Haflingertråden del V!!!

Sv: Haflingertråden del V!!!

ÅÅÅ då har jag en synpunkt på sportbiten där:bump:

Jag läste i nordsvenska tidningen att det finns en tävling som heter nordfjordkampen
Som riktar sig till fjordingar och nordsvenskar där grenarna bland annat var hoppning och dressyr, tror även körning kommer in i bilden senare.

Den startades för ryttare som ville ut och tävla på sina kallblod men möta "likasinnade" ekipage.
Inte så roligt när ett halvblod möter en nordis på en dressyrbana, kanske vem som helst förstår..

Iallafall så stog det senare i artikeln att tävlingen blivit mkt populär och fått mkt cred. Oså stog det att många haflingerägare hade hört av sej och ville oxå vara med:idea:
Och det tyckte fjord o nord var en jättebra idé!
Så där tycker jag vi ska jobba vidare:laugh:
Ja tycker det är en SKITBRA idé:bow:

Det är ju typ därför man drar sig för att ställa upp och tävla för man har inte samma förutsättningar.
Vore så kul att ställa upp i "Haffjordnord-kampen" ;)
Det tror jag många skulle tycka!
Fjordingar och haflingers är trots allt väldigt lika rörelse och kroppsmässigt=)

Vilken bra idé Persikan!:bow::bow:

Tråkigt nog var ju intresset för lågt förra året för att det skulle kunna bli ett Haflingermästerskap, men en sammordnad tävling med fjording och nordsvensk hade kanske vart nåt!:laugh:

Var går det att hitta info om denna tävling?

Fast den tävlingen har ju tyvärr samma problem som haflingermästerskapen hade från början, innan HRKK bildades, nämligen att den arrangeras av en klubb som inte är ansluten till SvRF - och då kan inte ekipage som redan är ute och tävlar vara med, för då kan man få sin licens indragen ... :(

Tillägg: Ja, jag vet att jag är en glädjedödare ... :p

Senast ändrad:

Fast den tävlingen har ju tyvärr samma problem som haflingermästerskapen hade från början, innan HRKK bildades, nämligen att den arrangeras av en klubb som inte är ansluten till SvRF - och då kan inte ekipage som redan är ute och tävlar vara med, för då kan man få sin licens indragen ... :(

Tillägg: Ja, jag vet att jag är en glädjedödare ... :p

men för dom ekipage som inte tävlat innan alt tävlat i tex westernridning, vilket inte kräver licens från SvRF kan ju fortfarande vara med!

och om HRKK är intresserade av att vara delaktiga i kampen kanske det är genomförbart!:)

Det låter jätteroligt!
Har du nån mer info? *börjar genast sätta mig in i tävlingsreglerna igen*

En liten fundering bara: Hur är det med oss som har papperslösa hästar? Jag antar att idén delvis är att marknadsföra rasen som sådan och då antar jag att det stänger dörren för flingor utan "äkthetsintyg" så att säga? Bara intressant att veta :)

Senast ändrad:

När HRKK har anordnat Haflinger Mästerskap, har det räckt med att två haflinger "kunniga" personer har bedömt att den papperslösa hästen är en Haflinger för att den skall få delta, kanske skulle det kunna bli likadant här!:)

På haflingermästerskapen har papperslösa varit välkomna, men i propositionen för nordfjordkampen för 2008 står det som första punkt: "Endast renrasiga fjordhästar och nordsvenskar äger rätt att delta" vilket är det vanliga vid "rasspecifika" tävlingar.

Jag tycker absolut det är en jättebra idé.
Att slå ihop några raser gör ju att det blir mer "genomförbart" och antalet deltagare blir fler än om kanske har en ren rastävling.

Dock kommer man till några punkter, som jag förvisso ser att man redan tagit upp;

*papperslösa hästar
*redan tävlande ekipage

Jag vill heller inte vara en glädjedödare utan hoppas förstås att man skulle kunna hitta en lösning till detta.

Jag personligen skulle tycka det vore synd om inte licensierade ekipage skulle kunna vara med för dom om något är ju bra representanter för de olika raserna.

Hur kommer det sig att man inte är med i Svenska ridsportförbundet?
Ett medlemskap där innebär ju också möjligheter att bli sponsrade med pengar och man kan ju då göra tävlingarna mer lättgenomförbara och samtidigt även kanske attraktiva.
Titlar skulle ju kunna delas ut till vinnande ekipage samt kanske även prispengar till fortsatt träning/utbildning/avel etc. etc.

Ett annat alternativ till Persikans trevliga idé är annars, att gå ihop med en annan ras säg tinker (bara ett exempel) där båda anordnande föreningar är medlemmar i SvRF, och på så sätt kan "alla" vara med och tävla!

Eftersom jag aldrig tävlat i SvRF regi är jag inte insatt i deras regler, men det borde väl gå!:)

Men jäkla skit:devil:
Varför ska allt va så krångligt hela tiden:cool:
Jag är som ett barn, jag vill bara köra på och ha roligt..:p
Det där me papper,bestämmelser och stadgar kan gå hem o dra nå gammalt över sej:D

Jag kan inget annat än att hålla med dig. Jag tycker verkligen det vore jätteroligt med ett sådant arrangemang.

Är det någon som vet om man trots få anmälningar i fjol tänker försöka med ett nytt HM i år?

Jag kan inget annat än att hålla med dig. Jag tycker verkligen det vore jätteroligt med ett sådant arrangemang.

Är det någon som vet om man trots få anmälningar i fjol tänker försöka med ett nytt HM i år?

Tror att de ska försöka arangera RIKS och HM tillsammans i år.

A har jag oxå för mej:confused:
Ja va fan där:eek: vicket 7helsikes minne ja har;):D

De (vi;)) har gått ur, var också med men blev osäker vad som beslutades...
Största delen av medlemsavgiften gick till SvRF och det fungerar ju inte med bristande "intresse" i föreningen i övrigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Såg precis att det från och med nästa år blir obligatoriskt att genomföra test av andningen på mops samt engelsk och fransk bulldogg...
2
Svar
37
· Visningar
3 448
Senast: AraSlei
·
Skola & Jobb En av grannarna ska ta studenten. Hon kom över och bjöd in oss. Det var trevligt. Vi snackade lite om just att ta studenten. Ska det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 410
Senast: Halcyon
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 054
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka