Hage längs järnväg

Sv: Hage längs järnväg

Tusen tack för svaren.

Det är nämligen så att vi eventuellt ska köpa en gård, där järnvägen tyvärr går längs med hagarna.

Jag har sett det mycket i England när jag bodde där borta och där brydde sig inte hästarna alls.
Det är ju bara mitt eget samvete.
Men sedan har ni ju också rätt, att hästarna blir bullervana, vilket är positivt.

Förutom järnvägen, är gården alldeles perfekt för oss, så jag står i valet och kvalet att släppa ett toppen ställe pga järnvägen, eller ta chansen. Vem vet, det kan ju bli bra med, eller så kan det bli skit.. det är en 50/50 chansare......
Jag undrar bara om du köpte gården eller inte nu efter några månader:)

Jag har min hage längs järnvägen, dock är det höjdskillnad, järnvägen går på en vall.
Banverket är skyldig enligt lag att sätta upp stängsel på den bit av marken som gränsar mot själva järnvägen (om man har djur på fastigheten). De försöker dock gärna att förhala detta om de kan.

Jag låg på Banverket om detta och de kom ut och kollade. Jag sade att jag ville ha höga staket, då jag har hopphästar som kan hoppa ut. De hade ett standard-stängsel som inte var mer än 130 cm så då kom vi överens om att Banverket skulle ge mig den summa det skulle kosta dem att sätta upp stängslet och så fick jag sätta upp vilket stängsel jag ville.
Jag fick 13.000 kr i bidrag för en sträcka på 100 m. Det tycker jag var bra.

Jag föredrar personligen att ha hästarna brevid järnväg istället för bredvid en stor väg. Hos mig går tågen 1-2 ggr/timme och jag tycker det är mindre skaderisk än en stor väg där bilarna går hela tiden. Skulle någon häst komma lös finns ju även ett telnr att ringa så att de kan köra tågen extra sakta.
Mina hästar har aldrig störts av tågen vad jag märkt.

Åkte tåg mellan Västerås och Eskilstuna och en dag så hade några hästar komit lösa och tåget körde över en häst! Det var fruktansvärt att höra när det rasslade under tåget! Men det är ju lika stor risk att ha en hage nära en tät traffikerad väg.

Sv: Järnvägssäkerhet

Det är några personer som dör varje år pga av de klättrar upp på vagnar. Säkerhetsavståndet till kontaktledningen är 1,4 meter.

En liten komplettering bara. Det är inte alla järnvägsspår som är signalreglerade. Det finns fortfarande många så kallade "tam-sträckor", där trafiken regleras med "tåganmälan" (muntliga samtal) mellan tågklarerarna på sträckans gränsstationer. På sådana sträckor finns spårledningar endast för vägskyddsanläggningar. Det hjälper då inte att försöka kortsluta rälerna för att stoppa ett tåg.

Inte heller hjälper det att kortsluta spårledningen på en signalreglerad sträcka om tåget skulle ha passerat signalen som leder in till sträckan eller om linjeblockeringen är ur bruk, då sträckan i detta fall fungerar som en tam-sträcka.

För min del skulle jag inte lita på att jag kunde kortsluta spårledningen med ett spett. Vid arbeten använder man kontaktdon, som kläms fast på rälen för att säkert kortsluta, men många arbetsfordon kortsluter inte säkert spårledningen, trots att de väger mycket mer än ett spett. Arbetsfordon måste ha en särskild K-märkning, för att man inte (enkelt uttryckt) ska behöva stänga av spåret om de ska ut på en sträcka. Risken är alldeles för stor att det skulle kunna bli "kör" i en signal trots att ett lättare fordon finns på sträckan.

Till sist vill jag nämna att det lär finnas fall där hästar har dött genom att kortsluta rälerna, dvs ha en hov mot ena rälen och en mot andra. Jag har ännu inte fått det bekräftat, men det togs upp på en kurs i järnvägssäkerhet som exempel på styrkan i strömmen i rälerna.

Nej det är helt rätt. Min förklaring var en väldigt förenkling av det hela och kanske en förklaring till hur det kunde ha gått till i just det fallet.

Mvh

Tora

Jag undrar bara om du köpte gården eller inte nu efter några månader:)

Hej!

Nej, det gjorde vi inte, och jag måste säga att det känns riktigt bra.
Knuten jag hade i magen ang just den gården och den järnvägen, blev bara större, så vi avböjde.

Har istället köpt en härlig liten gård som är omringad av åker och skog, dock med en järnväg en kilometer bort ;)

Man ska pussa många grodor innan man hittar rätt gård...!:rofl:

Tack till alla för era synpunkter!:bow:

Hej!

Nej, det gjorde vi inte, och jag måste säga att det känns riktigt bra.
Knuten jag hade i magen ang just den gården och den järnvägen, blev bara större, så vi avböjde.

Har istället köpt en härlig liten gård som är omringad av åker och skog, dock med en järnväg en kilometer bort ;)

Man ska pussa många grodor innan man hittar rätt gård...!:rofl:

Tack till alla för era synpunkter!:bow:
Okej, va kul för dig!
Jag och min familj har nu köpt en gård bredvid en järnväg... så vi får väll se hur det fungerar för både oss, hästarna och katterna efteratt vi flyttar dit;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka