Plankorsningar
Halvbommar behöver endast ha gått ned 15 grader innan V-signalen slår om. Detta innebär att om halvbommar fastnar i ett mellanläge, kommer tåget att passera som vanligt.
Det finns heller inget som säger att tåget kan stanna, om bommarna inte skulle ha fällts. Medan de signaler som reglerar tågtrafiken på banan har tillräckliga säkerhetsavstånd, är detta inte nödvändigt vid plankorsningar. Där gäller i stället:
"Fortsätter V-signalen att visa "stopp", skall tåget om möjligt stanna före vägkorsningen." Man bör också observera att om en lokförare pga dimma etc inte kan se V-signalen är hän inte skyldig att bromsa, utan ska fortsätta med full fart. Det är först när en förare ser en V-signal visa "stopp" som bromsning ska inledas.
Detta är inte helt sant. Helbommar måste ha gått ned helt, för att V-signalen ska visa "rörelse tillåten" med vitt sken (ej grönt) för tåget.Kom på en till sak. Svagströmmen i rälsen reglerar även bla bommarna vid övergångställen. Ett tåg skall inte kunna få grönt att köra om bommarna är uppe.
Halvbommar behöver endast ha gått ned 15 grader innan V-signalen slår om. Detta innebär att om halvbommar fastnar i ett mellanläge, kommer tåget att passera som vanligt.
Det finns heller inget som säger att tåget kan stanna, om bommarna inte skulle ha fällts. Medan de signaler som reglerar tågtrafiken på banan har tillräckliga säkerhetsavstånd, är detta inte nödvändigt vid plankorsningar. Där gäller i stället:
"Fortsätter V-signalen att visa "stopp", skall tåget om möjligt stanna före vägkorsningen." Man bör också observera att om en lokförare pga dimma etc inte kan se V-signalen är hän inte skyldig att bromsa, utan ska fortsätta med full fart. Det är först när en förare ser en V-signal visa "stopp" som bromsning ska inledas.