Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De bett jag nämner, finns de ens under 12,5? :D;)

Fast gällande de bett du nämner tycker jag man stöter på patrull redan vid 10,5? Eller jag kanske bara missat något? (Hoppas!)

(Min har 10,5 på ledade bett och 9,5 på raka, men raka bett får ju vara lite stora så hon brukar ha 10,5 rakt över.)
 
Hörrni, jag har täckesångest! Kan ni hjälpa mig? :o

Jag köpte Tyra i december och hon gick oklippt och otäckad på lösdrift hela vintern, mådde så gott så. Jag köpte ett tunnfodrat täcke men det blev hängande hela säsongen.. Sommaren gick hon också otäckad (såklart?).

När hösten och heldagsregnen kom började jag tycka att hon såg obekväm ut vid mycket nederbörd. Liksom stod och knep med svansen och rörde sig lite stelare än vanligt in från hagen. Vid riktigt skitväder stod hon och liksom sköt rygg, såg ut som en räka. Jag började då täcka henne med fleecefodrat regntäcke vid mycket nederbörd, och hon verkade jättejättenöjd med detta.

Nu vet jag liksom inte hur jag ska fortsätta? Nu några dagar ska det vara omkring 0° och snöblandat regn och Tyra får gå ute med täcke. Men kommer jag behöva fortsätta täcka hela säsongen nu för att jag börjat? Behöver hon gå med täcke så täckar jag naturligtvis, men det funkade ju bra utan förra vintern..

Kanske lika bra att klippa henne mer i så fall och hålla henne täckad.. Är ju smidigt för mig med ren torr häst. Men inte så smidigt att behöva hålla på och byta täcken, kanske få bogskav osv..

Hilfe? :p


Jag täckar mest nu på hösten när det regnar och blåser och är rått. När vintern kommer och det blir torrare kall luft behöver jag sällan täcka. De är först när det blir riktigt svinkallt. Och då menar jag inte ett par minus. Beror ju såklart på hur mycket de är klippta och hur frusna de är.

Hörde för ett tag sen att om man har på täcke mer än 5 timmar så tar det ett dygn innan pälsen kan resa sig helt igen efter man tagit av det.
Vet inte vart påståendet kommer ifrån eller hur mycket sanning det ligger i det. Vet inte heller i hur stor utsträckning det påverkar förmågan att hålla värmen. Men jag har aldrig märkt av att de blivit kalla när jag tagit av täcket, så även om pälsen är lite tillplattad tror jag inte de förstör isoleringen totalt. Man tar ju inte av täcket om det är dåligt väder heller.
Så är det såpass bra väder att man tar av täcket brukar de ju inte resa fullt ragg annars heller, så de kanske inte har samma behov av att kunna resa håren då, och därför fryser de inte.
 
Blir inspirerad av era inlägg om hästodontolog och bett och undrar om ni har tips på bra bett att variera med?
Jag har nu ett anatomiskt tredelat EE-bett, stl 10,5 till min häst som hon är nöjd med. Fick tipset av förra ägaren och köpte ett sådant helt enkelt. Nu skulle jag då gärna vilja variera lite för att försöka göra det bästa för hennes mun, men har inget behov av att byta bett egentligen (jag är alltså helt nöjd med funktionen och hur hästen trivs med det).

Förslag på liknande bett som ändå ändrar tryckpunkterna lite? Varierar även mellan hög (lös) nosgrimma och remont.
 
Tredelat med fasta eller lösa ringar och ett rakt bett hade jag valt som variation.
Tack för tips!
Om jag tex köper ett vanligt tredelat i samma storlek (har hittat ett i sötmalm som är en mm tjockare mot det jag har), räcker det för att byta tryckpunkter jämfört med EE-bettet som också är tredelat? Eller måste betten skilja sig åt mer för att det ska vara någon vits med variationen?
Hur ofta varierar ni?
 
Tack för tips!
Om jag tex köper ett vanligt tredelat i samma storlek (har hittat ett i sötmalm som är en mm tjockare mot det jag har), räcker det för att byta tryckpunkter jämfört med EE-bettet som också är tredelat? Eller måste betten skilja sig åt mer för att det ska vara någon vits med variationen?
Hur ofta varierar ni?
Svarar på min egen med att det där med sötmalm inte verkar så bra när jag sökt på gamla trådar.. oxiderar i munnen? låter inte gott
 
Svarar på min egen med att det där med sötmalm inte verkar så bra när jag sökt på gamla trådar.. oxiderar i munnen? låter inte gott
Det ska oxidera, och många hästar gillar det. Och på ditt andra inlägg ja och jag byter ngra ggr vecka.
 
Tack för tips!
Om jag tex köper ett vanligt tredelat i samma storlek (har hittat ett i sötmalm som är en mm tjockare mot det jag har), räcker det för att byta tryckpunkter jämfört med EE-bettet som också är tredelat? Eller måste betten skilja sig åt mer för att det ska vara någon vits med variationen?
Hur ofta varierar ni?

Eftersom EE-bettet är böjt så ger det mer tryck mot lanerna än ett vanligt tredelat. Ytterligare ett steg kan va ett tredelat med lock up funktion. Och vill du ha ännu mindre tryck mot lanerna och mer mot tungan så är ett rakt ett bra alternativ.

Själv varierar jag mellan rakt tränsbett med fasta ringar, 3-delad bridongbett med fasta ringar och rakt babypelham som jag rider med tygeln i mittringen, så det ger praktiskt taget ingen hävstångseffekt men det ger en liten vridning framåt som är bra för hennes mun.
Har det raka 2-3 dagar i veckan (inte i sträck) och de andra växlar jag med 1-2 dagar i veckan. Ibland kan det gå flera veckor utan att jag använder nåt av de alternativa betten och växlar Bara mellan två bett.
 
Ang oxideringen, det är den som ger den söta smaken som ökar salivproduktionen. Vilket är positivt. Därav namnet sötmalm.

Däremot så är sötmalm ett "strävare" material än de vanliga metallbetten så en del hästar trivs bättre på vanligt eftersom det kan ge mindre friktion trots salivering.
 
Idag har jag haft världens mysigaste ridtur. Invigde overallen för denna säsongen och hoppade upp barbacka. Njöt på långa tyglar och lät Sol bestämma vägen. Så mysigt när hon lunkar runt och väljer sin egen runda. Fick sällskap av en nyfiken ekorre också.

Sen valde jag väg så vi fick träna lite i backarna också.
Men så galet underbart de är att flyta fram barbacka när gångarterna bara sitter och man kan lyxåka lite. :love:
Älskar min lilla Solstråle
 
Hörrni, jag har täckesångest! Kan ni hjälpa mig? :o

Jag köpte Tyra i december och hon gick oklippt och otäckad på lösdrift hela vintern, mådde så gott så. Jag köpte ett tunnfodrat täcke men det blev hängande hela säsongen.. Sommaren gick hon också otäckad (såklart?).

När hösten och heldagsregnen kom började jag tycka att hon såg obekväm ut vid mycket nederbörd. Liksom stod och knep med svansen och rörde sig lite stelare än vanligt in från hagen. Vid riktigt skitväder stod hon och liksom sköt rygg, såg ut som en räka. Jag började då täcka henne med fleecefodrat regntäcke vid mycket nederbörd, och hon verkade jättejättenöjd med detta.

Nu vet jag liksom inte hur jag ska fortsätta? Nu några dagar ska det vara omkring 0° och snöblandat regn och Tyra får gå ute med täcke. Men kommer jag behöva fortsätta täcka hela säsongen nu för att jag börjat? Behöver hon gå med täcke så täckar jag naturligtvis, men det funkade ju bra utan förra vintern..

Kanske lika bra att klippa henne mer i så fall och hålla henne täckad.. Är ju smidigt för mig med ren torr häst. Men inte så smidigt att behöva hålla på och byta täcken, kanske få bogskav osv..

Hilfe? :p

Min är "halvklippt", dvs bog, hals och en liten bit bakom sadelgjorden. Han går otäckad förutom I ruskväder och rusk för mig är nederbörd kombinerat med blåst och 0-3 grader.
Ruskväder för mig är inte torrväder med minusgrader.
Min blir stel I ryggen, rör sig mindre och blir grinig vid ruskväder.
 
Så här är Laukur klippt och han går ute utan täcke hela dagarna oavsett väder. Enda gången jag lägger på täcke ute är om han är svett efter ridning och ska ut i hagen igen efteråt. Men han är inte frusen av sig.

10378073_10203033826553558_8719340193294744568_n.jpg
 
Jag måste nog vara blind för jag hittar knappt några bett i 9.5. :banghead: Blir nog att specialbeställa ett så jag får ett litet bett med normalt stora fasta ringar och inte pytteringar som de brukar vara på bridongbettet (som bara verkar vara de bett som finns i lite storlek. ;)
 
Jag måste nog vara blind för jag hittar knappt några bett i 9.5. :banghead: Blir nog att specialbeställa ett så jag får ett litet bett med normalt stora fasta ringar och inte pytteringar som de brukar vara på bridongbettet (som bara verkar vara de bett som finns i lite storlek. ;)
Vad letar du efter för bett?
 
Red ut i bara grimma och grimskaft idag. Kände mig galen/äventyrlig i exakt tre minuter. Saga är så lydig numera att det inte var särskilt äventyrlig alls. Vi red i alla gångarter, mötte bilar, ett studsigt halvblod, rådjur – och Saga vinklade inte ett öra eller avvek ett enda steg mot vad jag bad henne om :love::love::love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 535
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp