Hage längs järnväg

Plankorsningar

Kom på en till sak. Svagströmmen i rälsen reglerar även bla bommarna vid övergångställen. Ett tåg skall inte kunna få grönt att köra om bommarna är uppe.
Detta är inte helt sant. Helbommar måste ha gått ned helt, för att V-signalen ska visa "rörelse tillåten" med vitt sken (ej grönt) för tåget.

Halvbommar behöver endast ha gått ned 15 grader innan V-signalen slår om. Detta innebär att om halvbommar fastnar i ett mellanläge, kommer tåget att passera som vanligt.

Det finns heller inget som säger att tåget kan stanna, om bommarna inte skulle ha fällts. Medan de signaler som reglerar tågtrafiken på banan har tillräckliga säkerhetsavstånd, är detta inte nödvändigt vid plankorsningar. Där gäller i stället:

"Fortsätter V-signalen att visa "stopp", skall tåget om möjligt stanna före vägkorsningen." Man bör också observera att om en lokförare pga dimma etc inte kan se V-signalen är hän inte skyldig att bromsa, utan ska fortsätta med full fart. Det är först när en förare ser en V-signal visa "stopp" som bromsning ska inledas.

Järnvägssäkerhet

Nja riktigt så enkelt är det inte. Strömmen i ledningarna uppe i luften kan man inte kortsluta med ett spett. Eller rättare sagt man överlever antagligen inte om man försöker. Det är ju trots allt 16 000 volt.
Det är några personer som dör varje år pga av de klättrar upp på vagnar. Säkerhetsavståndet till kontaktledningen är 1,4 meter.

Däremot finns det något som heter spårledning i rälsen. Det är svagström. Detta används för att reglera tågens trafiksignaler. När tågen kör över rälsen så kortsluts detta genom att hjulen är förbunda med en järnaxel och signalen går upp i rött. När tågen kört förbi så "försvinner" ju kortslutningen och signalen blir grön igen. Detta gör att två tåg inte kan mötas eller vara inne i ett visst spår samtidigt.

Antar att personen helt enkelt la ett spett mellan spåren och på det sättet kortslöt denne signalerna precis som ett tåg. Alla signalerna går upp i rött då systemet tror att det är ett tåg på sträckan.
En liten komplettering bara. Det är inte alla järnvägsspår som är signalreglerade. Det finns fortfarande många så kallade "tam-sträckor", där trafiken regleras med "tåganmälan" (muntliga samtal) mellan tågklarerarna på sträckans gränsstationer. På sådana sträckor finns spårledningar endast för vägskyddsanläggningar. Det hjälper då inte att försöka kortsluta rälerna för att stoppa ett tåg.

Inte heller hjälper det att kortsluta spårledningen på en signalreglerad sträcka om tåget skulle ha passerat signalen som leder in till sträckan eller om linjeblockeringen är ur bruk, då sträckan i detta fall fungerar som en tam-sträcka.

För min del skulle jag inte lita på att jag kunde kortsluta spårledningen med ett spett. Vid arbeten använder man kontaktdon, som kläms fast på rälen för att säkert kortsluta, men många arbetsfordon kortsluter inte säkert spårledningen, trots att de väger mycket mer än ett spett. Arbetsfordon måste ha en särskild K-märkning, för att man inte (enkelt uttryckt) ska behöva stänga av spåret om de ska ut på en sträcka. Risken är alldeles för stor att det skulle kunna bli "kör" i en signal trots att ett lättare fordon finns på sträckan.

Till sist vill jag nämna att det lär finnas fall där hästar har dött genom att kortsluta rälerna, dvs ha en hov mot ena rälen och en mot andra. Jag har ännu inte fått det bekräftat, men det togs upp på en kurs i järnvägssäkerhet som exempel på styrkan i strömmen i rälerna.

Sv: Hage längs järnväg

Våra ridskolehästar går i en hage vid järnvägen,
där tågen går mellan 2-6 gånger i timman.
De bryr sig inte, inte de nya hästarna som kommer heller.
Längst med hela järnvägen är det "rutstängsel",
sen så är det trästaket runt hela hagen.

De har dock rymt nån gång, men på övergången är det bommar,
så om det skulle komma tåg skulle bommarna iaf vara nere,
samt att det kör bilar där hela tiden, tror inte att någon skulle tveka på att ingriga på en häst mot förmodan ställde sig på spåret.

Här går tåget ofta men hästarna bryr sig inte.
Här busar dom men inte pga tåget :D

s17.jpg

Vår ena sommarbeteshage ligger precis vid järnvägen, med en grusväg imellan. Hästarna vänjer sig fort vid det, och jag ser det snarare som något positivt än något negativt. Det skulle vara om de på ett eller annat sätt kom lös, det har inte hänt hittills *peppar peppar*

Mitt sto är född och uppväxt invid Södra stambanan, så tåg är hon definitivt inte rädd för. Det berättade hennes uppfödare.

Jag hade Besten inackorderad under ett par års tid och då gick hon i "järnvägstäppan" utan problem, och det hände ofta att det kom ett tåg när man var ute och red på grusvägar som gick parallellt med järnvägen. Min Best, som annars kan titta till för det minsta lilla höjde inte ens ett ögonbryn när tåget dundrade förbi.

Men se till att du har ordentliga stängsel där din häst ska gå. Det hade inte en av våra grannar, så hennes hästar gick ut och en ponny blev påkörd av tåget.

Immer

Usch vilket VEKT staket! :eek:

Men bra el :bow:
Jag är lite orolig men dessa hästar har inte för vana att gå ut ur hagen MEN händer det något så de gör det :crazy: :cry:
Nu ska jag ju flytta min häst snart då detta har varit en liten mellanlandning MEN trivs så himla bra med allt där :cry:

Hejsan om jag inte är fel informerad men det tror jag ej ,så är järnvägen bunden av avtal från tiden när den bygdes .Dom SKALL hålla staket utmed hela sträckan .dom gör inte det .men om du kräver skall dom sätta upp staket hos dig ,ring omedlbums jvg och kräv.

Lag (1945:119) om stängselskyldighet för järnväg m.m.

Grundregeln finns i 1 § Lag (1945:119) om stängselskyldighet för järnväg m.m.:

"Innehavare av järnväg är, där ej annat följer av vad nedan stadgas, pliktig att hålla stängsel utmed järnvägen till skydd för större hemdjur (hästar och nötkreatur) under betesgång, såframt kostnaden för stängsel icke är oskälig i förhållande till nyttan därav för betesbruket."

Enligt 3 §, 2 st är äldre avtal inte nödvändigtvis bindande:

"Är järnvägs innehavare på grund av särskilt åläggande eller åtagande före denna lags ikraftträdande gentemot sakägare pliktig att hålla stängsel, må utan hinder därav enligt de i 1 § angivna grunderna prövas, huruvida stängsel skall hållas för där angivet ändamål."

Ha nu läst lagen flera ggr och undrar hur den ska tolkas

Är dom skyldiga att sätta upp staket? eller finns det kryphål så dom slipper :devil:

Bra el och bra el... Det händer att elen försvinner ibland. Jag personligen hade satt upp ett högt viltstängsel eller något, åtminstånde kanske träplankor högst upp, kraftigare elband och fler. :crazy:

Vill bara säga och? Jag hade tagit ett snack med stallägaren och vägrade h*n att fixa det så skulle jag göra det själv.

Jag har haft mina hästar i 6 år i ett stall som låg alldeles intill Bohusbanan. Såväl rasthagar som beteshagar låg bara några meter från järnvägen. När vi skulle rida ut fick vi korsa järnvägsspåret. Det var bara de första gångerna som hästarna reagerade på tåget, sen var det ingenting. Jag var nog mer orolig i det stall jag flyttade till sen som låg lika nära motorvägen. :eek: Vad som alltid är viktigt med hagar är att ha rejäla stängsel med ström och att regelbundet kontrollera stängslet. När vi skulle korsa spåret så visste vi ganska väl vilka tider som tågen gick även om vi naturligtvis alltid såg oss för ändå och korsade spåret där sikten var bra. Lycka till! :smirk:

Att korsa en järnväg

När vi skulle korsa spåret så visste vi ganska väl vilka tider som tågen gick även om vi naturligtvis alltid såg oss för ändå och korsade spåret där sikten var bra. Lycka till! :smirk:
Att man känner till tidtabellen betyder inte att man kan säga om det kommer något tåg eller ej.

Korsar man järnvägen vid en övergång torde säkerheten vara tillräcklig. Att i övrigt beträda järnvägsspår är förbjudet. Dessutom vållar det ofta skador på järnvägen.

Fast det är många som har sånna där staket precis vid vägar också, det är väl värre eftersom det är betydligt tätare trafik där (oftast) än på järnvägen? :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka