Hage längs järnväg

F

fragan

Hej!

Undrar om det är någon annan här som har sina hästar i hagar med en järnväg som går precis i jämnhöjd bredvid.

Tåget kommer en gång i timmen, och det tar 10 sekunder för det att köra förbi hela hagen.

Är detta något som inte är bra för hästarna..?

Jag funderar på att sätta upp högt staket, och sätta träd längs med.

Sv: Hage längs järnväg

Jag hade mina hästar brevid en järnväg. Det var väl dom tre första gångerna som dom sprang lite när tåget kom.

Ang. Stängsel så stod banverket för det och reparationer av det.
Det var kraftiga tjocka pålar och tjock järn tråd.
Samt att vi hade ett jätte dike mellan staket o järnväg.

Jag tror inte hästarna lider av det.. Mina gjorde inte det iaf..

Jag hade mina hästar installade så.
Det var otäckt att tänka vad som skulle kunnat hänt om de tagit sig lösa någon gång, vilket aldrig hände oss, men väl i grannstallet. Då for hästägarna snabbt ner till spåret och kortslöt elen, vilket blev en dyr historia för dem men hästen som var på spåret klarade sig...

Fördelen med järnvägen var ju att hästarna blev väldigt "bullervana"

Jag skulle dock inte vilja bo och ha mina hästar så jämt, det var skönt att flytta dem därifrån.
Det lät skönt att sätta upp någon slags häck mot tågspåren till, det är nog klokt

Hej!

Vi har våran hage brevid en järnväg. Fast mellan hagens staket & spåret finns det en grusväg & ett staket & ett dike. Ungefär 3m.
Tåger går dock mer än en gång i timmen, & jag tycker det är gansla läskigt :crazy:
Ska ändå snart byta...

Tusen tack för svaren.

Det är nämligen så att vi eventuellt ska köpa en gård, där järnvägen tyvärr går längs med hagarna.

Jag har sett det mycket i England när jag bodde där borta och där brydde sig inte hästarna alls.
Det är ju bara mitt eget samvete.
Men sedan har ni ju också rätt, att hästarna blir bullervana, vilket är positivt.

Förutom järnvägen, är gården alldeles perfekt för oss, så jag står i valet och kvalet att släppa ett toppen ställe pga järnvägen, eller ta chansen. Vem vet, det kan ju bli bra med, eller så kan det bli skit.. det är en 50/50 chansare......

Jag har haft hästar upstallade vid järnväg. Visserligen lite höjdskillnad mot hagen, men inte så långt ifrån. Vi hade hagar på båda sidor av spåret och byggde dessutom ridhus bredvid.

Inga problem alls. Hästarna vänjer sig.

Självklart måste man ha stenkoll på staket och säkerhet, men banverket står för alla kostnader och det blir rejäla staket. Vill man kan man ju sätta dubbla.

Jag tror inte det händer fler olyckor vid järnväg än vid vanlig trafikerad bilväg. Kommer hästarna lösa kan det gå åt skogen hur man än har det...

/C

Har haft hästen i ett stall där hagarna låg vid järnvägen ,endast buskage i mellan . De vande sig mkt snabbt.Sen red jag en häst som också stog i ett stall med en +ridbanan nära och de var inga problem.Nuvarande stall har hagarna ca 500m från järnvägen o de reagera inte ens på tågen. Så bara det är bra staket så är det inga problem.

Hade de något elskåp eller liknande de stängde av? Vad gick det på om du vet?

Iprincip alla våra stall i närheten är nära järnvägen. Själv ogillar jag det, har hört för många sanna historier med hästar som kommit upp på järnvägen och så kom tåget.
Sen har vi dessutom inga staket längst våran järnväg ( trots att det är typ Sveriges mest trafikerade sträcka ) vilket gör det värre. Alla går över spåret för att komma till stallet. Snart händer det nog något.

oj vad läskigt.. Det är nog klokt att ha träd eller buskar mellan hagen och järnvägen, bara hästarna ser staketet om det inte är så kraftigt att dom kan springa igenom det.

Där min kompis bor så korsar typjärnvägen deras gård och deras hästar struntar i det, när jag har varit där och ridit i paddocken så har knappt Ramona brytt sig, första sekunden så har hon stelnat till men sen insett det var ju inget (säkert lite för att deras lungt lunkat på)
Sen vet jag även en som fick det väldigt tråkigt hästarna blev rädda för nåt sen blev det inte mycket utav dom kvar :cry: men det spelar säkert knappt någon roll om det är en järnväg eller hårt trafikerad väg.
Om allt annat är bra så hade nog jag slagit till eftersom banverket står för staket så hade jag nog bara lagt några till tusen på ett säkert staket så man hade dubbla.

Hej alla!

vilken lättnad mitt i all denna oro!
Det känns skönt att veta att det kan gå bra om man bara gör allt extra säkert för hästarna, vilket vi givetvis kommer att göra. Plankstaket, eltråd och så kommer jag att sätta så mycket träd jag bara kan. Snabbväxande sådana. Några år, och så kommer man förhoppningsvis inte se järnvägen.

Tusen tack ännu en gång för att ni tagit er tid och dela med av era erfarenheter!
Mycket uppskattat!

En fråga man bör tänka på är om det finns en järnvägsövergång nära. I vårt fall var det där hästen kom upp på spåren eftersom vägen från deras gård passerar den övergången.
Det är ju praktiskt om man vill rida på andra sidan, men en riskfaktor som sagt...

Sen bör du kolla staketen banverket satt upp, om de är i bra skick. Att få dem att komma ut och resa fallna stolpar och att i övrigt underhålla staketet kan ta tid, åtminstone var det så hos oss. Vårt staket ( banverkets alltså ) var i ganska dåligt skick, men vi hade riktigt bra hagstaket å den andra sidan, a-staket.

Hade de något elskåp eller liknande de stängde av? Vad gick det på om du vet?

Nej, jag tror de kortslöt elen med ett spett på något vis... Jag vet inte riktigt hur de lyckades med det, men det blev lite rabalder efteråt i alla fall. De förstörde ju ingenting egentligen, men det blev ganska stora stopp i trafiken och så fick ju banverket åka ut och åtgärda.

Vad det kostade har jag ingen aning om, tyvärr...

En fråga man bör tänka på är om det finns en järnvägsövergång nära. I vårt fall var det där hästen kom upp på spåren eftersom vägen från deras gård passerar den övergången.
Det är ju praktiskt om man vill rida på andra sidan, men en riskfaktor som sagt...

Nej, där finns ingen övergång någonstans längs med järnvägen. Den är helt stängd.

Sen bör du kolla staketen banverket satt upp, om de är i bra skick. Att få dem att komma ut och resa fallna stolpar och att i övrigt underhålla staketet kan ta tid, åtminstone var det så hos oss. Vårt staket ( banverkets alltså ) var i ganska dåligt skick, men vi hade riktigt bra hagstaket å den andra sidan, a-staket.

Däremot finns där inget staket som banverket satt upp.
Där är bara det nuvarande staketet, som håller kalvarna inne.

Hur får man banverket att sätta upp detta? Eller där kanske fanns ett erbjudande från dom när järnvägen sattes dit, men det togs aldrig...?

Jag skulle nog bekymma mig mer för hur pass mycket järnvägen störde mig och inte hästarna. Säkerheten går ju alltid att fixa med.

En kompis har sina ungästbeten längs järnväg, med X2000 och allsköns godståg bullrande förbi dygnet runt.
Någon tid efter hon sålt en av sina uppfödningar, ringde den upphetsade köparen och reklamerade: HÄSTEN E DÖÖÖV!!! Idag red barnen bredvid järnvägen när det kom ett låångt godtåg och hästen vickade inte ens på ena örat!!!!
:rofl: :rofl: :rofl:

Jag har också haft häst i stall med hagarna bredvid järnvägen. Verkligen inga problem! Har bara bra staket och inga luckor någonstans så att även om hästen kommer lös på gården inte kan komma ner till tåget.

I förra stallet låg sommarhagen bredvid pendeltåget och just nu bor vi granne med E4. Jag har inte märkt av att hästarna verkar störas av det. Jag gissar att det är som för oss människor, man vänjer sig efter några dagar. Just nu ligger alla tre och snarksover precis bredvid vägen... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 363
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka