Anlägga parkeringsplats

ufot

Trådstartare
Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd.

Min första tanke är att lägga grus på. ”Måste” man göra något förarbete, eller ”kan” man bara köpa ett lass grus?

Huset ligger längst en grusväg och parkeringsplatsen är i direkt anslutning till grusvägen.

Jag har försökt googla på olika lösningar, men hittar ingenting vettigt.

Jag är ute efter den billigaste lösningen…
 
Om det bär under så att det bara är grässvålen som är sönderkörd så går det bra att bara lägga på grus. Är det så att det är mjukt under så är risken stor att det ändå blir sönderkört trots grus.

Men en relativt billig och snabb lösning är att gräva bort gräsdvålen och sen lägga på grus, det blir inte perfekt men bättre än idag. Makadam 8-16 brukar bli bra.
 
Markduk under gruset, beroende på vart man bor. Här där det är lerjord är det en bra grej. Eller markarmering som du fyller.
Dyrare, men håller nog väldigt länge - du har iaf bärigheten kvar länge.
 
Det gör ingenting om det växer gräs igenom gruset. Behövs det markduk då?

Brunnsborrning i kombination med skyfall och tunga maskiner är ingen höjdare… där det är värst är det ca 3 cm djupa hjulspår.

Kan man bara jämna till det värsta och lägga på grus?
 
Det gör ingenting om det växer gräs igenom gruset. Behövs det markduk då?

Brunnsborrning i kombination med skyfall och tunga maskiner är ingen höjdare… där det är värst är det ca 3 cm djupa hjulspår.

Kan man bara jämna till det värsta och lägga på grus?
Som jag fattar behöver du en snabb och billig lösning för vintern och du använder det inte normalt för tunga maskiner? Då skulle jag släta ut och köra på grus nu i höst och räkna med att det kanske behövs göras om om några åt.
 
Som jag fattar behöver du en snabb och billig lösning för vintern och du använder det inte normalt för tunga maskiner? Då skulle jag släta ut och köra på grus nu i höst och räkna med att det kanske behövs göras om om några åt.
Precis. I vanliga fall står min lilla Renault Clio där. Det kör i stort sett aldrig några tunga maskiner, bortsett från traktorn som kommer med ved 1-2 gånger per år.
 
15 kvm markarmering kostar under 3000 kr, ger marken bärighet och ser till att gruset inte försvinner - risken annars är ju att det bara rinner rakt igenom på sikt. Iom att du är ok med gräs går det förstås att fylla med organiskt material också.
 
15 kvm markarmering kostar under 3000 kr, ger marken bärighet och ser till att gruset inte försvinner - risken annars är ju att det bara rinner rakt igenom på sikt. Iom att du är ok med gräs går det förstås att fylla med organiskt material också.
Det är inte kostnaden för materialet som är problemet, det är att få någon att göra det. Jag kan inte lyfta några tyngre grejer, därav min fundering att bara sätta grus på.

Gruset kan jag släta till och fylla på vid behov.

Det bästa är självklart att gräva bort jord + gräs, sätta makadamm, markduk och topplager. Materialet i sig kostar inte så mycket, däremot att få någon att göra jobbet…

Området är ju bara ca 3x5 meter och det enda som kommer att stå/köra där är min lilla personbil.
 
Alltså; allt beror ju på vad du har under och hur länge resultatet ska hålla.

Hos mig på lerjord sjunker grus undan rätt fort om man har otur. Då får man fylla på ofta, om man inte först preppar med markduk eller markarmering. Har du annorlunda jord funkar nog bara grus bättre.

Jag har lagt markduk utan vidare grävning men kommer ju bygga lite uppåt. Bäst om man kan jämna till marken först också. Samma med markarmering. "Pusselbitarna" där är inte speciellt tunga :)
 
Det gör ingenting om det växer gräs igenom gruset. Behövs det markduk då?

Brunnsborrning i kombination med skyfall och tunga maskiner är ingen höjdare… där det är värst är det ca 3 cm djupa hjulspår.

Kan man bara jämna till det värsta och lägga på grus?
Det där kommer nog att rätta till sig ganska snart
Kört sönder stallplan ett antal gånger lastbilar har suttit fast betydligt djupare än tre cm det syntes knappt året efter
Jag trampade nog bara ner det värsta
Jag har lagt grus på ett ställe men det var mest för det var så ojämnt där
Visst det är ju ingen golf green men jag spelar inte golf heller ;)
 
Det där kommer nog att rätta till sig ganska snart
Kört sönder stallplan ett antal gånger lastbilar har suttit fast betydligt djupare än tre cm det syntes knappt året efter
Jag trampade nog bara ner det värsta
Jag har lagt grus på ett ställe men det var mest för det var så ojämnt där
Visst det är ju ingen golf green men jag spelar inte golf heller ;)
Det låter ju lovande.

Då gör jag så att jag beställer grus och ser hur det blir. Blir det inte bra kan jag ju alltid göra om det när det finns mer pengar.

Jag hade gärna haft gräs, men med tanke på de skånska ”vintrarna” är det nog ingen vidare bra idé…

Det finns ju massor av olika grussorter. Någon som vet vilken typ av grus som fungerar bäst att sätta på sönderkört gräs?
 
Det låter ju lovande.

Då gör jag så att jag beställer grus och ser hur det blir. Blir det inte bra kan jag ju alltid göra om det när det finns mer pengar.

Jag hade gärna haft gräs, men med tanke på de skånska ”vintrarna” är det nog ingen vidare bra idé…

Det finns ju massor av olika grussorter. Någon som vet vilken typ av grus som fungerar bäst att sätta på sönderkört gräs?
Behöver du ens grus om du bara ska stå där med en liten clio?
Jag hade nog ändå avvaktat faktiskt
Du har nyligen flyttat dit väl?
Tillägg det finns ju en risk att gruset försvinner under vintern då är det ju pengar i sjön
 
Behöver du ens grus om du bara ska stå där med en liten clio?
Jag hade nog ändå avvaktat faktiskt
Du har nyligen flyttat dit väl?
Jo, precis flyttat in.
Men, i och med att jag var tvungen att norra brunn förstörde de stora maskinerna gräsmattan som är parkeringsplats totalt. Jag kommer sannolikt att fastna i vinter om jag inte lägger på något.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 388
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 102
Senast: mamman
·
Trädgård & Växter Jag är intresserad av ett radhus som har en liten och kraftigt sluttande tomt. Eller snarare, jag är intresserad av allt utom just den...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 472
Senast: Gabbi
·
Anläggning Hej. Har ca 2 ha åker. Jag skulle vilja anlägga en ridväg runt om, och ha en hage i mitten. Helst vill jag också ha en liten ridbana...
Svar
3
· Visningar
4 240
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp