Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev det busridning med stallkompis i mörkret. Galopperade på gräs"åkern" med pannlampa var liiite läskigt men gud vad kul!
Blev att inviga min underbara ridoverall från Hööks, trots 9 grader så var det så skönt!

Ush vad jag inte ser framemot hans vila om 2 veckor :P Även om jag kan låna andra hästar så är inte så långt ifrån samma sak.
 
Igår firade jag 6 år som hästägare. Tänk vad fort tiden går. Men samtidigt känns det som att jag alltid haft häst och inte bara i futtiga 6 år.
Hade ju iofs Godi nästan som min innan jag köpte honom också. Men ändå.
Och jag firade två månader som hästägare igår :D tycker också det känns som att jag alltid har haft henne
 
Och jag har haft Snappe i snart 11 mån. Känns som om han kom hem igår :eek:
Erro köpte jag 2005.. Alltså har jag haft egen häst i snart 10år. Jag tror jag börjar bli gammal ;)
 
@Elina8 oj då ska jag försöka förklara... det var första gången jag fick visat det för mig igår, och inte helt lätt att tänka rätt när man bytt varv sen ;).
Om du rider i vä varv så börjar du på första serpentinen efter hörnet som vanligt, men istället för att rida rakt över ridbanan till nästa båge, svänger du tillbaka snett åt vänster över ridbanan. Har man stolpar är det smidigt att ta sikte på dom... du ska komma ut på andra sidan ridbanan, en stolpe till vänster om den du skulle haft rakt fram om du ridit en vanlig serpentin O_o.
Du sitter om/ställer om som vanligt innan böjen, rider böjen, rakriktar, men det nya raka spåret är då snett till höger, en stolpe till höger om den stolpen rakt fram. Det blir väl som en volt tillbaka kan man nästan säga, fast över banan. Jag flyttade bakdelen innan böjarna sedan och man kan ju lätt tänka skänkelvikning några steg efter rakriktningen...

eh fattar du nåt av vad jag skrev :rofl:
 
Och jag har haft Snappe i snart 11 mån. Känns som om han kom hem igår :eek:
Erro köpte jag 2005.. Alltså har jag haft egen häst i snart 10år. Jag tror jag börjar bli gammal ;)
Om det hänger på hur länge man haft häst så borde jag vara väldigt ung då :D det är dock inte fallet dessvärre ;)
 
Om det hänger på hur länge man haft häst så borde jag vara väldigt ung då :D det är dock inte fallet dessvärre ;)
Det är väl mer det faktum att jag köpte min första för 10 år sedan snart, han var då tre år gammal. Ändå känns det som Max ett år sedan :eek:
 
@Elina8 oj då ska jag försöka förklara... det var första gången jag fick visat det för mig igår, och inte helt lätt att tänka rätt när man bytt varv sen ;).
Om du rider i vä varv så börjar du på första serpentinen efter hörnet som vanligt, men istället för att rida rakt över ridbanan till nästa båge, svänger du tillbaka snett åt vänster över ridbanan. Har man stolpar är det smidigt att ta sikte på dom... du ska komma ut på andra sidan ridbanan, en stolpe till vänster om den du skulle haft rakt fram om du ridit en vanlig serpentin O_o.
Du sitter om/ställer om som vanligt innan böjen, rider böjen, rakriktar, men det nya raka spåret är då snett till höger, en stolpe till höger om den stolpen rakt fram. Det blir väl som en volt tillbaka kan man nästan säga, fast över banan. Jag flyttade bakdelen innan böjarna sedan och man kan ju lätt tänka skänkelvikning några steg efter rakriktningen...

eh fattar du nåt av vad jag skrev :rofl:
Jag är helt med iallafall ;)
Tack för att du väckte min inspiration till nya övningar till eleverna nästa helg ;)
 
Jag är helt med iallafall ;)
Tack för att du väckte min inspiration till nya övningar till eleverna nästa helg ;)
Så lite så! Vi får tacka min stallägare som hjälpte mig igår. Rolig övning där jag först bara svängde med hjälp av sitsen, sitta om och vrida mig/titta dit jag skulle, och senare lösgörande och sedan även lite flytt på bak. Gjorde även det hela i tölt fast inte lika tajta bågar då.

Har man inte gjort den innan är det kanske svårt att hänga med på bara en förklaring i text... så gav mig på att rita.. hehe det ska ju vara jämna svängar osv men ja... blir som ett evighetsmönster @Elina8
68D16451-98F2-4865-8C7B-59BE3519BD2A_1.jpg
 
@Elina8 oj då ska jag försöka förklara... det var första gången jag fick visat det för mig igår, och inte helt lätt att tänka rätt när man bytt varv sen ;).
Om du rider i vä varv så börjar du på första serpentinen efter hörnet som vanligt, men istället för att rida rakt över ridbanan till nästa båge, svänger du tillbaka snett åt vänster över ridbanan. Har man stolpar är det smidigt att ta sikte på dom... du ska komma ut på andra sidan ridbanan, en stolpe till vänster om den du skulle haft rakt fram om du ridit en vanlig serpentin O_o.
Du sitter om/ställer om som vanligt innan böjen, rider böjen, rakriktar, men det nya raka spåret är då snett till höger, en stolpe till höger om den stolpen rakt fram. Det blir väl som en volt tillbaka kan man nästan säga, fast över banan. Jag flyttade bakdelen innan böjarna sedan och man kan ju lätt tänka skänkelvikning några steg efter rakriktningen...

eh fattar du nåt av vad jag skrev :rofl:


Ah men då är jag med. Har inte hört dem kallas diagonala serpentiner förr, men de va ju ett bra namn.
Minns inte vad vi kallade dem på träning. När jag skriver träningsdagbok har jag kallat de 8-serpentiner. För de blir lite som en blandning mellan serpentin och 8-volt. Men diagonala serpentiner låter ju mycket mer "rätt".
Tänkte att de skulle ha något med diagonalen att göra men kunde inte koppla med serpentinerna. :p
 
Ah men då är jag med. Har inte hört dem kallas diagonala serpentiner förr, men de va ju ett bra namn.
Tänkte att de skulle ha något med diagonalen att göra men kunde inte koppla med serpentinerna. :p
haha ok, de heter säkert nåt annat, men eftersom jag inte hade något namn på övningen drog jag till med det eftersom jag tyckte det liksom gick lite på diagonalen :D. Någon som vet vad de kallas på riktigt?
 
Idag trotsade jag en av mina rädslor, att rida själv i skogen i mörkret. Jag överlevde, och herrejävlar vilken tölt hon bjöd på! :eek::D Ibland tänker jag att detta ju är en häst för "de stora arenorna" egentligen, och så får lilla jag njuta av henne hemma på mackmyraskogen. :love:

I morgon, Elsakurs! :banana:
 
Det är väl mer det faktum att jag köpte min första för 10 år sedan snart, han var då tre år gammal. Ändå känns det som Max ett år sedan :eek:

Tack för påminnelsen, igår firade jag och min älskade gubbe 11 år på pappret! :love: I mellandagarna är det även 5 år som islandshästägare, till världens bästa Köttbulle :love: (nej, jag är inte så bra på att sälja mina hästar, dom fastnar liksom här :D )
 
@Nielaa

Det är hästar vi håller på med, inte porslinsfigurer. Självklart ska man täcka hästen om det behövs, men att göra det för att det eventuellt kan bli snöstorm på en timme när prognosen säger milt resten av veckan är direkt överdrivet. Hästen överlever (och med råge) några timmar tills man hinner ordna med täcke om det osannolika inträffar.

Jag brukar inte hålla med Niela, och jag har inte pallat läsa hela inlägget (lååångt), men kan erkänna att alla våra går med regntäcke med pyttelite fodring nu. I Skåne. Det blåser ofta (skånska stäppen...) och regnar från sidan ibland. Den enda som är klippt är Snorri, han är halvklippt, Magen sparad.
De är inte heta under täcket, men inte heller kalla.
De är ju individer, förstås. När Snorri helklipptes i mars frös han trots fodrat täcke. Med tanke på hur lätt han får låsningar i ryggen vill jag inte att han står och spänner sig- men de får ju såklart inte bli överhettade heller.

Mammas pensionär (islandsimport f. 89) fryser även i sommarregn, men blir märkligt nog svettig i kallstall på vintern?? Aldrig svettig under täcket utomhus. Det är skumt, tycker jag.

Jag hade täckat Askurs häst, bara på grundval av bilden, däremot om jag kände hästen och såg den varje dag och såg att den inte frös så hade jag kanske struntat i täcket när det inte är som värst väder.
 
Jag brukar inte hålla med Niela, och jag har inte pallat läsa hela inlägget (lååångt), men kan erkänna att alla våra går med regntäcke med pyttelite fodring nu. I Skåne. Det blåser ofta (skånska stäppen...) och regnar från sidan ibland. Den enda som är klippt är Snorri, han är halvklippt, Magen sparad.
De är inte heta under täcket, men inte heller kalla.
De är ju individer, förstås. När Snorri helklipptes i mars frös han trots fodrat täcke. Med tanke på hur lätt han får låsningar i ryggen vill jag inte att han står och spänner sig- men de får ju såklart inte bli överhettade heller.

Mammas pensionär (islandsimport f. 89) fryser även i sommarregn, men blir märkligt nog svettig i kallstall på vintern?? Aldrig svettig under täcket utomhus. Det är skumt, tycker jag.

Jag hade täckat Askurs häst, bara på grundval av bilden, däremot om jag kände hästen och såg den varje dag och såg att den inte frös så hade jag kanske struntat i täcket när det inte är som värst väder.
Nu förstår jag inte riktigt din synpunkt, var i mitt inlägg skriver jag att det är fel att sätta på täcke för att skydda hästen mot förväntad väderlek eller aktuellt väder efter behov?
 
Nu förstår jag inte riktigt din synpunkt, var i mitt inlägg skriver jag att det är fel att sätta på täcke för att skydda hästen mot förväntad väderlek eller aktuellt väder efter behov?
Sorry, eventuellt var det bara så att jag råkade komma igång på hela diskussionen och bara svarade till dig, inte meningen.
KAN också vara så att jag har druckit för mycket kaffe och ett par öl, så glöm mitt långa utlägg :)
 
Och jag har haft Snappe i snart 11 mån. Känns som om han kom hem igår :eek:
Erro köpte jag 2005.. Alltså har jag haft egen häst i snart 10år. Jag tror jag börjar bli gammal ;)

Och tänk.. Jag har haft Askur i 4 (snart 5!!) år! :eek: Minns fortfarande den hemska bilresan och första mötet. Han var typ 5 äpplen hög. Minns också längtan som jag kände varje dag. "Han kommer ju aldrig bli stor! Jag vill rida in han nuuu!". Ja, och här är vi idag. :love: Tiden går så hemskt fort!
 
Efter träningspasset på Tyra idag grät jag en tår av pur glädje! Att köpa denna hästen är nog det bästa jag gjort i mitt liv, hon/vi utvecklas verkligen mycket och det är så förbaskat KUL att rida!:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 549
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp