagen.

Och du kan omöjligt ha koll på hur vädret ska bli.. Hur många ggr har inte vädergubbarna/tjejerna på tv sagt.. soool och varmt.. sedan är de svinkallt och regn ??

Jo många många ggr.

Så de kan va sol när man släpper ut och de har utlovat sol men några timmar senare slår de över till underkylt regn.


Men alla gör som man vill.. jag delger bara MINA åsikter om vad som KAN ske.. sedan är de självklart upp till varje hästägar att göra som de vill med sina hästar.

Men hoppas verkligen jag kommer slippa behöva säga..... vad var de jag sa!!!

Men så är de ju med allt.. man måste nog själv vara med om en olycka för att bli uppmärsam om vad som kan ske.

Många rider tex utan hjälm och har så gjort i 20 år och inget har hänt.
Medans andra red en gång utan hjälp och just då föll de av och slog i hiuvudet och fick en hjärnskada efter så de vart CP sadade och red aldrig mer efter detta.

Jag gick föralltid bakom hästar utan att tänka på de.. tills den dagen jag fick en spark så jag höll på att dö.. idag går jag inte bara bakom en häst bara så där.
Det är ju våra egna erfarenheter som präglar våra åsikter och val till vad vi säljer att tumma på vissa risker osv.

Jag skiter fullständigt i hur ägaren till denna häst gör med sin häst när det gäller att täcka eller inte men hon frågade vad som kan hända om man inte täckar och var lite orolig om hästen skulle kunna frysa. och jag svarade=)




.
 
@Nielaa

Det är hästar vi håller på med, inte porslinsfigurer. Självklart ska man täcka hästen om det behövs, men att göra det för att det eventuellt kan bli snöstorm på en timme när prognosen säger milt resten av veckan är direkt överdrivet. Hästen överlever (och med råge) några timmar tills man hinner ordna med täcke om det osannolika inträffar.
 
Laukur kan bli lite piggare men inte dum och försöker sticka eller så. Utan han är pigg men lyssnar ändå på mig och vilket tempo jag vill ha, även fast han gärna hade sprungit mer/fortare :D

Det händer ingenting. På den tiden hon stod på box var det enorm skillnad.

Inge skillnad alls.

Min häst är lugn och snäll vare sig hon rids eller står i månader=) skönt=)

Jag kommer rida/köra som vanligt fram tills 1 jan.. då kommer hon få stå i veckorna och bara köras/ridas lättare på helgerna under 2 veckor. Så en liten halvvila får hon då=)

Tack för era svar!

Tyra blir väldigt taggad av att stå, även om det bara är någon dag. Två dagar går bra, men blir det tre eller fyra blir hon "yster". Inte dum eller så, men väldigt pigg och skulle gärna lägga på en skopa kol och gasa..
För oss båda är det lämpligast att ta en uteritt de dagarna. Inte så mycket krav, men mycket tempoväxlingar och övergångar så hon får "blåsa ångan ur öronen" och samtidigt jobba på lydnaden.

Rida på ridbanan direkt efter vila är en dålig idé, vi båda blir nog mest bara frustrerade av det och det blir inget bra arbete eller känsla. Detta kräver ju lite planering så hon inte råkar stå direkt i anslutning till en träning eller så. :p Det känns som om hon funkar allra bäst på att arbeta kontinuerligt, varvar markarbete, uteritter och dressyrarbete och så har hon en vardag och en helgdag i veckan normalt som hon vilar "helt".

Hon står på lösdrift i storflock och rör sig rätt mycket i hagen också. Rörelseglädje tror jag det kallas. ^^
 
@Reykur Jag är glad att det inte händer så mycket med Laukur oavsett om han står 2 dagar eller 4 veckor :) Som sagt lite piggare bara. Bra att han är så då jag har en 2,5 år gammal dotter och en bäbis på gång så jag rider "bara" 4 dagar i veckan. Skulle säkert kunna klämma in mer ridning, men jag vill inte det med risk att bli stressad och få dåligt samvete för familjen. Som det är nu har vi en bra balans och både jag och Laukur är nöjda och utvecklas :)
 
Tyra har haft två lite längre "viloperioder", en i våras och en i sensomras, första på ca tre veckor och andra på fyra veckor. Då kändes det som ni beskriver det "vilat sig i form", och efter de perioderna har hon nästan blivi lite trögstartad och i semester-mode liksom. ^^

Men när det blir såhär tre fyra dagar så är det som om det sprutar energi ur öronen på henne. Man ser det redan när man kommer ned till hagen, hon inte bara lyfter huvudet när jag visslar som "vanligt", utan liksom står lite "rest" och sen kommer hon högknätravandes fram till mig. Går och jollar sig i grimskaftet när jag leder in henne, lite "på tå" och fnorkig. Känns som om hon verkligen tycker det ska bli kul, och det är ju roligt såklart. :p Men hon blir lite överhettad mellan öronen tror jag. :o
 
Jag märker inte någon jättestor skillnad på min om hon får stå ett par-tre dagar eller om hon vilar en dag, hon är rätt pigg oavsett ;). Kanske att hon är lite snabbare på att tagga till och vill gärna snabba på det mesta (tex efter att vi töltat eller travat, kom igen då matte japp japp japp) men brukar lyssna lydigt ändå faktiskt. Hon går i lösdrift i ganska stor flock så hon rör ju sig mycket ändå. Hon har stuckit en gång när vi var ute, men det var på grund av väldigt taggat sällskap varav ledarstoet stack med ny ryttare och då tyckte min att det också var bäst att dra... men inte långt som tur var. Dagen efter med lugnt sällskap och mer kontroll på allt var hon lugn som en filbunke, så det påverkar henne mer än om hon har vilat.

Och så är jag så nöjd med dagens ridpass! Gjorde smala, diagonala serpentiner först enbart för sitsen och sedan med mer stöd och flyttade bakdel i svängarna. Töltade även i serpentiner sedan vilket gick jättebra, och travade på volt och försökte träna på min sits vilket gjorde att lurvbollen gick riktigt bra på volt och åtta till slut (med mina mått mätt...babysteps :D). :bump:
 
Sitter just precis nu i boxen och kramar på min duktiga nakenfis :love: Att ens häst kan fylla så mycket glädje, sjukt!
 
Jag märker inte någon jättestor skillnad på min om hon får stå ett par-tre dagar eller om hon vilar en dag, hon är rätt pigg oavsett ;). Kanske att hon är lite snabbare på att tagga till och vill gärna snabba på det mesta (tex efter att vi töltat eller travat, kom igen då matte japp japp japp) men brukar lyssna lydigt ändå faktiskt. Hon går i lösdrift i ganska stor flock så hon rör ju sig mycket ändå. Hon har stuckit en gång när vi var ute, men det var på grund av väldigt taggat sällskap varav ledarstoet stack med ny ryttare och då tyckte min att det också var bäst att dra... men inte långt som tur var. Dagen efter med lugnt sällskap och mer kontroll på allt var hon lugn som en filbunke, så det påverkar henne mer än om hon har vilat.

Och så är jag så nöjd med dagens ridpass! Gjorde smala, diagonala serpentiner först enbart för sitsen och sedan med mer stöd och flyttade bakdel i svängarna. Töltade även i serpentiner sedan vilket gick jättebra, och travade på volt och försökte träna på min sits vilket gjorde att lurvbollen gick riktigt bra på volt och åtta till slut (med mina mått mätt...babysteps :D). :bump:


Min morgontrötta hjärna försöker måla upp en bild av diagonala serpentiner, men misstänker att de inte riktigt ser ut så som i mitt huvud.

Har du lust att beskriva?
 
@Reykur

Sol blir ofta lite tittig när hon vilat och får lite överskottsenergi som man ibland kan vända till det positiva och få en väldigt härlig ridtur. Ibland lyckas jag inte helt med att rikta fokus och då blir det en del hopp och skutt för alla möjliga gömda spöken. Dock väldigt ofarligt, men kan va lite irriterande om det blir för mycket och matte har pms :angel:

Godi däremot var inte så bra med vila. En dag var fullt tillräcklig. Två dagar ledde till en lite mer spännande ridtur och mer än så var lite mer äventyrligt än vad jag föredrar. Hade därför medryttare till honom för att kunna hålla igång när jag var tvungen att åka iväg med skolan.
Vila var inte hans grej helt enkelt :p
 
Igår firade jag 6 år som hästägare. Tänk vad fort tiden går. Men samtidigt känns det som att jag alltid haft häst och inte bara i futtiga 6 år.
Hade ju iofs Godi nästan som min innan jag köpte honom också. Men ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 549
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp