Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch för lera :( Tur att det är värst vid grinden och att resten av hagen håller sig bra så dom kommer undan om dom vill. Det är spännande på morgonen när jag lägger ut hö och ska halka runt i leran tills jag når den bättre platsen att lägga ut hö´t på ;) Trött, tjock, mörkt och stövlar som halvt fastnar :angel:
 
KL Jag behöver tips och råd. En häst som blir mer och mer ovillig vid ridning, går inte fram. Men inte är halt eller öm i kroppen. Är kollad av kiropraktor och massör. Har haft låsningar i nacken, mjuk nu. Har bra sadel. Hur går man vidare? Jag anser att något är fel men var ska man be veterinären leta. Detta är ett problem som blivit saaakta värre. Ska jag spattröntga? Det kan ju inte vara ett ridproblem ...........
 
KL Jag behöver tips och råd. En häst som blir mer och mer ovillig vid ridning, går inte fram. Men inte är halt eller öm i kroppen. Är kollad av kiropraktor och massör. Har haft låsningar i nacken, mjuk nu. Har bra sadel. Hur går man vidare? Jag anser att något är fel men var ska man be veterinären leta. Detta är ett problem som blivit saaakta värre. Ska jag spattröntga? Det kan ju inte vara ett ridproblem ...........
Anaplasma?
 
@Livet
Handlar det bara om ovilja att gå fram eller finns det andra protester?
På vilket sätt går hästen inte fram?
Känns som att man behöver lite mer att gå på...
 
@Livet
Handlar det bara om ovilja att gå fram eller finns det andra protester?
På vilket sätt går hästen inte fram?
Känns som att man behöver lite mer att gå på...
Han är 12 år, har aldrig varit superframåt men inte så här.
Han är ofta trög, skänklar man händer liksom inget, inte heller om jag blir sträng eller använder spö (vilket jag normalt inte gör men testat) I våras fick han kiropraktik vilket gjorde att han kändes något bättre ett tag men jag tänkte att resten kanske kom tillbaka med tiden(mentalt), men nej. Han travar eller töltar motvilligt i korta sträckor. Galopp mycket svårt och i så fall ännu kortare 25-50 meter. Konstigt nog ser han glad ut och rör sig utan att se hängig ut men trögt/ansträngd. Vissa dagar är givetvis bättre men jag tycker trenden är nedåtgående. Jag har också provat "mindre" ryttare men inte sett skillnad än i alla fall. Hur länge kan de gå med Anaplasma i kroppen? På sista tiden har han även varit småtjurig i hagen mot unghästen, ingen lek alls. Men inget konstigt syns när han rör sig löst, jag har normalt sett öga för rörelsestörningar/hälta. Jag har försökt prata med veterinär men har inget att komma med som de velat undersöka. Ska testa en annan.
 
min Islandsvalack har varit precis likadan nu under en tid, det har smugit sig på och han har också blivit väldigt ovillig vid ridning. Trött och hängig i hagen, tjurig mot dom andra hästarna står helst själv.. Vet fortfarande inte vad det kan vara men tog blodprov och då visade de sig att han hade en hög infektion i kroppen och dåligt med vita antikroppar kollade då för anaplasma men det var inte det. Vet inte riktigt vad jag ska tro eller göra här näst! men nu vilar han såklart..
 
Tränade för instruktör i förmiddags och det gick bra :). Fick höra att min lilla häst har en fin hals, fin överlinje och söker sig i en fin form naturligt :love:. Har även (framför allt) gjort stora framsteg med rädslan :bump:, så det här blir så bra!
 
Igår hade jag lektion för en ny tränare. Det fick helt ok och jag kommer träna för henne igen och se hur det funkar. Jag hatar första passet för ny tränare, det går aldrig bra tycker jag. Tar ju ett tag innan man synkar. Men det kändes ändå som att det fanns en bra grund att bygga vidare på med mestadels lika tankesätt kring träning. Dessutom var hon grymt bra på att skälla på mig när jag tappar min svaga sida och sitsen blir blä. Det gillar jag!
 
Jag red för första gången för Johan Häggberg igår. Gick fantastiskt bra. Mitt ånglok töltade lugnt och sakta i form. Något vi ständigt jobbar med annars.
Det bästa var att han sa att "vi lägger birt spöt, det behövs inte". Är alldeles för van vid att tränare vill använda sig av det mycket.
 
Har bytt tillbaka till spånpellets i lillens box och gissa om han är lycklig. ;)
Rulla, rulla rulla! Idag var han helt full av spån :rofl:
 
Har under någon månad aktivt jobbat med att ge så små hjälper som möjligt eftersom jag gärna tar i lite mer än vad som behövs. Det funkar toppen :banana::banana::banana: Lilla damen dansar glatt fram för enbart sätet oavsett om jag vill ha trav från halt eller tvärnita från galopp.

Pålle är väldigt glad över mattes nya spår och blir bara känsligare och känsligare - och gladare :love: Eller ja, hon ÄR ju så känslig, bara att matte inte riktigt varit med på tåget att hon är SÅ känslig, och hon är en sån häst som stänger av om man blir för yvig.
 
Det är roligt med känsliga hästar så som @Gimlan skriver... Red kveikja häromdagen o hon bara drog ut åt vänster i skänkelvikning hela tiden. Efter 500m inser jag att sadeln sitter snett så jag sitter mer på höger, såklart lyder pålla o går skänkelvikning... Duktig påwnie! Dålig matte... Haha
 
@kvandi känner igen mig SÅ i din berättelse! Jag har haft säkert hundra sånna upplevelser med Saga under åren och ibland har det tagit lång tid innan jag fattat vad som är tokigt.

Ett tag gick hon bara inte att ställa åt vänster, änstersidan var som betong, red för tränare efter några veckors kamp, ruskigt frustrerad över min stela häst. Eller nja... jag satt och drog upp vänster axel och iom det vred bäckenet utåt så jag faktiskt sa åt henne att ställa sig åt höger...

Ännu ett exempel: Häromdagen tänkte jag att vi skulle köra lite galoppintervaller, men pållan gick som en missnöjd mask... Fattade inte vad som var tokigt förrän jag inser att dressyrsadel med långa läder, djupt säte och stora knästöd kanske inte är det bästa för att stå i en balanserad fältsits... Jag hamnade på tok för mycket framåt och det är klart att det inte är så bekvämt för lilla skruttan.

Stackars pållan, tur att hon är snäll :)
 
Kom ut en sadelprovare ikväll och vi hittade en sadel som låg bra på Snemmas breeda, korta rygg, och som jag tyckte var kanon att rida i :up:. Härligt att kunna bocka av det och veta att sadeln passar hästen ordentligt.
En Stubben Bennis Harmony Focus begagnad från 2011 blev det, med nya webbers, stigbyglar och en ELT-gjord också :d.

Rolig grej att göra också, prova sadlar, och oj vad olika känsla det var i de olika sadlarna jag provade. Ett par som jag kände direkt att jag inte gillade alls, vissa som jag bara ville rätta till mig i hela tiden, åkte runt osv. I denna Stubben satt jag stadigt utan att sitta fast, med bra knästöd, och kände hästen och tänkte inte på sadeln.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 510
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 771
Senast: Krålus
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp