Håll oss uppdaterade, igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår fick Kveikja o jag besök av ingen mindre än @Jonaz ! Jättekul! Vi visade våran trickträning och "frihetsdressyren"(eller vad jag skall kalla det) sen tog vi en uteritt i full fart. Men jag tror att J var mest lyrisk över shoppingen på Börjes ;)

wpid-wp-1417064543960.jpeg
 
ÄNTLIGEN har minusgraderna kommit till Värmland! Det går faktiskt att gå i hästhagen utan att bli blöt nu :banana: Hästarna går fortfarande genom skorpan och ner i leran och har lite problem närmast grinden där det är lerigast. Men bara det får vara minus några dagar till så kommer allt bli hårt så det blir lättare för dom :) Det är ju fint i resten av hagen, bara runt foderbordet och vid grinden det är värst.
Ljómis svans ska tvättas ikväll för nu har han lerklockor som släpar bakom honom :cool: Så svansen ska tvättas, klippas och dränkas i pälsglans ;)
 
För inte så länge sedan bytte jag (av ekonomiska skäl) hovslagare. Andra besöket idag o nu är mina muskler helt slut! Jag har nämligen fått lära mig dra av skor! Det ser ju väldigt enkelt ut, men efter tre hästar så brann det i mina lårmuskler! Helt Totalt slut! Men vad roligt! Vi sparade tid och jag fick dagens träningspass med fokus på lår och armar.... O såklart ny kunskap!
 
Hovslageri är skitjobbigt! En tjänst som jag, (som inte längre är så ung) mer än gärna betalar för. Fast det är bra att kunna dra av skor som börjar lossna. Strong att göra det på tre st!
 
Är det någon som vet om islandstävlingen som varit idag på SIHS kommer att visas någonstans? Sedan ska det väl även vara en islandsshow imorgon lördag som skulle vara kul att se.
 
Tack för tipset! Missade direktsändningen men den verkar gå att se nu i efterhand så hoppas det blir lite isisar under showen!
 
Idag blev det en riktigt gosig stund med lilla häst, hon somnade nästan med huvudet mot mig :love:.
Jag passade också in det nya huvudlaget och baucherbettet jag köpt och det passade bra och verkade gillas. Däremot var remontgrimman jag också beställt för liten.. Det står att den är 23 cm, var hittar jag en enkel svart vardagsnosgrimma med silverspännen där nosdelen är längre än 23 cm? :confused:
 
Idag blev det en riktigt gosig stund med lilla häst, hon somnade nästan med huvudet mot mig :love:.
Jag passade också in det nya huvudlaget och baucherbettet jag köpt och det passade bra och verkade gillas. Däremot var remontgrimman jag också beställt för liten.. Det står att den är 23 cm, var hittar jag en enkel svart vardagsnosgrimma med silverspännen där nosdelen är längre än 23 cm? :confused:
Du har samma problem som jag fast tvärtom ;)
Alla remonter är ju för långa! Snappe har fått en specialdesignad nosgrimma från Fager design, den enda remonten som passar! :love:
 
Du har samma problem som jag fast tvärtom ;)
Alla remonter är ju för långa! Snappe har fått en specialdesignad nosgrimma från Fager design, den enda remonten som passar! :love:
ja inte är det lätt att hitta grejer som passar till de här pållarna! Hade för mig att ni diskuterade stl på nosgrimmor för ett tag sedan i tränstråden, och 22 cm nämndes, så då borde det vara lugnt med 23 tänkte jag. Tror det är extra svårt att hitta en remontgrimma som passar till Snemma också. Har en flätad som är fin men som hamnar jättekonstigt, den är däremot inte för liten i omkretsen i nosen. Denna jag hade beställt nu var alldeles för liten i omkrets, hade den på yttersta hålet och ändå satt den för hårt (enligt min smak iaf).
Allra bäst sitter en engelsk nosgrimma från Fakur som jag har, men den vill jag inte använda precis varje dag eftersom den dels är ganska dyr, och dels har blingstenar på som jag vill ska bli kvar...dessutom vill jag helst använda remont för munnens skull.

Så jag letar vidare efter en remontgrimma som passar min häst ;). Allra helst vill jag ha en bred, helt platt nosgrimma, ni vet en sådan som många träns till stora bruna har nu för tiden, fast som remont... någon som sett något sådant? Skulle jag hitta en sådan engelsk utan liten snokrem skulle jag också bli glad!
 
ja inte är det lätt att hitta grejer som passar till de här pållarna! Hade för mig att ni diskuterade stl på nosgrimmor för ett tag sedan i tränstråden, och 22 cm nämndes, så då borde det vara lugnt med 23 tänkte jag. Tror det är extra svårt att hitta en remontgrimma som passar till Snemma också. Har en flätad som är fin men som hamnar jättekonstigt, den är däremot inte för liten i omkretsen i nosen. Denna jag hade beställt nu var alldeles för liten i omkrets, hade den på yttersta hålet och ändå satt den för hårt (enligt min smak iaf).
Allra bäst sitter en engelsk nosgrimma från Fakur som jag har, men den vill jag inte använda precis varje dag eftersom den dels är ganska dyr, och dels har blingstenar på som jag vill ska bli kvar...dessutom vill jag helst använda remont för munnens skull.

Så jag letar vidare efter en remontgrimma som passar min häst ;). Allra helst vill jag ha en bred, helt platt nosgrimma, ni vet en sådan som många träns till stora bruna har nu för tiden, fast som remont... någon som sett något sådant? Skulle jag hitta en sådan engelsk utan liten snokrem skulle jag också bli glad!

Jag köpte ett på hööks för ett par år sedan som jag bara provat. Det var på tok för stort till alla mina, som ändå har rätt varierande mulgrovhet :P
 
Jag köpte ett på hööks för ett par år sedan som jag bara provat. Det var på tok för stort till alla mina, som ändå har rätt varierande mulgrovhet :P
En remontgrimma menar du? eller en platt bred tom? Ja vissa är för stora och andra är för små, även om de är sk islandsträns/nosgrimmor..
 
En remontgrimma menar du? eller en platt bred tom? Ja vissa är för stora och andra är för små, även om de är sk islandsträns/nosgrimmor..


Aschdå, det var tvinnad silvertråd på remonten, då går den bort. Typiskt ;)
Jag tycker att det ofta är för lång "ovandel" på remonterna, det trycker liksom på bettet direkt när man börja spänna...
 
Här är den enda remonten som Snappe kan ha.
b109363.jpg

När han inte har den har han aachennosgrimmor.
Denna nosgrimma är 18cm lång och sitter perfekt på Snaps. Alla andra som jag har är på tok för långa.
 
Ja 17 eller 18 cm är ok, allt annat blir för långt. I morgon är en kurs i antågande, den sista för det här året, i mitten av denna månad vankas vila till första eller andra veckan i januari.
 
@Boj Kul med kurs! Snappe börjar komma igång ordentligt nu och vilken tölt han bjöd på idag :love:

Imorgon ska vi ut på tur med mamma, pappa, bror, sambo och sambos syster :love:
 
Vilken fin @Michis! (ja både remont och häst).
Oj vilket jättehuvud min måste ha då! Eller era som har små :D. Men alltså.. det är ju ovandelen på själva nosdelen som är 23 cm i detta fall, underdelen med spännet är 26 cm när det är spänt i sista hålet. Egentligen hade det räckt om underdelen hade varit lite längre, men det måste väl vara ungefär lika tänker jag för att det ska sitta bra? På den andra remonten jag har är ovandelen hela 28 cm, men den är nog lite för stor, och ja, sitter konstigt.. en vetenskap detta ;)

@Silkisif det låter iofs fint med tvinnad silvertråd, men är ute efter en vardagsnosgrimma man kan slita på, men vem säger att man inte kan ha lite bling till vardags ändå ;)

Håller med, kan nog vara det som är felet med den som är för lång, där ovandelen är hela 28 cm, det sitter liksom inte rätt när man spänner. Den på 23 passar nog ovandelen, men då är underdelen för kort istället :banghead:
 
@Michis Hur mätte du för att komma fram till vilken längd du behövde på nosgrimman?
Jag tycker det är så svårt att mäta, en vet ju inte riktigt hur stora ringarna är och de tillkommer väl? Har samma dilemma som dig, en häst med litet huvud som behöver kort rem över nosen. Kan inte gå ner till ponny dock, för då blir nackstycket för kort... Så jag kanske helt enkelt också får specialbeställa en.
 
@Michis Hur mätte du för att komma fram till vilken längd du behövde på nosgrimman?
Jag tycker det är så svårt att mäta, en vet ju inte riktigt hur stora ringarna är och de tillkommer väl? Har samma dilemma som dig, en häst med litet huvud som behöver kort rem över nosen. Kan inte gå ner till ponny dock, för då blir nackstycket för kort... Så jag kanske helt enkelt också får specialbeställa en.
Jag tog ett mjukt måttband och mätte över näsan på Snappe.
Jag vet exakt vart jag vill ha den och då är det enkelt att mäta längden :D
Nosgrimman som han har på bilden finns att köpa, i samma mått.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
288
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 562
Senast: Gunnar
·
Hemmet Något som kan vara bra att tänka på om man vill binda elpriset på längre tid är att företaget som man binder hos skall vara stabila nog...
2 3
Svar
54
· Visningar
194
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Har nyss flyttat och körde tvättmaskinen för första gången idag. Den är ur funktion, centrifugeringen fungerar inte. Vad jag kan läsa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 772
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp