Jag vet att frågan inte var till mig men svarar ändå
Mina hästar äter utan nät. Och min högst amatörmässiga observation är att hästar som känner sig hungriga äter fortare. Mina verkar som sagt rätt nöjda och har väl också lärt sig att när maten är slut dröjer det inte alltför länge innan det kommer en giva igen, så de blir liksom aldrig "desperata" efter mat och tar det därmed också rätt lugnt. Jag kan tänka mig att sammansättningen av hästar också spelar roll - våra tre valacker som går ihop är ganska lika i både näringsbehov och äthastighet. Det gör ju att ingen behöver "roffa åt sig" för att få i sig sitt behov utan det räcker åt alla och de står lugnt vid sina högar och äter. Vi har ett sto också, som går i egen hage bredvid valackernas, och hon äter normalt betydligt långsammare och är dessutom lite svårfödd vintertid (ja, det finns svårfödda islandshästar!). Hon måste få äta länge för att få i sig tillräckligt och är dessutom inte så "på" beträffande maten, så blir det minsta bråk går hon därifrån och skiter i att äta. Det händer även vid fri tillgång (vi har provat flock + fri tillgång med henne), så hon är väldigt svår att ha med andra hästar på vintern. Inte alltid helt lätt, det här....