Hage längs järnväg

Sv: Hage längs järnväg

Har min häst i hage bredvid järnvägen. Spåret ligger ovanför hagen så det är ingen risk att hon hoppar över dit. Hon vande sej efter 3-4 tåg och lika har det varit för andra hästar som gått där. Huvudsaken är att hagen är tillräckligt stor så de har plats att springa undan om de vill. Det har kommit tåg ibland precis när jag tagit in eller släppt ut men det har inte varit några problem. Är hon väldigt pigg kan hon ta tågen som anledning att få springa lite, annars bryr hon sej inte.

Vi har vårt hus en liten bit från järnvägen, men den hörs. Passerar ofta övergången (2 spår) när vi ska ut och rida, och sitter ofta upp sådär 10 meter från järnvägen. Hästarna lär sig väldigt fort, vi har inte haft några problem.

Men BRA staket, bör man ha oavsett om det är jvg eller vägar. Eller mitt ute i skogen ;)

Jag har både stallet & hagarna längs järnvägen & har aldrig haft problem med detta. Iof går tågen bara mellan typ 07,00 - 21,45 & det är bara en gångvär som skiljer mellan hagen & jv.
Vi kör med dubbla staket.

I stockholm finns det flera stall där järnvägen löper längs med hagarna. För några år sedan sprängde en ridskolas alla hästar staketet(eller på ngt vis blev lösa). Sprang upp på spåret. Jag vet inte hur många hästar som dog/avlivades pga detta men jag tror att det var ungefär 4. Inte särskillt kul. Annars tror jag att de vänjer sig vid bullret. Men jag skulle nog ha dubbla staket så att det inte finns en chans att hästarna tar sig upp där.

I det förra stallet där jag stod med mina hästar låg en av hagarna brevid Arlandabanan (som ligger brevid E4an dessutom) Jag hade planer på att sätta dubbla staket, men det blev aldrig av. Hästarna brydde sig inte om tågen, dem blev bara mer "trafikvana". Min hage var stor, men det kan bli problem om du ska ha en liten hage, så att dem inte kan komma undan dem första dagarna. Sen hade jag också gjort en sluss till hagen. Så om man skulle ta in eller ut någon häst och en annan häst smet emellan så gjorde det inget.

Nu har man fått lära sig ngt nytt, visste inte att man kunde stoppa tåget genom att kortsluta rälerna.
PL

Jag har min häst i en hage som gränsar till järnvägen.
Tåget åker förbi 2 och 4 ggr per timme. Min häst blev rädd första gången men nu sover de (liggandes) brevid. Det är sällan jag ens lägger märke till det (jag bor dock inte på gården)
Spåret är upphöjt och vi har tre trådar på staketet och mellan det och spåret finns det ett gammal staket. Detta är dock mycket gammalt och dessutom med taggtråd. Är inte ett dugg besvärad eller oroad för hästen i hagen.
Jag skulle välja järnväg framför bilväg (om den är hårt trafikerad).

Nu ska dom dock bygga dubbelspår vilket gör korsning av spåret på obevakade ställen omöjlig. :(

IMGP1071.jpg

Nu har man fått lära sig ngt nytt, visste inte att man kunde stoppa tåget genom att kortsluta rälerna.
PL

Nja riktigt så enkelt är det inte. Strömmen i ledningarna uppe i luften kan man inte kortsluta med ett spett. Eller rättare sagt man överlever antagligen inte om man försöker. Det är ju trots allt 16 000 volt.

Däremot finns det något som heter spårledning i rälsen. Det är svagström. Detta används för att reglera tågens trafiksignaler. När tågen kör över rälsen så kortsluts detta genom att hjulen är förbunda med en järnaxel och signalen går upp i rött. När tågen kört förbi så "försvinner" ju kortslutningen och signalen blir grön igen. Detta gör att två tåg inte kan mötas eller vara inne i ett visst spår samtidigt.

Antar att personen helt enkelt la ett spett mellan spåren och på det sättet kortslöt denne signalerna precis som ett tåg. Alla signalerna går upp i rött då systemet tror att det är ett tåg på sträckan. Problemet är att då det inte är ett tåg så måste banpersonalen nollställa hela anläggningen. Man förstör antagligen inget eller väldigt lite men det kan medföra stora förseningar i trafiken.

Mvh

Tora

Kom på en till sak. Svagströmmen i rälsen reglerar även bla bommarna vid övergångställen. Ett tåg skall inte kunna få grönt att köra om bommarna är uppe.

Mvh

Tora

Ja var det inte det jag skrev, kortsluta rälerna.
Jag vet mkt väl att det är livsfarligt att ens vara nära att kortsluta luftledningen.
PL

Har inte läst hela tråden men på en ridskola (nära tågrälsen)
där var det en häst som fastnade med hoven i rälsen och blev överkörd. Så det finns risker.

La personen ett spett över de två rälsen som är på ett spår? Så de får går ihop eller hur man ska säga?

Ja var det inte det jag skrev, kortsluta rälerna.
Jag vet mkt väl att det är livsfarligt att ens vara nära att kortsluta luftledningen.
PL

Sorry trodde att du menade att man kortslöt ledningarna genom att kortsluta rälerna. Fick den känlslan av att de som skrev innan dig trodde att det var på det sättet som man hade stoppat tåget, genom att kortsluta luftledningen på något sätt.

Då du var den siste att fråga hur det igentligen fungerade och hade ett citat som var lätt att använda så att alla förstod vad det var för fråga jag svarade på, så valde jag att citera just dig.

Du får välja att läsa det du inte visste och ignorera det du visste. Men kanske är det någon annan som får större klarhet. För nog allt låter det lite som en vandringssägen att man kan stoppa ett helt tåg genom att lägga ett spett mellan rälsen :D.

Ser framför mig hur alla Bukefalister springer ut med spetten för att kontrollera om det verkligen fungerar :D.

Mvh

Tora

Senast ändrad:

La personen ett spett över de två rälsen som är på ett spår? Så de får går ihop eller hur man ska säga?

Nu kan jag inte svara exakt hur denna personen gjorde det, det kanske finns andra sätt som jag inte tänker på just nu. Men när det skrevs att någon åkte ut med ett spett så är det det som dyker upp i huvudet.

Men det är precis vad man gör. Tågets hjul gör samma sak när det rullar över en spårledning. Hjulen är ju i järn och samanbunda med en järn axel. Detta gör så att strömmen går från den ena rälsen till den andra via hjulen och axeln och därmed blir det kortslutning i själva spårledningen dvs signalerna går upp i rött.

Mvh

Tora

Tack för att du svarade, jag kände mig väldigt dum som skrev hur de gjorde eftersom jag inte tyckte det borde fungera då strömmen, som du skrev, går uppe i luften...
Men, jag vet ju att de gjorde det på något vis, för de fick faktiskt stopp på tågen och det med ett spett. Inte heller var något tåg i närheten vad jag förstod, så det var inte någon urspårning det handlade om heller ( vilket hade varit fruktansvärt!)

Svårt när man inte kan förklara själv, bara vet att det gjordes. :o

Tillägg: jag avråder å det starkaste att som ovan skrevs att gå ut och prova! Det blev ett ruskigt liv och de fick verkligen veta att de levde... Däremot kan jag förstå dem, det var ju deras häst som var på spåret och då gör man nog dumma saker i ren panik

Senast ändrad:

Hej alla, igen,

Ett stort tack till er alla för ert engagemang kring denna fråga.
Det har verkligen hjälp och lugnat ner min oroliga själ.

Tusen tack till Onion, för din bild av hagen längs järnvägen.

Och till Ludde, du har också rätt.
Gården är underbar och tåget märks inte alls från huset eller trädgården, så det vore ju dumt att tacka nej till ett fantastiskt ställe pga en järnväg.

jag var dock tvungen att höra mig för, för att dubbelkolla hur andra upplever hagar längs järnvägar.

Ännu en gång, tack för alla svar.

:bow:

Har haft min häst i hagar som kantades av järnväg, aldrig några problem och väldigt skönt att få dem orädda för tåg:) Alltid när det kom ny häst till stallet så laddade nykomlingen för den stora ankommande faran tills den insåg att kompisarna betade vidare;)

Vet att i ett stall i närheten hade två unghästar kommit lösa och sprungit på spåret:crazy: Då hade ägarna ringt (banverket, 112..vet inte, men ringt till någon!) och blivit informerade om när nästa tåg skulle komma och blivit ombedda att höra av sig om de inte fick tag i hästarna. Det kan ju vara en information som kan vara bra att ta reda på!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka