Intressant tråd.
Finns många kunniga här så jag funderar vidare så får ni som är lite insatta i forskning och så säga om jag är helt ute och snurrar.
Inte bara riktat till
@Habina utan andra kinniga i tråden kanske kan bistå med lite kring funderingarna.
Jag vet att ts inte har möjlighet att påverka allt jag funderar på nedan, men jag kanske kan få lite svar på funderingar som jag har haft innan samt fick av denna tråd.
@Habina tolkar jag det rätt att det sär så att det öppnas så hästarna kommer åt att äta från en bal i 30 min? Det vill säga finns mer än bestämd giva?
Jag vet att ändådu inte kan göra något åt det, och jag tycker 8 ggr per dygn kan vara teoretiskt riktigt bra.
Hösilage med en kvot på 10, visste knappt att det fanns
.
Jag TROR min fjording till exempel skulle bli stressad av att dt finns massa mat men sedan helt plötsligt "tas den bort".
Men i så fall skulle ju den stressen ge fler tuggrörelser och de borde väl hinna känna mättnad ändå. Men kanske ligger stressen av att inte komma åt mat de vet finns kvar?
Kan till exempel passage av något vilt som inte brukar uppehålla sig vid hagen stressat dem den dagen/de dagarna du observerat stress? Vildsvin som levt om intill till exempel? En del hästar gillar inte "gris".
Utöver det, nu i all snö, vad finns det för möjligheter till födosök överlag? Kanske är inte fodergivan problemet, utan i så fall frustration att inte kunna utöva födosök som de är vana?
Om det inte finns så mycket möjlighet till födosök, kan inlagt granris eller sly att tugga på utgöra llte berikning där?
Mina gillar att ha något att gnaga på.
Så, slut på funderingar och tankar just nu