Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testade att rida min dam med lite mer tryck i sätet igår (är väldigt lätt i sätet annars). Det blev en helt annan häst! Traven var HELT ren långa sträckor (annars går hon gärna mot litelite fyrtakt, inte mycket men nog för att höras) med ett helt annat framåtgrip och kraft än vad vi oftast lyckad uppnå annars mer än några steg. Med samma tryck i tölten blev hon också riktigt fin! Nu ska jag bara lyckas implementera detta i min ridning också :)

Dock är det hög tid att åka till tränare, men just nu står hästen på ett mindre bra ställe för det, så det får vänta lite.
 
Testade att rida min dam med lite mer tryck i sätet igår (är väldigt lätt i sätet annars). Det blev en helt annan häst! Traven var HELT ren långa sträckor (annars går hon gärna mot litelite fyrtakt, inte mycket men nog för att höras) med ett helt annat framåtgrip och kraft än vad vi oftast lyckad uppnå annars mer än några steg. Med samma tryck i tölten blev hon också riktigt fin! Nu ska jag bara lyckas implementera detta i min ridning också :)

Dock är det hög tid att åka till tränare, men just nu står hästen på ett mindre bra ställe för det, så det får vänta lite.

Laukur kräver också mer tryck i min sits för att bli riktigt fin! Då tar han rätt stöd i bettet och går som en klocka i både traven och tölten och den känslan är ju sååå häftig! Kul att du också känner skillnad :)
Nu när jag börjar bli tjock och magmusklerna inte orkar arbeta som dom ska så är långa ridpass inget alternativ just nu eftersom han kräver så pass av min sits, plus att han har stora rörelser som jag ska orka hänga med i :D
 
Laukur kräver också mer tryck i min sits för att bli riktigt fin! Då tar han rätt stöd i bettet och går som en klocka i både traven och tölten och den känslan är ju sååå häftig! Kul att du också känner skillnad :)
Nu när jag börjar bli tjock och magmusklerna inte orkar arbeta som dom ska så är långa ridpass inget alternativ just nu eftersom han kräver så pass av min sits, plus att han har stora rörelser som jag ska orka hänga med i :D
Jag blev förvånad över skillnaden. Har ändå haft skrället i fem år men det här var helt nytt!
Hon tog också stöd på ett sätt som kändes helt rätt, inte tung, bara ett bra stöd, fick liksom en tydligare ram även när jag längde henne, vilket jag saknat ibland men trott att det var skänkeln som behövde till mer, det har dock inte gett önskad effekt, hon är känslig för skänkeln och tenderar att stänga av den om hon tycker det blir för mycket.
 
Idag var en sån dag där jag inte kunde fokusera - För det gick så jävla bra! Jag satt bara och log och ville bara gråta av lycka! :love: Idag ÅKTE jag häst - På en 4 åring!! Han är för bra för att vara sann! Bästa bästa bebis i världen!
 
Idag blev det ett pass på banan. Tölten är lite trög då underlaget inte är det bästa. Passade på att busa lite så hoppade för första gången uppsuttet :) Om än bara 40cm men räckte i pannlampsljus. :p Sedan blev det lite fart i tölten så körde lite slalom, tycker Lille Brun är jättekul. Han var snabare än mig på att svänga så vi fick dubbelsväng och rakt i stolpen :p
 
Idag vart de en tur ut och jag tränade tölten och som i just nu håller på att lära oss att kunna tölta på lösa tyglar med en hand..
Och träning ger färdighet för idag klarade vi av ca 200 meter utan problem.:banana:
 
I dag ska jag och Skägget få undervisning för första gången :bump::love: efter tre veckor av lära känna ridning, så är "smekmånaden" över :D Jag är superglad för min nya häst:love::up::bow: så skal "jockeyn" bara lära sig att rida honom också :nailbiting: Har bokat in undervisning var 14:e dag till att börja med:angel::angel:
 
Igår kom tappskon på och på kvällen red jag en tur! Första gången på en vecka så det känns i låren idag :o Laukur var pigg och glad men lika lydig som alltid så det är inget problem trots att jag känner mig kraftigt otränad med gravidmagen :p Han bjöd fram till en bättre/lägre form än han brukar och märktes att han fattade att det är bättre så! Duktig ponnihest! Blev mest töltträning med många tempoväxlingar och sen lite trav där han fick lov att verkligen ta i! Men obalansen kom varje gång han kom på att han måste undvika vattenpölarna haha! Tog en galopp också med lite halvhalter i för att jag skulle vara säker på att han lyssna. Nedtagningar från galopp är inte hans starka sida så vi kör mycket tempoväxlingar, "enkla byten" osv i galoppen. Särskilt nu när jag är tjockis och jag inte har lust med någon räcergalopp!
 
Såg en tråd på Dressyr som handlade om hur man tänkt lägga upp vinterträningen. Hade vart kul och höra hur era planer med hästarna (och er själva) från nu till våren då det drar igång tävlingar igen :)

Jag kan börja. Jag är ju som sagt gravid och bäbis är beräknad 2/3, alltså om knappt 4 månader. Just nu rider jag ungefär som vanligt 4 dagar i veckan. Vi fokuserar mycket på att baken ska med i alla gångarter och att han ska lyssna bra på förhållningarna (vilket han gör, men det måste bibehållas). Han slarvar gärna med sina långa bakben så jag måste vara noga med detta så han ska bli starkare och det sen ska komma naturligt. Med detta blir ju formen bara bättre och bättre såklart! :) I galoppen kör vi mycket "enkla byten", de är inte helt enligt skolboken därav citationstecknen :angel: Denna övningen är perfekt för honom som inte tycker att mjuka fina nedtagningar i galoppen är nödvändig utan gärna springer på och det blir dragkamp. Det gillas inte av matte och det är nolltolerans på det. Särskilt när jag är gravid! Ibland byter jag en riddag i veckan mot longering eller liknande pga brist på ork eller tid. Jag hoppas jag kommer orka rida såhär i en månad till i alla fall, sen kommer nog kroppen säga ifrån. Då får det bli den ridning som går, typ ut i skogen bara för motionens skull och tankning av energi för mig och markarbete. Slänger nog upp min gubbe ibland så Laukur får springa lite ute i skogen också. Målet är att kunna/orka hålla igång honom på något vis 3-4 dagar i veckan året ut. Klarar jag det kommer jag vara supernöjd och han sen kan stå på helvila i 3 månader tills jag kan rida igen (förhoppningsvis i mitten av april) :) Inga tävlingar förrän tidigast hösten för oss alltså.
 
Vi tränar på "som vanligt" under vintersäsongen. Kombinerar korta pass på ridbanan med fokus på fokus, om ni förstår vad jag menar, :D från oss båda, med uteritter. Både korta "explosiva" och längre turer i lågt tempo. Ibland uteritter med krav och "träning", ibland ut och leka bara. Kombinerar med träning för två olika tränare en gång i månaden för den ena och var tredje vecka för den andra.

Mitt mål är tävling i vår (Kanske vintermästerskapen....) och rida på över 5.0.
 
Hur blir era hästar av att ha kortare "riduppehåll"? Typ det just nu ack så aktuella tappsko, märker ni på dem att de stått några dagar?
 
Lite hjälp här, tack! :) Jag var dum nog att klippa lite för mycket idag och kom på i efterhand att täcket jag köpte till honom är sönder. Så nu står han här, klippt utan täcke. Tror ni han kommer att frysa? :( Kollade vädret och det kommer vara mellan 7-9 grader varje dag. Han gick otäckad förra vintern och frös ingenting men nu är han lite mer klippt..

2014-11-12-1942_5463aa102a6b224075b43a3f.jpg
 
Lite hjälp här, tack! :) Jag var dum nog att klippa lite för mycket idag och kom på i efterhand att täcket jag köpte till honom är sönder. Så nu står han här, klippt utan täcke. Tror ni han kommer att frysa? :( Kollade vädret och det kommer vara mellan 7-9 grader varje dag. Han gick otäckad förra vintern och frös ingenting men nu är han lite mer klippt..

2014-11-12-1942_5463aa102a6b224075b43a3f.jpg

När de är helt nyklippta vill jag gärna lägga på nåt litet om det är blåsigt och kallt.
Men annars tror jag inte den klippningen är något problem vid bra väder om han inte är väldigt frusen.
 
Hur blir era hästar av att ha kortare "riduppehåll"? Typ det just nu ack så aktuella tappsko, märker ni på dem att de stått några dagar?

Laukur kan bli lite piggare men inte dum och försöker sticka eller så. Utan han är pigg men lyssnar ändå på mig och vilket tempo jag vill ha, även fast han gärna hade sprungit mer/fortare :D
 
Lite hjälp här, tack! :) Jag var dum nog att klippa lite för mycket idag och kom på i efterhand att täcket jag köpte till honom är sönder. Så nu står han här, klippt utan täcke. Tror ni han kommer att frysa? :( Kollade vädret och det kommer vara mellan 7-9 grader varje dag. Han gick otäckad förra vintern och frös ingenting men nu är han lite mer klippt..

2014-11-12-1942_5463aa102a6b224075b43a3f.jpg
Om det inte spöregnar så tror jag absolut inte att han kommer frysa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 537
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp